دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی لنز ورزشی 200-70 میلیمتری اف 2.8 سیگما

چاپ
بررسی لنز ورزشی 200-70 میلیمتری اف 2.8 سیگما

برای بسیاری از عکاسان، لنز 200-70 میلی‌متری f/2.8 سیگما یکی از تجهیزات ضروری محسوب می‌شود. این لنز همه‌کاره با بدنه‌ی مقاوم و کیفیت ساخت عالی به یکی از محصولات اصلی بازار بدل شده و تقریباً تمام سازندگان مطرح، نمونه‌ای از آن را وارد بازار کرده‌اند. لنز قبلی 200-70 اف 2.8 سیگما سال 2010 معرفی شد، اما اخیرا نیکون، کانن و تامرون (به‌ترتیب در سال‌های 2016، 2018 و 2017) مدل‌های جدیدی را عرضه کرده‌اند و فقط سیگما از این جمع عقب مانده بود. این لنز با قیمت 1499 دلار کمی بالاتر از تامرون اما به ‌مراتب کمتر از لنزهای نیکون و کانن قیمت‌گذاری شده است.

 

 

مقایسه مشخصات

 

لنز سیگما در نگاه اول به‌خاطر ابعاد بزرگ، وزن بالا و فیلتر 82 میلیمتری آنقدرها هم ورزشی به‌نظر نمی‌رسد، ولی نگذارید این ویژگی‌ها شما را فریب دهند. کیفیت ساخت لنز 200-70 میلی‌متری f/2.8 سیگما عالی است و همه‌ی جوانب آن از محصولی فوق‌العاده خبر می‌دهند. لمس این لنز به شما این حس را القا می‌کند که می‌توانید آن را درون آب بیندازید، بیرونش بکشید و برای عکاسی از یک رویداد مهم سر صحنه بروید.

 

این محصول عضوی از سری لنزهای ورزشی سیگما محسوب می‌شود، بنابراین بدنه‌اش در برابر شرایط سخت آب‌وهوایی کاملاً مقاوم بوده و عدسی بالایی هم پوشش ضد آب و ضد چربی دارد. بدنه از جنس آلیاژ منیزیوم و تقریباً شبیه لنزهای نیکون است و سطح بافت‌دار آن، شما را در نگه‌داشتن لنز کمک می‌کند. سیگما قبلاً از این نوع پوشش استفاده نکرده و آنچه می‌بینیم حتی با لنز ورزشی جدید 600-60 آنها نیز تفاوت دارد.

 

 

مطالعه بیشتر: مقایسه لنز‌های ۷۰-۲۰۰ میلیمتر در کانن و سیگما و تامرون

 

 

ویژگی‌های اصلی

 

لنز 200-70 میلی‌متری f/2.8 سیگما اسپورت چند قابلیت جدید را در کنار بعضی از ویژگی‌های لنزهای اخیر سیگما به همراه دارد. از هود جدید و طوقه سه‌پایه می‌توان به‌عنوان دو مورد از ویژگی‌های برجسته این لنز یاد کرد. برای باز کردن این هود جدید ابتدا باید دکمه‌ای فشار داده و سپس هود را بچرخانید. این سیستم جدید کمی ایمن‌تر از لنزهای ساده (پیچی) است، ضمن اینکه سریع‌تر از لنزهای قفل‌دار مانند آنچه در 600-150 سری Sport یا 105 اف 1.4 سری Art دیدیم باز می‌شود.

 

 

لنز 200-70 میلی‌متری f/2.8 سیگما اسپورت از کفی سه‌پایه Arca-Swiss هم بهره می‌برد که به‌تازگی وارد محصولات بزرگ سیگما مانند 600-60 اسپورت یا لنز سنگین 105 اف 1.4 سری Art شده است. البته پیش از سیگما، تامرون هم از این قطعه روی بسیاری از لنزهایش استفاده کرده است.

 

استفاده از دو دکمه قفل فوکوس هم یکی دیگر از ویژگی‌های جالب لنز جدید سیگما به‌شمار می‌رود، قابلیتی که فقط در لنز 200-70 نیکون (و البته 200-70 سری GM سونی برای دوربین‌های میرورلس) دیده بودیم. یک دکمه در سمت چپ لنز و دیگری در قسمت بالای آن قرار گرفته تا در دو حالت افقی و عمودی، انگشت شست به راحتی به آنها برسد.

 

 

سیگما تصمیم گرفته تا موقعیت و جهت حرکت حلقه‌های زوم و فوکوس را تغییر ندهد. حلقه زوم نزدیک به لبه بالایی و حلقه فوکوس تقریباً در میانه بدنه جای گرفته‌اند. دامنه گردش حلقه زوم نسبتاً کوتاه است و فقط با یک‌ربع چرخش از فاصله کانونی 70 به 200 میلیمتر می‌رسید. به همین دلیل در مقایسه با اکثر لنزهای مشابه تامرون، کانن و نیکون، با سفت‌ترین حلقه زوم روبرو هستیم که البته خیلی آزاردهنده نیست، اما در بیشتر لنزهای زوم جدید سیگما دیده می‌شود.

 

حلقه فوکوس کمی بزرگ‌تر از مدل قبلی است اما مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. حلقه زوم به سمت جلوی لنز کمی بزرگ‌تر می‌شود تا کف دستتان از حلقه فوکوس فاصله بگیرد. این مشکل در لنز جدید 200-70 نیکون وجود دارد که با چرخش حلقه زوم به اشتباه حلقه فوکوس را هم بچرخانید، ولی در سیگما یا دیگر لنزهای 200-70 بازار این وضعیت را نمی‌بینیم.

 

سمت چپ لنز چهار سوئیچ وجود دارد؛ یکی برای فوکوس (خودکار، تنظیم دقیق، دستی)، یکی برای محدوده فوکوس (کامل، 3 متر تا بی‌نهایت)، یکی برای حالت لرزشگیر (خاموش، 1، 2) و نهایتاً آخری برای حالت‌های سفارشی (C1، C2 و خاموش) که از طریق نرم‌افزار سیگما و اتصال USB قابل تنظیم‌اند. محل قرارگیری سوئیچ‌ها کاملاً مناسب است و تغییر وضعیت آنها هم حس خوبی به کاربر می‌دهد.

 

دستگیره طوقه سه‌پایه کیفیت ساخت خوبی دارد اما در محل عجیبی قرار گرفته است. تامرون و کانن این بخش را بهتر طراحی کرده‌اند چون دستگیره بخشی از محل نصب سه‌پایه است. با شل کردن طوقه می‌توانید آن را در فواصل 90 درجه‌ای بچرخانید که هنگام استفاده از سه‌پایه کاملاً به دردتان می‌خورد.

 

مطلب مرتبط:بررسی لنز Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2

 

اپتیک، کیفیت و کارآیی

 

سیگما با استفاده از 10 قطعه المان اپتیک LD (9 قطعه FLD و یک قطعه SLD) در این لنز، کیفیت تصویر کم‌نظیری را با حداقل خطا ارائه می‌دهد. اپرچر با 11 تیغه هم بوکه‌های یکدست و زیبایی را به‌وجود می‌آورد. عدسی 82 میلیمتری بالایی هم کاهش روشنایی در طرفین تصویر (وینیتینگ) را به حداقل می‌رساند.

 

 

 

عملکرد لرزشگیر

 

سیگما اعلام نکرده که لرزشگیر اپتیکال لنز 200-70 میلی‌متری f/2.8 سیگما اسپورت تا چند استاپ لرزش را جبران می‌کند، ولی این سیستم حداقل به‌اندازه‌ی لرزشگیر 5 استاپ لنز تامرون G2 کارآیی دارد. با وجود ابعاد و وزن بالا، می‌توانید با این لنز تا سرعت شاتر 10/1-15/1 ثانیه عکس‌های واضحی بگیرید. قطعاً نوردهی طولانی با این لنز بدون سه‌پایه ممکن نیست ولی همین زمان نوردهی هم برای ثبت حرکت آب کافیست.

 

 

 

تنفس فوکوس / فوکوس نزدیک

 

بسیاری از عکاس‌های نیکون از مشکل تنفس فوکوس (Focus Breathing) در لنز قدیمی VR II 200-70 شکایت داشتند، مشکلی که در محصولات سیگما و تامرون هم به چشم می‌خورد. نیکون این مشکل را در لنز 200-70 جدیدش تا حد زیادی مرتفع کرد و کانن هم همیشه یکی از بهترین لنزها را از این نظر داشته است. حالا لنز 200-70 میلی‌متری f/2.8 سیگما هم توانسته در جایگاهی نزدیک کانن قرار بگیرد. البته تامرون حداقل فاصله فوکوس کمتری دارد، اما همچنان با مشکل تنفس روبروست و حتی در فاصله‌ی فوکوس نزدیک، باز هم سوژه به‌اندازه‌ی لنزهای سیگما/کانن قاب تصویر را پر نمی‌کند.

 

 

نمونه عکس

 

در ادامه نمونه تصاویر ثبت شده با لنز جدید 200-70 میلیمتری سیگما را می‌بینید.

 

 

 

 

جمع‌بندی

 

همه منتظر بودیم که سیگما بالاخره لنز 200-70 میلیمتری خودش را ارتقاء دهد و حالا این اتفاق افتاده است. با وجود اینکه محصول جدید سیگما تازه وارد بازار شده، اما به نظر می‌رسد با یکی از بهترین محصولات بازار طرف هستیم. قیمت مناسب در کنار کیفیت ساخت و کیفیت تصویر کم‌نظیر، لنز 200-70 اسپورت سیگما را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عکاسان حرفه‌ای بدل می‌کند. با این لنز می‌توانید همه‌ی سناریوهای عکاسی، از عروسی و پرتره گرفته تا اسپورت، اکشن و حیات وحش را پوشش دهید.

 

گفتنیست لنز 200-70 میلی‌متری f/2.8 سیگما با مانت EF کانن و مانت F نیکون به‌زودی وارد بازار می‌شود.

 

نویسنده: امیر یاری

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

2 دیدگاه

  • سهراب گفت:

    سلام وخسته نباشید.تماس گرفتم.بعداز ارائه مشخصات لنر فوق قرار شد چند دقیقه بعد با من تماس بگیرید. الان دو روز گذشته وخبری از تماس نیست . بااین همه تبلیغات مبنی بر مشتری مداری واقعا جای تاسف است.خوشبختانه از زمانی که فقط معدودی سایت وفروشگاه اقدام به فروش اینترنتی میکردندند سالها گذشته ومنابع زیادی در دسترس عکاسان این کشور است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه