دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

4 تکنیک نورپردازی برای عکاسی در خانه

تکنیک و ترفند
4 تکنیک نورپردازی برای عکاسی در خانه

برای نورپردازی عکاسی در خانه کیت‌های نور مختلفی وجود دارد که حتی قیمت برخی از آن‌ها از یک گان فلاش هم کمتر است. با ما همراه باشید تا شما را با برخی از کیت‌های استانداردی که برای نورپردازی عکاسی در خانه نیاز دارید آشنا کنیم و چهار تکنیک نورپردازی فوق‌العاده برای عکاسی پرتره در خانه را نیز به شما آموزش دهیم. شما می‌توانید این تنظیمات را بسته به نیاز خودتان تغییر دهید.

ساخت بهترین استودیو عکاسی خانگی

در ادامه تمام تجهیزات کلیدی که در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته‌اند را به شما معرفی می‌کنیم:

1- هد فلاش

نورپردازی

اکثر کیت‌های نورپردازی حداقل دو عدد هد فلاش دارند و علاوه بر لوله فلاش، یک لامپ مدلینگ نیز در این گونه کیت‌ها وجود دارد. اکثر این هدها یک اسلیو قابل سوئیچ هم دارند که اجازه می‌دهد یک فلاش توسط فلاش دیگر فعال شود و بدین صورت شما فقط نیاز دارید دوربین خودتان را به یکی از فلاش‌ها متصل کنید.

2- سه پایه نور

سه پایه نورپردازی

مهم‌ترین دلیل استفاده از فلاش استودیویی این است که نور را در فاصله دورتری از دوربین قرار دهید و به همین خاطر داشتن پایه نور ضروری است. از سه پایه نور برای نگه داشتن هد فلاش استفاده می‌شود و به همین خاطر با استفاده از آن‌ها می‌توانید فلاش را در فاصله و زاویه مناسبی از سوژه قرار دهید.

3- چتر نور

نورپردازی در خانه

چتر نور یکی از استانداردترین وسایل برای نورپردازی عکاسی در خانه است. نور فلاش به صورت مستقیم به چتر می‌تابد و سپس نور روی سوژه بازتاب می‌یابد. این چترها در سطوح بازتاب‌دهنده مختلفی موجود هستند اما متداول‌ترین سطح‌های موجود عبارتند از سفید، نقره‌ای و طلائی

[relatedpost post=”116906″]

4- سافت باکس

نورپردازی عکاسی در خانه

سافت باکس پیچیده‌تر از چتر است اما وقتی که به کار با آن‌ها عادت کنید، راحت‌تر عکاسی می‌کنید. این وسیله چتر مانند نور نرم‌تری ایجاد می‌کنند و روشنایی آن‌ها نیز خیلی بیشتر است.

5- اسنوت و زنبوری

اسنوت چیست؟

هر دو این ابزارها برای متمرکز کردن نور کاربرد دارند و معمولا به عنوان نور پس زمینه و یا جدا کردن بخشی از تصویر کاربرد دارند.

6- رفلکتور

رفلکتور

رفلکتور یکی از متداول‌ترین ابزارهای نورپردازی استودیویی است و در صورتی که فقط از یک منبع نور استفاده می‌کنید، کمک زیادی به شما می‌کند. شما برای نورپردازی عکاسی در خانه همانطور از این نور استفاده می‌کنید که در زمان استفاده از نور طبیعی استفاده می‌کنید. در واقع دلیل استفاده از رفلکتور در نورپردازی این است که نور را روی سوژه بازتاب دهید و تمام قسمت‌هایی که سایه سخت دارند را بپوشانید.

نورپردازی عکاسی در خانه : نور رامبرانت

تجهیزات موردنیاز:

  • یک عدد هد فالش
  • یک عدد رفلکتور
  • دو عدد پایه نور

نورپردازی عکاسی در خانه

این نوع نور که در عکاسی پرتره خیلی کاربرد دارد، همانطور که از اسم آن مشخص است از نقاش هلندی قرن هفدهم، یعنی رامبرانت گرفته شده است. رامبرانت برای خلق این نوع نور از تکنیک سیاه قلم استفاده می‌کرد که روی نور و سایه تاکید داشت و رمزآلود بودن و دراما را به نور پرتره لوپ که خیلی ساده بود اضافه می‌کرد.

برای ایجاد این نوع نور یک هد فلاش را با زاویه 45 درجه و در ارتفاع 2 متری قرار دهید. این کار یک نور سخت، قوی و مستقیم را از یک طرف و زاویه بالا به سوژه می‌تاباند. این منبع نور به عنوان نور کلیدی شناخته می‌شود. برای متعادل کردن نور، یک رفلکتور را در سمت مقابل قرار دهید تا نور را به قسمت سایه بازتاب دهد. برای اینکه بفهمید این نوع نورپردازی را به خوبی انجام داده‌اید باید یک مثلث نوری را روی صورت سوژه مشاهده کنید.

[relatedpost post=”86127″]

نورپردازی عکاسی در خانه: Clamshell

تجهیزات موردنیاز:

  • دو عدد منبع نور
  • دو عدد سافت باکس 66 سانتیمتری
  • یک عدد رفلکتور
  • دو عدد پایه نور

نورپردازی عکاسی در خانه

از آنجایی که این نوع نور صاف و یکدست است، بیشتر از آن برای عکس‌های زیبایی استفاده می‌شود. استفاده از این نوع نورپردازی برای عکاسی در خانه خیلی راحت است و فقط باید دو عدد سافت باکس را در دو طرف سوژه با زاویه و فاصله برابر قرار دهید. همچنین قدرت هر دو سافت باکس را هم به گونه‌ای تنظیم کنید که با یکدیگر برابر باشند. از یک سافت باکس در زیر صورت مدل استفاده کنید تا به خوبی صورت او نورپردازی شود.

نورپردازی عکاسی در خانه: نور پس زمینه

تجهیزات مورد نیاز:

  • دو عدد هد فلاش
  • یک عدد سافت باکس 66 سانتیمتری
  • یک عدد رفلکتور
  • یک عدد زنبوری

نور رامبرانت

برای افزودن دراما به عکس‌های خودتان از یک زنبوری یا استوری روی یکی از منابع نور خودتان استفاده کنید. این کار شعاع نور را کاهش می‌دهد. ما این نور را پشت سر مدل و دقیقا رو به دوربین قرار می‌دهیم تا پشت سر سوژه را نورپردازی کنیم. این روش برای افزایش درامای و عمق دادن به عکس خیلی موثر است و باعث می‌شود سوژه از پس زمینه جدا شود. البته باید مطمئن شوید که نور پس زمینه در عکس‌هایی که می‌گیرید مشخص نیست.

[relatedpost post=”83129″]

کد تخفیف نورنگار

نورپردازی عکاسی در خانه: نور لبه‌ای

تجهیزات مورد نیاز:

  • دو عدد هد فلاش
  • یک عدد رفلکتور

نورپردازی عکاسی در خانه

برای دستیابی به این نوع نورپردازی هر دو منبع نور را در پشت سر سوژه قرار دهید. استفاده از این نوع نورپردازی کمی سخت است ولی از آنجایی که کمک می‌کند شکل بدن به خوبی مشخص شود، می‌توانید با استفاده از آن عکس‌های خیلی خوبی بگیرید. از آنجایی که هر دو منبع نور رو به دوربین قرار دارند، تنها چیزی که باید مراقبش باشید فلر دادن لنز است که می‌توانید با استفاده زا شیلد و یا هود لنز آن را از بین ببرید. همچنین بهتر است از یک دستیار استفاده کنید تا رفلکتور را برای شما نگه دارد تا سایه‌های عمیق را از بین ببرید.

نکات نهایی برای نورپردازی عکاسی در خانه:

نکته 1:

در زمان عکاسی استودیویی سرعت شاتر خیلی مهم نیست اما باید به اندازه‌ای سریع باشد که لرزش دوربین را از بین ببرد. البته باید مراقب باشید که سرعت شاتر از سرعت سینک دوربین بیشتر نباشد. در اکثر دوربین‌ها این مقدار معمولا 1/200 یا 1/250 ثانیه است. اگر سرعت شاتر شما بیشتر از این باشد، با رگه‌های سیاه وحشتناکی مواجه خواهید شد.

نکته 2:

قدرت فلاش با وات بر ثانیه سنجیده می‌شود. قدرت هر کدام از هدهایی که ما استفاده کردیم 400 وات بر ثانیه بود. این بدین معنی است که گاید نامبر کلی ما برابر با 64 است. این میزان برای انواع پرتره‌های معمولی مناسب است.

نکته 3:

دوربین خودتان را روی حالت دستی قرار دهید و از هیستوگرام و LCD برای بررسی میزان نوردهی و تاثیر نور استفاده کنید. از دیال‌ها برای تغییر قدرت نورها و دیافراگم استفاده کنید تا نوردهی را تغییر دهید.

نکته 4

برای اتصال دوربین به منابع نور به یک کابل سینک یا تریگر بی سیم نیاز دارید. در این صورت زمانی که کلید شاتر را فشار دهید، تمام منابع نور به صورت همزمان فعال می‌شوند. شما می‌توانید انواع تریگرهای بی‌سیم را با قیمت خیلی مناسبی تهیه کنید. در نظر داشته باشید که خیلی از دوربین‌های DSLR سوکت PC ندارند و بنابراین باید حتما از تریگرهای بی‌سیم استفاده کنید.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *