021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چه عکس‌هایی را باید سیاه و سفید بگیریم؟

چه عکس‌هایی را باید سیاه و سفید بگیریم؟

 

اختصاصی نورنگار: وقتی بحث هنر باشد، عکاسی سیاه و سفید موضوع جدیدی نیست، از آغاز زمان عکاسی وجود داشته است. در واقع عکاسی به دلیل محدودیت های فنی، از سیاه و سفید آغاز شد – البته قبل از آغاز عصر فیلم رنگی.

 

با اینکه امروزه بخش عمده عکاسی، با استفاده از دوربین های دیجیتال انجام میشود، عکاسی سیاه و سفید، اما هنوز به عنوان تکنیکی بسیار قدرتمند، کاربرد دارد.

البته اگر بخواهید صحنه‌ای را به طور دقیق ثبت کنید، عکاسی رنگی بهترین روش است، زیرا طیف کامل رنگ های موجود را ثبت میکند.

عکاسی سیاه و سفید ، کمی از انعکاس دقیق فاصله دارد و تمرکز آن بر افکت‌های بصری مانند تن، وضوح و شکل است.

تصمیم گیری بین این دو– سیاه و سفید در برابر رنگی – و طرز گرفتن عکس مناسب، کار آسانی نیست.

 

 

عکاسی سیاه و سفید

 

 

 

عکاسی رنگی به شما امکان ثبت نور در سه کانال مختلف را میدهد، یعنی: قرمز، آبی و سبز.

 

اگر بخواهیم تصاویر را پردازش کنیم، استفاده از این رنگ‌ها با روش های مختلف، به شما این امکان را میدهد که افکت‌های مختلفی ایجاد کنید: تقویت فیلتر قرمز، آسمان را تاریک و زیباتر میکند، فیلتر آبی، ابهام جو را افزایش میدهد; و فیلتر سبز، تن پوست را تیره تر میکند. من پیشنهاد میکنم، یادگیری را با تمرین اینکار بر روی تصاویر خود، انجام دهید.

 

 

BLACK&WHITE

 

 

ISO دیگر اهمیتی ندارد

ISO بالا، ذرات زیادی در تصویر ایجاد میکند که این ذرات، در قسمت قهوه‌ای تصاویر رنگی، بسیار بد جلوه میکنند.

 

اما عکاسی سیاه و سفید ، یادآور عکاسی قدیمی با فیلم است که بسیار تار بود، که همین موضوع، تاثیرات ISO بالا را کمتر جلوه میدهد. همچنین  ISO بالا، وضوحی که تصویر شما به آن نیاز دارد را نیز، فراهم میکند.

 

نکات عکاسی سیاه و سفید

 

ترکیب بندی

تفاوت بین سایه ها و سوژه، در عکاسی سیاه و سفید برجسته تر است، همین امر، ترکیب بندی در سیاه و سفید را به موضوعی بسیار مهم تبدیل میکند، ممکن است برای ثبت دقیق، ناچار به قاب بندی متفاوتی با عکاسی رنگی باشید.

 

ترکیب بندی تصویر پلکان زیر، شبیه به سبک عکاسی همیشگی من نیست، اما این ترکیب بندی، تغییرات سوژه و سایه ها را به خوبی در سیاه و سفید نمایش میدهد.

 

عکاسی سیاه و سفید

 

 

وضوح

سیاه و سفید، تاثیر رنگ را از تصویر میگیرد و آن را به جزئیات تبدیل میکند در نتیجه نقش وضوح در این قسمت، بسیار پررنگ می‌شود.

 

هر تصویری که دارای وضوح بالا اما رنگ ضعیف باشد، در سیاه و سفید قدرتمندتر به نظر میرسد، زیرا تغییرات در رنگ خاکستری، برجسته تر هستند.

 

به کنتراست وضوح بین آسمان شب، موج های خروشان و سنگ های ناهموار در تصویر زیر نگاه کنید. کنتراست سیاه به سفید، از آبی به سبز، برجسته تر به نظر میرسد.

 

عکاسی سیاه و سفید

 

پردازش عکس

وقتی کنتراست تصویری را تنظیم میکنید، مناطق تاریک، تاریک تر و مناطق روشن، روشن تر میشوند. مشاهده این موضوع در سیاه و سفید، بسیار آسان تر است.

 

به نظر من، پردازش در سیاه و سفید، از رنگی بسیار جالب تر است، من معمولا تلاش میکنم، صحنه ها را دقیقا، همانطور که به نظر میرسند، ثبت کنم اما این موضوع در سیاه و سفید، اهمیت چندانی ندارد.

 

به تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر با وضوح و تقویت کانال آبی و افزایش حداکثر روشنایی و نقطه سیاه گرفته شده است. ترکیب این عناصر، تصویر بسیار قدرتمندتری را در اختیار ما قرار میدهد.

 

 

 

نکات عکاسی سیاه و سفید

 

تفاوت رنگ

تصاویر با تغییرات بسیار کوچک در رنگ، باید سیاه و سفید گرفته شوند، مانند تصویر زیر.

 

اگرچه اینطور به نظر نمیرسد، اما تصویر زیر در واقع رنگی‌ست: طبیعت نورپردازی در غروب، آن را تیره تر و سیاه و سفید جلوه میدهد.

 

عکاسی سیاه و سفید

 

تصاویری مانند این، با تفاوت های بسیار کوچک در رنگ، باید سیاه و سفید باشند تا تمرکز بر روی شکل، فرم و وضوح تصویر، بیشتر شود. در واقع عکس‌هایی که تاثیر رنگ در آن‌ها کم است بهتر است سیاه . سفید گرفته شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *