021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

تنظیمات پایه ای دوربین که تازه کارها اشتباه انجام می دهند

تنظیمات پایه ای دوربین که تازه کارها اشتباه انجام می دهند

در اینجا تعداد کمی از نکات ابتدایی تنظیمات اولیه ی دوربین که در بسیاری از مدل های دوربین یکسان است را بیان خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم تا بدانید کدامیک از تنظیمات را باید انجام داد و کدامیک را نباید اعمال کرد.

در اینجا فرض بر این است که هیچ فرمول جادویی ای وجود ندارد و هیچ تنظیمات خاصی برای دوربین دیجیتال وجود ندارد که منجر به یک وضعیت منحصر به فرد شود. بنابراین شما می توانید احساس بهتری نسبت به تنظیماتی از دوربین داشته باشید که اغلب بیشتر مفید خواهند بود.

تنظیمات اولیه عکاسی: حالت عکسبرداری

هنگامی که شما یک عکاس تازه کار هستید، با عکاسی در حالت تمام خودکار (full auto mode) هیچ اشکالی پیش نخواهد آمد. انجام این کار به شما کمک می کند که تمرکز اصلی خود را بر روی ترکیب بندی تصویر قرار دهید. اما به موازات اینکه تجربه شما بالا می رود، مهم است که کنترل بیشتری بر روی عملکردهای دوربین داشته باشید. این بدان معنی است که شما باید یکی از حالت های عکسبرداری دستی رامورد استفاده قرار دهید.

توجه کنید، حالت اولویت دیافراگم در طیف وسیعی از شرایط مناسب خواهد بود.

در حالت اولویت دیافراگم، شما دیافراگم و ISO را تعیین می کنید و دوربین خود سرعت شاتر مناسب را تنظیم خواهد کرد و از آنجایی که سرعت ISO در شرایط روشنایی معمولی نباید خیلی تغییر کند، لازم است که شما تنها میزان دیافراگم را تعیین کنید و بسیاری از شرایط به شکل خوبی خواهند بود.

[relatedpost post=”123667″]

حالت عکس برداری

بهترین تنظیمات دوربین: حالت نوردهی

با عکاسی در حالت اولویت دیافراگم و یا حالت اولویت شاتر، می توانید متوجه شوید که عکس‌های شما چگونه و با چه ترکیبی از عوامل موثر نوردهی گرفته شده اند و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید در مورد نوردهی از کنترل حالات نورسنجی نیز استفاده کنید.

فرآیند نورسنجی شامل جمع آوری اطلاعاتی است که دوربین درباره نورمحیط انجام داده و پس از این اطلاعات برای تعیین نوردهی صحیح استفاده می‌شود. پیش فرض بسیاری از دوربین ها حالت چند ناحیه (multi-zone mode) (که دارای چندین نام گذاری از جمله matrix metering یا evaluative metering است.) می‌باشد.

در این حالت، دوربین اطلاعات نور را از کل نواحی و از سرتاسر صحنه می گیرد تا بهترین نوردهی مانند آن چه که در بالا نشان داده شده است را به دست آورد. این نوع تنظیم برای اکثر شرایط به خوبی کار می کند. اما اینکه هرگز از حالت هایی غیر از حالت matrix metering استفاده نشود، یک اشتباه است.

برای مثال، اگر می خواهید یک پرتره ی یک دست سیاه و ضدنور را ایجاد کنید که در آن سوژه در تاریکی عمیقی قرار می گیرد حالت matrix metering کمکی نمی کند.

پرتره ضد نور

در این شرایط، نورسنجی نقطه ای (spot metering) منجر به نتایج بسیار بهتری خواهد شد زیرا به شما این امکان را می دهد نور خوانده شده با دقت بالایی به دست آید.( در این مورد و با این پس زمینه) و پایه اصلی نوردهی تصاویر بر روی قسمت کوچکی از صحنه انجام شود.

به همین ترتیب، حالت نورسنجی center-weighted خواندن را تنها از قسمت کوچکی از مرکز نقطه ی اتوفوکوس انجام می دهد. این نوع از نورسنجی برای شرایطی که سوژه ی اصلی در میانه ی قاب تصویر قرار دارد مناسب است. به عبارت دیگر، همواره به حالت نورسنجی چند ناحیه(multi-zone mode) محدود نیستید. شما می توانید با استفاده از حالت های spot metering یا center-weighted در شرایط مختلف عکس های متنوعی را بگیرید.

