دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بارش شهابی جباری : سه شنبه و چهارشنبه

اخبار عکاسی
بارش شهابی جباری : سه شنبه و چهارشنبه

سه شنبه ۲۹ مهر بارش شهابی «جباری» را داریم که این بارش تا ۱۶ آبان ادامه دارد؛ کانون این بارش شهابی از محل صور فلکی «جبار» است و در این پدیده نجومی، امکان شمارش ۲۰ شهاب در هر ساعت وجود دارد. بارش شهابی در هنگام عبور سیاره زمین از میان توده‌ای از ذرات در فضا رخ می ‌دهد که در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می ‌سوزند و در آسمان قابل مشاهده هستند.بارش شهابی جباری را می توان در اوج خود و در آسمان کاملا تاریک از هر جای کشور رصد کرد.

زمانیکه این دنباله دار از کنار خورشید عبور می کند فشار تابش خورشید باعث می شود که بخش هایی از دنباله دار به صورت ذره هایی ریز از آن جدا شده و در مدار زمین باقی بماند و به جو زمین برخورد کنند.

برای رصد بهتر این بارش شهابی جباری امسال لازم است که حتما در آسمان تاریک باشیم و کانون بارش یعنی صورت فلکی جبار را مشاهده کنیم.

معمولا مشاهده بارش های شهابی، به عرض جغرافیایی ناظر بستگی ندارد و از هر کجای کره زمین به شرط داشتن آسمانی تاریک و با آلودگی نوری کم می توان این پدیده جذاب را مشاهده کرد.

بهترین شرایط عکاسی از بارش شهابی

این بارش شهابی در تمام کشور قابل مشاهده است، اما بهترین مناطق برای رصد آن مناطقی است که کمترین آلودگی نوری را دارد. برای عکاسی از این پدیده نجومی زیبا بهتر است به مناطقی بروید که در آن علاوه بر مناظر آسمانی، مناظر طبیعی هم وجود داشته باشد.

همچنین کسانی که می‌خواهند به ثبت این پدیده بپردازند و داده‌هایی در زمینه رنگ‌های شهاب‌ها به دست آورند، باید مناطقی را انتخاب کنند که افق باز داشته باشد. در شهرهایی که آلودگی نوری بالایی دارند، حتی سیاره‌های پرنور را هم به زحمت می‌توان دید و از همین روز نباید انتظار رصد شهاب‌ها را داشت. وبسایت‌هایی مانند Dark Sky Finder، به شما اطلاعات خوبی درباره مکان‌هایی که آسمان تاریک است می‌دهند. از آن کمک بگیرید.

عکاسی از بارش شهابی بیشتر یک عکاسی تایم لپس است تا عکاسی از یک سوژه ثابت. چراکه هرگز نمی‌توانید جهت حرکت شهاب در آسمان را پیش بینی کنید. برای آنکه بتوانید عکس‌های خوبی از بارش شهابی ثبت کنید لازم است در طول شب عکس‌های بسیاری بگیرید.

توجه داشته باشید لنزی که برای این نوع عکاسی نیاز دارید یک لنز واید است. اگر دوربین را در جایی ثابت قرار دهید(بهتر است از سه‌پایه استفاده کنید) می‌توانید علاوه بر عکس‌، کلیپ تایم‌لپسی هم از بارش شهابی ثبت کنید.

هرچه زمانی که شاتر دوربین باز باشد بیشتر باشه احتمال این که بتوانید از یک شهاب عکس بگیرید بیشتر است.  شما باید روی بی‌نهایت فوکوس کنید. برای چنین تنظیمی در تاریکی ممکن است کمی به مشکل بر بخورید. یک راه عالی این است که از قبل فوکوس را تنظیم کنید و یا اگر فرصت نداشتید می‌توانید روی ماه یا هر ستاره روشن بزرگی این تنظیم را انجام دهید.

دیافراگم را روی کوچک‌ترین عدد و بالاترین مقدار ایزو قرار دهید و سپس نورسنجی کنید. برای این نورسنجی نور محیط و نور ماه را مد نظر قرار دهید. اگر لنزی داشته باشید که مقدارهای کمتری از دریچه دیافراگم را پشتیبانی می‌کنند به نفع‌تان است؛ بدین ترتیب می‌توانید با ایزوی پایین‌تر عکاسی کنید و نویز کمتری به عکس وارد کنید. با به دست آوردن نورسنجی مطلوب دوربین را در حالت عکاسی پشت سر هم قرار دهید.

توجه داشته باشید دوربین را در زاویه‌ای قرار دهید که رو به نقطه‌ای از شمال شرق تا شمال غرب باشد. و نکته آخر اینکه سعی کنید از یک کارت حافظه با ظرفیت کافی (64gb می‌تواند مناسب باشد) و پر سرعت استفاده کنید.

فراموش نکنید که عکس‌های خودتان را از بارش شهابی برای انتشار در اینستاگرام نورنگار برای ما ارسال کنید.

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *