دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

ارزیابی فنی و زیبایی عکس ها با هوش مصنوعی گوگل

اخبار عکاسی
ارزیابی فنی و زیبایی عکس ها با هوش مصنوعی گوگل

ترجمه اختصاصی نوریاتو: گوگل یک سیستم هوش مصنوعی جدید را معرفی کرده است که به گونه ای آموزش دیده تا بتواند به عکس ها بر اساس جنبه های تکنیکی و زیبایی امتیاز دهد. این سیستم NIMA(Neural Image Assessment) نام دارد.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، از منظر پژوهشی، سنجش کیفیت عکس و زیبایی شناسی آنها یکی از مسائلی است که در حوزه ی پردازش تصویر و بینایی ماشین مطالعات زیادی را به خود اختصاص داده است.

 

درحالی که هوش مصنوعی های قدیمی تنها توانایی دسترسی به جزئیات فنی عکس از جمله میزان نویز، تار بودن و تاثیرات مربوط به فشرده سازی را دارند، سیستم های جدید هوش مصنوعی قادر به تفسیر جزئیات مربوط به زیبایی شناسی و ویژگی های ذهنی عکس با جنبه ای احساساتی و زیبایی نیز هستند.

 

سیستم های هوش مصنوعی معمولی امتیاز دهی به کیفیت عکس را معمولا به صورت “کیفیت بالا” یا “کیفیت پایین” بیان می کنند. این درحالی است که هوش مصنوعی جدید گوگل گام را فراتر نهاده و امتیاز دهی را در مقیاس 1 تا 10 ارائه می دهد.

 

پژوهشگران گوگل می گویند: شبکه ی هوش مصنوعی ارائه شده توسط ما نه تنها طوری طراحی شده که به صورت قابل اعتماد امتیاز دهی را مطابق با ادراک انسان انجام دهد، بلکه برای کاربرهای مختلفی از جمله ویرایش هوشمند عکس ها، بهینه کردن کیفیت بصری آنها و یا به حداقل رساندن خطاهای بصری درک شده در مجموعه ای از تصاویر نیز کاربرد دارد.

 

بعد از اینکه هر یک از عکس ها به 200 نفر داده شد تا به آن امتیاز دهند، پژوهشگران گوگل هوش مصنوعی NIMA را آموزش دادند تا بتواند به عکس ها امتیاز دهد. آنها متوجه شدند که این هوش مصنوعی به عکس ها امتیازهایی می دهد که بسیار مشابه با امتیازهای داده شده توسط انسان ها است.

 

هوش مصنوعی گوگل

در اینجا مثال هایی ارائه شده است که امتیاز داده شده توسط NIMA و امتیاز داده شده توسط افراد (در پرانتز) را برای آنها نشان می دهد.

آخرین تکنولوژی گوگل

از امتیازهای NIMA می توان برای “افزایش خودکار کیفیت” نیز استفاده کرد به این صورت که در حین ویرایش عکس ها از امتیاز ارائه شده توسط NIMA کمک گرفته می شود تا از اثرات منفی حاصل از ویرایش جلوگیری شود.

 

افزایش کیفیت عکس ها

نویسنده : یاسین زرین کام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *