دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بهترین لنز‌های نیکون برای عکاسی عروسی

راهنمای انتخاب
بهترین لنز‌های نیکون برای عکاسی عروسی

معمولاً عکاسان حرفه‌ای برای این کار از دوربین‌های DSLR با حسگر کوچک که شامل انواع دوربین‌های سری 3000، 5000، 7000، و حتی دوربین‌های پرسرعت  نیکون مانند 500D استفاده نمی‌کنند. برای کار حرفه ای بهتر است از  دوربین‌های فول‌فریم نیکون استفاده کنید که اغلب محدود به 3 یا 4 مدل موجود در بازار، مانند D610، D750 یا دوربین فوق‌العاده D850 می‌شود.

اما درست در نقطه مقابل این تعداد انگشت شمار دوربین‌های فول‌فریم، مدل‌های متعددی از لنز‌های نیکون برای عکاسی با این دوربین‌ها در دسترس هستند و انتخاب از میان آن‌ها، گاهی اوقات بسیار سخت و وسوسه‌انگیز می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتم در اینجا درباره تجربه خودم درباره کار با این لنز‌ها همراه با دوربین‌های فول‌فریم نیکون توضیح دهم.

عکاسی عروسی

من سعی می‌کنم در این مقاله فارغ از قیمت لنز‌ها، درباره خود لنز و از همه مهم‌تر درباره موقعیتی که می‌توان از آن لنز برای عکاسی عروسی استفاده کرد توضیح دهم. طبیعتاً ممکن است شما تجربه خوبی با این لنز‌ها یا لنز‌های دیگری که در این لیست نیامده‌اند داشته باشید و این امکان وجود دارد که در قسمت نظرات، درباره تجارب خودتان بنویسید.

 

عکاسی عروسی

لنز Nikon 50mm f/1.4G AF-S

اولین و محبوب‌ترین لنزی که همیشه در عکاسی عروسی از آن استفاده می‌کنم، لنز Nikon 50mm f/1.4G AF-S است. دلایل مختلفی وجود دارند که این لنز در صدر لیست من قرار می‌گیرد. این لنز کوچک و پنکیک نیکون بسیار سبک، بسیار شارپ، دارای زاویه‌ دید بسیار مناسب و صد البته دارای بوکه بی‌نظیری است و عکس‌هایی که با آن می‌گیرم، ترکیبی ساده و فوق‌العاده زیبا دارند.

اگرچه این خصوصیات، شامل اغلب لنز‌های 50 میلی‌متری می‌شود (گاهی اوقات آن‌ها را لنز‌های پنکیک، که نوعی شیرینی کوچک است نیز می‌نامند)، اما این لنز سری G نیکون، نسبت به مدل قبلی خودش که از سری D بود، بوکه‌ای دایره‌ای‌ شکل و بسیار زیباتر را ایجاد می‌کند.

لنز 50 پرایم نیکون، وقتی روی یک بدنه فول‌فریم قرار می‌گیرد زاویه دید بسیار خوبی دارد. زیرا هم می‌توانید با آن عکس‌های پرتره خوب و بدون اعوجاجی را ثبت کنید و هم با کمی دورتر ایستادن از سوژه‌ها، برای گرفتن عکس‌های تمام قد تکی یا دونفره مناسب است. البته می‌توانید آن‌ها را روی دوربین‌های سری DX یا همان دوربین‌های غیر فول‌فریم نیکون هم ببندید، اما در این صورت کمی زاویه دید آن محدود‌تر شده و در محیط‌های بسته مانند اتاق عقد یا راهروی تالار، احتمالاً کادربندی با آن سخت‌تر خواهد شد.

اگر قرار باشد برای عکاسی عروسی، تنها با یک لنز کار کنم، بدون شک تنها گزینه من لنز Nikon 50mm f/1.4G AF-S خواهد بود. توضیحات کامل این لنز را می‌توانید در صفحه اختصاصی آن در وب‌سایت نورنگار بخوانید.

