دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

10 ترفند عکاسی ماکرو از حشرات

تکنیک و ترفند
10 ترفند عکاسی ماکرو از حشرات

توماس شاهان با این 10 نکته به شما کمک می کند عکس های ماکرو بسیار زیبایی از حشرات بگیرید.

1- همه جا می توانید دنبال حشرات زیبا برای عکاسی بگردید

عکاسی ماکرو

تصویری از عنکبوتی به نام Wolf Spider. عکاسی شده با Pentax 50mm f/1.7 به صورت Reversed (تکنیک لنز معکوس) با دیافراگم معادل f/16

برای تهیه عکس‌های ماکرو از حشرات لازم نیست به مکان‌های بکر و عجیب و غریب سفر کنید. حشرات را همه جا می‌شود پیدا کرد. نیم ساعت گشت و گذار در حیاط خانه یا پارک جنگلی نزدیک محل زندگی‌تان، می‌تواند سوژه‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی ماکرو به شما بدهد. اگرچه حشرات در زمان‌های میانی روز خیلی فعال‌تر هستند، اما تقریباً در هر ساعتی از شبانه روز یعنی آخر شب هم می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

2- درباره سوژه‌های عکاسی ماکرو تحقیق کنید

عکاسی ماکرو از حشرات

یک عنکبوت پرشی، عکاسی شده در پرو، با لنز Vivitar 55mm f/2.8 @ f/10 همراه با یک مبدل تله‌ 2X.

مطمئناً برای شروع گرفتن عکس‌های ماکرو از حشرات می‌توانید از هر حشره‌ای که در اطراف خودتان هست عکاسی کنید، اما هر چقدر جلوتر می‌روید، باید سعی کنید سراغ گونه‌های نایاب‌تر بروید. در واقع هرچه بیشتر درباره آن‌ها بدانید، راحت‌تر می‌توانید پیدایشان کنید. ممکن است شما در منطقه‌ای زندگی کنید که برخی گونه‌های خاص از حشرات در آن به وفور پیدا می‌شوند. مثلاً کسانی که نزدیک مناطق خشک و بیابانی زندگی می‌کنند می‌توانند به راحتی گونه‌هایی از حشرات گزنده و عقرب‌ها را پیدا کنند که تصویر آن برای افراد دیگری که دور از آنجا هستند بسیار جالب است.

نکته مهمی که وجود دارد این است که باید سعی کنید درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنید. به این ترتیب هم از خطرات نزدیک شدن به آن‌ها آگاه می‌شوید و هم می‌توانید با دانستن روش‌های زندگی آن‌ها بفهمید که در چه ساعاتی از شبانه روز و در کجا راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. شناخت بیشتر حشرات به شما کمک می‌کند تا عکاسی ماکرو (Macro Photography) دقیق‌تر و جذاب‌تری داشته باشید.

3- برای عکاسی ماکرو به تجهیزات خیلی گران‌قیمت نیازی ندارید

عکاسی ماکرو

اگرچه بسیاری از عکاسان حرفه‌ای برای عکاسی ماکرو از دوربین‌های قطع متوسط مانند Fujifilm GFX 50S یا دوربین‌های فول‌فریم مانند Canon 5D Mark IV استفاده می‌کنند، اما در اغلب موارد شما برای عکاسی ماکرو به تجهیزات خیلی گران‌قیمت نیاز ندارید. زیرا این عکس‌ها معمولاً در اندازه‌های خیلی بزرگ چاپ نمی‌شوند و می‌توانید با دوربین‌های DSLR ساده‌تری نیز عکاسی کنید.

همان‌طور که در این تصویر می‌بینید، دوربینی که توماس برای عکاسی ماکرو در این تصویر استفاده کرده است، یک دوربین میان رده Pentax است. استفاده از دوربین‌های جدید‌تر که امکان کار با LiveView (نمایش زنده تصویر) را دارند، برای عکاسی ماکرو فوق‌العاده است. مثلاً شما هم می‌توانید با یک دوربین میان‌رده مانند Canon 750D یا Nikon D3400 و ترکیب یک لنز 50mm با یک رینگ معکوس، عکس‌های ماکرو فوق‌العاده‌ای بگیرید. کار کردن با این دوربین‌ها بسیار ساده است و می‌توانید در مجله نورنگار، مطالب خوبی را درباره کار با دوربین‌ Nikon D3400 یاد بگیرید.

4- استفاده از نور دیفیوز شده در عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو

بسیاری از حشرات مانند این سوسک Bess Beetle دارای پوسته‌ای براق هستند و نور تابیده شده را به شدت منعکس می‌کنند. اغلب اوقات نمی‌توانید حشرات را به جای دیگری منتقل کنید یا مثلاً از خیمه‌های نور برای جلوگیری از بازتاب‌های غیر ضروری استفاده کنید.

به همین دلیل بهتر است همیشه یک وسیله شکل دهنده نور همراه با یک فلاش اکسترنال سبک و کوچک همراه خودتان داشته باشید. استفاده از رفلکتور‌ها هم به شما کمک می‌کند تا نور تیز محیط را نرم و ملایم کنید و به این ترتیب تصویری با سایه‌های بسیار ملایم و نوری یکنواخت خواهید داشت. اگر تا به حال با رفلکتورها کار نکرده‌اید، مقاله آموزشی چطور با رفلکتور عکس‌های پرتره بهتری بگیریم، برایتان مفید خواهد بود.

5- استفاده از دیافراگم‌های بسیار کوچک در عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو

نه تنها زمانی که از حشرات عکاسی می‌کنید، بلکه حتی وقتی می‌خواهید از جانوران بزرگ‌تر مانند این رتیل ترسناک هم عکس بگیرید می‌بایست از دیافراگم‌های خیلی بسته استفاده کنید. عکاسی در حالت ماکرو به شدت عمق میدان تصویر را کاهش می‌دهد و باعث می‌شد تا قسمت محو شده تصویر بسیار زیادی باشد. به طوری که گاهی با فوکوس روی چشم‌های حشره، شاخک‌ها و دست و پای آن حشره به صورت کاملاً محو ثبت می‌شوند.

اما تأثیر جانبی نه چندان مفید استفاده از دیافراگم‌های بسته، کاهش نور تصویر است. به همین دلیل است که اغلب اوقات به یک فلاش رینگی مانند Nissin MF18 Macro Flash یا حداقل یک فلاش اکسترنال مانند Nissin Di866 Mark II  نیاز خواهید داشت. البته لازم نیست نور فلاش را خیلی زیاد کنید، زیرا ممکن است موجب ترساندن حشره و فرار آن شوند.

6- با فرمت خام عکاسی کنید

عکاسی ماکرو

سعی کنید با فرمت خام و ترجیحاً پایین‌ترین مقدار ISO عکاسی کنید. استفاده از فرمت خام به شما امکان می‌دهد تا تنظیمات رنگ و نور را بعداً در کامپیوتر انجام دهید و دست شما را برای تغییرات اضافی باز می‌گذارد. همچنین اگر از مود عکاسی دستی یا Manual استفاده می کنید، استفاده از حالت حساسیت خودکار یا Auto ISO به شما کمک می‌کند تا راحت تر نورسنجی کنید و تمرکز خودتان را بیشتر روی فوکوس و کادربندی تصویر بگذارید.

7- از برش زدن تصاویر نترسید

عکاسی ماکرو

خیلی از عکس‌های ماکرو در واقع با برش زدن تصویر به آن سطح از بزرگنمایی رسیده‌اند. وقتی از دوربین‌هایی که دارای رزولوشن پایین هستند استفاده می‌کنید، برش زدن تصویر موجب کاهش شدید کیفیت تصویر می‌شود. اما وقتی برای عکاسی ماکرو از یک دوربین با رزولوشن خیلی بالا مانند Nikon D850 با 47 مگاپیکسل رزولوشن استفاده می‌کنید، هر چقدر بخواهید می‌توانید عکستان را برش بزنید. به عنوان مثال کادر برش خورده تصویر رد عکس بالا که با یک دوربین fuji GFX 50S گرفته شده، هنوز چیزی حدود 15 مگاپیکسل رزولوشن دارد که برای چاپ در اندازه بزرگ‌تر از یک مجله نیز رزولوشن آن کافی است.

8- به صورت دستی فوکوس کنید

عکاسی ماکرو

وقتی در فاصله‌های خیلی نزدیک عکاسی ماکرو می‌کنید، معمولاً استفاده از فوکوس خودکار بسیار مشکل می‌شود و به سختی می‌توانید نقطه فوکوس را با دقت انتخاب کنید. در این حالت بهتر است حالت فوکوس را روی دستی قرار داده و با دور و نزدیک شدن به سوژه (به مقدار خیلی کم و در حد چند میلی‌متر) از فوکوس پی‌درپی استفاده کنید. Focus Bracketing یا فوکوس پی‌درپی به تکنیکی در عکاسی ماکرو گفته می‌شود که دوربین روی حالت فوکوس دستی قرار می‌گیرد.

سپس به جای تغییر نقطه فوکوس، خود دوربین با هر بار شات، کمی به سوژه نزدیک‌تر شده و تصویر بعدی را ثبت می‌کند. به این ترتیب عکس‌های ماکرو پی‌درپی با فوکوس‌های متفاوت ثبت شده و بعداً در یک نرم‌افزار تصحیح فوکوس مانند Helicon Focus، روی هم قرار می‌گیرند تا تمام طول سوژه در حالت فوکوس قرار گیرد.

9- با سطوح رنگی ساده کار کنید

عکاسی ماکرو

سوژه‌های کوچکی مانند حشرات دارای اندام‌هایی ریز هستند که اغلب روی سطوح شلوغ به سختی دیده می‌شوند. بنابراین بهتر است همیشه چند تکه مقوای رنگی همراه داشته باشید و سعی کنید حشرات را روی آن‌ها هدایت کنید. به این ترتیب می‌توانید از آن‌ها روی سطوح ساده عکس‌های ماکرو بگیرید که نه تنها امکان استفاده از رنگ‌های پر کنتراست و جذاب را به شما می‌دهد، بلکه می‌توانید پرز‌های ریز و اندام‌های کوچک آن‌ها را به خوبی در عکاسی ماکرو نشان دهید.

10- زیاد عکس بگیرید

عکس‌های ماکرو

عکاسی ماکرو از حشرات بسیار سرگرم کننده و در عین حال بسیار مشکل است. خیلی از حشرات به سرعت می‌دوند یا پرواز می‌کنند و زمان کمی برای عکاسی از آن‌ها دارید. پروانه‌ها، مگس‌ها و زنبور‌ها از همین دسته هستند. با استفاده از دوربین‌های پرسرعت مانند Nikon D7500 که می‌تواند با سرعت 8 فریم بر ثانیه عکاسی کند، می‌توانید شانس خود را برای ثبت دستکم یک عکس با کیفیت و دقیق از این حشرات افزایش دهید.

کد تخفیف نورنگار

برای مطالعه بیشتر درباره عکاسی ماکرو، می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

  1. https://photographylife.com/macro-photography-tutorial
  2. https://www.adorama.com/alc/top-10-macro-photography-tips
  3. https://expertphotography.com/macro-photography-tips/
  4. https://digital-photography-school.com/5-camera-settings-macro-photographers-should-know/
  5. https://www.exposureguide.com/macro-photography-tutorial/
  6. https://petapixel.com/2017/10/02/10-macro-photo-tips-beginners/

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *