021-7356

تجهیزات ضروری برای سفر عکاسی منظره

تجهیزات ضروری برای سفر عکاسی منظره

سفر جاده‌ای

این مورد راحت‌ترین بخش آماده شدن برای سفر عکاسی منظره است زیرا کمترین نگرانی را بابت وزن و فضا دارید. در اینجا هم می‌توان تجهیزات کمی حمل کرد اما هیچ دلیلی برای خساست به خرج دادن وجود ندارد.

برای شروع باید در نظر داشته باشید که در اکثر سفرهای جاده‌ای حداقل مقدار کمی کوه‌نوردی وجود دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم تجهیزاتی را به همراه داشته باشید که با حمل آن‌ها هیچگونه مشکلی نداشته باشید. اما شما ممکن است با مناظر و لوکیشن‌های دیگری هم نزدیک ماشین خودتان مواجه شوید. به همین خاطر بهتر است لنز سنگینی هم که دارید را به همراه داشته باشید.

در صورتی که دو عدد سه پایه دارید که یکی از آن‌ها یک سه پایه مسافرتی و دیگری یک سه پایه سنگین است، هر دوی آن‌ها را به همراه داشته باشید. به یاد داشته باشید که در این نوع عکاسی شما فضای خیلی زیادی در اختیار دارید و سوژه‌های زیادی هم وجود دارد که باید از آن‌ها عکاسی کنید. یکی از این سه پایه‌ها را می‌توانید برای عکاسی در نزدیکی ماشین و دیگری را برای کوه‌نوردی به کار ببرید.

سفر عکاسی منظره

[relatedpost post=”143117″]

مهم‌ترین چالش در سفر عکاسی منظره به صورت جاده‌ای سازماندهی است. در صورتی که تمام تجهیزات عکاسی خودتان را به همراه دارید، باید به صورت دقیق بدانید که هر وسیله در چه جایی قرار دارد. گفتن این جمله خیلی ساده‌تر از انجام دادن آن است و به همین خاطر خیلی از عکاس‌ها عقیده دارند که باید برخی از وسایل خودتان را در منزل جا بگذارید.

شما می‌توانید از دو کیف مختلف استفاده کنید. در ابتدا باید تمامی تجهیزات خودتان را به صورت مرتب و سازمان یافته داخل یک کیف یا چمدان بزرگ قرار دهید. این کیف هیچوقت از ماشین خارج نخواهد شد. سپس یک کوله‌پشتی خالی را در کنار کیف اصلی قرار دهید و در صورت نیاز به ترک ماشین، لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی منظره را داخل آن قرار دهید. این کار خیلی بهتر از نگه داشتن تمام تجهیزات داخل یک کیف و سپس قرار دادن لوازم اضافی روی صندلی یا داخل صندوق عقب ماشین است.

به جز این وسایل، تنها تجهیزات دیگری که من با خودم در حین سفر جاده‌ای عکاسی منظره حمل می‌کنم تجهیزات مخصوص کمپینگ است. من تمامی این وسایل را داخل یک جعبه‌ی جداگانه در صندوق عقب ماشین نگه می‌دارم. این متد خیلی ساده است اما مطمئنا جواب می‌دهد.

به جز این وسایل به چه وسایل دیگری نیاز است؟

هر چیزی که شما می‌خواهید. اما باز هم تاکید می‌کنم که مینیمالیسم حتی در سفر جاده‌ای هم کمک زیادی به شما می‌کند. هرچقدر لوازم بیشتری به همراه داشته باشید، گم کردن تجهیزات ریز و یا اینکه یک لنز اشتباهی را در زمان گشت و گذار به همراه داشته باشید ساده‌تر است.

لیست وسایل

  • یک عدد دوربین و یک یا دو عدد دوربین پشتیبان
  • تمامی لنزهایی که در شرایط عادی از آن‌ها استفاده می‌کنید. نیازی نیست که لنز قدیمی 55m f/1.8 فوکوس دستی خودتان را فقط به خاطر اینکه خیلی وقت است از آن استفاده نکرده‌اید، به همراه بیاورید. اما به هیچ عنوان مواردی که از آن استفاده می‌کنید را فراموش نکنید.
  • همین موضوع برای تجهیزات نیز صدق می‌کند. وسایل لازم برای پوشش شرایط فعلی را به همراه داشته باشید اما زیاده‌روی نکنید. خود من اگر در 12 ماه گذشته از وسیله‌ای استفاده نکرده باشم و عکس خاصی در ذهنم نباشد که بخواهم از آن استفاده کنم، مطمئنا آن را به همراه نخواهم آورد.
  • در عدد کیف، یکی برای سازماندهی وسایلی که داخل ماشین جا می‌مانند و دیگری برای حمل وسایل
  • حداقل یک جعبه/چمدان برای وسایل ایمنی و کوه‌نوردی

[relatedpost post=”77809″]

کوه‌نوردی

البته شما همیشه این امکان را ندارید که با ماشین حرکت کنید. برخی اوقات این موضوع کاملا برعکس است. یا باید وسایل را داخل کوله پشتی با خودتان حمل کنید و یا آن‌ها را داخل منزل جای بگذارید.

کوه‌نوردی به نظر یک موقعیت خوب برای سفر عکاسی منظره می‌رسد و اغلب اوقات هم همینطور است اما برنامه‌ریزی ضعیف ممکن است یک گشت و گذار خیلی خوب را به یک شانس عکاسی از دست رفته و یا حتی بدتر تبدیل کند. در پیاده‌روی و کوه‌نوردی‌های طولانی تجهیزات امنیتی و غذا مهم‌تر از تجهیزات هستند.

اما چطور می‌توانید مطمئن شوید که عکس‌های خوبی می‌گیرید؟

سفر عکاسی منظره

قدم اول این است که متوجه شوید با حمل چه میزان تجهیزات و برای چه مدتی راحت هستید؟ یک قانون نسبی این است که نباید بیشتر از 25% وزن خودتان داخل کوله پشتی وسیله به همراه داشته باشید و در صورتی هم که آسیب دیده باشید باید وزن کمتری با خودتان حمل کنید. در صورتی که آمادگی لازم را ندارید نباید بیشتر از این مقدار وزن را با خودتان حمل کنید. هر چقدر وزن کمتری با خودتان حمل کنید، راحت‌تر خواهید بود. با این وجود فضای زیادی برای تجهیزات دوربین ندارید.

لوازم پیشفرض عبارتند از: یک عدد دوربین، دو عدد لنز سبک و یک سه پایه.

برخی افراد ترجیح می‌دهند در زمان کوه‌نوردی با خودشان سه پایه حمل نکنند اما به نظر من سه پایه وسیله خیلی ارزشمندی است و من هیچوقت بدون آن عکاسی نمی‌کنم. برخی افراد هم توصیه می‌کنند بیشتر از یک دوربین به همراه داشته باشید تا در صورتی که دوربین اصلی از کار افتاد بتوانید از آن استفاده کنید. این توصیه نسبتا عادلانه به نظر می‌رسد اما من ترجیح می‌دهم دوربین دوم تا جای ممکن سبک باشد به همین خاطر دوربینی مثل Sony RX100 و یا Ricoh GR III را به همراه خواهم داشت.

در مورد لنز هم توصیه می‌کنم از یک لنز واید و یک لنز تله فوتو برای سفر عکاسی منظره استفاده کنید. شما در اکثر مواقع هیچ نیازی به فاصله کانونی متوسط نخواهید داشت و می‌توانید از عکاسی پانوراما و یا کراپ کردن تصویر برای شبیه‌سازی میدان دید این لنزها استفاده کنید.

سفر عکاسی منظره

[relatedpost post=”136975″]

یک جایگزین دیگر هم این است که فقط یک لنز (ترجیحا زوم) به همراه داشته باشید که فاصله کانونی آن از واید متوسط تا تله فوتو متوسط ادامه داشته باشد. من به تازگی از یک سفر برگشته‌ام و دقیقا از یک لنز (24-105mm f/4) استفاده کرده‌ام. اما این معمولا اولین کاری نیست که انجام می‌دهم. با وجود سازگاری زیادی که این فواصل کانونی متوسط دارند، به نظر من لنزهای متوسط افراطی (18-24mm و 100-150mm) خیلی کاربردی‌تر هستند.

به هر حال لنز یا لنزهایی که با خودتان حمل می‌کنید باید تا جای ممکن سبک وزن باشند. یک کیت کوه‌نوردی خوب باید شامل یک لنز 20mm f/1.8 و 70-300mm f/4.5-5.6 به همراه یک عدد دوربین و سه پایه‌ی سبک وزن تا متوسط باشد. همچنین خوراکی‌های لازم را هم باید به همراه داشته باشید.

لیست وسایل

  • یک عدد دوربین و در صورت امکان یک دوربین کامپکت به عنوان دوربین اضطراری
  • دو عدد لنز سبک وزن مثل 18-55mm و 70-200mm که منظره‌ی دید واید و تله فوتو را پوشش می‌دهند یا یک لنز زوم متوسط مثل 24-105mm یا 24-120mm.
  • یک عدد سه پایه. به نظر برخی عکاس‌ها این مورد زیاده‌روی است اما به نظر من سه پایه برای عکاسی منظره کاملا ضروری است.
    • وزن سه پایه باید چقدر باشد؟ من به شخصه از سه پایه معمولی خودم که 2 کیلوگرم وزن دارد استفاده می‌کنم زیرا خیلی نسبت به سازگاری سه پایه سخت‌گیر هستم و وزن بهترین سلاح برای مقابله با باد است. اما در صورتی که شما یک سه پایه سبک وزن دارید، اکنون بهترین فرصت برای استفاده از آن است
  • تجهیزات کوه‌نوردی و کمپینگ چطور؟ این موضوع به سفر شما بستگی دارد. واقعیت این است که انواع کوه‌نوردی با همدیگر تفاوت دارند و برای هر مسیر باید تجهیزات خاصی را به همراه داشته باشید.

[relatedpost post=”85583″]

سفر عکاسی منظره بین‌المللی و هوایی

سفر عکاسی منظره بین‌المللی و هوایی به خاطر تجهیزاتی که باید به همراه داشته باشم و بسته‌بندی آن اصلا مورد علاقه‌ی من نیست. این موضوع هم به خاطر یک دوراهی خیلی سخت است. شما باید یا یک کیف تجهیزات سبک (مثل چیزی که برای کوه‌نوردی باید جمع کنید) داشته باشید تا بتوانید آن را با خودتان حمل کنید یا می‌توانید تمامی تجهیزات خودتان را به همراه داشته باشید و آن‌ها را داخل محفظه‌ی بار هواپیما قرار دهید.

من معمولا دوست دارم وسایل خودم را داخل هواپیما به همراه داشته باشم و به اندازه‌ی کافی خوش شانس بوده‌ام که هیچکدام از تجهیزات عکاسی خودم را گم نکنم.

طبق آمار از هر 1000 مسافر هوایی حداقل 3.09 از آن‌ها وسایل خودشان را گم کرده‌اند و یا وسایل آن‌ها آسیب دیده است. در صورتی که خیلی سفر می‌کنید این عدد خیلی بزرگ است و البته فقط وسایل گم شده یا آسیب‌دیده را محاسبه می‌کند نه تاخیر در تحویل وسایل را!

سفر عکاسی منظره

در مورد من باری که تحویل داده‌ام خیلی از اوقات حداقل با یک روز تاخیر به من تحویل داده شده است و همین موضوع در صورتی که تجهیزات عکاسی شما هم داخل این وسایل باشد برای تغییر ساختار کامل سفر کافی است. من اطلاعی از آمار مربوط به تاخیر در تحویل بار ندارم اما به نظر نمی‌رسد که این آمار خیلی پائین باشند.

در صورتی که باید حتما این وسایل را به همراه داشته باشید می‌توانید چنین ریسکی را قبول کنید در غیر این صورت من توصیه می‌کنم وسایل خودتان را به همراه داشته باشید و به جای به همراه داشتن تمامی وسایل فقط وسایل ضروری را به همراه داشته باشید.

بسته به لباس‌ها و دیگر وسایلی که برای سفر به همراه دارید شما احتمالا می‌توانید دو عدد دوربین با ابعاد معمولی، 3 یا 4 عدد لنز، یک عدد سه پایه و بقیه لوازم و تجهیزات ضروری سبک و کوچک خود را به همراه داشته باشید. در این صورت باید یک کوله پشتی را به صورت کامل از لوازم و تجهیزات دوربین پر کنید و بقیه وسایل (از جمله سه پایه) را داخل چمدان خودتان قرار دهید. در صورتی که این محاسبات برای نیازهای شما جوابگو نیست، سعی کنید وسایل عکاسی خود را تا جای ممکن کاهش دهید.

لیست وسایل

  • دو عدد دوربین که ترجیحا از یک نوع لنز استفاده می‌کنند. یکی به عنوان دوربین اصلی و دیگری به عنوان دوربین پشتیبان.
  • یک مجموعه لنز بزرگتر نسبت به لنزهای مخصوص کوه‌نوردی ولی نه خیلی بیشتر. من معمولا خودم را به سه عدد لنز واید، مدیوم و تله فوتو محدود می‌کنم.
    • به یاد داشته باشید که این تجهیزات برای عکاسی منظره هستند. عکاس‌های حیات وحش، پرتره و… باید از جایگزین‌های مخصوص خود استفاده کنند.
  • یک عدد سه پایه. حمل سه پایه در زمان سفر هوایی ممکن است کمی سخت باشد اما این سختی به اندازه‌ای نیست که بتوانید آن را داخل منزل جا بگذارید. بهتر است هد سه پایه را در زمان سفر جدا کنید. با این کار قرار دادن آن داخل چمدان و یا کنار کوله پشتی راحت‌تر خواهد بود.
  • تمامی تجهیزات ضروری. خیلی از تجهیزات عکاسی نسبتا کوچک و سبک هستند به همین خاطر هیچ محدودی از این بابت نخواهید داشت.
  • هدفون حذف نویز. برای از بین بردن جت لگ.

[relatedpost post=”142638″]

جمع‌بندی

عکاس‌ها معمولا بهترین تجهیزات عکاسی را به عنوان بهترین تجهیزات برای نوع خاصی از عکس می‌دانند. زمانی که به عکاسی بپردازید به خوبی این موضوع را می‌توانید درک کنید اما به همان اندازه رساندن تجهیزات به لوکیشن هم مهم است. بسته به نوع حمل و نقلی که انتخاب می‌کنید، تجهیزاتی هم که می‌توانید به همراه داشته باشید تا حدود زیادی تفاوت خواهند داشت.

بسته‌بندی وسایل خیلی کار جالبی نیست اما برای به دست آوردن بهترین نتایج به اندازه‌ی کارهایی که در لوکیشن انجام می‌دهید مهم است. خبر خوب این است که از این کارها را به صورت غریزی انجام خواهید داد و با هر سفر وسایلی که به همراه خواهید داشت بهینه‌تر خواهند شد. اما چند نکته در طی مسیر باعث خواهد شد این پروسه بهبود بیشتری بیابد. بنابراین امیدواریم که این مقاله چند ایده کاربردی برای گشت و گذار شما به شما داده باشد.

توصیه آخر من به شما این است که یک چک لیست از تمامی وسایلی که در سفر بعدی به همراه خواهید داشت آماده کنید. تمامی موارد و حتی موارد خیلی کوچک را هم لیست کنید. پس از سفر دوباره این لیست را مقابل خودتان قرار دهید و هرچیزی که فراموش کرده بودید را به آن اضافه کنید. به این ترتیب یک ابزار خیلی قوی برای ساده‌سازی تجهیزات تا جای ممکن خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *