021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آیا لنزهای DSLR برای دوربین بدون‌آینه قابل استفاده خواهد بود؟

آیا لنزهای DSLR برای دوربین بدون‌آینه قابل استفاده خواهد بود؟

ورود Nikon و Canon به بازار بدون‌آینه‌های فول فریم پیشرفته، امری است که بالاخره اتفاق خواهد افتاد. اما آیا سیستم‌هایی که ارائه می‌دهند، با لنزهای Legacy سازگار خواهد بود؟ در هفته گذشته، یک مقاله‌ای منتشر شد که در آن، یک “کارمند” از Fujifilm، ادعا کرده بود که شرکت های Canon و Nikon، تا سه سال آینده، 50% سهم خود را در بازار از دست خواهند داد.

 

طبیعتا این موضوع باعث بحث‌های بسیاری میان اعضای Fstoppers شد و آن مقاله، تقریبا 100 کامنت مختلف داشت. بسیاری از مشکلاتی که در نظرها مطرح شده بود، درباره سیستم‌های بدون آینه بود و اینکه اگر Nikon و Canon وارد بازار بدون‌آینه شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

در حال حاضر، تمایل Sony، Fujifilm و Olympus به حضور مداوم در خط مقدم بازار بدون آینه و سعی برای پیشی گرفتن از دو رقیب دیگر بسیار زیاد است. اما، طبق یک خبر کمتر مطرح شده، هر دو شرکت Canon و Nikon، به زودی سیستم بدون‌آینه پیشرفته تولید خواهند کرد، شاید حتی تا سال آینده.

 

اما موضوعی بسیار بحث برانگیز، این است که آیا لنزهای DSLR قبلی کاربران، در سیستم‌های دوربین بدون‌آینه کانن و نیکون ، قابل استفاده هستند یا خیر.

 

نیاز فعلی آداپتورها

 

در حال حاضر، اگر می‌خواهید از لنزهای DSLR در سیستم بدون‌آینه استفاده کنید، باید از یک آداپتور مثل T Smart استفاده کنید. این امر به دلیل در نظر گرفتن فاصله پخش است، فاصله بین جایی که لنز نصب است و جایی که حسگر در آن قرار دارد. طبیعتا آداپتورهایی که لنزهای Legacy DSLR را به بهترین نحو با هم جفت می‌کنند، گران تر هستند و این تبدیل، همیشه بی نقص نیست. که دوراهی فعلی را برای ما ایجاد می‌کند.

 

دوربین بدون‌آینه کانن و نیکون

 

وقتی Canon یا  Nikon، سیستم بدون‌آینه پیشرفته‌ای به بازار عرضه کنند، آیا دوربین بدون‌آینه کانن و نیکون ظرفیت بهترین استفاده از لنزهای فعلی سیستم DSLR را خواهند داشت؟ شاید این سوال کمی مضحک به نظر برسد زیرا این دو سیستم کاملا متفاوت هستند اما دور از ذهن نیست، که این دو تولیدکننده موفق به اینکار خواهند شد.

 

از جنبه تجاری

 

از دید کسب و کار نیز به این موضوع نگاه کردیم. اگر برای مثال، Sony  را در نظر بگیرید، سری a7r را به مدت تقریبا 5 سال داشت و حالا با Sony a7riii برای بار سوم آن را تکرار کرد. این بدین معنی است که Canon تقریبا 5 سال فرصت داشت تا با دقت به نتیجه این پیشرفت‌ها توجه کند. در طول این زمان، این دو شرکت بزرگ، شاهد کوچ بسیاری از مردم به سیستم‌های بدون‌آینه بودند، که این کاربران برای لنزهای Legacy خود، به یک آداپتور نیاز دارند.

 

پس حقیقتا، این بدین معنی است که در زمینه تحقیقات برای توسعه سیستم‌های بدون‌آینه در بازار فعلی، شرکت‌های Sony و Fujifilm، حدودا پنج سال از Canon و Nikon، جلو هستند. صد درصد، وقتی Canon و Nikon بالاخره یک سیستم بدون‌آینه فول فریم پیشرفته به بازار عرضه کنند، چیزی شبیه به سیستم‌های موجود در برندهای دیگر نخواهد بود؟ حتما باید محصولی بسیار پیشرفته‌تر باشد؟

 

اگر اینطور نباشد، آیا فکر نمی‌کنید که اینکار باعث ناامید شدن کاربران قدیمی آن‌ها باشد که مدت‌ها برای عرضه شدن سیستمی شبیه به Sony صبر کرده بودند؟

 

از جنبه شخصی

اکثر عکاسان سالها و سالها و هزاران تومان برای تکمیل مجموعه لنزهای خود که اکثرا Canon یا Nikon هستند، صرف کرده‌اند. برای مثال کسی که 5D Mark IV دارد و از لنزهای آن کاملا راضی است فقط در صورتی قانع خواهد شد یک دوربین بدون آینه را جایگزین کند که بتواند از لنزهایش با یک سیستم بدون‌آینه Canon که از دوربین فعلیش بهتر باشد، استفاده کند.

 

با این وجود، اگر کمپانی Canon یک سیستم بدون‌آینه فول فریم به بازار عرضه کند، که به یک آداپتور برای لنزهای Legacy نیاز داشته باشد و یکپارچگی تمامی قابلیت‌های لنز را تضمین نکند، شاید خیلی سخت بتواند افراد را مجاب کند.

 

این امر دو دلیل دارد:

 

-اول اینکه احتمالا خشمگین خواهند شد که زمان و تلاش زیادی را صرف جمع آوری مجموعه لنزهای فعلی خود کرده‌اند و با این وجود، ممکن است در یک سیستم جدید دوربین بدون‌آینه کانن و نیکون ، بی مصرف شوند. این احساسی است که بسیاری از عکاسان خواهند داشت.

 

دوربین بدون‌آینه کانن و نیکون

 

شاید بگویید که می‌توانند به سادگی یک آداپتور خریداری کنند اما مدارکی موجود هستند که آداپتورها همیشه موفق نیستند و نمی‌توانند تمامی قابلیت‌ها و توانایی لنز را منتقل کنند.

 

اما این موارد تنها حدس و گمان هستند زیرا ممکن است آداپتور مناسبی نیز در بازار عرضه شود، زیرا  Canon  یا  Nikon، هیچ سیستم بدون‌آینه پیشرفته‌ای به بازار عرضه نکرده‌اند. اما اگر یک دوربین بدون‌آینه فول فریم با رفع مواردی که گفته شد منتشر شود، شاید خیلی‌ها را بتواند به خودش جذب کند.

 

-دوم اینکه، حتی اگر تولید دوربین بدون آینه توسط نیکون و کانن به حقیقت بپیوندد، کسی که مو‌خواهد یک دوربین بدون آینه بخرد هیچ تضمینی نیست که با چشم بسته به سراغ خرید دوربین بدون‌آینه کانن و نیکون برود. در واقع افراد برای خرید تمامی برندها را آنالیز خواهند کرد.  اگر Canon برای مثال، یک سیستم بدون‌آینه‌ی فول فریم به بازار عرضه کند، که با Sony a7riii هم رده نباشد و تجربه بهتری را به کاربر ارائه ندهد، چرا نباید به سراغ رئیس بازار رفت؟

 

شاید تصور کنید که Sony و Fujifilm و Olympus و… در حال تحقیق و طراحی برای عرضه بعدی خود باشند. پس اگر Canon موفق به ارائه یک دلیل محکم برای وفاداری به او نشد (مثلا یکپارچگی لنزهای Legacy)، پس حتما ترجیح بر آن خواهد بود که سراغ محصولی برویم که هزاران کاربر و طرفدار آن را تائید و تحسین کرده‌اند و به امید Canon منتظر نخواهند ماند.

 

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید که Nikon و Canon، با سیستم‌های بدون‌آینه جدید، راهی به لنزهای Legacy پیدا می‌کنند، یا فکر می‌کنید این موضوع فقط یک رویاست؟ و اگر شما کاربر  Canon یا Nikon هستید، آیا اگر این شرکت‌ها، سیستم بدون‌آینه جدیدی ارائه کنند که برای استفاده از لنزهای Legacy به آداپتور نیاز داشته باشد، باز هم به این تولیدکنندگان وفادار خواهید ماند، یا به برندهایی مثل Sony یا Fujifilm مراجعه می‌کنید؟

 

لطفا نظرات خود را در قسمت زیر با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه