021-7356

معرفی خانواده Hanhel Captur ها

معرفی خانواده Hanhel Captur ها

طی چند سال اخیر، همیشه یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های کنترل از راه دور برای دوربین‌های عکاسی، Hahnel Giga T Pro II بود. این محصول کارآیی فوق العاده‌ای داشت. اما بسیاری از کاربران با رابط کاربری این محصول راحت نبودند و تغییر دادن تنظیمات آن برایشان مشکل بود. خصوصا یادگیری استفاده از آن برای کاربران تازه‌کار زمان زیادی را نیاز داشت. به همین دلیل شرکت Hahnel ریموت کنترل Giga T Pro II را با سیستم‌های جدید Hahnel Captur Timer جایگزین کرد. در این مطلب قصد داریم به معرفی Hanhel Captur ها بپردازیم.

opstelling-twee-transmitters

اما Hanhel Captur ها چیستند؟ در واقع سیستم‌های Hahnel Captur نوعی سیستم ماژولار محسوب میشوند. قبلا اگر شما می‌خواستید یک ریموت کنترل روی دوربین و فلاش خودتان نصب کنید، می‌بایست یک ست جداگانه را تهیه می‌کردید و سپس مثلا برای داشتن یک تایمر و یک زمان‌سنج یک ست جداگانه باید تهیه می‌شد. اما الان در واقع شما یک فرستنده و گیرنده تهیه می‌کنید و در صورت تمایل ماژول‌های مورد نیازتان را به آن اضافه می‌کنید. ماژول‌ها یا قطعاتی که هم اکنون می‌توانید به این فرستنده و گیرنده اضافه کنید، شامل یک واحد Timer، یک ماژول Pro و یک ماژول IR یا مادون قرمز می‌شود. سیستم ارتباطی Hahnel برای جلوگیری از تداخل امواج بین این تجهیزات و تجهیزات مشابه که توسط دیگران استفاده می‌شود، امکان ایجاد ارتباط بین این ماژول‌ها را روی باند باز 2.4GHz قرار داده است.

آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

CAPTUR Transmitter و CAPTUR Receiver

یک کیت ساده و ابتدایی Captur شامل یک فرستنده و یک گیرنده می‌شود که به ترتیب CAPTUR Transmitter و CAPTUR Receiver نام دارند. این دو وسیله دقیقا شبیه به ریموت کنترل‌های معمولی فلاش عمل می کنند و می‌توانند به صورت جداگانه روی دوربین و فلاش نصب شده و برای جدا کردن فلاش از دوربین استفاده شوند. فلاش زدن از راه دور یا Off Camera Flash یکی از تکنیک های مورد علاقه عکاسان ورزشی، پرتره و عروسی است که با استفاده از آن می‌توانند فلاش را در نزدیکی سوژه قرار داده و سپس از فاصله‌ای دورتر از سوژه عکاسی کنند. این تریگر شاتر می‌تواند تا 100 متر برد داشته باشد.
ایجاد ارتباط بین این دو بسیار ساده انجام می‌شود و تقریبا بدون داشتن هیچ دانش فنی می‌توانید از آن روی دوربین و فلاش خودتان استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که Hahnel این محصول را برای دوربین‌های کانن، نیکون، سونی، الیمپوس/پاناسونیک به صورت اختصاصی و جداگانه ارائه کرده است و حتما می‌بایست مدل مربوط به تجهیزات خودتان را تهیه کنید. نکته مهم دیگر در اینباره این است که علی‌رغم تعداد پین‌های زیادی که زیر پایه کفشک فلاش فرستنده قرار دارد، اما این فرستنده امکان ارسال اطلاعات TTL را ندارد. بنابراین در صورتی که بخواهید از آن برای کنترل فلاش استفاده کنید نمی‌توانید از قابلیت‌های فلاش خودکار دوربین استفاده کنید. در واقع تنها روش استفاده از این ریموت برای کنترل فلاش این است که فلاش را روی حالت M یا دستی قرار داده و خودتان شدت ان را کم و زیاد کنید.

photo_2017-01-03_15-49-05

اما کنترل فلاش تنها یکی از کارهایی است که این کیت می‌تواند انجام دهد. Hahnel Captur می‌تواند علاوه بر کنترل فلاش، به عنوان شاتر از راه دور نیز استفاده شود. روی گیرنده این کیت یک دکمه وجود دارد که می‌تواند همانند دکمه شاتر عمل کند. وقتی این دکمه را تا نیمه فشار می‌دهید، دوربین فوکوس و نورسنجی کرده و وقتی تا انتها فشار می‌دهید، عکس گرفته می‌شود. این کیت همراه با کابل‌های مورد نیاز برای هر دوربین و چهار باطری قلمی (دو باطری برای هر قسمت از کیت) ارائه می‌شود.

Timer

نکته مهم درباره معرفی Hanhel Captur و سیستم ماژولار Hahnel Captur در امکان ترکیب فرستنده این محصول با انواع تجهیزات دیگر است. به عنوان مثال می‌توانید به جای گیرنده کیت Hahnel Captur از یک فرستنده تایمر به نام Captur Timer استفاده کنید. بسیاری از دوربین‌های DSLR دارای زمان‌سنج داخلی نیستند و نمی‌توانند عکاسی TimeLapse کنند. همچنین برای عکاسی با زمان‌های نوردهی طولانی نیاز به تجهیزات جانبی دارند. Captur Timer می‌تواند دقیقا همین کار را برایتان انجام دهد. این وسیله با اتصال به دوربین می‌تواند برای نوردهی‌های طولانی مانند مد Bulb عمل کند. تایمر روی این دستگاه می‌تواند برای عکاسی نجوم و شب مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین می‌تواند بدون نیاز به لمس دوربین، شاتر را با کمترین لرزش بچکاند. طبیعتا برای اینکه مثلا 10 دقیقه نوردهی کنید، خیلی راحت‌تر است که از یک وسیله زمانبندی برای سرعت شاتر 10 دقیقه استفاده کنید تا اینکه بخواهید دکمه شاتر را 10 دقیقه نگه دارید!

1429893925000_1140344

روی فرستنده یک صفحه دیجیتالی قرار دارد و شما می‌توانید تمامی تنظیماتی را که انجام می‌دهید روی آن ببینید. کنترل‌های زمانبندی به صورت ساعت و دقیقه و ثانیه قابل تنظیم هستند و یک دکمه قفل هم روی فرستنده طراحی شده تا در صورت تنظیم زمانبندی، به طور اتفاقی آن را تغییر ندهید. در تنظیمات این دستگاه، Interval 1 برای تعداد عکسی که در هر زمانبندی باید گرفته شود و Interval 2 برای تنظیم فاصله بین هر دو بار فعال شدن استفاده می‌شود.
برای استفاده از Captur Timer کافیست همان فرستنده کیت را با سیم مخصوص به دوربین وصل کنید تا به عنوان گیرنده تایمر از راه دور مورد استفاده قرار بگیرد. به طور پیش‌فرض هر تایمر با فرستنده کیت خودش هماهنگ می‌شود، اما در صورتی که بخواهید از فرستنده دیگری استفاده کنید، می‌توانید این تجهیزات را به صورت دستی با هم هماهنگ (Sync) کنید.

Module – Pro و Module – IR

امکانات Module Pro و Module IR بسیار بیشتر از نیازهای روزمره عکاسی است. این تجهیزات می‌توانند برای انواع پروژه‌های تبلیغاتی یا عکاسی خاص به کار روند. البته از آنجائیکه Module Pro ظاهری بسیار شبیه به Mudule Timer دارد، بسیاری از کاربران این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. اگرچه جای دکمه‌ها و ارگونومی و طراحی این دو وسیله بسیار به هم شبیه است، اما عملکرد این دو کاملا با هم متفاوت است.

1429893334000_1140342

در واقع Module Pro هر کاری را که Capture Timer انجام می‌دهد را می‌تواند انجام دهد و البته یک سری قابلیت های اضافی نیز دارد. عملکرد اصلی این دستگاه، امکان تحریک بر اثر عوامل و اتفاق‌های محیطی است. در واقع محرک این ماژول می‌تواند براساس تغییر ناگهانی نور، صدا، قطع اشعه مادون قرمز و تابش اشعه لیزر تحریک شده و شاتر را بزند. استفاده از این قابلیت‌ها، برای عکاسی رعد و برق (نور)، افتادن اجسام در آب (صدا)، عکاسی از سوژه‌ای که از جایی عبور می‌کند (قطع اشعه مادون قرمز) و غیره است.
علاوه بر این Module Pro می‌تواند با استفاده از پورت AUX، به دستگاه‌های دیگری مانند ترازو‌های دیجیتال نیز متصل شود تا بلافاصله با حس کردن تغییر وزن، شاتر را تحریک و عکاسی کند. با استفاده از این امکانات، این وسیله می‌تواند به عنوان یک راه حل فوق‌العاده برای عکاسی حیات‌وحش، ماکرو حشرات، عکاسی در تاریکی و غیره به کار رود.

photo_2017-01-03_15-50-47
نکته مهم برای استفاده از این وسیله روی حالت تشخیص صدا این است که می‌توانید در آن حساسیت به صدا را برای شرایط مختلف تنظیم کنید. به این معنی که می‌توانید برای فعال شدن در صداهای کم یا صداهای خیلی زیاد، سنسور Module Pro را تنظیم کنید تا بتوانید در شرایط مختلف کار کنید.
فراموش نکنید که این فرستنده‌ها “حتما” باید همراه با یک گیرنده که روی دوربین متصل می‌شود ارتباط برقرار کنند و بدون گیرنده قابل استفاده نیستند. منظور ما از گیرنده، همان ماژول Captur فرستنده است که در کنار این دو نقش گیرنده روی دوربین را بازی می‌کند.
شرکت Hahnel با معرفی محصولات ماژولار سری Captur‌ها حرکت جالبی را در زمینه تجهیزات جانبی عکاسی آغاز کرده است. امکانات متنوع، امکان کیت کردن این تجهیزات با یکدیگر و افزایش کارآیی آنها، می‌تواند برای عکاسان بسیار کاربردی و مقرون به صرفه باشد. به این ترتیب می‌توانیم امیدوار باشیم که این خانواده از محصولات، در آینده بزرگتر شده و با امکانات و قابلیت‌های بیشتری عرضه شوند.

[porto_blog post_layout=”medium” columns=”3″ post_in=”14926″ number=”1″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه