021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش عکاسی از غذا در نور کم

آموزش عکاسی از غذا در نور کم

ما تا اندازه‌ای به دنبال نور بهتر و بیشتر هستیم که فراموش می‌کنیم یک عکس خوب چه نوع عکسی است. اما عکاسی غذا در نور کم هم می‌تواند سبک خیلی خوبی باشد و به همین خاطر سبک موردعلاقه من است.

با این وجود در صورتی که خیلی با نورپردازی آشنایی نداشته باشید ممکن است عکاسی در نور کم کار غیرممکنی به نظر برسد. به خصوص زمانی که در ماه‌های پایانی سال که نور غیرقابل کنترل است بخواهید با نور کم عکاسی کنید.

من قصد دارم در ادامه برخی نکاتی که کمک می‌کنند در نور کم عکس‌های خوبی بگیرید را به شما آموزش دهم تا متوجه شوید عکاسی غذا در نور کم تا چه اندازه‌ای می‌تواند به شما کمک کند.

به منبع نور نزدیکتر شوید

فاصله شما از منبع نور قدرت نور را تغییر می‌دهد و به همین خاطر در صورتی که به نور قدرتمندتری نیاز دارید، بهتر است به منبع نور نزدیک شوید. شما می‌توانید هم به صورت عمودی و هم افقی به نور نزدیک شوید. در شرایط کم نور برای اینکه بتوانید عکس‌های روشن‌تری بگیرید، باید تا جای ممکن به منبع نور نزدیک شوید.

از نحوه‌ی افتادن نور برای خلق یک اتمسفر احساسی استفاده کنید

با اینکه نزدیک شدن به منبع نور می‌تواند برای گرفتن عکس‌های روشن‌تر خیلی به شما کمک کند اما در صورتی که به یک عکس خیلی روشن نیاز ندارید، با دور شدن از منبع نور هم می‌توانید عکس‌های خیلی خوبی بگیرید. هیچکدام از قوانین عکاسی غیرقابل تغییر نیستند و شما می‌توانید هر قانونی را بسته به نیاز خودتان تغییر دهید.

در صورتی که به عکس‌های احساسی‌تر با اتمسفر بیشتری نیاز دارید باید صحنه را با سایه پر کنید و به همین خاطر استفاده از نحوه‌ی افتادن نور خیلی مهم است.

عکاسی از غذا در نور کم

در یک نقطه‌ی خاص فاصله‌ی سوژه از منبع نور باعث ایجاد سایه‌های خیلی زیبایی خواهد شد. این نقطه‌ی خاص علاوه بر فاصله به ابعاد منبع نور هم بستگی دارد. من از این تکنیک در خیلی از عکس‌های خودم استفاده می‌کنم و به نظرم عکاسی غذا در نور کم باعث خلق عکس‌های زیبایی می‌شود.

از ایزو پائین استفاده نکنید

در ابتدا که عکاسی را یاد می‌گیرید ایزو خیلی ساده گرفته می‌شود. به شما گفته می‌شود که برای کاهش نویز باید همیشه سطح ایزو را پائین نگه دارید. با اینکه این نکته اشتباه نیست اما خیلی از عکاس‌ها را محدود می‌کند.

اغلب اوقات به ما گفته می‌شود که نباید ایزو را از 400 یا حتی 200 بیشتر کنیم. اما این موضوع نادرست است و مشکلات زیادی را برای هرعکاس به وجود می‌آورد.

تمرکز روی اینکه باید تحت هر شرایطی ایزو را پائین نگه داریم (حتی اگر با کاهش سرعت شاتر و یا باز کردن دیافراگم هم نتوانیم به نور کافی برسیم)، باعث ایجاد مشکلات زیادی مثل موشن بلور و یا… خواهد شد. شما با پائین نگه داشتن میزان ایزو و عدم توجه به مثلث نوردهی برای دستیابی به نوردهی مناسب ممکن است حتی باعث شوید نویز بیشتری در عکس‌هایی که می‌گیرید وجود داشته باشد.

[relatedpost post = “118041”]

در صورتی که بتوانید با مقدار ایزو مناسب تصویر خودتان را به خوبی نوردهی کنید خیلی بهتر از این است که با ایزو پائین عکاسی کنید و سپس در مرحله ویرایش از جبران نوردهی استفاده کنید.

عکاسی با سرعت شاتر خیلی پائین

اوایلی که من شروع به عکاسی کرده بودم فکر می‌کردم که عکاسی با سرعت شاتر خیلی پائین کار خوبی نیست و ممکن است باعث خراب شدن عکس‌هایی که می‌گیرم شود. به همین خاطر تاکید خیلی زیادی روی این مورد دارم.

در صورتی که با سه پایه عکاسی می‌کنید و یا شرایط به گونه‌ای است که هیچ نوع نگرانی بابت لرزش دوربین وجود ندارد، شما می‌توانید با سرعت شاترهایی مثل 1/3 ثانیه هم عکاسی کنید.

کارهایی که می‌توانید برای کاهش لرزش دوربین انجام دهید:

  • با کمک سه پایه عکاسی کنید و با کمک کیسه شن آن را محکم کنید.
  • از ریموت شاتر یا شاتر دیجیتال برای کاهش لرزش دوربین زمان فشار دادن کلید شاتر استفاده کنید.
  • در صورتی که ریموت ندارید از تایمر برای کاهش لرزش دوربین استفاده کنید
  • در صورتی که کف محیط خیلی نرم است سعی کنید حرکات خودتان و دیگر افراد حاضر در صحنه را محدود کنید.
  • سعی کنید لرزشگیر را خاموش کنید. در زمان استفاده از سه پایه روشن بودن لرزشگیر ممکن است باعث افزایش لرزش دوربین و Motion blur شود.

منابع نور کوچک هم می‌توانند خیلی زیبا باشند

خیلی از عکاس‌ها منابع نور کوچک را نادیده می‌گیرند اما این منابع هم می‌توانند نور خیلی زیبایی داشته باشند و به ما کمک کنند که عکس‌های خیلی زیبایی بگیریم.

آموزش عکاسی از غذا

نکته‌ای که باید زمان عکاسی در کنار پنجره‌ها و منابع کوچک به یاد داشته باشید این است که در کنار این پنجره‌ها نور موجود خیلی کمتر است. اما شما می‌توانید استفاده زیادی از آن ببرید. در صورتی که شما بتوانید آن را با مفهوم و احساسی که قصد دارید انتقال دهید تطبیق بدهید، بهترین استفاده را می‌توانید از این نوع نور ببرید.

نکته‌هایی برای استفاده از منابع نور کوچک:

  • قانون مربع معکوس خودتان را یاد بگیرید و به منبع نور نزدیک شوید
  • در این صورت سایه‌ها عمیق‌تر خواهند بود
  • از هیستوگرام استفاده کنید تا مطمئن شوید مقدار سایه‌ها را کاهش نمی‌دهید
  • از مثلث نوردهی برای نوردهی تصویر به شکل موردعلاقه خودتان استفاده کنید.

استفاده از چراغ قوه برای کمک کردن به اتوفوکوس

در صورتی که قصد دارید از اتوفوکوس استفاده کنید باید بدانید که لنز دوربین نمی‌تواند در شرایط کم نور به صورت خودکار فوکوس کند و یا حداقل این کار به سختی انجام می‌شود.

[relatedpost post = “86055”]

یکی از راه حل‌های این مشکل این است که از چراغ قوه برای فوکوس کردن روی قسمتی که می‌خواهید نقطه کانونی عکس باشد استفاده کنید. از آنجایی که امروزه اکثر گوشی‌های موبایل چراغ قوه دارند، استفاده از این تکنیک خیلی ساده است.

قسمت‌های مشکی تصویر را از بین نبرید

از بین بردن بخش‌های سیاه تصویر به این معنی است که شما به قدری نور عکس را کاهش داده‌اید که باعث از دست دادن داده‌های فایل RAW شده‌اید. در این نقطه در قسمت تون‌های مشکی عکس هیچگونه اطلاعاتی وجود ندارد.

مشکل اینجاست که شما در زمان ویرایش عکس هم نمی‌توانید تغییری در این قسمت‌ها اعمال کنید.

خود من مشکل خاصی با سایه‌های عمیق یا حتی قسمت‌های کاملا مشکی ندارم اما ترجیح می‌دهم جزئیات عکس را حفظ کنم تا بعدا بتوانم آن‌ها را در نرم‌‎افزارهایی مثل لایتروم ویرایش کنم.

عکاسی از غذا در نور کم

توصیه من به شما این است که بسته به شرایطی که می‌خواهید ایجاد کنید، همیشه بهترین نوردهی را برای عکس‌های خودتان داشته باشید و در عین حال تا جای ممکن از حذف اطلاعات سایه‌ها خودداری کنید.

بهترین نور برای عکاسی در نور کم

در شرایطی که نور ضعیف است عکاسی به شکلی که نور از کنار به سوژه بتابد آسان‌تر است. در عکاسی از غذا در نور کم هم شما معمولا از Side-Light یا Back-Light استفاده می‌کنید. هر دو نور هم نورهای خیلی زیبایی هستند

در مواردی که نور موجود در صحنه به اندازه کافی زیاد است، Back-light بهترین عملکرد را دارد. به دلیل اینکه سوژه بین نور و دوربین قرار می‌گیرد ممکن است متوجه شوید که سوژه به صورت طبیعی تیره‌تر است. در این مواقع باید نورپردازی یا مثلث نوردهی خودتان را تغییر دهید.

در صورتی که به عکاسی از غذا در نور کم مشغول هستید، این کار ممکن است تا حدودی چالش برانگیز باشد.

در صورتی که متوجه شدید صحنه خیلی تاریک است، سعی کنید صحنه را به شکلی بچینید که نور از کنار به آن بتابد.

سخن پایانی

از نور کم نترسید. این نور خیلی از مواقع می‌تواند خیلی زیبا باشد ولی تا زمانی که از آن استفاده نکنید متوجه این موضوع نخواهید شد. فقط در صورتی می‌توانید به کار با نور کم عادت کنید که آن را شروع کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *