021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

10 تفاوت مهم دوربین‌های بدون آینه CSC و دوربین‌های DSLR- بخش دوم

10 تفاوت مهم دوربین‌های بدون آینه CSC و دوربین‌های DSLR- بخش دوم

دوربینهای DSLR و دوربین‌های بدون آینه CSC هر دو دارای ویژگیهایی بعضا شبیه به هم و لنزهای قابل تعویض هستند. اما تفاوت های مهمی دارند که در بعضی مواقع کارکرد آنها را کاملا از هم متمایز میکند. در اینجا سعی شده ده تفاوت مهم بین آنها ذکر شود، تا به علاقمندان جهت انتخاب هوشمندانه تر کمک کند.

آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

6 – ویدئو

DSLR: مردم سالهاست که با این دوربینها فیلمبرداری میکنند و به نظر می‌رسد که جایگاه خود را بین کاربران به دست آورده اند.
دوربین‌های بدون آینه CSC : فیلمبرداری از نوع 4K یا (4000 پیکسل در عرض یک فریم) حرف دیگریست و تقریبا قابل مقایسه با دوربینهای دیگر نیست. دوربین‌های DSLR معدودی در بازار می‌توانند با رزولوشن بیشتر از Full HD فیلم‌برداری کنند. بنابراین احتمالا در آینده نزدیک دوربین‌های بدون آیینه، تنها انتخاب علاقمندان میشوند.
اگرچه دوربین‌های DSLR همچنان پس از سال‌ها، هنوز با دو کیفیت HD و Full HD فیلمبرداری می‌کنند، اما داشتن طیف وسیعی از لنزها و لوازم جانبی و پشتیبانی بلند مدت، باعث شده تا کاربران استقبال خوبی از آنها داشته باشند. اما در سری دوربینهای بدون آینه که فوکوس بدون وقفه و خیلی سریع، که با اشاره به صفحه LCD انجام میگیرد. همچنین اغلب این دوربین‌ها هم اکنون می‌توانند با کیفیت بسیار بالا 4K یا دست‌کم Full HD با سرعت بالای 60 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنند، وبه نظر می‌رسد با وجود سرعت ثبت سریع همراه با لوازم جانبی زیاد، به سرعت جایگاه خود را در صنعت فیلمبرداری پیدا خواهند کرد.

دوربین‌های CSC

7- امکانات

DSLR: تقریبا تمامی این سری دوربینها دارای کنترل دستی و تنظیمات دستی هستند و از این نظر دوربینهای قدرتمندی هستند
دوربین‌های بدون آینه CSC : سری دوربینهای بدون آینه تقریبا از نظر تنظیمات دستی تمامی ویژگیهای دوربینهای DSLR را دارا میباشند به اضافه بسیاری قابلیت‌های بیشتر. شاید بیشترین ضعف این دوربین‌ها را بتوان به امکانات نورپردازی آنها مربوط دانست. بسیاری از این دوربین‌ها به دلیل کوچک‌تر بودن بدنه‌، دارای کفشک فلاش نیستند و به همین دلیل امکان ارتباط با سیستم‌های نورپردازی حرفه‌ای را ندارند. از سوی دیگر فلاش‌های اکسترنال برند‌هایی مانند فوجی، الیمپوس یا سونی دارای تنوع زیادی نیستند و شرکت‌های سازنده دیگر نیز کمتر برای این برند‌ها فلاش تولید می‌کنند. به همین دلیل این دوربین‌ها چندان مورد توجه عکاسان پرتره و عروسی قرار نمی‌گیرند. اما هردو دارای تنظیمات دستی کامل، امکان فوکوس دستی و اتوماتیک، ذخیره‌سازی فایلهای خام RAW و فایلهای گرافیکی JPEG هستند.

دوربین‌های CSC

8- کیفیت تصویر

DSLR: سنسوراین دوربینها معمولا در دو مدل APS-C و Full Frame عرضه شده اند و هر دوی آنها از لحاظ کیفیت تصویر در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. همانطور که می‌دانید کیفیت تصویر تنها به بالا بودن رزولوشن تصویر بستگی ندارد، بلکه اندازه سنسور دوربین هم یکی از عاملها در بالابودن کیفیت تصویر است. دوربینهای فول فریم کیفیتی بسیار بالاتر از دوربینهای APS-C یا (Half Frame) دارند.

دوربین‌های بدون آینه CSC : سنسور این دوربینها چندان یکسان نیست، اما اغلب حسگر‌های آنها از دوربین‌های DSLR کوچک‌تر است و همانطور که گفته شد در دوربینهای کوچکتر، به دلیل ساختار فشرده تر بدنه از سنسورهای کوچکتر از APS-C نیز استفاده شده است. بنابراین در حال حاضر بالاترین کیفیت تصویر در دوربینهای DSLR با دوربین‌های بدون آینه CSC با حسگر‌های APS-C یا Full Frame برابر است.

اما از نظر رزولوشن، بیشترین رزولوشن مربوط میشود به دوربین کانن Canon EOS 5Ds که رزولوشن تصویر آن 50 مگا پیکسل است و بعد از آن دوربین سونی آلفا مارک A7R II که رزولوشن تصویر آن 42.5 مگاپیکسل است در رتبه بعدی قرار دارد و تفاوت چندانی با هم ندارند.

البته در بین DSLR ها، فول فریم ها معمولا بسیار گرانتر هستند و APS-C معمولا جزو دوربینهای با کیفیت متوسط و ارزان قیمت هستند. انتخاب مدل سنسور در هر دو گروه دوربینهای DSLR و دوربین‌های بدون آینه CSC برای خریداران، متناسب با بودجه و سلیقه آنها است.
وقتی میتوانیم بگوییم که کیفت تصویر دوربینهای بدون آینه بهتر است که در شرایط مساوی و اندازه سنسور برابر آنها را با هم مقایسه کنیم

دوربین‌های بدون آینه CSC

9- عمر باتری

DSLR: در این سری دوربینها تقریبا عمر باتری 600 تا 800 شات است و در بهترین حالت ممکن است تا 1000 شات جواب بگیریم.

دوربین‌های بدون آینه CSC : عمر باتری این دوربین‌ها نسبت به مدل DSLR بسیار ضعیف تراست و معمولا در هر شارژ حدود 300 تا 400 شات میتواند جواب دهد. به همین دلیل شما اغلب به یک باتری یدک نیاز دارید. همیشه در مقایسه عمرباتری بین این دو به تفاوت زیادی میرسیم. مثلا با هر بار شارژ باتری در دوربین نیکون مدل D7200 میتوانیم 1100 شات داشته باشیم اما در دوربین فوجی X-T2 از دوربینهای CSC ما تنها میتوانیم 340 شات ثبت کنیم. این تفاوت آشکار در مقایسه این دو مدل تقریبا در تمامی مدل‌ها به همین صورت تکرار میشود. علت این تفاوت شاید به اندازه باتری برگردد. همچنین اینکه در دوربین‌های بدون آینه CSC اغلب فوکوس به صورت خودکار و مداوم است و نمایش تصویر پیوسته روی LCD با رزولوشن بالا انجام می‌شود. در هر صورت برای جبران باید ما همیشه یک باتری اضافه با خود همراه داشته باشیم.

دوربین‌های بدون آینه CSC

10- قیمت

DSLR: قیمت یک دوربین dslr ارزان، تقریبا ارزان‌تر از یک CSC هم رده خودش است.
دوربین‌های بدون آینه CSC : دوربین ‌های CSC معمولا گران‌تر هستند و مدل‌های ارزان قیمت آنها فاقد منظره یاب الکترونیکی است. به همین دلیل اگر مایل باشید برای خرید دوربین هزینه کمی بپردازید، شاید دوربین DSLR برای شما مناسب تر باشد.
به عنوان مثال ما در اینجا دومقایسه بین دوربینهایی با قیمت یکسان بین این دو گروه انجام میدهیم دوربین نیکون D3300 با کیفیت 24MP از سری DSLR با سنسور APS-C و منظره یاب نوری وعمر باتری 700 شات است.
اما نزدیکترین رقیب این دوربین در سری CSC دوربینی است که فاقد منظره یاب است و عمر باتری آن هم خیلی کمتر از 700 شات است. اما میتوانیم با پرداخت بیشتری یک دوربین سونی آلفا A6000 از سری CSC با کیفیت 24MP و سنسور APS-C و البته منظره یاب الکترونیکی را داشته باشیم. البته به یک باتری جایگزین نیاز است که قیمت آن زیاد نیست. اما در مقایسه با کیفیت تصویر و سبکی دوربین و منظره یاب الکترنیکی بهتر است با پرداخت کمی بیشتر تصاویر بهتری خلق کنیم.

qqkl8zahr73huxurtqbifr-970-80

این یک مقایسه بین امکانات و قابلیت‌های این دو مدل از دوربین‌ها بود. امیدواریم مطالعه این مطلب به شما کمک کند تا تصمیم‌گیری بهتری برای انتخاب دوربین بعدی‌تان داشته باشید. اما فراموش نکنید که با هر دوی این دوربین‌ها می‌توان عکس ها خوب یا معمولی گرفت که این دقیقا به دانش شما از امکانات دوربین و دید شما به عنوان یک عکاس برمی‌گردد.

اگر شما هم تجربه ای از مقایسه عملی این دو مدل دارید، می‌توانید در بخش نظرات در پایین این مطلب، تجربه خودتان را با ما در میان بگذارید.

[porto_blog post_layout=”medium” columns=”3″ post_in=”13398″ number=”1″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه