021-7356

نکات و ترفندهای عکاسی حیات وحش

نکات و ترفندهای عکاسی حیات وحش

من لئوناردو پاپرا از وبسایت Iceland-photo-tours‌این مقاله را در مورد عکاسی از حیوانات وحشی برای شما آماده کرده ام.

در‌این مقاله، ما چند مورد از اشتباهات معمول در عکاسی از حیوانات وحشی که ممکن است برای هرکسی در ابتدای مسیر ‌این ژانر اتفاق بیافتد را بررسی می‌کنیم.

عکاسی از حیات وحش

1- صبور باشید

اگر یک چیز باشد که در زمان عکاسی از حیات وحش همیشه باید در ذهن داشته باشید ‌این است که «شما باید صبور باشید».

تنها راه برای ثبت عکس‌هایی بهتر از حیات وحش داشتن صبر خیلی زیاد است. ساعت‌ها، روز‌ها، هفته‌ها… مهم نیست چه مقدار برای ثبت یک عکس صبر می‌کنید، بلکه چیزی که مهم است ثبت آن تصویر است.

زمان عکاسی از حیات وحش نباید تاریخ انقضا داشته باشید. البته عکاسی از برخی از حیوانات آسان تر از بقیه آن‌ها است. نکته اصلی‌این است که شما باید درک کنید خیلی کم پیش می‌آید که حیوانات به شما نزدیک شوند. همچنین خیلی سخت است که در زمان مناسب در بهترین مکان باشید که از حیوانات عکاسی کنید. بنابراین باید صبور باشید و صبر کنید.

به عنوان یک مثال، در تصویر زیر من مجبور بودم تمام روز را در بین بوته‌ها بگذارنم، آن هم بعد از‌اینکه چند روز منتظر ماندم بدون‌اینکه اثری از پوما ببینم. سر انجام، من موفق شدم از توله پوما در همان جایی که می‌خواستم عکاسی کنم، در لبه صخره. هنگامی که خانواده پوما را پیدا کردم، نتوانستم بدون ریسک گم کردن آن‌ها حرکت کنم.‌این موجود بانمک و کوچک پس از‌اینکه تمام بعد از ظهر را در خواب سپری کرد، تنها در طول گرگ و میش، پس از 9 ساعت تصمیم به جابجایی خود گرفت.

عکاسی از حیات وحش

2- برای تجهیزات خوب عکاسی از حیات وحش هزینه کنید

نکته دوم من یک حقیقت سخت است. شما به تعدادی تجهیزات عالی برای عکاسی حیات وحش بطور کامل نیاز دارید.

درست نیست که بگوییم«ربطی به تجهیزات ندارد و همه چیز به عکاس مربوط است». در حالی که ممکن است در بسیاری از ژانرهای دیگر عکاسی چنین باشد، اما در عکاسی از حیات وحش، کیفیت تجهیزات شما می‌تواند در بسیاری از شرایط تفاوت زیادی ‌ایجاد کند.

برای مثال، اگر شما به خرید یک دوربین برای عکاسی از حیات وحش فکر می‌کنید، باید به میزان ‌ایزوی بالا و تعداد فریم بر ثانیه اهمیت بدهید. دلیل‌این امر‌این است که، چه بخواهید یا نخواهید، احتمالا در شرایط کم نور مجبور به عکاسی می‌شوید. برای ثبت تصاویر عالی در شرایط نوری ضعیف باید حساسیت را بدون‌اینکه نویزی در تصاویرتان شاهد باشید، بالا ببرید.

اگر در جستجوی لنز مناسب برای عکاسی از حیات وحش هستید، اولین چیزی که باید به آن توجه کنید درخشندگی ( هرچقدر روشن تر بهتر) و حداکثر فاصله کانونی آن است. از روی تجربیات شخصی، تا به حال پیش نیامده است که من در عکاسی از حیوانات وحشی از فاصله کانونی کمتر از 300 میلی متر استفاده کنم. بیشتر اوقات، حیوانات به شما اجازه نمی‌دهند که خیلی به آن‌ها نزدیک شوید، بنابراین داشتن یک لنز 500میلی متر یا 600 میلی متر برای شما یک مزیت بزرگ خواهد بود.

در حال حاضر تعداد زیادی لنز زوم تله فتو در بازار وجود دارد که به شما امکان می‌دهد محدوده فاصله کانونی وسیعی را پوشش دهید(150-600mm, 200-500mm, 100-400mm و …)‌این لنزها به اندازه لنزهای پرایم گرانقیمت نیستند اما به اندازه کافی نیز روشنایی ندارند. با‌این حال، به اندازه لنزهای پرایم وزن ندارند و کیفیت تصویر بسیار خوبی را ارائه می‌دهند.

عکاسی از حیات وحش

[relatedpost post=145162]

 

3- دوربینتان را بشناسید

شاید به نظر واضح باشد، اما‌ اینطور نیست. من اشخاص بسیار زیادی را دیدم که صحنه‌های زیبایی را فقط به دلیل‌ اینکه نمیدانستند چگونه با دوربینشان کار کنند از دست داده اند.

در عکاسی حیات وحش، دوربین تنها یک ابزار برای ثبت عکس نیست، بلکه عضوی از بدن شما است، باید حتی زمانی که نتوانید ببینید نیز بتوانید از آن استفاده کنید. دلیل‌این امر‌این است که زمانی که از حیات وحش عکاسی می‌کنید باید به صورت خیلی سریع بتوانید تنظیمات دوربینتان را تغییر دهید، به‌این دلیل که سوژه شما می‌تواند فرار کند، بایستد، پرواز کند یا بپرد. چه کسی میداند چه کاری انجام می‌دهد. نکته‌این است که، اگر نمی‌دانید چگونه تنظیمات دوربین را به سرعت تغییر دهید، سوژه را از دست می‌دهید. در‌این مورد شکی نیست.

این کار نیازمند تمرینات خیلی زیاد است اما شما واقعاً باید یاد بگیرید قبل از حرفه‌ای شدن در عکاسی از حیات وحش، به دوربین خود مسلط شوید.

عکاسی از حیات وحش

 

4- هم سطح سوژه شوید

این پیشنهاد ممکن است در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد اما در عکاسی از حیات وحش بسیار امر مهمی است. شما کاملاً باید در سطح سوژه‌ای باشید که می‌خواهید از آن عکس بگیرید.

من بسیاری از افراد را مشاهده کرده ام که از زاویه بالا از حیات وحش عکاسی می‌کنند. اگر از زاویه پایین عکاسی نکنید، نتایج مطلوبی را به دست نمی‌آورید. مگر‌اینکه شرایط خیلی خاصی باشد.

با یک بررسی سریع، متوجه می‌شوید که تمام عکس‌های موجود در‌این مقاله از سطح زمین گرفته شده‌اند. در بیشتر موارد، من در دقیقاً در همان سطح چشم حیوانی که از آن عکاسی می‌کردم‌ایستاده بودم(بله، بعضی اوقات واقعا راحت نبودم).

به طور کلی، با رسیدن به سطح قد سوژه، شما قادر خواهید بود که افکت بوکه بهتری در پس زمینه داشته باشید، که باعث بهتر شدن عکس‌های شما می‌شود.

عکاسی از حیات وحش

[relatedpost post=152253]

 

5- نزدیک شوید

سخت‌ترین چیز در باره عکاسی حیات وحش ‌این است که به سوژه نزدیک شوید. برای انجام‌این کار نیاز به برنامه ریزی، توجه و مطالعه زیاد دارید. 99 درصد حیوانات روی زمین به شما اطمینان ندارند و شما نمی‌توانید به آنها نزدیک شوید، مگر‌اینکه واقعا آنها را در موقعیتی قرار دهید که‌این کار را انجام دهند.

قانون اول زمانی که می‌خواهید به سوژه‌ای جدید نزدیک شوید،‌این است که به هیچ وجه مزاحمت یا آسیبی به آن‌ها وارد نکنید. رویکرد مناسب وقتی است که آنها حتی شما را نمی‌بینند، یا حداقل به سختی متوجه شما می‌شوند به آنها نزدیک شوید.

برای انجام‌این کار، شما باید درباره رفتار حیوان مطالعه کنید تا بدانید که در کدام وقت از روز معمولاً بیرون می‌آید، وسط روز، شب یا عصر؟ چه چیزی می‌خورد، گوشت‌خوار است یا گیاه‌خوار؟ در چه نوع محیطی امکان عکاسی از حیوان وجود دارد؟

اگر می‌خواهید شانس نزدیک شدن به اندازه کافی به حیوان و عکاسی از آن را داشته باشید،این سوالات تنها چند نمونه از چیزهایی است که باید قبل از‌اینکه حتی دوربین در دست بگیرید از خودتان بپرسید.

عکاسی از حیات وحش

6- دور بمانید

همانطور که نکته آخر گفتم، بیشتر اوقات، باید به اندازه کافی به سوژه نزدیک شوید، اگرچه، مواقعی وجود دارد که ممکن است بخواهید کاملاً از سوژه دور باشید، حال یا برای‌اینکه سعی کنید حیوان را در کل چشم انداز قرار دهید و یا برای امنیت خودتان.

اگر قصد دارید منظره اطراف را به همراه سوژه به نمایش بگذارید، می‌تواند منجر به ثبت عکس‌های باورنکردنی شود.

برای مثال در تصویر زیر یک خرگوش قطبی در هنگام طوفان برف به یک صخره پناه برده است، من می‌خواستم پاکی منظره اطراف را به همراه سوژه نشان دهم. من می‌توانستم به سوژه نزدیک‌تر هم بشوم(و‌این کار را انجام دادم)، اما از‌این تصویر بیشتر از بقیه خوشم آمد چون توانستم منظره و سوژه را باهم ثبت کنم.

عکاسی از حیات وحش

7- با عمق میدان بازی کنید

زمان عکاسی از حیات وحش، افکت بوکه یکی از قدرتمند‌ترین تکنیک‌هایی است که می‌توانید عکس‌هایتان را با استفاده از آن جذاب تر کنید.

به شخصه، همیشه سعی می‌کنم با پیروی از دو قانون آسان با عمق میدان بازی کنم:

  • چیزی را بین خود و سوژه در پیش زمینه قرار دهید، احتمالاً کاملاً نزدیک به لنز، نتیجه عمق بیشتری از میدان و پیش زمینه به صورت جذابی تار خواهد شد.
  • سوژه را از پس زمینه تا آنجا که می‌توانید جدا کنید. شما می‌توانید‌این کار را با رسیدن به سطح چشم سوژه خود و نزدیک شدن به آن انجام دهید. نتیجه‌این است که سوژه کاملا مورد توجه است در حالی که پیش زمینه کاملاً از فوکوس خارج شده است.عکاسی از حیات وحش

[relatedpost post=146491]

8- از فوکوس خودکار پیاپی استفاده کنید (AF-C یا AI Servo)

یک موضوع مهم که باید به آن رسیدگی شود: فوکوس خودکار

بیاید با‌این حقیقت شروع کنیم که شما به سختی پیش می‌آید زمان عکاسی از حیات وحش از فوکوس دستی استفاده کنید.

حال، تنها سوالی که باقی می‌ماند‌این است که زمان عکاسی از حیات وحش از چه حالت فوکوسی باید استفاده کنید؟

جواب انتخاب حالت فوکوس خودکار پیوسته است.

با انتخاب فوکوس خودکار پیاپی(AI Servo در دوربین‌های کانن، AF-C در دوربین‌های نیکون)، دوربین با استفاده از تمام نقاط فوکوس، تمرکز را روی موضوع حفظ می‌کند، از زمانی که به آرامی دکمه شاتر را تا نیمه فشار می‌دهید تا زمانی که واقعا عکس را ثبت می‌کنید.

این حالت عاری از مشکل نیست، اما به همان اندازه خوب است که بتواند امور را برای شما آسان‌تر کند، به خصوص اگر در حال عکاسی از سوژه‌های متحرک هستید.

در موقعیت‌هایی که سوژه ثابت است، من به شخصه انتخاب نقطه فوکوس به صورت دستی را ترجیح می‌دهم. با‌این روش، من دقیقا می‌توانم نقطه فوکوس را روی چشم‌های حیوان قرار دهم. به‌این خاطر که می‌خواهم فوکوس و حداکثر شارپنس را ثبت کنم.

عکاسی از حیات وحش

[relatedpost post=148479]

9 – رعایت یا شکستن قوانین

این نکته شاید کمی گیج کننده به نظر برسد، بنابراین بگذارید توضیح بدهم. برخی قوانین ترکیب بندی کلی در عکاسی وجود دارد که در عکاسی از حیوانات وحشی ‌اینگونه نیست، مانند قانون یک سوم. در حقیقت، ممکن است شما در بسیاری از راهنماهای عکاسی خوانده باشید که استفاده از‌این تکنیک  بسیار برای ترکیب بندی عکس مفید است، مخصوصا اگر به تازگی شروع به عکاسی کرده باشید.

از یک طرف،‌این راهنماها درست هستند. با پیروی از‌این قوانین، می‌توانید مهارت‌های ترکیب‌بندی خودتان را تمرین کرده و عکاسی خود را بسیار بهبود ببخشید، به خصوص زمانی که تازه عکاسی را شروع کرده باشید و نیازمند یادگیری همه چیز باشید.

از طرف دیگر، قوانین می‌توانند خلاقیت شما را نابود کنند. هر چند وقت یکبار، باید سعی کنید دستورالعمل‌ها را نادیده بگیرید و به روش خودتان انجام دهید.‌اینگونه است که شما سبک عکاسی خود را توسعه می‌دهید و می توانید در دنیای عکاسی حیات وحش شناخته شوید.

عکاسی از حیات وحش

10 – به حیات وحش احترام بگذارید

من قبلا در رابطه با نزدیک شدن به سوژه، به صورت خلاصه صحبت کرده بودم. اگر تا کنون‌این کار را انجام داده‌اید، احتمالاً به‌این معنی است که شما واقعاً علاقه مند به انجام عکاسی از حیات وحش یا بهبود مهارت‌های خود هستید، بنابراین من واقعاً می‌خواهم شما بدانید که هر زمان که در حیات وحش هستید، باید رفتار مناسب داشته باشید.

شما باید همیشه به یاد داشته باشید قبل از‌اینکه یک عکاس حیات وحش باشید، یک دوستدار طبیعت و حیوانات باشید.

عکاسی از حیات وحش

هرگز حیوانات را آزار ندهید و هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نکنید. در دنیای امروز، مایه تاسف است که بسیاری از مردم فقط بخاطر رضایت از خود یا چند ثانیه محبوبیت در فضای مجازی، هرکاری انجام می‌دهند. پس لطفا، یکی از‌این انسان‌ها نباشید. به طور مناسب رفتار کنید و به حیات وحش آسیب نرسانید تنها به منظور عکاسی از آن. اگر در یک روز خاص، نمی‌توانید به موضوع خود نزدیک شوید، از دور از آن عکاسی کنید یا اصلا از آن عکس نگیرید

این جایی است که ما نیاز به صبور بودن داریم، لازم است بدانید چه زمانی مناسب عکاسی است و چه زمانی سوژه را به حال خودش رها کنید.

عکاسی از حیات وحش

همانطور که می‌بینید، عکاسی از حیات وحش یکی از زیباترین ژانرهای عکاسی است. هنگامی که می‌توانید عکسی که قصد داشتید را ثبت کنید، متوجه می‌شوید که چرا تمام مدت زمان خود را در انتظار‌این صحنه ساعت‌ها، روزها و حتی هفته‌ها در زیر آفتاب، باران یا برف سپری کرده‌اید‌این یکی از ارزشمند ترین ژانرهای عکاسی است اگرچه ممکن است در ابتدای راه نتایج راضی کننده‌ای ثبت نکنید، اما با تمرین بسیار بهتر خواهید شد.

2 دیدگاه

  • Emad گفت:

    بسیار عالی بود.
    لطفاٌ مدل های اقتصادی این ژانر عکاسی رو معرفی کنید و به نظرتون با سوپرزوم های سنسور کوچک میشه در این سبک عکاسی به نتایج قابل قبولی رسید؟ یا حتماً نیازمند صرف هزینه های زیاد برای خرید بدنه و لنز های تله فوتو حرفه ای هست؟

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقت بخیر
      مدل دوربین هایی که DSLR هستند بهترن از نظر سنسوری که بزرگ تر میشه
      هر چقدر سنسور یک دوربین بزرگ تر باشد خیلی از نظطر رزولوشن بالا تر میرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *