021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نکات ضروری برای خرید دوربین اکشن ورزشی

نکات ضروری برای خرید دوربین اکشن ورزشی

دوربین‌های اکشن در عین سادگی استفاده بسیار بادوام هستند. ناگفته نماند که نسبت به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید قابلیت‌های زیادی هم دارند. در این راهنما، ما قصد داریم شما را با همه مواردی که باید در زمان خرید دوربین اکشن به آن‌ها توجه کنید آشنا کنیم تا بتوانید یک انتخاب خوب داشته باشید زیرا انتخاب سخت ترین قسمت در مورد خرید دوربین‌های اکشن است و دلیل آن‌هم این است که بسیاری از این دوربین‌ها از نظر ساخت و مشخصات مشابه یکدیگر هستند.

راهنمای خرید دوربین اکشن

1- ویژگی‌هایی که باید در نظر بگیرید

در زیر برخی از ویژگی‌هایی که باید از یک دوربین اکشن انتظار داشته باشید را آماده کرده‌ایم،

چیزی که من در مورد دوربین‌های اکشن فهمیدم این بود که دوربین‌هایی که کمتر از 100 دلار قیمت دارند معمولاً قابلیت‌های کمتری دارند، در صورتی که دوربین‌های اکشن بالای 100 دلار از قابلیت‌های بیشتری برخوردارند.

لرزشگیر تصویر

دو نوع لرزشگیر تصویر وجود دارد، لرزشگیر عکس و لرزشگیر ویدیو

بیشتر دوربین‌های بالای 50 دلار لرزشگیر عکس دارند که معمولاً به آن anti-shake می‌گویند. به همین خاطر وقتی عکاسی می‌کنید، چیزی تار نیست و همه چیز واضح است. برای دوربین‌های اکشن بالاتر از 50 دلار، تقریباً می‌شود مطمئن شد که لرزشگیر anti-shake در آن‌ها وجود دارد.

اما مسئله واقعی مربوط به لرزشگیر فیلم است که کمتر شاهد آن‌ هستیم زیرا به قدرت پردازشی خیلی زیادی نیاز دارند.

صرف نظر از اینکه در کجا از دوربین اکشن خودتان استفاده می‌کنید، بیشتر فیلم‌هایی که ضبط می‌کنید ممکن است متزلزل و بی‌ثبات باشند، مگر اینکه از لرزشگیر‌های جداگانه مانند گیمبال استفاده کنید. بنابراین، شما نیاز به روشی برای تثبیت ضربات و لرزش‌ها در ویدیوی خود دارید.

خرید دوربین اکشن

در کل دو نوع لرزشگیر تصویر وجود دارد، لرزشگیر ژیروسکوپی و لرزشگیر اپتیکال.

تفاوت اصلی این دو در این است که لرزشگیر ژیروسکوپی به صورت الکترونیکی کار می‌کند، در حالی که لرزشگیر اپتیکال با استفاده از لنزهای فیزیکی که برای خنثی کردن لرزش حرکت می‌کنند، کار می‌کند.

بیشتر دوربین‌های اکشن بالای 100 دلار از لرزشگیر داخلی استفاده می‌کنند.

کاهش نویز باد

زمانی که به اطراف سفر می‌کنید، از ماشین سواری گرفته تا دوچرخه سواری حتی چیز ساده‌ای مانند پیاده روی روی تپه همیشه مشکل نویز باد را خواهید داشت، مخصوصا زمانی که در حال حرکت کردن سریع هستید.

از این رو برای مبارزه با این مشکل، تولیدکنندگان از تکنولوژی کاهش نویز باد استفاده می‌کنند. در این تکنولوژی دو عدد میکروفون استریو در طرفین مختلف دوربین قرار دارد که باهمدیگر کار کرده و بین صدای باد و صدای واقعی تمایز قائل شده و با استفاده از این داده‌ها، قادر به حذف صدای باد خواهند بود.

دوربین‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند تا 80% صدای باد را حذف می‌کنند. این موضوع برای افرادی که به دنبال یک صدای واضح هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

[relatedpost post=”71193″]

اصلاح اعوجاج لنز

موضوع بعدی که باید در نظر داشته باشید، اصلاح اعوجاج لنز است.

تصاویر واید که توسط دوربین‌های اکشن گرفته شده است، در مقایسه با دوربین معمولی تلفن هوشمندتان یک تجربه دید همه‌جانبه و جذاب‌تر ایجاد می‌کنند، اما یکی از اشکالات دوربین‌های اکشن این است که به دلیل استفاده از لنز فیش‌آی برای ایجاد یک عکس با زاویه دید گسترده، شاهد مقداری تحریف و اعوجاج در عکس‌های خودمان هستیم.

از این رو، برای اصلاح این تحریف‌ها، باید به صورت دستی در برنامه‌های ویرایشگر آن‌ها را اصلاح کنید که به صورت صادقانه بگوییم می‌تواند کاملاً دردسر باشد، مخصوصا وقتی با ده‌ها یا حتی صد‌ها عدد ویدیو سر و کار دارید.

به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده‌ی دوربین اکشن متوجه شده‌اند که این یک موضوع مهم است و برای اصلاح اعوجاج فیش‌آی، توسعه الگوریتم‌های نرم افزاری را آغاز کردند. شما همچنین می‌توانید این قابلیت را در تنظیمات دوربین فعال یا غیرفعال کنید، فعال کردن این ویژگی همیشه خوب نخواهد بود زیرا برخی از جزئیات را‌ از شما خواهد گرفت و ممکن است بعضی اوقات آن‌ها را نیاز داشته باشید.

دستیار صوتی

خرید دوربین اکشن

این ویژگی‌ای است که کاملاً در دوربین‌های اکشن به ویژه دوربین‌های ارزان قیمت (کمتر از 200 دلار) کمیاب است زیرا نرم افزار و سخت افزار مورد استفاده برای این کار باید بسیار دقیق باشد، از این رو برای دستیابی به کیفیت رضایت بخش باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

دستیار صوتی به شما این اجازه را خواهد داد تا با استفاده از دستورات صوتی از فواصل دور دوربینتان را کنترل کنید. برای مثال می‌توانید اعمالی مثل آغاز و پایان فیلمبرداری، عکس گرفتن و خاموش کردن کردن دوربین را با استفاده از دستیار صوتی کنترل کنید.

ارزان ترین دوربینی که این قابلیت را داشت و ما با آن کار کردیم T5 Edge بود، اما این کار از طریق ریموت کنترل برای فرمان صوتی انجام می‌شد نه از طریق دوربین. دیگر دوربین‌هایی که برای این امر به شما پیشنهاد میدهم Yi 4K یا Go Pro Hero جدید است. به غیر از این دو مورد دوربین‌های اکشن SOOCOO که کمتر از 200 دلار قیمت دارند هم این قابلیت را دارند ولی مل نمی‌توانیم کیفیت آن‌ را تضمین کنیم به دلیل اینکه هنوز آن‌ها را امتحان نکرده‌ایم.

ریموت کنترل

اگر قصد دارید دوربینتان را به جایی وصل کنید، مانند کلاهتان، مونوپاد یا حتی دوچرخه‌تان، ارزشش را دارد که یک دوربین بخرید که ریموت کنترل سازگار به همراه دارد، این امر باعث سهولت در استفاده از دوربین می‌شود. به علاوه آن، داشتن یک ریموت کنترل باعث می‌شود سلفی گرفتن بسیار جذاب‌تر از زمانی باشد که با تایمر عکاسی می‌کنید.

تنها کاری که باید بکنید این است که دوربین را سمت خود گرفته و کلید روی ریموت را فشار دهید. به همین سادگی

صفحه لمسی

بسیاری از دوربین‌های بازه قیمتی 100 دلار صفحه نمایش لمسی دارند اما برخی دیگر این قابلیت را ندارند. قابلیت صفحه لمسی در دوربین‌های اکشن بسیار مفید هستند چون به شما اجازه می‌دهند به راحتی در تنظیمات دوربین بچرخید همانطور که در تلفن هوشمندتان اینگونه است.

و به همین دلیل، شخصاً به دوربین‌های اکشن که صفحه لمسی دارند علاقه دارم زیرا آن‌ها تجربه کاربری و احساس«اکشن» را بسیار بهتر می‌کنند. خبر خوب این است که تعداد زیادی دوربین اکشن با قابلیت صفحه لمسی وجود دارد که قیمت زیادی هم ندارند، مانند MGCOOL Explorer Pro 2 و GoPro Hero 6 یا Yi 4K.

به هر حال، یکی از چیز‌هایی که باید در مورد خرید دوربین اکشن و انتخاب صفحه لمسی اکثر دوربین‌های ‌اکشن در نظر داشته باشید این است که زمان استفاده از قاب ضدآب کار نمی‌کنند.

پخش زنده

پخش زنده به شما امکان پخش ویدیهایتان به صورت زنده در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و فیسبوک را می‌دهد. ما از این ویژگی دفعات زیادی استفاده کردیم، اما طرفدار آن نیستیم، زیرا برای ما و بسیاری از مردم پخش زنده فایده‌ای ندارد مگر اینکه تعداد زیادی دنبال کننده و دوست داشته باشید.

اما اگر می‌خواهید از این قابلیت استفاده کنید، برخی از دوربین‌های اکشن این اجازه را به شما می‌دهند، مانند GoPro Hero و Yi 4K که خیلی برای این مورد مناسب هستند.

تجهیزات جانبی

خرید دوربین اکشن

دوربین‌های اکشن چه تجهیزاتی نیاز دارند؟

مانت، آداپتور و ریموت کنترل برخی از تجهیزاتی هستند که با خود دوربین عرضه می‌شوند. اگرچه، تجهیزات جانبی تعبیه شده نباید روی خرید شما تاثیر بگذارد و شما باید فقط به دوربینی که انتخاب می‌کنید فکر کنید زیرا بقیه موارد فقط امتیازاتی هستند که به همراه دوربین عرضه می‌شوند.

برای اکثر ما، یک فضای محافظ ضدآب خیلی ضروری است. اما اگر فکر می‌کنید روی کوله پشتی یا دوچرخه خود می‌خواهید دوربین را وصل کنید به مانت‌های اضافی هم احتیاج خواهید داشت.

چند نکته مهم که باید در زمان خرید دوربین اکشن به آن‌ها توجه داشته باشید:

رزولوشن و فریم ریت

این مشخصات تعیین می‌کنند ویدیوی شما چقدر واضح و روان است.

اگر دنبال دوربین‌های اکشن ارزان تر از 130 دلار هستید تعیین وضوح ساده نیست زیرا بسیاری از دوربین‌های اکشن قادر به عکسبرداری با وضوح خاص(معمولاً 4K) نیستند برعکس چیزی که ادعا می‌کنند قادر هستند.

منظورم این است که اغلب اوقات، اگرچه ادعا می‌کنند که قادر به فیلمبرداری در 4K هستند، اما در واقع 4K جعلی است. منظور ما این است که درون یابی شده است (upscaled) و بنابراین 4K واقعی نیست.

میدان دید

میزان دیدی که دوربین قابلیت ثبت آن را دارد چقدر است؟ این مقدار به طور متوسط 150 درجه است. ولی من به شخصه از 130 درجه استفاده می‌کنم زیرا تعادل خوبی بین گستردگی زاویه دید و اعوجاج وجود دارد.

[relatedpost post=”85242″]

عمر باتری

به جای ظرفیت باتری به عمر باتری نگاه کنید زیرا این امر بهتر ماندگاری دوربین را نشان می‌دهد.

ضدآب بودن دوربین

اکثر دوربین‌های اکشن با قاب ضد آب تا عمق 30 متری عرضه می‌شوند و این بدان معنی است که شما می‌توانید فعالیت‌های آبی ساده‌ای مثل گشت و گذار یا قایق‌رانی را با آن‌ها انجام دهید، اما اگر از دوربین خودتان برای فعالیت‌های سنگین مانند غواصی یا شنا استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود از یک قاب محافظ با توانایی غوطه‌ور شدن تا عمق 45 متری استفاده کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله درک خیلی بهتری از دوربین‌های اکشن داشته باشید و بتوانید خیلی راحت‌تر نسبت به خرید دوربین اکشن اقدام کنید.

2 دیدگاه

  • سیاوس گفت:

    دوست من سلام. الان ارزنترین گیمبال موجود در بازار ایران البته اگر پیدا شود برای گوپرو ۷ و ۵ چی است؟ ایا میشود پیدا کرد و حدود قیمت رو میدانید؟ با سپاس

    • آتنا فروغی (ادمین) گفت:

      سلام یه مدل داشت کارما که متاسفانه موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *