021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

تکنیک های کاهش نویز در عکاسی از شب

تکنیک های کاهش نویز در عکاسی از شب

یکی از چالش‌هایی که در کاهش نویز در عکاسی از شب با آن مواجه هستیم این است که گزینه‌های خیلی زیادی در اختیار ما قرار دارد. در واقع با وجود تمام تکنیک‌هایی که برای کاهش نویز در عکاسی از شب وجود دارد تصمیم‌گیری در مورد اینکه از کدام تکنیک باید چه زمانی استفاده کنید خیلی سخت است. به همین خاطر ما این مقاله را برای شما آماده کرده‌ایم تا متوجه شوید از کدام تکنیک باید چه زمانی استفاده کنید.

البته قرار نیست تصور کنیم که همه و تمام تصاویر به کاهش نویز نیاز دارند. در واقع برخی مردم عقیده دارند که بخشی از جزئیات تصاویر شبانه به نویز بستگی دارند و در صورتی که شما نویز را به صورت کامل حذف کنید، بخش زیادی از جزئیات را از دست خواهید داد.

ما اکثر اوقات زمانی متوجه خواهیم شد که نویز یک مشکل بزرگ است که قصد چاپ تصاویر خودمان را داریم و به یک تصویر کاملا با کیفیت نیاز داریم. به همین خاطر به شدت توصیه می‌کنیم فقط وقتی از تکنیک‌های کاهش نویز در عکاسی از شب استفاده کنید که به آن نیاز دارید و حتی در این مواقع هم نباید در آن زیاده‌روی کنید

انواع نویز

ما انواع مختلفی از نویز و کاهش نویز در عکاسی از شب را داریم و به همین دلیل با فقط روی دو نوع از آن‌ها تمرکز می‌کنیم: نویز هات پیکسل (الگوی ثابت) و نویز تصادفی و از آنجایی که برخی از تکنیک‌های کاهش نویز روی یک نوع نویز خاص کار می‌کنند و روی نوع دوم تاثیر ندارند باید تفاوت بین هر دو را به خوبی بدانید. انحرافات کروماتیک و نویز نواری دو نوع دیگر از نویز هستند که ممکن است با آن مواجه شوید اما ما در این مطلب با آن‌ها کاری نخواهیم داشت

  • نویز هات پیکسل یا الگوی ثابت: این نوع نویز ممکن است در شرایط مختلفی دیده شود و اکثر اوقات در محیط‌هایی که دمای محیطی گرم‌تری دارند و برای مدت طولانی از سنسور دوربین استفاده شده است قابل مشاهده است. از بین دو انواع مختلف نویز که امروز ما بررسی می‌کنیم،، حذف این نوع نویز ساده‌تر است. این نویز به شکل نقاط رنگی روشن دیده می‌شود و در چندین عکس پی در پی در یک قسمت ثابت تصویر دیده می‌شوند.

نویز در عکاسی

  • نویز تصادفی: این نوع نویز در تنظیمات مختلف ممکن است مشاهده شود اما بیشتر زمانی که از مقادیر ایزو بالا استفاده می‌کنید قابل دیدن است و به خصوص در مواقعی که تصویر نوردهی کمی دارد بدتر خواهد شد. این نوع نویز به شکل مناطق پیکسله شده پراکنده در قسمت‌های تاریکی که باید به نرمی دیده شوند، دیده می‌شود. حذف این نوع نویز نسبت به نویز الگوی ثابت سخت‌تر است. موقعیت این نوع نویز به صورت تصادفی است و به همین خاطر الگوهای پراکنده در تمامی عکس‌ها در یک نقطه ثابت در تصویر دیده نخواهند شد.

نویز در عکاسی

افزودن داده در مقابل تک عکس

معمولا وقتی مردم در مورد کاهش نویز در عکاسی از شب صحبت می‌کنند به تکنیک‌هایی اشاره دارند که در زمان ادیت عکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در زمان عکاسی هم گزینه‌های قابل توجهی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

  • افزودن داده با چندین بار نوردهی: در این تکنیک ما با اضافه کردن یک تصویر دیگر اطلاعات پیکسلی بیشتری به تصویر اضافه می‌کنیم. این تصویر اضافه می‌تواند یک عکس دیگر با تنظیمات نوردهی ثابت باشد و یا تکنیکی باشد که ستاره‌شناس‌ها برای سال‌های متمادی از آن استفاده می‌کنند. چیزی که این روش‌ها را با تکنیک‌هایی که برای ادیت یک عکس مورد استفاده قرار می‌گیرند متمایز می‌کند این است که افزودن داده بدون حذف جزئیات باعث کاهش نویز می‌شود. به همین دلیل در این تکنیک باید حواس خودتان را جمع کنید زیرا تکنیک عکاسی بهتر اغلب اوقات به معنی کیفیت تصویر بهتر است. به همین خاطر است که اغلب اوقات این مسیر به جای استخراج یک تصویر با کیفیت از یک تصویر پر نویز انتخاب می‌شود.
  • کاهش نویز در تک عکس: ما ممکن است گزینه‌های کمتری در اختیار داشته باشیم اما باز هم این گزینه‌ها به لطف قدرت فتوشاپ و ابزارهای دیگر کاربرد دارد. برخی از این گزینه‌ها برای کاهش نویز الگوی ثابت کاربرد خیلی زیادی دارند.

[relatedpost post=”91474″]

تکنیک‌های افزودن داده

نویز در عکاسی

  • Smart Object با Median Stacking: در این حالت ما یک مجموعه عکس را در اختیار می‌گیریم و با استفاده از حالت Median Stacking در فتوشاپ آن‌ها را با هم ترکیب می‌کنیم. در این روش قسمت‌های ضعیف تصویر حذف می‌شوند و فقط قسمت‌های خوب آن باقی می‌ماند. نتیجه کار کاهش چشمگیر نویز است اما ممکن است رسیدن به این نقطه مدتی زمان ببرد. پروسه انباشت بخشی از این تکنیک است اما فراموش نکنید که بهتر است معمولا از پیش زمینه با ایزو پائین و نوردهی بالا استفاده کنید.

برای اجرای تکنیک Median Stacking شما به یک مجموعه عکس پشت سر هم، فتوشاپ (CS6 یا جدیدتر)، مهارت و مدتی زمان نیاز دارید. این روش کاهش نویز تنها روشی است که جزئیات را از بین نمی‌برد. به یاد داشته باشید که هرچقدر مجموعه تصاویر بیشتری در اختیار داشته باشید، کاهش نویز هم بهتر خواهد بود.

  • Lighten Blending Mode: فقط تغییر حالت ترکیب تصاویر یا Blending Mode در فتوشاپ تاثیر خیلی زیادی روی کاهش نویز دارد و اجرای آن هم خیلی ساده است. ما فقط در چند ثانیه می‌توانیم چند عکس پیاپی نویزدار را به یک تصویر با نویز کمتر تبدیل کنیم. البته با وجود اینکه این تکنیک تاثیر زیادی روی نویز تصادفی داد اما تاثیر آن روی نویز پیکسل داغ خیلی کم است.
  • کاهش نویز داخل دوربین با نوردهی طولانی

در طول نوردهی طولانی، نوردهی کوتاه با تعداد زیاد و یا زمانی که دمای محیط خیلی گرم است احتمال ایجاد نویز پیکسل داغ یا نویز با الگوی ثابت داخل تصاویر ما خیلی بیشتر است. زمانی که این اتفاق می‌افتد، بهتر است از تکنولوژی کاهش نویز داخلی دوربین خودمان استفاده کنیم. زمانی که این کار را انجام می‌دهیم، ممکن است دوربین دوبرابر بیشتر از مدت عادی برای نوردهی درگیر باشد. این موضوع به دلیل این است که دوربین یک عکس دیگر بدون ورود نور می‌گیرد تا مدت زمان انتشار گرما از سمت دوربین را بسنجد. سپس نویز ناشی از این گرما را از عکس اول حذف می‌کند.

با وجود اینکه ما خیلی تکنولوژی کاهش نویز نوردهی طولانی داخلی دوربین را تست کردیم اما مقایسه تاثیر آن در زمان روشن بودن و خاموش بودن به دلیل تفاوت دمای سنسور دوربین خیلی سخت است. علاوه بر این اجرای چندین نوردهی طولانی با دوربین کمی چالش برانگیز است.

[relatedpost post=”117757″]

  • کم کردن یک فریم تاریک از تصویر

براساس لغات مربوط به ستاره شناسی، نوردهی اصلی ما معمولا به عنوان فریم نوری یا Light Frame شناخته می‌شود. پس از این فریم اولیه شما می‌توانید مقدار نویز تولید شده توسط سنسور را با گرفتن یک عکس تاریک بسنجید. این عکس در اکثر اوقات با همین تنظیمات عکس قبلی گرفته می‌شود و تنها تفاوت موجود این است که باید درپوش لنز را ببندید تا از ورود نور به سنسور جلوگیری کنید. این متد در واقع روش دستی کاهش نویز نوردهی طولانی داخلی دوربین است که در بالا به آن اشاره شد.

تکنیک‌های کاهش نویز در یک عکس تکی

  • کاهش نویز Median

روش انجام

  1. در فتوشاپ از لایه عکس فعلی کپی بگیرید
  2. پس از اینکه لایه عکس کپی شده را انتخاب کردید، به مسیر Filter > Noise Reduction > Median > 1 مراجعه کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

این کار هم نویز الگوی ثابت را کاهش می‌دهد و هم (تا حدود کمتری) نویز تصادفی را در بقیه تصویر کاهش می‌دهد. در خیلی از موارد ممکن است شما هم دقیقا چنین چیزی بخواهید. در صورتی که هدف شما فقط کاهش نویز الگوی ثابت بدون از دست دادن جزئیات در بقیه تصویر است، متد بعدی ممکن است برای شما بهتر باشد

  • کاهش نویز Median با حالت ترکیب Pin Light

روش انجام

  1. در فتوشاپ از لایه فعلی عکس کپی بگیرید
  2. پس از اینکه لایه عکس کپی شده را انتخاب کردید به مسیر Filter > Noise Reduction > Median > 3 یا 4 مراجعه کنید و سپس حالت ترکیب یا Blending Mode را روی Pin Light قرار دهید.

این تکنیک تاثیر خیلی زیادی روی کاهش نویز الگوی ثابت دارد اما تاثیری روی کاهش نویز تصادفی یا بقیه تصویر ندارد. این تکنیک به تنهایی و یا به صورت تلفیقی با تکنیک‌های دیگر برای کاهش نویز تصادفی خیلی تاثیر دارد. اما به تنهایی برای کاهش نویز Hot Pixel عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

نویز در عکاسی

  • کاهش نویز گرد و غبار و خط و خش

روش انجام

  1. در فتوشاپ از لایه عکس فعلی کپی بگیرید
  2. پس از انتخاب لایه‌ی عکس به مسیر Filter > Noise Reduction > Dust & Scratches مراجعه کنید

این روش کاهش نویز در عکاسی از شب ، نویز الگوی ثابت را با کمترین تاثیر روی نویز تصادفی یا جزئیات بقیه تصویر کاهش خواهد داد. عملکرد این روش خیلی خوب است اما معمولا جایگاه دوم را پس از کاهش نویز Median با حالت ترکیب Pin Light خواهد داشت.

در تست‌های ما ثابت شد که بهترین روش برای کاهش نویز Hot Pixel یا نویز با الگوی ثابت در زمان ادیت (به خصوص با استفاده از کاهش نویز Median با استفاده از حالت ترکیب Pin Light) است. تاثیر این روش خیلی زیاد است و ما حتی آن را نسبت به تکنیک کاهش نویز نوردهی طولانی داخلی دوربین ترجیح می‌دهیم. کاهش نویز نوردهی طولانی داخلی دوربین معمولا در حذف نویز الگوی ثابت موثر است اما می‌توانیم با استفاده از ابزارهای ادیت هم به نتایج مشابهی برسیم و مطمئنا شما هم دوست ندارید امکان استفاده از دوربین را در طول پروسه کاهش نویز از دست بدهید.

[relatedpost post=”142262″]

همچنین در تست‌ها ثابت شد که بهترین روش برای کاهش نویز تصادفی اضافه کردن داده با چندین نوردهی است. در واقع این متد بهترین روش برای کاهش نویز تصادفی بدون از دست دادن جزئیات است و هم در نوردهی کوتاه و هم نوردهی طولانی تاثیر خیلی زیادی دارد.

علاوه بر این مشخص شد که حذف نویز با الگوی ثابت خیلی راحت‌تر از حذف نویز با الگوی تصادفی است. با در نظر گرفتن این مورد بهترین روش برای عکاسی گرفتن یک عکس با نوردهی طولانی و ایزو پائین برای پیش زمینه است. ما می‌توانیم از همین عکس با وجود دنباله‌های ستاره‌ای استفاده کنیم و یا آن را با یک یا چند عکس با نوردهی کوتاه از آسمان ترکیب کنیم.

تصاویری که ایزو پائین و مدت زمان نوردهی بیشتری دارند ممکن است تحت تاثیر نویز Hot Pixel قرار بگیرند اما حذف این نوع نویز خیلی ساده است. نتیجه استفاده از این متد معمولا تصاویری است که در پیش زمینه نویز تصادفی خیلی کمی دارند. یعنی اینکه کیفیت تصویر در پیش زمینه خیلی خوب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *