021-7356

آینده‌ای درخشان پیش روی دوربین‌های موبایل

آینده‌ای درخشان پیش روی دوربین‌های موبایل

روند پیشتاز تکنولوژی به سمت دوربین‌های موبایل

همانطور که می‌دانید گوشی‌های هوشمند در بین مردم جای خودشان را به خوبی باز کرده‌اند و می‌توان گفت که این تجهیزات کوچک همه‌کاره، تقریباً دوربین‌های کامپکت را از دور خارج کرده‌اند. این روز ها ظهور چشمگیر نوآوری‌های شرکت‌های سازنده موبایل در زمینه عکاسی چندان تعجب برانگیز نیست.
این روز‌ها در ماه‌های پایانی سال 2016 قرار داریم و با توجه به پیش‌بینی‌‌های انجام شده می‌توان گفت که سال آینده مؤثرترین سال در حوزه پیشرفت تصویربرداری با گوشی‌های موبایل خواهد بود. بیایید با هم نگاهی به روند رشد و تکامل دوربین‌های موبایل که اخیراً معرفی شده‌اند داشته باشیم.

دوربین‌های چند لنزی

در حال حاضر گوشی‌های دو دوربینه را کم و بیش اطرافمان می‌بینیم و امسال شاهد معرفی نسل جدیدی از این نوع دوربین‌های موبایل با کاربرد فراتر و بهتر بوده‌ایم. برای مثال در گوشی‌های دو دوربینه‌ای مثل Huawei P9 و Honor 8 به طور همزمان قابلیت گرفتن عکس رنگی و سیاه‌وسفید وجود دارد. ضمن اینکه دوربین گوشی Honor 8 اگرچه همانند گوشی های P9 و P9 Plus دارای دو دوربین کنار هم است، اما با حذف فیلتر رنگی از روی حسگر یکی از این دو دوربین‌، تصویر آن به صورت سیاه و سفید، با جزئیات بیشتر، کنتراست بالاتر و وسعت دید بیشتری نسبت به دوربین‌ دیگر که دارای فیلتر رنگی است ثبت می‌شود. به همین دلیل عمل فوکوس نیز توسط همین دوربین انجام می‌شود. نهایتا بعد از گرفتن عکس تصویری که توسط دو سنسور ضبط شده با هم ترکیب می‌شوند و نتیجه آن تصویری با کیفیت بالاتر نسبت به دوربین‌های مرسوم می باشد.

نبود زوم اپتیکال در دوربین‌های مرسوم به عنوان یک محدودیت کلیدی و مهم به شمار می‌رود. زیرا عملکرد زوم دیجیتال در گوشی‌های هوشمند، کیفیت عکس‌ها را بسیار کاهش داده و نمی‌توان آن را به عنوان جایگزین زوم اپتیکال حساب کرد. به همین دلیل هر دو دوربین LG G5 و iPhone 7 Plus از این تکنولوژی برای زوم اپتیکال استفاده کرده‌اند. البته در واقع تفاوت‌های مهمی بین آن‌ها وجود دارد از جمله آن که لنز زاویه باز ال جی با فاصله کانونی 29 میلی متر، با یک لنز زاویه فوق باز با فاصله کانونی 12 میلی‌مترهمراه شده است، درحالیکه در دوربین iPhone 7 فاصله کانونی استاندارد معادل 56 میلی‌متر، چیزی حدود دوبرابر فاصله کانونی لنز دوم یا همان mm 28 می‌باشد.

دلیل ظهور این نسل از دوربین‌ها نیز به علت همین کمبود زوم اپتیکال بوده است، تا بتوانند با این حرکت خلاقانه عکاسی با موبایل را بهبود ببخشند. البته کلمه‌ی دو دوربینه تا قبل از رونمایی آن در گوشی‌های هوشمند مفهوم درستی برای مردم نداشت، چرا که علاوه بر گوشی‌های هوشمند این تکنولوژی به دوربین‌ها نیز وارد شده و آن ها را نیز تحت تاثیر قرار داده بود. مثلا در محصول جدید شرکت Light L16 camera از چندین لنز و دوربین کنار هم برای دستیابی به تصویری با رزولوشن و دقت بالاتر استفاده شده است که چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

عکاسی با فایل خام در گوشی های هوشمند

البته عکاسی با فایل خام در دوربین‌های هوشمند چندان موضوع جدیدی نیست. با نگاهی دقیق‌تر می‌توان گفت در سال 2014 اولین بار نوکیا در آخرین سری موبایل‌های خود یعنی لومیا و همزمان با اندروید 5 این ویژگی را معرفی کرد.
و بعد از آن تقریباً اکثر شرکت‌های تولید کننده موبایل مثل Samsung, Huawei, LG نیز مجهز به عکس‌برداری با فرمت خام شدند. و اینه نهایتاً نسل هفتم گوشی‌های آیفون همراه با IOS 10 نیز مجهز به عکسبرداری با فرمت RAW شده است و توانسته امکانات زیادی را برای کاربران فراهم آورد.
جالب است بدانید عکاسی با فرمت RAW در گوشی‌های هوشمند، اگرچه در خیلی از شرایط به پای دوربین‌های عکاسی واقعی نمی‌رسند، اما همان مزایا و امکانات ویرایشی که در دوربین های DSLR یا دوربین های بدون آینه وجود دارد را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین شما می‌توانید پردازش تبدیل فایل خام را خودتان توسط نرم افزار های تبدیل ویرایشگر فایل خام مثل Adobe Camera Raw و Lightroom یا Capture One انجام دهید تا کیفیت بالاتری را هم به شما ارائه می ‌کند.
ولی از آنجا که سنسور های موبایل خیلی کوچک هستند قابلیت‌های ویرایشی آن تا حد زیادی محدود است، اما امکاناتی مثل تنظیمات نور سفید، شارپنس و کنتراست یا عملیات کاهش نویز و بسیاری از پارامترهای دیگر قابل تغییر می‌باشد، مخصوصاً در شرایط نوردهی مختلف عکاسی با فایل خام میتواند نجات دهنده باشد.

[porto_content_box border_top_color=”yellow”]
بررسی نرم افزار فتوشاپ CC 2017 را با ویرایشگر فایل خام 9.7 در وب‌سایت نورنگار بخوانید.

[/porto_content_box]
به هر حال شما توسط این ویژگی می‌توانید عکس های واضح‌تر و طبیعی‌تر یا حتی مثلا برای چاپ با سایز بزرگ یا برای گذاشتن در صفحات وب سایز‌های دیگری از عکستان را داشته باشید.

بدون تردید عکاسی با فایل خام کیفیت عکس را به مراتب بهبود می‌بخشد و دست ما را برای انجام یک سری تنظیمات خاص باز می‌گذارد. اما سوال مهم این است که کدام یک انتخاب میشوند، از یک طرف عکاسی با دوربین های DSLR که نیاز به وقت بیشتری دارد یا عکاسی با گوشی های هوشمند؟ فراموش نکنید که عکاسی با دوربین های DSLR به مراتب عکس با کیفیت‌تری را نسبت به گوشی هوشمند ارائه میدهد.

حل مشکلات مربوط به بدنه:

برای بسیاری از کاربران ظرافت و باریکی دستگاه معیار مهمی هنگام خرید گوشی هوشمند می‌باشد، اما این ویژگی دقیقاً در مقابل پیشرفت دوربین‌های موبایل قرار دارد چرا که سنسورهای بزرگ عکس‌هایی با نویز کم‌تر محدوده پویایی بیشتر و همچنین سطح نویز کمتری را ارائه می دهند.
همچنین هرچه لنز بزرگ تر باشد قابلیت زوم بیشتر و روشنایی بهتری را فراهم می‌کند. مانند فلاش‌های قدرتمند زنون که نیاز به فضای بیشتری دارند. در این بین برخی شرکت‌ها مانند کداک سعی کرده‌اند با ارائه گوشی هایی مخصوص عکاسان، تا حدی این مشکل را برطرف کنند، اما همچنان ابعاد بزرگ و بدنه ضخیم این گوشی‌ها، مانع از استقبال عموم مردم از آنها می‌شود.

اما در بین این دوراهی راه حل چیست؟ ماژولار کردن

ماژولار کردن یا بطور عامیانه چند بخشی کردن اجزا. به لطف این ویژگی شما میتوانید در روزهای عادی گوشی ظریفتان را در جیب خود گذاشته و در شرایطی که می خواهید عکس های با کیفیت تری مثلا برای رفتن به سفر بگیرید، لنز یا دوربین ماژولار را به آن وصل کنید.

ما گذشته شاهد نوع دیگری از این ابزارهای کمکی مانند Sony QX1 یا لنز‌های Kodak Pixpro SL بودیم که قابلیت نصب روی اکثر گوشی‌های هوشمند را داشتند و توسط WiFi با گوشی ارتباط برقرار می‌کردند که متاسفانه به علت وزن زیاد و همچنین قطع و وصل شدن در برقراری ارتباط با دوربین‌های موبایل هوشمند جای خودشان را به نسل جدید دادند.
امسال شاهد رویکرد جدیدی از شرکت لنوو بوده‌ایم که همان معرفی ماژول دوربین Hasselblad True Zoom می‌باشد. این دستگاه با اینکه تنها قابلیت نصب روی گوشی‌های سری Z لنوو را دارا می‌باشد، ولی قابلیت نصب و راه‌اندازی بسیار راحت تری نسبت به هر دستگاهی که تا به‌حال دیده اید دارد.
Hasselblad True Zoom بطور مغناطیسی به گوشی وصل می‌شود و از ویژگی های خوب آن می‌توان به زوم 10 برابر اپتیکال، فلاش زنون پرقدرت و تبدیل سریع عملکرد دوربین و گوشی بدون نیاز به ریستارت کردن وسیله اشاره کرد.

پیشرفت‌های نرم‌افزاری موبایل ها، نقص‌های سخت‌افزاری را جبران کرده است

همانطور که در بالا گفتیم، گوشی های هوشمند استاندارد فضای کافی برای سنسورهای بزرگ عکس، لنزهای زوم یا فلش‌های قوی را ندارند، اما با این حال موبایل‌ها یا دوربین‌های موبایل یک مزیت عالی در مقابل دوربین‌های دیجیتال دارند و آن هم قدرت پردازش بالای آنها می باشد.
به لطف تراشه های قدرتمند و جدید، گوشی های هوشمند قابلیت ضبط و ادغام چند عکس را در کسری از ثانیه به طور همزمان ممکن دارند. به این عملیات چسباندن عکس‌ها یا Stacking می گویند که اطلاعات تصویری بیشتری نسبت به حالت معمولی را ذخیره می کند و نتیجه‌ی آن فایل‌های jpeg با نمایش جزئیات بهتر، نویز کمتر و تصاویری با دامنه پویا یا Dynamic Range بهتر نسبت به نسخه معمولی می‌باشد.
این روش درصحنه های خیلی تاریک می‌تواند نقطه‌های روشن را درخشان تر هم ثبت کند و مشکلات لرزش و تار بودن عکس در نور کم نیز کاهش می‌یابد. همچنین در هنگام استفاده از روش چسباندن عکس‌های پی‌درپی درمقابل حالت تک فریم می‌توان از سرعت‌های سریعتر شاتر نیز استفاده کرد.

دوربین‌های موبایل
شرکت اپل محدوده‌ی پویایی بالا و حالت‌های عکسبرداری در شب را در دوربین‌های موبایل جدید خود تقویت کرده ‌و از آن طرف گوگل نیز همانطور که در گوشی‌هایPixel و Pixel XLنیز شاهد بودیم، حالت تصویربرداری را به HDR+ بهبود بخشیده است.

[porto_content_box]
مقاله دوربین گوشی Google Pixel بهترین دوربین موبایل، حتی بهتر از iPhone 7 را در وب‌سایت نورنگار بخوانید.

[/porto_content_box]
از سوی دیگر پردازشگر‌های این تجهیزات به قدری قوی شده‌اند که امکانات نرم‌افزاری ویرایش عکس در آنها کاملا کاربردی به نظر می‌رسد. کافیست نگاهی به استقبال عمومی از نرم‌افزار Prisma در تلفن‌های همراه بیندازید تا ببینید برخلاف نرم افزارهای ویرایشی دوربین‌های دیجیتال، ویرایش عکس در تلفن‌های همراه چقدر محبوب‌تر و کاربردی‌تر است.

[porto_content_box border_top_color=”yellow”]
مقاله بهترین اپلیکیشن‌های ویرایش تصاویر موبایل در سال 2016 را در وب‌سایت نورنگار بخوانید.

[/porto_content_box]
احتمال می‌رود طی سال‌های آینده، پیشرفت‌های سریع در پرداز‌شگر‌های تلفن‌های هوشمند بتواند بدون نیاز به حسگر‌های بزرگ تر و لنز‌های دهانه باز، تا حدی جبران کیفیت پایین تر حسگر‌های این تجهیزات را بکند. این پیشرفت نرم‌افزاری اکنون به حدی زیاد شده است که مثلا گوشی‌های iPhone 7 Plus می‌توانند به صورت مصنوعی روی تصاویر پرتره، بوکه ایجاد کنند یا حسگر گوشی‌های سری پیکسل گوگل، از سوی وب‌سایت DxO به عنوان بهترین حسگر موبایل شناخته شده و در رده 89 این وب‌سایت قرار گرفته است.

[porto_content_box]

بوکه مصنوعی روی گوشی‌‌های اپل چطور کار می‌کند؟

[/porto_content_box]

نتیجه گیری:

لازم به ذکر است نوآوری ها در بخش دوربین های دیجیتال به طور چشمگیری کاهش یافته است، اما در مقابل در حوزه تصویرگری دیجیتال با موبایل مفاهیم جدیدی در حال شکوفایی هستند. اما نکته این است کدام یک از این ها جای خودشان را باز می کنند و کدام یک در آینده‌ای نزدیک از دور خارج میشود.
به هر حال شکی نیست که طرفداران عکاسی با دوربین‌های موبایل به دنبال پیشرفت هرچه سریع تر در این حوزه می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *