دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

اگر می‌خواهید دوربین DSLR بخرید، بخوانید

راهنمای انتخاب
اگر می‌خواهید دوربین DSLR بخرید، بخوانید

 

  • فرهنگ واژگان

 

فرهنگ لغت عکاسی

 

عکاسی پر از اصطلاحات است. به طور کلی مهمترین ویژگی دوربین و لنز در مورد کنترل، نوردهی یک عکس است. به این معنی که چه مقدار نور در هنگام گرفتن یک عکس باید به دوربین برسد. نوردهی به وسیله سه فاکتور تنظیم می شود: سرعت شاتر، F-stop و ISO.

 

  • سرعت شاتر

 

سرعت شاتر

 

مدت زمان باز بودن شاتر دوربین شما هنگام گرفتن یک عکس را مشخص می کند. شما می توانید مقدار نور را با کاهش سرعت شاتر خود افزایش بدهید.

 

زمانی که از سرعت شاترهای خیلی پایین استفاده می کنید، هنگام عکاسی روی دست تصویر شما تار می شود و زمانی که از شاترهای خیلی بالا استفاده کنید، می توانید از سوژه های متحرک عکس بگیرید.

 

  • F-stop

 

دیافراگم

 

این عدد اندازه ی دیافراگم را نشان می دهد و با اندازه ی روزنه ی دیافراگم نسبت معکوس دارد.

به طور مثال f/1.8 نشانگر روزنه ی بزرگتر دیافراگم و f/22 نشانگر روزنه ی کوچکتر دیافراگم است.

 

فرض کنید که لنز شما Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6 باشد. اندازه ی دیافراگم در این لنز متغیر است و در فاصله ی کانونی 18 میلی متری f-top  آن f/3.5 و در فاصله ی کانونی 55 میلی متری، f/5.6 است.

 

تغییر f-stop مشخص می کند که شما چه مقدار نور را در اختیار دارید. شماره پایین تر f-stop مانند f/1.8 باعث می شود نور بیشتری را از طریق لنز خود وارد دوربین کنید و یک پس زمینه ی تار ایجاد کنید و شماره بالاتر f-stop مانند f/22 باعث می شود که نور کمتری در اختیار داشته باشید، اما پس زمینه ی شما واضح تر خواهد شد.

 

  • ISO

 

ایزو در عکاسی

 

تنظیم ISO، حساسیت حسگر به نور را کنترل می کند. . افزایش ISO به شما اجازه می دهد که در محیط تاریک نیز بتوانید عکسی با نور مناسب بگیرید.

 

اما هر چه بیشتر ISO را افزایش بدهید، نویز دیجیتالی بیشتری در عکسهای شما مشاهده می شود. نویز در عکاسی دیجیتال، هر نقطه یا واحد تصویری ناخواسته ای است که کیفیت عکس را کاهش می دهد.

 

  • مگاپیکسل

 

مگاپیکسل

 

نمی توان میزان کیفیت تصویر یک دوربین دیجیتال را فقط بر مبنای تعداد پیکسل های حسگر تصویری آن تعیین کرد و هر دوربین دیجیتالی که حسگر تصویری آن از تعداد بیشتری پیکسل تشکیل شده است را دوربینی بهتر از دیگر دوربین ها قلمداد نمود. بلکه دوربین های دیجیتالی که مجهز به پردازشگرهای کاهنده ی نویز و نیز مدل های فشرده سازی بهتری باشند، خروجی تصویر مطلوب تری از دیگر دوربین های دیجیتال دارند.

 

به جای مگاپیکسل، می توانید از مگاپیکسل مفهومی یا P-Mpix استفاده کنید و ترکیب دوربین و لنزی که مدنظرتان است را پیدا کنید و از مگاپیکسل واقعی ای که تصویر خروجی دوربین شما ارائه می دهد، آگاه شوید.

 

 

برند دوربین عکاسی

 

تفاوت در کیفیت بین دوربین های کانن و نیکون وجود ندارد. ممکن است عده ای نیکون را به علت سازگاری با لنزهای قدیمی انتخاب کنند.

 

در کل گستره ی لنزهای این دو شرکت بسیار وسیع است. اما کسانی نیز هستند که دوربین های سونی را دوست دارد. بهتر است دوربینی را انتخاب کنید، آنرا در فروشگاه ها در دست بگیرید، منوی تنظیمات آنرا دستکاری بکنید و عکس های تست دوربین مورد نظر را سرچ بکنید تا در نهایت به این نتیجه برسید که کدام دوربین و برند را می پسندید.

 

  • لنزها

 

لنز دوربین

 

بزرگترین تفاوت بین یک دوربین دیجیتال معمولی و DSLR، قابل تعویض بودن لنز است. خریداری هر لنز به تنهایی می تواند هزینه هنگفتی را به شما وارد کند و همچنین تغییر لنز می تواند به طور چشمگیری کیفیت تصاویر شما را تغییر بدهد. مهم این است که با این تجهیزات به خوبی آشنا بشویم:

 

  • لنز زوم

بیشتر دوربین های DSLR موجود در ابتدا با یک لنز 18-55 میلی متری زوم عرضه می شوند.

 

یک لنز زوم دارای فاصله ی کانونی متغیری می باشد. با استفاده از لنزهای زوم می توان بدون تغییر فاصله ی لنز تا سوژه، زاویه های دید گوناگونی از صحنه را پدید آورد.

 

البته نباید لنز زوم را با تله فوتو اشتباه گرفت. لنز تله فوتو، لنزی است که فاصله ی کانونی آن بیش از لنز نرمال می باشد و به طور خاص طراحی شده تا سوژه را از فاصله ی دور ببینید.

 

یک لنز تله فوتو می تواند لنز زوم هم باشد، اما الزامی در این مورد وجود ندارد. لنز زوم به دلیل ساختار اپتیکی پیچیده ای که دارد، معمولا کندتر از لنزهای پرایم عمل می کند.

 

  • لنز پرایم

 

لنزی است که فاصله ی کانونی آن ثابت و غیر قابل تغییر است. به همین دلیل زاویه ی دید آن نیز زاویه دید آن ثابت می باشد و برای تغییر آن باید فاصله ی لنز تا سوژه را تغییر بدهید.

 

البته این تغییر فاصله باعث تغییر پرسپکتیو صحنه نیز خواهد شد. این لنز در مقابل لنز زوم قرار دارد. سریع تر بودن لنزهای ثابت باعث شده تا به طور معمول شفافیت و کنتراست تصویر خروجی آنها بهتر باشد.

 

  • لازم نیست که حتما لنز مارک دوربین خود را خریداری کنید

 

لنز سیگما و تامرون

 

خوشبختانه بازار لنزها بسیار گسترده است. به طور مثال لنزهای تامرون، سیگما و توکینا سه نمونه محبوب هستند که لنزهای عالی را با قیمت مناسب عرضه می کنند. فقط پیش از خرید بهتر است نقد و بررسی های لنز مورد نظر خود را مطالعه بفرمایید.

 

خرید اولین دوربین DSLR کار بسیار طاقت فرسایی است. اما اگر با اصطلاحات فنی به خوبی آشنا شده باشید، می توانید از غرق شدن در این دنیای شلوغ تجهیزات جلوگیری کنید.

 

مترجم : آرمان دیداران

 

 

نویسنده : یاسین زرین کام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *