مجله نورنگار
مجله نورنگار
برنامه‌ای در گوشی تلفن، برای یادگیری نورپردازی

برنامه‌ای در گوشی تلفن، برای یادگیری نورپردازی

زمان مطالعه : 5 دقیقه

وقتی درباره قابلیت‌های نرم‌افزاری واقعیت افزوده در دوربین‌های عکاسی صحبت می‌کنیم، احتمالاً عکاسان به آن علاقه نشان نمی‌دهند. در واقع Augmented Reality  یا همان فناوری واقعیت افزوده در معنای اصلی به روش‌هایی گفته می‌شود که به واقعیت و عین ، امکانات و ویژگی‌های بیشتری اضافه می‌کند. این قابلیت که بیشتر در دوربین‌های عکاسی موبایل دیده می‌شود، اغلب نوعی سرگرمی برای گروه سنی جوانان و نوجوانان است تا با آن برای دوستانشان، تصاویر سرگرم کننده بفرستند. مثلاً حتماً دیدید که برخی از برنامه‌های گرفتن عکس در گوشی‌های موبایل هستند که وقتی با آن‌ها سلفی می‌گیرید، روی صورتتان یک عینک یا کلاه اضافه می‌کنند یا مثلاً در برنامه Snappchat صورت شما شبیه به شکلک‌های خنده‌دار می‌شود. اما حالا این تکنولوژی به کمک عکاسان تازه‌کار آمده است تا بتوانند مدل دادن، نورپردازی و چیدمان نور‌ها را همراه با یک مدل مجازی یاد بگیرند. طبیعتاً فقط با یک گوشی تلفن همراه.

برنامه Photo Studio AR یک برنامه واقعیت مجازی مخصوص عکاسی است که توسط یکی از تکنسین‌های حرفه‌ای جلوه‌های ویژه هالیوود که اتفاقاً در پروژه Snappchat هم همکاری داشته است طراحی شده. این برنامه به عکاسان اجازه می‌دهد تا مدل خود را در هر صحنه‌ای قرار داده و نورهای عکاسی را روی آن بچینند و عکس بگیرند. نرم‌افزار Photo Studio AR توسط شرکتی به نام Superba AR ساخته شده است و برای هر دو نسخه اندروید و iOS در دسترس است. طراح این نرم‌افزار تاکید کرده است که مدل‌هایی که در این برنامه مورد استفاده قرار گرفته است، دقیقاً براساس مدل‌‌های زنده در دنیای واقعی طراحی شده‌اند. علاوه بر اینکه با این برنامه می‌توانید نورپردازی را به صورت خودآموز یاد بگیرید، می‌توانید از ژست‌های جالبی که این مدل می‌گیرد نیز استفاده کنید یا خودتان به آن ژست بدهید.

این شرکت توسط شخصی Donald LeMastus و با همکاری مدیر فعلی شرکت یعنی Raffael Dickreuter تأسیس شده است. این افراد سابقه کار در بخش جلوه‌های ویژه پروژه‌هایی مانند فیلم‌های هالیوودی “Iron Man” و “Man of Steel” را دارند. البته به جز این برنامه یک برنامه به نام Film Studio AR هم تولید کرده‌اند که برای شبیه‌سازی سکانس‌های سینمایی استفاده می‌شود. مثلاً می‌توانید هلی‌کوپتر، ماشین و انفجار و باران و غیره را روی یک صحنه ویدئویی قرار دهید. جالب اینجاست که این برنامه فقط 1 دلار است.

نکته جالب درباره این برنامه این است که شامل بخشی به نام AR Lighting نیز می‌شود. در این بخش از برنامه، انواع نورهای استودیویی و تجهیزات شکل دهنده نور در اختیارتان قرار می‌گیرد و می‌توانید تأثیر هر کدام از آن‌ها را روی مدل‌ها بررسی کنید. مثلاً وقتی یک چتر سفید جلوی نور فلاش می‌گذارید، می‌بینید که نور پراکنده و دارای سایه‌های ملایم می‌شود، در حالی که وقتی روی یک سافت‌باکس، یک گرید (زنبوری) پارچه‌ای وصل می‌کنید، نور کاملاً تیز با سایه‌های شدید در اطراف سوژه خواهد بود. یا مثلاً می‌توانید از نور پنجره یا سافت‌باکس‌های خیلی بزرگ برای نرم کردن سایه‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، دمای نورها هم براساس کلوین قابل تغییر است. یعنی تقریباً یکی از مدرن‌ترین استودیو‌های جهان را تجربه می‌کنید.

محیط استودیو هم می‌تواند تغییر کند. یعنی علاوه بر اینکه می‌توانید در محیط دفتر یا آتلیه خودتان عکاسی کنید، می‌توانید این محیط‌ها را با جاهای جالب‌تری مثل کنار دریا، کویر یا جنگل هم عوض کنید و از مدل‌هایتان در محیط‌های خارجی، عکس اسپرت بگیرید. البته فقط مکان را برایتان عوض نمی‌کند. بلکه می‌توانید باران یا برف هم به محیط اضافه کنید و صد البته تأثیر آن را روی عکس‌هایتان هم ببینید. فکرش را بکنید، نور‌ها را روی میز کارتان می‌چینید و مدل‌ها همان‌جا روی میز راه می‌روند و عکس می‌گیرند.

طبیعتاً این برنامه شامل یک برنامه دوربین نیز می‌شود، که وقتی این همه نور و مدل و زمینه را چیدید، بتوانید از آن عکس بگیرید و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. و نهایتاً اینکه کلی هم امکانات ویرایش عکس دارد که بتوانید عکس‌هایی که گرفته‌اید را بعد از تنظیم رنگ و نور و کادربندی، دقیقاً مانند یک عکس واقعی ویرایش کنید و بعد آن را ذخیره کنید.

امکانات و قیمت این برنامه خیلی بیشتر از برنامه‌های معمول گوشی‌های موبایل است. قیمت 10 دلار برای چنین برنامه‌ای طبیعتاً آن را از یک سرگرمی ساده جدا می‌کند. به نظر می‌رسد بیشترین کاربردی که این برنامه دارد، این است که عکاسان حرفه‌ای بتوانند در محیط‌های مختلف، قبل از اینکه بخواهند واقعاً مدل‌های واقعی را آنجا قرار دهند، با این مدل‌های مجازی، محیط را امتحان کنند. ضمناً در صورت تمایل می‌توانید از داخل خود برنامه، مدل‌های جدیدتر و متفاوت‌تری را هم سفارش دهید تا به برنامه‌تان اضافه شوند.

نسخه اپل این برنامه از اینجا و نسخه اندرویدی آن از اینجا قابل دریافت است.

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آموزش نقاشی با نور؛ 7 ایده عکاسی با نور 2 ماه پیش - زمان مطالعه : 15 دقیقه
معرفی عکاسی پزشکی؛ چگونه عکاس پزشکی شویم؟ 4 هفته پیش - زمان مطالعه : 11 دقیقه