البته نیکون حدود 7 سال پیش، یک نسخه ارزان‌تر و سبک‌تر از این لنز را هم با دیافراگم f/1.8 معرفی کرد که از برخی جهات، حتی از مدل گران‌تر خودش نیز بهتر عمل می‌کند. بنابراین اگر به دیافراگم بسیار باز f/1.4 نیاز ندارید و می‌توانید از بوکه کمتر آن نیز چشم‌پوشی کنید، لنز Nikon 50mm f/1.8G نیز لنز فوق‌العاده‌ای است که تقریباً نصف مدل f/1.4 قیمت دارد و می‌توانید آن را خریداری کنید.

 

عکاسی عروسی

 

لنز Nikon 105mm f/1.4E ED

جالب است که خود نیکون، این لنز را، لنز اختصاصی پرتره نامیده است. لنز Nikon 105mm f/1.4E ED دارای بازترین دیافراگم در میان تمامی لنز‌های تله بلند نیکون است و طبیعتاً این دیافراگم باز، زیباترین بوکه را در بین تمامی لنز‌های پرایم بلند این شرکت ایجاد می‌کند.

پیش از این در مقاله لنز 135mm f/2، اسلحه پنهانی عکاسان بزرگ درباره لنز تله بلند 135 میلی‌متری کانن و تاثیر دیافراگم باز آن بر عکس‌های پرتره توضیح دادم. اما بدون شک تاثیر دیافراگم f/1.4 نیکون با این فاصله کانونی بسیار بیشتر از آن هم است و به همین دلیل می‌توان با آن عکس‌هایی بسیار زیبا با پس زمینه کاملاً محو و بوکه‌ای سحر انگیز ایجاد کرد.

البته این لنز نسبتاً گران‌قیمت است و همچنین زاویه دید آن برای عکاسی عروسی به دلیل بلندی فاصله کانونی که دارد کمی بسته است. به همین دلیل برخی از عکاسان ترجیح می‌دهند در عکاسی عروسی ، به جای آن از لنز Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G استفاده کنند که با همان دیافراگم باز f/1.4، یکی از شارپ‌ترین لنز‌های تله بلند این شرکت هم به شمار می‌رود. این لنز دارای فاصله کانونی 85 میلی‌متر است که به نوعی، فاصله کانونی اختصاصی پرتره هم محسوب می‌شود و عکس‌هایی بسیار زیبا با بوکه‌ای نرم و یکدست را ثبت می‌کند.

نباید فراموش کنیم که در عکاسی عروسی و پرتره، بوکه زیبا و پس زمینه محو، حرف اول را می‌زند و بعد از آن گزینه‌هایی مانند تیرگی دور، CA، شارپنس، لرزشگیر و غیره مطرح می‌شود. بوکه این لنز‌ها به قدری زیاد است که اگر در فاصله نسبتاً نزدیک به عروس بایستید و روی چشم‌های او فوکوس کنید، نوک بینی در پیش زمینه قرار گرفته و محو می‌شود.

من معمولاً برای عکس‌های کلوزآپ با این لنز، از دیافراگم‌های f/2.8 به بالا و از دیافراگم های باز‌تر آن، تنها برای عکس‌های قدی استفاده می‌کنم. اگر می‌خواهید با این لنزها عکاسی کنید، فراموش نکنید برای تمامی عکس‌های دونفره عروس و داماد که کادر آن بسته‌تر از نیم‌تنه است، دیافراگم را بالاتر از f/4 قرار دهید، زیرا در غیر این صورت، حتماً یکی از آن‌ها محو خواهد شد!

 

عکاسی عروسی

 

لنز Nikon 70-200mm f/2.8G VR II

هرگز نمی‌توان یک عکاس پرتره یا عروسی را بدون یک لنز سری 70-200 تصور کرد. لنز‌های 70-200 میلی‌متر همیشه جزو پرطرفدارترین لنز‌ها برای عکاسی عروسی هستند و لنز Nikon 70-200mm f/2.8G VR II، بهترین و شارپ‌ترین لنز نیکون در این رده است که با دیافراگم باز f/2.8 خودش می‌تواند گاهی اوقات، بوکه‌ای هم طراز لنز‌های پرایم را ایجاد کند.

وجود فاصله کانونی متغیر 70 تا 200 میلی‌متر روی یک دوربین فول‌فریم نیکون، به شما اجازه می‌دهد از فاصله حدود 5 متری از سوژه، عکس‌های قدی تا پرتره صورت را بدون جابجا شدن، به راحتی ثبت کنید. به همین دلیل این لنز یکی از بهترین فاصله‌های کانونی را برای عکاسی از مراسم عروسی به شما می‌دهد.

زیرا بدون اینکه نیاز به نزدیک شدن به مهمانان و جلب توجه آنان باشد، می‌توانید از فاصله دور، عکس‌های کلوزآپ بسته زیبایی را به صورت بی‌هوا و کاملاً خبری ثبت کنید. همچنین دیافراگم باز آن به شما امکان می‌دهد به راحتی سوژه خود را از میان شلوغی اطراف او جدا کرده و پس زمینه عکس را به خوبی محو سازید.

علاوه بر این، این لنز هماهنگی فوق‌العاده‌ای با مبدل تله یا Tele Convertor نیکون دارد و در صورت نیاز می‌توانید با استفاده از آن، فاصله کانونی لنز را بسیار بلند‌تر کرده و از فاصله‌های دورتر هم عکس‌های پرتره کلوزآپ را به خوبی ثبت کنید. بنابراین، اگر یکی از بخش‌های کاری شما، عکاسی خبری از مراسم عروسی است، این لنز بهترین لنزی است که می‌توانید داشته باشید.

اما اگر بخواهیم درباره اشکال مهم این لنز صحبت کنیم، این اشکال بیش از هر چیز به اندازه و وزن زیاد لنز وارد است. من عکاسان عروسی زیادی را دیده‌ام که با این لنز عکاسی می‌کنند، اما به ندرت به یاد دارم که کسی، این لنز 1.5 کیلو گرمی (که احتمالاً روی یک بدنه فول‌فریم نیکون حدود 2.5 کیلوگرم خواهد بود) را بدون تک‌پایه استفاده کند.

عکاسی به مدت طولانی با این “وزنه تناسب اندام”  از شما یک ورزشکار حرفه‌ای خواهد ساخت! بنابراین قطعاً اگر یک عکاس عروسی خانم هستید، باید پیش از خرید چنین لنزی، آن را از نزدیک امتحان کنید. شاید به همین دلیل باشد که لنز Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR با دیافراگم f/4 و وزنی حدود نصف مدل حرفه‌ای‌تر خود، برای عکاسان خانم که عکاسی عروسی می‌کنند، بسیار پرفروش‌تر و جذاب‌تر است.

عکاسی عروسی

 

لنز Nikon AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED

 

شاید برایتان عجیب باشد که یکی از بهترین لنز‌های نیکون برای عکاسی منظره، در این لیست قرار گرفته است. به هیچ وجه گول دیافراگم باز f/2.8 این لنز را نخورید. هرچند این لنز برای عکاسی در نور کم، لنز خوبی است، اما این دیافراگم در کنار فاصله کانونی بسیار کوتاهی که دارد، هرگز نمی‌تواند برای ایجاد بوکه در عکاسی پرتره استفاده شود.

 

طبیعتاً لنز سوپر واید Nikon AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED را با آن زاویه دید باز و اعوجاجی که در کناره‌های کادر دارد، برای عکاسی کلوزاپ و پرتره استفاده نمی‌کنند. اما نباید فراموش کنیم که امروزه عکاسی عروسی، شامل عکس‌های عروس و داماد در عمارت‌های مجلل و بزرگ و همچنین عکس‌های اسپرت در مناظر و چشم‌انداز‌های زیبا نیز می‌شود که برای ثبت آن‌ها، به لنزی با زاویه دید باز نیاز دارید.

 

استفاده از این لنز‌ها، خصوصاً روی دوربین‌های فول‌فریم نیکون، کادر بسیار بزرگی از تصویر روبرو را در عکس جا می‌دهد و وقتی مثلاً از سوژه‌ها، در جلوی پلکان ورودی یک عمارت بزرگ عکاسی می‌کنید، تقریباً از پیش زمینه تا بخشی از آسمان را هم می‌توانید در داخل یک عکس جای دهید. عکس‌هایی این‌چنینی، بزرگی و عظمت زیادی را در خود به نمایش می‌گذارند و به شدت میخکوب کننده و جذاب هستند.

 

ضمناً لازم نیست خیلی هم نگران اعوجاج کناره‌های تصویر باشید، اصولاً در عکس‌های واید این لنز‌ها، کناره‌ها آن‌قدر در فاصله دورتر از سوژه‌ها قرار دارند که اعوجاج تصویر اصلاً دیده نمی‌شود و آنچه که به چشم می‌آید زیبایی سوژه‌های شما در فضای پهناور تصویر است.

 

عکاسی عروسی

لنز Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

اگرچه لنز‌های پرایم، بهترین لنز‌ها برای عکاسی پرتره هستند، اما لنز‌های زوم برای عکاسی عمومی دست شما را بازتر می‌گذارند. زیرا با این لنز‌ها دیگر نیازی نیست برای کادربندی مدام جابجا شوید و می‌توانید بدون جلب توجه، کمی دورتر از سوژه‌هایتان قرار بگیرید.

لنز نیکون AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED و همچنین نسخه لرزشگیر‌دار این لنز یعنی  Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED VR که کمی جدید‌تر است، هر دو از بهترین و کارآمد‌ترین لنزهای زوم نیکون هستند که دستکم می‌توانید اطمینان داشته باشید، کیفیت آن در تمامی طول فاصله‌های کانونی‌شان از واید تا تله‌فتو، ثابت مانده و دارای کیفیت و شارپنس بسیار بالایی است.

اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهند که این لنز در برخی از فاصله کانونی‌ در محدود زوم خودش دارای اعوجاج تصویر در گوشه‌ها می‌باشد و همچنین دیافراگم f/2.8 آن، حتی در انتهای فاصله‌های کانونی بلند خودش هم بوکه جذابی ایجاد نمی‌کند، اما یکی از پرکاربردترین لنز‌های نیکون برای عکاسی عروسی (و دیگر شاخه‌های عکاسی) است. محدوده زوم وسیع، کیفیت و شارپنس بالا، وزن و اندازه منطقی و قیمت نسبتاً مناسب، آن را به یکی از پرفروش‌ترین لنز‌های این شرکت برای عکاسی عروسی تبدیل کرده است.

عکاسی عروسی

طبیعتاً عکاسان کمی هستند که از همه این لنز‌ها برای عکاسی عروسی استفاده کنند. ضمن اینکه حتی اگر امکان خرید همه آن‌ها را داشته باشید باز هم همراه بردن این همه تجهیزات برای یک نوبت عکاسی، احتمال آسیب به آن‌ها را زیاد می‌کند. به همین دلیل اغلب عکاسان نهایتاً 2 یا 3 تا از این لنز‌ها دارند که معمولاً یکی از آن‌ها نیز یک مدل زوم با فاصله کانونی متغیر برای عکاسی ساده‌تر است.

لنز‌هایی که در اینجا نام برده شد، انتخاب و سلیقه شخصی من است، در حالی که برخی از عکاسان عروسی پیشرو، از لنز‌های خاص مانند لنز‌های تیلت‌شیفت هم استفاده می‌کنند که شخصاً تجربه کار با آن‌ها را نداشته‌ام. برای ما بنویسید شما از چه لنز‌هایی استفاده می‌کنید یا دوست دارید آن‌ها را به این لیست اضافه کنید؟

نویسنده : امیر یاری

1 Comment

  • محمدرضا گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز، باید عرض کنم اینجانب تجربه ای در زمینه عکاسی با این لنز ها را نداشته، اما راهنمایی شما در این باره برای ما به شدت مفید و حائز اهمیت واقع شده است.
    «سپاس از شما»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *