تقریبا این تنها بخش عکاسی است که در آن دوربین و لنز از اهمیت یکسانی برخوردارند. عکاسهای حرفهای به شما میگویند فقط با دوربین فولفریم میتوانید عکسهای خوبی بگیرید. اما ممکن است از خودتان بپرسید تکلیف کسی که دوربین فول فریم نداشته باشد چیست؟ خب راستش را بخواهید با استفاده از کمی خلاقیت و لنز درست شما میتوانید باز هم عکسهای خوبی از غذا بگیرید. بیائید با هم نگاهی به بهترین لنزها برای عکاسی از غذا بیاندازیم:
50 میلیمتر پرایم
لنز 50 میلیمتر پرایم بهترین لنز برای عکاسی از غذا است. در واقع به گفته خیلی از عکاسها، اولین لنزی که بعد از لنز کیت خودتان میگیرید باید همین لنز باشد. شما میتوانید این لنز را بدون آداپتور برای انواع مانتها تهیه کنید.
50 میلیمتر برای پرتره فوقالعاده است و به خاطر اینکه این لنز یک لنز فیکس است، خیلی سریع است. لنز 50 میلیمتر به خاطر اینکه از لحاظ فیزیکی بهترین لنز ممکن است مشهور است و به همین خاطر در اکثر مواقع نتایج خیلی خوبی به شما تحویل میدهد. از همین روی این لنز برای عکاسی از غذا فوقالعاده است. از طرفی به خاطر اینکه تصویر تولیدی توسط لنز 50 میلیمتر تقریبا شبیه چیزی است که با چشم خودتان میبینید، تصاویر گرفته شده توسط این لنز خیلی طبیعی هستند و هیچگونه انحرافی ندارند. در صورتی که از یک دوربین کراپ سنسور استفاده میکنید میتوانید از لنز 28 میلیمتر یا 35 میلیمتر هم استفاده کنید تا نتایجی نزدیک به چیزی که یک لنز 50 میلیمتر روی دوربین فول فریم تولید میکند داشته باشید.
از لنز 50 میلیمتر معمولا برای عکاسی از غذاهای فلت و عکسهایی که از بالا میگیریم استفاده میکنیم تا بیننده را به داستان آن غذا نزدیک کنیم. همچنین در مواقعی که میخواهیم در مرحله ویرایش با کراپ تصویر کار کنیم از این لنز استفاده میکنیم زیرا این لنز محدوده کراپ خیلی بزرگی در اختیار شما قرار میدهد. در صورتی هم که قصد دارید از فضای منفی و عناصر متنی در تصاویر خودتان استفاده کنید، این لنز را به شما پیشنهاد میدهیم.
از آنجایی که معمولا دوست نداریم از دیافراگمی بیشتر از f/3.5 استفاده کنیم، نیازی هم به دیافراگم بالا (f/1.8) نداریم. اما این دیافراگم به خصوص برای استفاده در شرایط کم نوری که از سوژه دور هستید مناسب است. در مواردی که در یک رستوران و یا لوکیشن دیگری باشیم و احساس میکنیم که شرایط نوری مناسب نخواهد بود، با خیال راحت از این لنز استفاده میکنیم و به همین خاطر ما اسم آن را «لنز امن» گذاشتهایم.
[relatedpost post=”114603″]
60 میلیمتر ماکرو
عکاسی از یک بشقاب غذا فقط بخشی از عکاسی از غذا است اما عکاسی از جزئیات غذا چطور؟ بافت و رنگ و محتویات غذا از بخشهای خیلی مهم در عکاسی از غذا هستند.
اینجا یک لنز ماکرو میتواند کمک زیادی به شما کند. شما هنوز مزایای یک فاصله کانونی شبیه به 50 میلیمتر را دارید اما با این مزیت که میتوانید از فاصله نزدیکتری ببینید. یک لنز ماکرو به شما اجازه میدهد فوکوس را در فضای خیلی کوچکتری حرکت دهید. این کار باعث ایجاد حس عمق میشود و هنر به کار رفته در غذا را نمایان میسازد. همچنین لنز 60 میلیمتر دیافراگم خیلی بازی دارد که به شما کمک میکند بوکههای خیلی زیبایی بگیرید. به عنوان یک امتیاز اضافه، لنز 60 میلیمتر مقدار بیشتری از پس زمینه را نسبت به 50 میلیمتر کراپ میکند. مطمئنا شما میتوانید این کار را در مرحله ویرایش نیز انجام دهید اما بهتر است در دوربین انجام شود.
ما ترجیح میدهیم برای عکاسی از غذا از این لنز هم مثل همان لنز 50 میلیمتر استفاده کنیم. بیشتر از این لنز برای عکاسی از زاویه بالا استفاده میکنیم. زمانی که از زاویه 25 یا 45 درجه عکاسی میکنیم و یا میخواهیم عناصر بیشتری را نسبت به لنز 105 میلیمتر در تصویر جای دهیم از این لنز استفاده میکنیم.
[relatedpost post=”73481″]
100 میلیمتر ماکرو
نحوه کار 100 میلیمتر ماکرو تقریبا به همان لنز 60 میلیمتری است که در بالا دیدهاید با این تفاوت که فاصله کانونی بیشتر به شما این اجازه را میدهد که از فاصله دورتری عکاسی کنید. چرا باید چنین چیزی بخواهید؟ خب اولین دلیل این است که شما پرسپکتیو طبیعیتری خواهید داشت. پرسپکتیو و عمق نقش خیلی مهمی در انتخاب بهترین لنز عکاسی از غذا دارند. این دو باعث میشوند عکس بشقاب غذا در ذهن بیننده ثبت شود و فقط روی غذا تمرکز کنند. در واقع خیلی از عکسهای کلوزآپی که از غذا میبینید از فاصله چندمتری گرفته شدهاند. سعی کنید از بزرگترین دیافراگم موجود استفاده نکنید، کمی کاهش میزان دیافراگم به بقیه بخشهای غذا اجازه میدهد در سمفونی شما نقشی داشته باشند.
با این فاصله کانونی، زاویه نقش خیلی مهمی پیدا میکند و بهتر است زوایای مختلف را امتحان کنید. فقط به یاد داشته باشید عکسی که میگیرید باید نسبتا طبیعی به نظر برسد زیرا مهمترین اصل درباره عکاسی از غذا این است که مردم میخواهند عکسی که میبینند شبیه به غذایی باشد که میخواهند بخورند.
در این نقطه شما احتمالا باید به استفاده از یک سه پایه روی بیاورید. در فواصل کانونی بلند استفاده از سه پایه اجتناب ناپذیر است. شما همچنین به یک ریموت شاتر هم نیاز دارید یا حداقل باید با استفاده از تایمر عکاسی کنید. با اینکه امروزه اکثر دوربینها و لنزها از لرزشگیر داخلی پشتیبانی میکنند، بهتر است تا جای ممکن از شرایطی که به آنها نیاز داشته باشیم دوری کنیم.
در کل ترجیح بر آن است از این لنز برای عکاسی از غذا با زاویه 25 یا 45 درجه استفاده کنیم اما از آنجایی که فاصله کانوی این لنز خیلی زیاد است، باید کمی از غذا دور باشیم تا فضای کافی برای کار با زوایای 25 تا 75 درجه را داشته باشیم. شما میتوانید از این لنز هم از بالا و هم به صورت مستقیم عکاسی کنید اما ما ترجیح میدهیم از لنزهای دیگری برای عکاسی از بالا استفاده کنیم.
[relatedpost post=”101838″]
لنز زوم
تا اینجا ما فقط در مورد لنزهای پرایم صحبت کردهایم اما لنز زوم چطور؟ خب در واقع یک لنز زوم با کیفیت نیز کاملا به عنوان بهترین لنز عکاسی از غذا مناسب است. برای مثال با استفاده از لنز 24-70 شما میتوانید در شرایط مختلف نسبت به عکاسی اقدام کنید.
شما از چه لنزهایی استفاده می کنید؟ تجربیات خود را از عکاسی از غذا در باکس نظرات برای بقیه علاقمندان به این سبک عکاسی بنویسید.