 

حالت نورسنجی

 

بهترین تنظیمات دوربین: حالت فوکوس خودکار (Autofocus Mode)

زمانی که دوربین را بر روی حالت فوکوس خودکار قرار می دهید، می توانید از سوژه های ثابت و مناظر عکس بگیرید و یا عکاسی پرتره کنید. در این شرایط، حالت اتوفوکوس تک نقطه ای(single-shot) به خوبی کار خواهد کرد زیرا شما می توانید تعیین کنید که از کدام نقطه ی فوکوس استفاده شود تا سوژه در تصویر شارپ تر ظاهر شود.

 

اتوفوکوس

 

با این وجود، اتوفوکوس تکی همواره بهترین انتخاب نخواهد بود و نگه داشتن دائمی دوربین در حالت اتوفوکوس تکی یکی از اشتباهاتی است که بیشتر تازه کار ها اغلب انجام می دهند. گاهی اوقات، سوژه در حال حرکت است مانند یک سگ که در حیاط پشتی این طرف آن طرف می دود. این بدان معنا است که دوربین نیاز دارد که توانایی این را داشته باشد که اتوفوکوس را مکرر تنظیم نماید.

اتوفوکوس پیوسته(Continuous) گزینه ای است که باید در این شرایط مورد استفاده قرار گیرد زیرا پیش بینی می کند که سوژه در ادامه کجا خواهد بود. این ویژگی به شما این امکان را می دهد حرکات سوژه را دنبال کنید و عکس هایی را بگیرید که در آنها فوکوس به درستی انجام شده و سوژه شارپ به نظر می آید.

نکته ای در مورد عکاسی DSLR: تراز سفیدی(White Balance)

در ابتدا می گوییم که تنظیم تراز سفیدی پیش فرض که بر روی حالت خودکار است، در بسیاری از شرایط مناسب است. عالی نیست اما برای تازه کارها مناسب می باشد به خصوص از این جهت که شما می توانید به سادگی تراز سفیدی را بعد از گرفتن عکس دست کاری و ویرایش کنید. با این وجود، عدم استفاده از سایر تنظیم های تراز سفیدی اشتباهی است که باید از آن اجتناب کرد.

با تنظیم تراز سفیدی برای هر شرایط عکسبرداری، شما می توانید از این تنظیمات اولیه ی دوربین برای به دست آوردن رنگ های دقیق تر در شرایط عکاسی در نور آفتاب، در خانه زیر نور لامپ تنگستن و یا شرایط مشابه، استفاده نمایید.

نکاتی درباره تراز سفیدی

با انجام دقیق پیش تنظیمات تراز سفیدی به دوربین کمک می کنید که قالب رنگ ها را در صحنه متوجه شود و بتواند تنظیمات را به گونه ای انجام دهد که رنگ های سفید دقیقاً سفید باشند و به اشتباه آبی، نارنجی و یا به دیگر رنگ ها تبدیل نشود. بنابراین به خودتان کمک کنید و تفاوت موجود در پیش تنظیم تراز سفیدی را بررسی کنید و سعی کنید که از آن در شرایط مختلف استفاده نمایید.

[relatedpost post=”107217″]

تنظیمات دوربین

 

شما متوجه خواهید شد که با انجام این کار تصاویر به درستی توسط دوربین ثبت خواهند شد و شما را از پردازش های آتی بی نیاز خواهید بود. این ها لیستی از نکات عکسبرداری DSLR است. سعی کنید که از این راهنمایی هایی که در بالا گفته شد استفاده کنید که در این صورت انتخاب های بیشتری را برای تنظیم دوربین خود خواهید داشت.

امیدوارم با رعایت این نکات تنظیمات اولیه ی دوربین عکس های خوبی رو ثبت کنید. فراموش نکنید که می‌توانید عکس هایتان را به همراه مشخصات برای اشتراک در پیج اینستاگرام نورنگار به آیدی تلگرامی @noornegarpr ارسال کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *