021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای انجام نورپردازی در عکاسی از محصول

راهنمای انجام نورپردازی در عکاسی از محصول

از بازتاب نور جلوگیری کنید و مطمئن شوید رنگ‌ها واقع گرایانه هستند

اولین نکته در مورد نورپردازی در عکاسی از محصول جلوگیری از بازتاب است. خیلی از محصولاتی که شما باید از آن‌ها عکاسی کنید به شدت بازتابنده هستند. عکاسی از جواهرات، بطری‌ها، شیشه و…خیلی سخت است.

سطوح بازتابنده نور را به شکل آزاردهنده‌ای بازتاب می‌دهند. این اجسام تنظیمات نورپردازی شما را به هم میریزند و باعث به وجود آمدن سایه خواهند شد. مطمئنا دوست ندارید بازتاب تجهیزات یا منابع نور شما باعث حواس‌پرتی مخاطب شود. هیچ چیز بدتر از یک حلقه‌ی زمرد با بازتاب لنز دوربین در مرکز آن نیست.

توجه زیادی به بازتاب‌ها داشته باشید و آماده باشید که هزاران بار تجهیزات نور را جابجا کنید تا به تنظیمات مناسب برسید وگرنه باید زمان خیلی زیادی را صرف ادیت این جزئیات کوچک کنید.

موضوع بعدی که خیلی باید مراقب آن باشید این است که مطمئن شوید تمامی رنگ‌های محصول شما واقع‌گرایانه هستند. داشتن رنگ‌های دقیق یکی از مهم‌ترین موضوعات در انواع مختلف عکاسی از محصول است. خیلی از مشتری‌ها یک محصول را براساس رنگ‌های عکس شما خریداری می‌کنند و مطمئنا دوست ندارند وقتی که محصول به دستشان می‌رسد متوجه شوند که رنگ دیگری دارد.

هر صفحه نمایش کالیبراسیون مختلفی دارد. رنگ‌ها ممکن است روی گوشی، تلویزیون یا لپ تاپ با هم تفاوت داشته باشند اما یک سری مبانی اولیه وجود دارد که باید از آن‌ها پیروی کنید.

مطمئن شوید از لامپ‌ها یا فلاش‌هایی استفاده کنید که رنگ سفید را بازتاب می‌دهند. به صورت کلی این لامپ‌ها به عنوان «لامپ مخصوص عکاسی» یا «لامپ با تون عکاسی» شناخته می‌شوند. نور سفید واقعی باعث تابیدن هیچ نوع رنگی روی محصول نخواهد شد. شما طیف‌هایی مثل آبی یا سبز لامپ فلورسنت و یا نارنجی نور گرم را نخواهید داشت و در نتیجه رنگ محصول هم خیلی دقیق‌تر خواهد بود.

استفاده از نورهای استودیویی مناسب

نورپردازی در عکاسی از محصول

نورپردازی در عکاسی از محصول می‌تواند باعث موفقیت یا شکست شما شود. ما سه نوع کلی نور استودیویی داریم: فلورسنت، LED و تنگستن.

نورهای فلورسنت مصرف انرژی خیلی کمی دارند اما خروجی نور آن‌ها خیلی کم است. این مقدار معمولا بین 60 تا 100 وات است. لامپ‌های این نوع منبع نور نیز همه جا در دسترس هستند، قیمت کمی دارند و تعویض آن‌ها نیز آسان است اما ممکن است کمی روی عکس شما سایه بیاندازند که خیلی خوشایند نیست.

نورهای LED مصرف انرژی خیلی کمی دارند و حرارت بسیار کمی هم تولید می‌کنند. این نورها از مقدار خیلی زیادی LED تشکیل شده‌اند و طول عمر بسیار زیادی هم دارند. داخل اکثر رینگ لایت‌ها نیز از نور LED  استفاده شده است.

لامپ‌های تنگستن بیشترین میزان خروجی نور را دارند اما گرمای خیلی زیادی هم تولید می‌کنند. همچنین تعویض لامپ‌های تنگستن خیلی ارزان است. در صورتی که قدرت روشنایی این نوع نور را تغییر دهید ممکن است روی دمای رنگ نیز تاثیر بگذارند. تقریبا داخل تمامی سافت باکس‌های نور ثابت از لامپ تنگستن استفاده شده است.

به شما توصیه می‌کنیم برای عکاسی فروشگاهی از یک رینگ لایت یا سافت باکس با نور ثابت استفاده کنید زیرا می‌توانید در زمان تنظیم صحنه تاثیر نور را روی آن مشاهده کنید همچنین با این روش خیلی ساده‌تر می‌توانید بازتاب‌های نور را حذف کنید. در صورتی که چیزی بیشتر از رینگ لایت می‌خواهید هم می‌توانید از حداقل سه عدد سافت باکس استفاده کنید. یکی به عنوان نور تابیده شده از بالا و دو عدد در دو طرف محصول.

برای نورهایی که به صورت همراستا با محصول به آن می‌تابند می‌توانید از سافت‌باکس‌های مربعی یا مستطیلی استفاده کنید. همچنین برای نوری هم که از بالا می‌تابد از سافت باکس هشت ضلعی می‌توانید استفاده کنید.

شما همیشه باید برای نورپردازی در عکاسی از محصول نور خود را دیفیوز یا متراکم کنید. با این کار مطمئن خواهید شد که نور روی محصول و اطراف آن به صورت یک دست پخش خواهد شد. این روش برای جلوگیری از بروز نقاط خیلی روشن بسیار موثر است. این نقاط خیلی زشت هستند و اصلاح آن‌ها نیز در زمان ادیت کار خیلی سختی است. همچنین نورهای دیفیوز شده از لحاظ وایت بالانس عملکرد خیلی بهتری نسبت به انواع دیگر نور دارند.

[relatedpost post=”125593″]

استفاده از وسایل ساده برای بهبود نورپردازی در عکاسی از محصول

با چند کار ساده می‌توانید کیفیت نورپردازی محصولات خودتان را بهبود ببخشید. برای مثال می‌توانید از صفحات پلاستیکی یا مقوایی سفید برای دیفیوز کردن بخشی از نور و نرم کردن سایه‌ها استفاده کنید. در صورتی هم که دیفیوزر ندارید، می‌توانید از یک عدد صفحه‌ی سفید استفاده کنید.

در صورتی که بودجه و زمان کافی برای خرید نورهای استودیویی را ندارید از یک چراغ مطالعه معمولی استفاده کنید، روی آن یک لامپ تنگستن نصب کنید و با استفاده از یک صفحه کاغذ سفید، نور لامپ را دیفیوز کنید.

سه پایه فقط برای نور کاربرد ندارد و می‌توانید از آن برای ثابت کردن دوربین خودتان هم استفاده کنید. به این ترتیب تنظیم نوع نور خیلی ساده‌تر خواهد بود و این اطمینان را هم به شما خواهد داد که عکس‌های شما همیشه صاف خواهند بود.

نورپردازی در عکاسی از محصول

برای اینکه با نورهای استودیویی عکاسی کنید مطمئنا به یک استودیوی پر زرق و برق نیاز ندارید بلکه با استفاده از یک دیوار سفید، یک عدد میز و یا حتی یک تکه کاغذ هم می‌توانید نتایج حرفه‌ای و بسیار زیبایی به دست بیاورید.

پیدا کردن چیدمان نور ایده‌آل

کلید موفقیت در نورپردازی استودیویی محصول این است که مطمئن شوید سوژه از پس زمینه جدا شده است و به اندازه‌ی کافی هم روشن است. شما باید روش‌های مختلف را امتحان کنید تا متوجه شوید برای محصول اختصاصی شما کدام روش کاربرد بیشتری دارد.

قصد شما از عکاسی استودیویی ممکن است متفاوت باشد. برای مثال ممکن است در حال عکاسی برای فروش آنلاین باشید و یا قصد داشته باشید برای مقالات یک وبسایت عکاسی کنید. برخی از پارامترهای نورپردازی به پلتفرم نمایش‌دهنده بستگی دارند اما برخی تنظیمات عمومی وجود دارند که همیشه جواب می‌دهند.

در ادامه برخی از چیدمان‌های متداول نور را با هم بررسی خواهیم کرد. این چیدمان‌ها روی مدل‌های انسانی هم به خوبی جواب می‌دهند.

رینگ لایت (تک نور) برای نور تابیده شده از جلو

رینگ لایت‌ها تمامی قسمت‌های سوژه را نورپردازی می‌کنند و او را از پس زمینه جدا خواهند کرد. اولین روشی که عکاس‌ها برای نورپردازی در عکاسی از محصول پیش می‌گیرند این است که نور را در مقابل سوژه قرار می‌دهند. در اکثر مواقع به نظر این روش بهترین روش است اما باید به یاد داشته باشید که رینگ لایت‌ها خیلی پر نور هستند و در اغلب مواقع هم دیفیوزر ندارند.

بهترین چیدمان برای نور تابیده شده از جلو این است که رینگ لایت را با فاصله از سوژه قرار دهید. هرچقدر این فاصله بیشتر باشد، نور نیز نرم‌تر خواهد بود. سپس می‌توانید با قرار دادن لنز در وسط رینگ لایت به عکاسی بپردازید.

نورپردازی در عکاسی از محصول

رینگ لایت یک گزینه‌ی خوب برای عکاسی از محصول است اما در نظر داشته باشید که عکاسی از محصولاتی که رنگ روشن دارند با استفاده از رینگ لایت کار سختی است. دلیل این موضوع هم این است که ممکن است در صورت استفاده از رینگ لایت بخش زیادی از جزئیات هایلایت‌ها از بین برود. به همین خاطر سعی کنید میزان نوردهی عکس خودتان را چند گام کاهش دهید.

در صورتی هم که احساس کردید که رینگ لایت برای نورپردازی مناسب نیست، سعی کنید از یک نور در بالای محصول به عنوان نور پر کننده استفاده کنید.

نور تابیده شده از بالا (تک نور)

اکثر سافت‌باکس‌های هشت ضلعی به همراه هد قابل تنظیم به بازار عرضه می‌شوند و این امکان را به شما می‌دهند که نور را به سمت پائین بچرخانید. در صورتی که این سافت باکس‌ها را با یک سه پایه نسبتا بلند همراه کنید می‌توانید از تنظیمات نورپردازی از بالا استفاده کنید.

این نوع نور برای عکاسی از محصولات تیره‌تر خیلی مناسب است و با استفاده از آن می‌توانید یک ظاهر مرزی و حتی مبهم به تصویر خودتان بدهید. معمولا از این نوع نورپردازی برای عکاسی از بطری‌های نوشیدنی با کیفیت استفاده می‌شود.

نور مستقیم تابیده شده از جلو (تک نور)

نور تابیده شده از جلو یکی از بهترین نورهایی است که تقریبا همه از آن استفاده می‌کنند. این نوع نورپردازی در صورتی که آن را به درستی اجرا کنید خیلی زیبا خواهد بود اما باید چند نکته را در زمان استفاده به یاد داشته باشید.

میزان جدایی سوژه از پس زمینه خیلی کم خواهد بود و به همین خاطر باید مطمئن شوید که پس زمینه خیلی شلوغ نیست. در صورتی که هیچ کنترلی روی پس زمینه ندارید، سعی کنید از یک لنز با دیافراگم خیلی باز استفاده کنید و مقدار دیافراگم آن را روی اعداد خیلی کوچک مثل f/1.8 قرار دهید.

زمانی که از نور تابیده شده از جلو استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن را به صورت همراستا با سوژه‌ای که در حال عکاسی از آن هستید قرار دهید. سوژه نیز ممکن است کمی روشن‌تر باشد. در اینگونه مواقع سعی کنید مقدار نور را کمی کاهش دهید و نوردهی دوربین (ترکیب ایزو و سرعت شاتر) را یک یا دو گام افزایش دهید.

در صورتی که محصول شما بازتاب دهنده‌ی نور است این نوع چیدمان برای شما کاربرد نخواهد داشت؛ مگر اینکه بخواهید بازتاب نور را در زمان ادیت عکس حذف کنید. یک راه حل خوب برای نورپردازی از محصولات بازتاب دهنده‌ی نور روش زیر است.

نورپردازی در عکاسی از محصول

[relatedpost post=”127904″]

چیدمان نور یکدست برای عکاسی از محصولات بازتاب دهنده نور (دو عدد منبع نور)

قرار دادن نور در مرکز ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی از لحاظ بازتاب نور شود. در چنین مواقعی استفاده از دو عدد منبع نور و قرار دادن آن‌ها در زاویه مقابل سوژه می‌تواند این مشکل را برای شما برطرف کند. با استفاده از دو عدد منبع نور شما یک پوشش یک دست از نور را روی سوژه خواهید داشت و با قرار دادن آن‌ها با زاویه مناسب در دو طرف سوژه می‌توانید از بروز بازتاب‌های ریز جلوگیری کنید.

این نوع چیدمان ممکن است براساس اندازه‌ و شکل محصول به مقداری دستکاری نیاز داشته باشد. در صورتی که از نور ثابت استفاده می‌کنید، انجام این کار خیلی ساده است زیرا می‌توانید تاثیر حرکات روی کادر تصویر خودتان را مشاهده کنید.

نورپردازی در عکاسی از محصول

پوشش کامل (نور سه نقطه‌ای) برای ثبت تمام جزئیات

اگر محصولات غیربازتابی داشته باشید که نیاز باشد از تمام طرفین نورپردازی شوند چطور؟ در این شرایط می‌توانید از این نوع نورپردازی استفاده کنید.

این نورپردازی یک روش کاملا منطقی برای استفاده از نور سه نقطه‌ای است که به شما این اطمینان را می‌دهد که سوژه به صورت کامل از تمام جهات در معرض نور قرار می‌گیرد اما باید برای استفاده از آن خیلی مراقب باشید.

برخی محصولات ممکن است در صورت استفاده از این نور خیلی تخت به نظر برسند. بسته به شکل محصول ممکن است نیاز باشد تمامی منابع نور در جلوی محصول باشند و یا دو عدد از آن‌ها را در دو طرف محصول قرار دهید.

نورپردازی در عکاسی از محصول

چیدمان مثلثی (نور سه نقطه‌ای) برای تاکید روی فرم

همانطور که از نام این مدل چیدمان مشخص است، نورها به صورت یک مثلث قرار می‌گیرند. این نوع نورپردازی بیشتر در بین عکاس‌های پرتره استودیویی محبوب است اما در عکاسی از محصول و عکاسی از اجسام بی جان هم کاربرد دارد زیرا محصول شما به خوبی از جلو نورپردازی می‌شود.

در صورتی اجازه دهید کمی نور از پشت به سوژه بتابد، می‌توانید به خوبی آن را از پس زمینه جدا کنید و یک ظاهر زیبا و سه بعدی داشته باشید. با استفاده از این نوع چیدمان مطمئن خواهید شد که محصولات شما به هیچ عنوان تخت به نظر نمی‌رسند. این نوع چیدمان نور که بیشتر مخصوص عکس‌های تحریریه‌ای است برای انواع مختلف عکاسی از محصول کاربرد دارد.

نورپردازی در عکاسی از محصول

چیدمان جدا کننده (نور سه نقطه‌ای) برای جدا کردن سوژه از پس زمینه

آیا احساس می‌کنید که محصولات شما خیلی با پس زمینه ترکیب شده‌اند؟ با کمی تغییر چیدمان شما می‌توانید نتایج کاملا متفاوتی را خلق کنید. تنها تفاوت بین این چیدمان و چیدمان مثلثی این است که نورهای پشتی به جای اینکه به سمت محصول شما قرار بگیرند، به سمت دیوار خواهند بود. این کار باعث خواهد شد نورپردازی به گونه‌ای باشد که محصول از پس زمینه جدا شود.

[relatedpost post=”148505″]

نورپردازی در عکاسی از محصول

استفاده از نور طبیعی

هیچگونه نور استودیویی ندارید؟ اصلا نگران نباشید. برخی اوقات حتی یک پنجره هم ممکن است به خلق تصاویر بسیار زیبایی منجر شود. از پرده‌های سبک برای دیفیوز کردن نور استفاده کنید و از نرمی که نور پنجره در اختیار شما قرار می‌دهد نهایت استفاده را ببرید.

در صورتی که می‌خواهید از این نوع نورپردازی استفاده کنید، سعی کنید زمانی که آفتاب خیلی بالا است عکاسی نکنید زیرا ممکن است تصاویر شما بیش از حد روشن باشند. بهتر است صبح زود و یا نزدیک غروب عکاسی کنید. در این مواقع نور خیلی یکدست‌تر و زیباتر خواهد بود.

جمع‌بندی

ممکن است از خودتان بپرسید که بهترین نورپردازی در عکاسی از محصول چه نوع نوری است؟ حقیقت این است که نورپردازی در عکاسی از محصول بیشتر تجربی است. محصولات مختلف به نورپردازی مختلف نیاز دارند. چند منبع نور استودیویی تهیه کنید و چیدمان‌های مختلف را تمرین کنید. کمی زمان صرف کنید تا متوجه شوید که بهترین چیدمان برای شرایط شما چه چیدمانی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *