021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

۱۲ نکته برای عکاسی با موبایل

۱۲ نکته برای عکاسی با موبایل

با چند نکته و حقه‌ی ساده در عکاسی با موبایل ، ممکن است برای عکاسی بعدی خود دیگر حتی به DSLR نیاز نداشته باشید.

12) مکان فوق العاده

قدم اول آن است که به دنبال یک مکان خوب برای عکاسی فشن با تلفن همراه باشید و ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنید. بدیهی‌ترین رویکرد آن است که دنبال فضاهای عمومی قابل دسترس مانند میدان‌ها، پارک‌ها و ساحل‌ها بگردید.

همچنین، می‌توانید کمی رانندگی کنید و دنبال مناطقی بگردید که افراد کمی آن‌ها از آن‌ها باخبر هستند؛ اگر چشمان خود را باز نگه دارید، مناطقی پیدا خواهید کرد که برای عکاسی با موبایل بی‌نظیر خواهند بود و شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

با گشت‌وگذار در محله‌ی خود می‌توانید نقاشی های دیواری زیبا یا ساختارهای جذابی پیدا کنید که مناسب عکس‌های شما خواهند بود.

عکاسی با موبایل

البته توجه داشته باشید که برخی از این مکان‌ها ملک خصوصی هستند. حتما قبل از عکاسی در آن‌ها از مالکین اجازه بگیرید؛ چرا که در غیر این صورت، حق ندارید در آن‌ها عکس‌برداری کنید.

در بیشتر موارد، اگر در پیاده‌رو عکس بگیرید و اگر نتوان از عکس شما آن ملک را شناسایی کرد، گرفتن عکس در آن نقطه موردی ندارد و آنجا فضای عمومی محسوب می‌شود. اگر شک دارید، بهتر است مستقیما اجازه‌ی مالک را بگیرید.

معمولا اگر در حال عکاسی با موبایل در یک مکان عمومی هستید، نیازی به این مجوز ندارید (مگر این که شهرداری به‌طور خاص روی عکس‌برداری در آن محل حساس باشد) ، زیرا عکاسی با موبایل عموما حساسیت کمتری نسب به دوربین دارد.

عکاسی با موبایل در مکان عمومی[relatedpost post=”83653″]

11) استفاده ساده از تلفن همراه

درست است که گوشی‌های هوشمند قابلیت‌های بسیاری دارند، اما چندان هم ارگونومیک (کاربرپسند) نیستند. اگر می‌خواهید هنگام عکاسی با موبایل گوشی شما ثابت و بدون لرزش بماند، باید برای آسان‌تر نگه داشتن آن تعابیری بیندیشید.

آسان‌ترین راه‌حل آن است که از یک نگه‌دارنده‌ی موبایل در پشت گوشی هوشمند خود استفاده کنید. در آن صورت، دیگر نیازی نیست هنگام عکاسی با موبایل آن را به‌طرز عجیب‌وغریبی در دست خود نگه دارید.

همچنین، می‌توانید برای تلفن همراه خود یک سه‌پایه خریداری کنید و یک سه‌پایه‌ی کوچک (یا حتی یک دسته‌ی سلفی) به آن متصل کنید. سه‌پایه مانند دسته‌ای می‌ماند که به‌راحتی می‌توانید آن را نگه دارید و کاملا امن است. برای یک سری عکس‌های خاص هم می‌توانید آن را روی یک سطح صاف قرار دهید و گوشی هوشمند خود را کاملا ثابت کنید.

استفاده از سه پایه در عکاسی با دوربینداشتن یک پایه موبایل که استفاده از آن راحت‌تر است، هنگام عکاسی با موبایل واقعا به کار می‌آید. به‌غیر از آن که گوشی شما را ثابت و بدون لرزش نگه می‌دارد، از خسته شدن مچ دست و انگشتان نیز جلوگیری می‌کند.

10) نور مناسب

حتی اگر فکر می‌کنید که گوشی شما از پس عکس‌برداری در شرایط کم‌نور برمی‌آید، باز هم بهتر است عکاسی با موبایل را در محلی انجام دهید که نورپردازی خوبی دارد. یادتان باشد که حسگر موبایل شما از حسگر تمام دوربین‌های معمولی کوچک‌تر است. و این بدین معنی است که برای عکس گرفتن به نور زیادی نیاز دارید.

در غیر این صورت، عکس‌های شما به احتمال خیلی زیاد نقطه‌نقطه خواهند بود. ممکن است در نگاه اول قابل دید نباشند اما وقتی آن‌ها را بزرگ‌تر می‌کنید، احتمالا به‌خاطر شرایط نوری نامساعد شاهد نویز در عکس‌ها خواهید بود.

معمولا بهترین ساعات برای عکاسی با موبایل صبح خیلی زود یا بعدازظهر هستند. در این زمان‌ها، خورشید به‌اندازه‌ی کافی نورانی هست و عکس‌های بسیار زیبایی تولید می‌کند.

نوردهی مناسب در عکاسی با موبایل

علاوه‌برآن، در این ساعات سایه‌های خشنی که باعث می‌شود افراد نچسب به نظر برسند، تولید نمی‌شود. این نور باعث می‌شود پوست افراد بدرخشد و صحنه‌های شما شفاف‌تر و زیبا‌تر خواهند بود.

اگر در حال عکس‌برداری در یک محیط سربسته هستید، سعی کنید از استفاده از نورهای مصنوعی بپرهیزید. آن‌ها معمولا رنگ‌های غیرطبیعی‌ای تولید می‌کنند که باعث می‌شود مدل غیرجذاب‌تر به‌نظر برسد. به‌جای این کار، سعی کنید سوژه‌های خود را نزدیک پنجره یا درها قرار دهید و از نور محیطی‌ای که از بیرون به داخل می‌تابد استفاده کنید.

اگر مجبور هستید از نور مصنوعی استفاده کنید، حتما از روشن بودن رنگ آن ها اطمینان حاصل کنید تا عکس‌های تمیز و تازه‌ای داشته باشید و حتی وقتی زوم می‌کنید کیفیت آن‌ها از بین نرود.

[relatedpost post=”93962″]

9) دقت در ترکیب بندی

فرقی نمی‌کند که از یک دوربین معمولی استفاده می‌کنید یا یک تلفن هوشمند، به ترکیب‌بندی خود دقت کنید. هنگام قاب‌بندی عکاسی با موبایل به‌خصوص پرتره، قوانین زیادی وجود دارند که باید از آن‌ها پیروی کنید.

آسان‌ترین قانونی که می‌توانید از آن پیروی کنید، قانون یک سوم است؛ مخصوصا که گوشی شما این ویژگی را دارد.

رعایت ترکیب بندی در عکاسی با گوشی

برای این که از قانون یک سوم در ترکیب‌بندی خود استفاده کنید، اول باید خطوط گرید را در گوشی خود فعال کنید. هنگامی که آن را فعال می‌کنید، نه چهارگوش روی گوشی شما پدیدار می‌شوند که صحنه را تقسیم می‌کنند. برای این که عکس خود را درست ترکیب‌بندی کنید، سوژه‌ی اصلی خود را در جایی قرار دهید که خطوط به یکدیگر می‌رسند.

در اکثر موارد، می‌تواند سر، چشم‌ها یا طول بدن مدل شما باشد.

همیشه آن بخش‌هایی از بدن که خم می‌شوند، مخصوصا مچ‌ دست‌ها و پاها را روی خطوط قرار دهید. در غیر این صورت، عکس طوری به نظر خواهد رسید که انگار سوژه چند استخوان ندارد. برای کلوزآپ‌های مدیوم، می‌توانید عکس را از بالای شکم و یا از کمر به پایین بِبُرید؛ احتمالا مشکلی پیش نخواهد آمد.

8) استفاده از AE/AF

از آن جایی که نمی‌توانید به‌صورت فیزیکی فوکوس لنز دوربین گوشی خود را تنظیم کنید، باید به عملکرد فوکوس اتوماتیک آن تکیه کنید. از بسیاری جهات، چیزی که باعث می‌شود عکاسی با آیفون سریع و آسان باشد، قابلیت آن برای فوکوس و نورسنجی است؛ چرا که خودش آن‌ها را تنظیم می‌کند و نیازی نیست شما نگرانش باشید.

هر چند، فوکوس اتوماتیک همیشه هم درست عمل نمی‌کند. گاهی اوقات روی بخش‌های اشتباهی از قاب فوکوس می‌کند و عکس‌های شما تار خواهند شد. برای جلوگیری از این اتفاق، روی صورت سوژه‌ی خود ضربه بزنید (یا جای دیگری که مد نظر شما است) و از وضوح آن اطمینان حاصل کنید.

حدود دو ثانیه آن را نگه دارید تا AE/AF فعال شود (برای فوکوس و نورسنجی اتوماتیک).

مهارت های عکاسی با موبایل

هر گاه که می‌خواهید عکاسی با موبایل انجام دهید، انتخاب مکان فوکوس باید برای شما یک رویه‌ی استاندارد باشد. اگر این کار را انجام ندهید، عکس‌های شما ممکن است فوکوس نباشند.

7) ارتباط با سوژه عکس

عکاسی پرتره چیزی بیشتر از ترکیب‌بندی عکس‌ها است. شما باید بدانید چگونه با مدل خود ارتباط برقرار کنید تا عکسی که می‌خواهید را بگیرید. حتی اگر عکاس خوبی هم باشید، اگر ندانید چگونه با سوژه‌ی خود صحبت کنید، به احتمال زیاد عکس‌های بسیار معمولی‌ای خواهید گرفت.

قبل از شروع به عکس‌برداری، راجع‌به حال و هوای مد نظر خود با سوژه صحبت کنید و به او بگویید به دنبال دیدن چه نوع احساساتی هستید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند آن مفهوم را در درون خود پیدا کنند و آن را بهتر اجرا کنند.از جهاتی، مدل‌ها درست شبیه بازیگرها هستند؛ هنگام ژست گرفتن باید حالت چهره‌ی درستی داشته باشند.

هنگام عکس گرفتن همیشه به آن‌ها دستورهای ساده‌ای بدهید که به‌راحتی قابل اجرا باشد و مفهوم درستی داشته باشد. آیا می‌خواهید به سمت راست، چپ، بالا یا پایین نگاه کنند؟ اگر به‌درستی ژستی که مد نظر شما است را درک نمی‌کنند، از آن‌ها اجازه بگیرید که لمس‌شان کنید و موقعیت آن‌ها را تنظیم کنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید سرشان را با زاویه‌ی خاصی بچرخانند، نمی‌توانید به آن‌ها بگویید که به سمت چپ یا راست نگاه کنند. گاهی اوقات بهتر است با ملایمت با دستان خود آن‌ها را راهنمایی کنید.روش دیگری هم وجود دارد؛ خودتان آن ژست را بگیرید تا سوژه از ایده‌ای که به دنبالش هستید باخبر شود. نکته‌ی دیگری که می‌تواند در راهنمایی کردن مدل کمک‌کننده باشد این است که نمونه مدل عکسی که می خواهید بگیرید را نشان دهید.

6) عکاسی از زوایای مختلف

با آزمایش و امتحان کردن زاویه‌های مختلف، عکس‌های شما درگیرکنند‌ه‌تر به نظر خواهند رسید. به‌غیر از عکس‌های سطح چشم که بسیار متداول هستند، می‌توانید از عکس‌های زاویه‌ی پایین و عکس‌های زاویه‌ی بالا استفاده کنید. بسته به نوع عکسی که می‌خواهید بگیرید، می‌توانید با پرسپکتیوهای مختلف نیز آزمایشاتی انجام دهید.

مبانی عکاسی با موبایل

حتی می‌توانید عکس‌هایی بگیرید که از زاویه‌ی بسیار بالایی هستند و انگار با کوادکوپتر گرفته شده‌اند. می‌توانید از یک دسته‌ی سلفی استفاده کنید و دست خود را بالا نگه دارید و با کنترل دسته‌ی سلفی و یا با تایمر گوشی خود، عکس زیبایی بگیرید.

mobile-cameraعلاوه بر آن، می‌توانید زاویه‌های خلاقانه‌ای مانند چرخش آلمانی (Dutch tilt) را نیز امتحان کنید. برای این کار، کافی است گوشی خود را به سمت راست یا چپ متمایل کنید و عکس بگیرید. از آنجایی که روش مرسومی برای عکس گرفتن نیست، عکس‌های شما هنری‌تر به نظر خواهند رسید و مردم بیشتر به آن‌ها توجه خواهند کرد.

5) امتحان حالت پرتره

یکی از بهترین پیشرفت‌هایی که در عکاسی با موبایل به وجود آمده است، این است که می‌توانید پس‌زمینه را تار کنید؛ درست مانند یک DSLR. با این که فوق‌العاده نیست، اما مفید است؛ مخصوصا اگر پشت مدل شما المان‌های زیادی وجود دارد که ممکن است حواس مخاطب را پرت کند.

متاسفانه تمام گوشی‌های هوشمند قابلیت درست کردن بوکه (واژه‌ای برای توصیف پس‌زمینه‌ی تار) را ندارند. در حال حاضر، فقط تلفن‌های همراهی که دو دوربین دارند می‌توانند این افکت را ایجاد کنند. البته نرم افزارهایی هستند که می توانند بعد از گرفتن عکس این کار را برای شما انجام دهند.

حالت پرتره در عکاسی با موبایل چگونه کار می‌کند؟‌ اگر بخواهم ساده بگویم، دو دوربین به‌صورت هم‌زمان عکس می‌گیرند و آن دو عکس را با هم ترکیب می‌کنند تا یک عکس به دست آید. دستگاه شما یک «نقشه‌ی عمق» درست می‌کند و پیش‌زمینه را از پس‌زمینه جدا می‌کند و پس‌زمینه را تار می‌کند.

برای اعمال بوکه در عکس‌های آیفون (آیفون سون پلاس به بعد)، کافی‌ست عکس‌های خود را در حالت پرتره (Portrait Mode) بگیرید. برای فوکوس روی سوژه، روی صفحه ضربه بزنید و وقتی علامت عمق زرد شد، شروع به عکس‌برداری کنید.

می‌توانید اعمال تار شدن را هنگام عکس‌برداری ببینید و برای همین نیازی نیست حدس بزنید که عکس‌های شما به چه شکل خواهند بود.

آموزش عکاسی با موبایل

اگر گوشی شما فقط یک دوربین دارد، ناراحت نشوید. چرا که می‌توانید با اینستاگرام افکت مشابهی داشته باشید. بله، درست شنیدید. پلتفرم ‌اشتراک‌گذاری عکس مورد علاقه‌ی شما به‌تازگی حالت جدیدی را به استوری‌های اینستاگرام اضافه کرده است که به شما امکان تار کردن پس‌زمینه را می‌دهد.روی دوربین استوری بزنید و حالت خود را روی Focus Mode بگذارید. هنگامی که یک صورت را تشخیص می‌دهد، پس‌زمینه را به‌صورت اتوماتیک برای شما تار می‌کند. وقتی عکس را گرفتید، می‌توانید آن را به‌عنوان یک عکس معمولی ذخیره کنید و استوری‌اش نکنید.

 

[relatedpost post=”82916″]

4) امتحان لنزهای مختلف

مشکل استفاده از تلفن همراه به‌عنوان دوربین این است که برای همه‌ی کارها باید از یک لنز استفاده کنید. با این که برخی از گوشی‌های هوشمند مدل بالا دو دوربین دارند و زوم اپتیکال و زاویه‌ی واید را نیز پشتیبانی می‌کنند، توانایی‌های آن‌ها محدود است.

اگر هنگام عکاسی با موبایل خود به انعطاف بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از لنزهایی که روی دستگاه نصب می‌شوند بهره ببرید. اکثر مجموعه‌های لنز، سه لنز را در خود جای می‌دهند: چشم ماهی، واید و ماکرو.

با این که به احتمال زیاد برای عکس‌برداری خود به لنز ماکرو احتیاج پیدا نخواهید کرد، لنز واید و چشم‌ماهی می‌توانند برای موقعیت‌های خاصی مفید واقع شوند. برای این که به شما کمک کنیم که به‌درستی از آن‌ها استفاده کنید، اول باید تفاوت‌های آن‌ها را برای شما بگوییم.

همان‌طور که از اسم آن پیداست، لنزهای واید باعث می‌شوند صحنه بزرگ‌تر از معمول به نظر برسد. معمولا برای عکاسی با موبایل در فضاهای کوچک و تنگ که نمی‌توان از لنز معمولی استفاده کرد، از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای عکاسی در اتاق‌های کوچک یا عکس‌برداری از ساختمان‌ها در پس‌زمینه بی‌نظیر است.

لنز چشم‌ماهی برادر لنز واید است؛ فضای بیشتری را در قاب شما جا می‌دهد و لبه‌های عکس معمولا تاب‌دار به نظر می‌رسند (انگار با چشم‌های ماهی به جهان می‌نگرید). از آن‌جایی که این لنز اعوجاج ایجاد می‌کند، بیشتر برای مقاصد خلاقانه استفاده می‌شود و چندان کاربردی نیست.

این لنز معمولا المان‌های خاصی از لنز را که در شرایط عادی دیدن آن‌ها سخت است، اغراق‌شده نشان می‌دهد. برای عکاسی با موبایل از چیزهای کوچک مثل جواهرات یا تاکید روی طول یک لباس و بسیاری از موارد دیگر مناسب است.

3) استفاده از وسایل مختلف

استفاده از وسایل نه‌تنها باعث می‌شود روی لباس‌ها تاکید شود بلکه باعث می‌شود عکاسی شما با استفاده از تلفن‌همراه‌تان بسیار درگیرکننده به نظر برسد. همچنین، می‌توانید فقط با یک لباس، استایل‌های مختلفی را به وجود بیاورید. البته نمی‌توانید هر طوری که دل‌تان می‌خواهد، از وسایل مختلف استفاده کنید. باید بدانید چه زمانی و چگونه آن‌ها را روی مدل خود بگذارید. باید از آن‌ها با تعادل استفاده کنید.

اگر سوژه‌ی شما جواهرات و عینک و لوازم جانبی بسیاری پوشیده باشد، ممکن است لباسی که می‌خواستید روی آن تاکید کنید، کم‌رنگ‌تر به نظر برسد. پس حتما همه چیز را ساده نگه دارید و از لباس‌های و دیگر چیزهایی که مدل پوشیده است، اطمینان کامل حاصل کنید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه از وسایل مختلف استفاده کنید و آن‌ها عکس شما را به چه شکل درخواهند آورد، همه را امتحان کنید و از هر استایلی که درست می‌کنید عکس بگیرید. برای مثال، می‌توانید یک بار با عینک آفتابی از مدل خود عکس بگیرید و بار دیگر بدون عینک آفتابی همین کار را انجام دهید.

بدین صورت، عکس‌های بسیاری خواهید داشت که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. اگر هم هیچ کدام از وسایل کیفیت عکس شما را بالا نمی‌برند، بهتر است اصلا از آن‌ها استفاده نکنید.

عکاسی با موبایل

2) ویرایش عکس گرفته شده

از بسیار جهات، ویرایش عکس‌هایی که با آیفون می‌گیرید در آیفون از کامپیوتر ساده‌تر است. از آن جایی که همه‌ی آن‌ها روی دستگاه شما هستند، نیازی به انتقال آن‌ها نیست. علاوه بر آن، می‌توانید مستقیما عکس‌های خود را از آیفون خود ویرایش کنید، ذخیره کنید و به‌اشتراک بگذارید.

برنامه‌های ویرایش بسیاری برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند وجود دارند. محبوب‌ترین آن‌ها VSCO و Adobe Photoshop Express است.

اگر می‌خواهید یک فیلتر روی عکس‌های خود اعمال کنید و المان‌هایی مثل کنتراست و نورسنجی را تغییر دهید، VSCO بهترین برنامه‌ای است که می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید روتوش انجام دهید (مانند از بین بردن لکه‌ها در عکس)، Adobe Photoshop Express تمام ابزار مورد نیاز شما را دارد.

استفاده از این دو برنامه آسان است. اما از آن جایی که برنامه‌های موبایلی هستند، به‌اندازه‌ی برنامه‌های ویرایشگر حرفه‌ای قدرتمند نیستند. اگر با روتوش عکس‌های خود در صفحه‌های کوچک موبایل مشکل دارید، عکس‌های خود را به کامپیوتر منتقل کنید و از آنجا آن‌ها را ویرایش کنید.

رتوش عکس تبلیغاتیویرایش عکس‌ها به سلیقه‌ی شخصی و عکسی که به دنبالش هستید بستگی دارد. اما صرف نظر از تمام چیزهای دیگر، همیشه از درست بودن کنتراست و نورسنجی عکس خود اطمینان حاصل کنید.زمانی که می‌بینید جزئیات در حال از بین رفتن هستند، می‌فهمید که بیش‌ازحد تغییرات اعمال کرده‌اید.

[relatedpost post=”71679″]

1) انتخاب موضوع

وقتی می‌خواهید برای عکاسی با موبایل خود برنامه‌ریزی کنید، عکس‌هایی را جمع‌آوری کنید و برای خود یک تخته‌ی حس‌وحال (mood board) بسازید. این تخته مانند یک دفتری می‌ماند که تمام چیزهایی که الهام‌بخش شما هستند را در خود نگه می‌دارد.

متداول‌ترین ابزارهای آنلاین برای درست کردن تخته‌ی حس‌وحال، پینترست و اینستاگرام هستند. این برنامه‌ها به شما اجازه می‌دهند عکس پست کنید و آن‌ها را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید.

این روند نه تنها به شما کمک می‌کند که بهتر بتوانید کانسِپت عکاسی با موبایل خود را تصور کنید، بلکه کمک می‌کند ایده‌ی خود را به همکاران خود نیز منتقل کنید. برای مثال، اگر مدل شما می‌خواهد بداند شما درصدد گرفتن چه نوع عکس‌هایی هستید، تنها کاری که باید بکنید فرستادن تخته‌ی حس‌وحالی است که درست کرده‌اید.

نشان دادن عکس‌ها همیشه از تعریف کردن و حرف زدن راجع‌به آن‌ها، تاثیر بیشتری دارد.

نتیجه‌گیری

با وجود تمام ویژگی‌های خارق‌العاده‌‌ی تلفن همراه شما، دوربین‌های گوشی‌های هوشمند شما به‌اندازه‌ی دوربین‌های معمولی برای عکاسی مناسب نیستند. با این وجود، اگر از توانایی‌های آن بهره بگیرید، می‌توانید آثار بی‌نظیری خلق کنید.

با این که تجهیزات مهم هستند، در نهایت مهارت‌های شما هستند که به شما اجازه می‌دهند اثر هنری زیبایی خلق کنید. و قوانین عکاسی در همه جا یکسان هستند؛ چه در حال عکس‌برداری با یک DSLR باشید و چه در حال عکاسی با موبایل هوشمند.

عکاسی ویژه با موبایل

16 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *