021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی تخصصی لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM

بررسی تخصصی لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM

شرکت کانن گام های موفقیت آمیزی را در ارائه لنز های به روز شده سری II خود برداشته است. در این راستا لنزهای جدیدی در فواصل کانونی مهم با ساختار اپتیکی و مکانیکی بهینه شده عرضه می شوند که بسیاری از آن ها در کلاس خود بهترین بوده و استانداردهای جدیدی را معرفی می کنند. یکی از از این لنزهای عالی لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM می باشد که بدون شک یکی از بهترین لنزهای معرفی شده کانن است. لنزی شارپ و فوق العاده شارپ !


مدل II این لنز جایگزین لنز قدیمی تر EF 35mm F1.4 L ( به تاریخ ساخت 1998 ) شده است. لنز قدیمی تر برای دوربین های آنالوگ SLR در نظر گرفته شده بود اما با معرفی مدل II نظرات و مقالات بسیاری در رابطه با این لنز جدید انتشار یافته است.
آنچه که در مقالات انتشار یافته کمتر به آن توجه شده است بررسی موشکافانه این لنز شامل بررسی منحنی MTF و عملکرد شارپنس آن و سایر عوامل موثر بر کیفیت است که تنها در شرایط کنترل شده قابل بررسی است.
برای این منظور در این بررسی لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM را برای ارزیابی دقیق تر بر روی دوربین 51 مگاپیکسلی EOS 5D SR قرار دادیم. نتایج بدست آمده خیره کننده بود. بسیاری از مشخصات اصلی لنز جدید II مشابه لنز قدیمی‌تر است اما در واقع بسیاری از تغییرات منجر به افزایش کیفیت در درون این لنز اتفاق افتاده است، از جمله افزایش قابل توجه وزن، ابعاد و البته قیمت.

مشخصات مهم  لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM

طراحی جدید اپتیکی با 14 عنصر در 11 گروه ( 11 عنصر در 9 گروه در مدل قبلی )
اضافه شدن عنصر اپتیکی UD و دو عنصر اَسفریکال ( یک عنصر اَسفریکال در مدل قبلی )
لایه اپتیکی جدید BR جهت کاهش انحراف رنگی ( Chromatic Aberration)
دیافراگم مدور 9 تیغه ای ( 8 تیفه در مدل قبلی )
ساختار عایق بندی شده مقاوم در برابر عوامل محیطی ( مدل قبلی فاقد این ویژگی است )
شرکت کانن توجه بسیاری به طراحی مجدد اپتیکی و ساختار مکانیکی در این لنز داشته است و در این دو امر مهم کاملاً موفق بوده و سطح استاندارد و توقعات را بالا برده است. در این ارتقاء هیچ موردی فراموش نشده است، تنها موارد بدون تغییر نسبت به مدل قبلی اندازه دهانه نصب فیلتر ( 72 میلیمتر ) و حداقل فاصله فوکوس 28 سانتیمتر است.
در این لنز هیچ سیستم لرزشگیری وجود ندارد. سیستم لرزشگیر را شرکت کانن قبلاً در لنز EF 35mm F2 IS USM بکار برده است و از نظر بسیاری از کاربران حرفه ای، عدم بکارگیری سیستم لرزشگیر در این لنز بدلیل عدم افزایش پیچیدگی ساختاری تصمیمی کاملاٌ منطقی بوده است.

زاویه دید ( Angle of View )

untitled-9515-2

فاصله کانونی 35 میلیمتری این لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM زاویه دیدی برابر با 63 درجه بر روی دوربین فول‌فریم ارائه می‌دهد. هنگام استفاده از لنز EF 35mm F1.4 L II بر روی دوربین های با حسگر APS-C زاویه دید به 42 درجه کاهش می یابد.

طراحی و ساختار

canon-35mm-f14-ii3-5

بدون هود
canon-35mm-f14-ii3-6

با هود

در مقایسه با مدل قدیمی‌تر این لنز ( تصویر سمت چپ ) لنز جدید II هم از نظر وزن و هم از نظر ابعاد افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. با دارا بودن عناصر اپتیکی بیشتر و عایق‌بندی در مقابل عوامل محیطی، لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM با وزن 762 گرم به میزان 31 درصد سنگین‌تر از مدل قبلی است. ابعاد و وزن این لنز تقریباً مشابه لنز کانن EF 24-70mm F2.8 L II ( وزن 807 گرم و طول 113 میلی‌متر ) است.
در ظاهر بیرونی استوانه لنز از پلاستیک مهندسی شده برای کاهش وزن استفاده شده اما در درون کیفیت ساخت چیز دیگری است. این کیفیت ساخت فراتر از استانداردهای مورد انتظار از لنزهای سری L کانن است و این دقیقاً همان جایی است که سرمایه گذاری زیادی بر روی آن انجام شده است.

canon-35mm-f14-ii3-7
وب سایت Lens Rentals لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM را مرحله به مرحله باز نموده و نتایج جالبی را بدین شرح منتشر نموده است :
” ساختار لنز به گونه ای است که دوام آن را تضمین می کند . . . قسمت های عایق بندی شده از بسیاری از لنزهای دیگر بهتر هستند . . . ساختمان مکانیکی بسیار چشمگیر است . . . قسمت های مکانیکی بزرگ و مقاوم هستند . . . در جایی که معمولاً از سه عدد پیچ کوچک استفاده می شود، شش عدد پیچ بزرگ بکار رفته است . . . گروه عدسی های فوکوس بر روی یاتاقان های غلتکی فلزی حرکت می کنند نه بر روی قطعات پلاستیکی . . . قطعاتی که بیشتر در معرض آسیب هستند مثل عدسی جلو و حلقه نصب فیلتر براحتی قابل تعویض اند . . . و بطور کلی ساختار لنز شبیه یک تانک است !

هندلینگ و کاربرد

canon-35mm-f14-ii3-8وزن و ابعاد بزرگ این لنز هنگام نصب بر روی دوربین کمتر به چشم می آید. لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM هنگام نصب بر روی دوربین های فول فریم بخصوص آن هایی که از پتانسیل این لنز بخوبی استفاده می کنند ( مانند 5D SR ) بالانس بسیار خوبی ارائه می دهد. موتور فوکوس این لنز همانند مدل قبلی از نوع مافوق صوت ( USM ) حلقوی است اما بهینه شده است. تست سرعت فوکوس از فاصله 2 متر تا بی نهایت، عدد خیره کننده 0.3 ثانیه را بدست می دهد. تنها صدایی که البته بسختی شنیده می شود صدای قفل شدن فوکوس در شارپ ترین وضعیت لنز است.

canon-35mm-f14-ii3-9
عملکرد فوکوس دستی در حالت اتوفوکوس توسط حلقه فوکوس براحتی انجام می شود. حداقل فاصله فوکوس از جلوی لنز 13 سانتی متر و حداکثر میزان بزرگنمایی 0.21 برابر است. میزان چرخش حلقه تنظیم فوکوس از بی نهایت تا نزدیک ترین فاصله برابر با 150 درجه بوده که بطور قابل ملاحظه ای از اکثر لنزهای زوم بیشتر است به همین دلیل امکان کنترل کامل و دقیق فوکوس را فراهم می کند. هرچند سیستم اتوفوکوس این لنز به حدی خوب است که استفاده از فوکوس دستی به ندرت مورد نیاز خواهد بود.
شاخص های عمق میدان در مقابل پنجره مقیاس فوکوس قرار گرفته اند. این شاخص ها عموماً در دوربین های فول فریم قابل استفاده هستند . ( در دوربین های APS-C این شاخص ها دقیق نیستند زیرا اندازه حسگر بر عمق میدان موثر است. ) فقط اعداد دیافراگم F4,F11 و F22 درج شده اند که برای تنظیم فاصله هایپرفوکال مناسب اند.

لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM
یک هود گلبرگی همراه لنز ارائه می شود که از پلاستیک سخت و پوشش داخلی مشکی مات برای کنترل نورهای مزاحم ( Flare ) ساخته شده است. لبه های انتهایی هود به شکل مسطح برش خورده تا هنگام قرار دادن لنز از سمت هود بر روی میز از افتادن لنز جلوگیری شود. هود EW-77B از طراحی جدید کانن سود برده و سیستم قفل آن توسط دکمه انجام می شود.

ساختار اپتیکی

لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM

طراحی اپتیکی این لنز شامل 14 عنصر در 11 گروه است که از لنزهای دیگر 35mm F1.4 بیشتر است. اگرچه لنز سیگما 35mm F1.4 Art با 13 عنصر در 11 گروه در مقام دوم قرار می گیرد. در مقایسه با لنز قدیمی تر Ef 35mm F1.4 که شامل 11 عنصر در 9 گروه بوده است، یک عنصر اپتیکی شیشه ای UD با شاخص شکست نور پایین اضافه شدهو تعداد سطوح اپتیکی اَسفریکال دو برابر شده است.

canon-35mm-f14-ii3-13canon-35mm-f14-ii3-14
در این لنز برای اولین بار از فناوری اپتیکی BR ( Blue spectrum Refractive Optics ) برای کنترل بهتر انحراف رنگی ) Chromatic Aberration ) استفاده شده است.
این فناوری شامل قرار دادن لایه ای از مواد ارگانیک بین دو عنصر اپتیکی شیشه ای می باشد. خاصیت این مواد ارگانیک پراکنده نمودن بیشتر نور آبی است که خود باعث کاهش چشمگیر CA می گردد.
کانن اظهار می دارد خصوصیات انکساری غیر معمول BR مشابه یا فراتر از عنصر فلورایت است. شرکت کانن برنامه بطور مشخص برنامه هایی برای گسترش استفاده از فناوری BR دارد و قبلاً در نمونه اولیه لنز EF 600mm F4 DO BR دیده شده است.
علاوه بر پوشش چند لایه معمول کانن، در این لنز از پوشش SWC )Sub-Wavelength Coating) مشابه پوشش نانو کریستال لنزهای نیکون استفاده شده است. این پوشش بر روی سطح پشتی عنصر اَسفریکال جلویی بکار رفته تا بطور مشخص از پدیده شبح ( Ghosting ) جلوگیری کند. هر دو سطح جلویی و پشتی لنز همچنین دارای پوشش فلورین جهت سهولت تمیز کردن می باشند.
دیافراگم لنز بجای 8 تیغه در مدل قدیمی تر، دارای 9 تیغه مدور بوده و بوکه هایی به نسبت بهتر ارائه می دهد.

شارپنس ( فول فریم )

لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USMشارپنس لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM فوق العاده است. شارپنس این لنز در دیافراگم های کوچک کاملاً متفاوت از لنز قبلی است و در واقع شارپ ترین لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM موجود است. لنز کانن II از نظر شارپنس شانه به شانه لنز زایس Otus 55mm F1.4 بوده و به لحاظ شارپنس کناری ( Edge ) در دیافراگم F1.4 برتر از لنز سیگما 35mm F1.4 Art می باشد.
آنچه که در لنز کانن EF 35mm F1.4 L II واقعاً استثنایی است کیفیت تصویر در حداکثر گشودگی دیافراگم و در طول کلی فریم است، بخصوص هنگامی که بر روی دوربین کانن 5D SR با رزولوشن 51 مگاپیکسل نصب شده باشد. ( دوربین مورد تست این بررسی ) در منحنی MTF-50 خط آبی رنگ رزولوشن تا مرز گوشه ها امتداد یافته است. برای حصول حداکثر شارپنس معمولاً نیازی به بستن دیافراگم نیست زیرا در بازترین دیافراگم F1.4 نیز شارپنس نسبت به مدل قدیمی تر این لنز، بهتر است. بیشترین میزان شارپنس لنز II در فاصله دیافراگم F1.4-4 اتفاق می افتد و در دیافراگم های بسته تر بدلیل بروز پدیده تفرق میزان شارپنس کمی کاهش می یابد.

لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM

لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM

لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM

لنز کانن EF 35mm F1.4 L USM

در دوربین های با حسگر APS-C نیز میزان شارپنس این لنز بسیار خوب است اما در مقایسه با دوربین های فول فریم کاهش شارپنس دیده می شود. بر روی دوربین های APS-C حداکثر میزان شارپنس در دیافراگم F4 حاصل می گردد. بهرحال این لنز شارپ ترین لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM است که هم برای دوربین های فول فریم و هم برای دوربین های APS-C قابل استفاده است.

انحرافات اپتیکی

انحراف رنگی ( Chromatic aberration ) انواع مختلفی دارد و به نظر می رسد لایه اپتیکی BR تاثیر مثبتی در کاهش انحرافات رنگی این لنز دارد هر چند کانن اظهار می دارد بیشترین تاثیر BR بر روی کاهش انحراف رنگی طولی ( LoCA ) می باشد( حاشیه های ارغوانی – سبز ). پدیده انحراف رنگی و ایجاد هاله های ارغوانی یا سبز در اطراف نواحی روشن در مورد لنزهای سریع و دیافراگم های باز کاملاً طبیعی است. گرچه می توان این انحراف رنگی را در مرحله پردازش پس از عکسبرداری کاهش داد اما برطرف نمودن کامل آن کمی مشکل است. در نظر داشته باشید بسته تر نمودن دیافراگم باعث کاهش این پدیده نمی شود. در لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM عملکرد لایه اپتیکی BR در کاهش انحراف رنگی LoCA کاملاً متقاعد کننده است و از این نظر این لنز را در سطح بسیار بالایی قرار می دهد.

لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM

لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM

لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM

لنز کانن EF 35mm F1.4 L USM

انحراف رنگی جانبی ( Lateral CA ) معمولاً بصورت حاشیه های قرمز-سبز، آبی مشاهده می شود. این انحراف به سمت لبه های کادر افزایش یافته و کمتر تحت تاثیر میزان دیافراگم قرار می گیرد. در لنز کانن II این انحراف رنگی در حداقل خود قرار دارد و میزان ناچیز آن را می توان براحتی در پردازش پس از عکسبرداری برطرف نمود.
میزان اعوجاج یا همان خمیدگی خطوط راست تصویر در لنز کانن II بخوبی کنترل شده و تنها کمی اعوجاج بشکه ای ( که بسختی قابل دیدن است ) وجود دارد.
پدیده Vignetting ( تیره تر شدن تدریجی تصویر به سمت گوشه های آن ) در اغلب لنزهای واید سریع دیده می شود. در این لنز میزان این پدیده در دیافراگم F1.4 به میزان 2.3 استاپ است و در فاصله دیافراگم F2.8-4 بسختی قابل تشخیص می گردد. در کمال تعجب میزان این پدیده در لنز قدیمی تر کمتر از لنز جدید است اما برطرف نمودن آن در نرم افزار کار آسانی است.
انعکاس و درخشش های ناخواسته ( Flare ) ناشی از منابع نور شدید ( همانند خورشید ) درون کادر یا بیرون از آن تاثیر نامطلوبی بر کیفیت تصویر دارند.
استفاده از هود لنز می تواند درخشش ناشی از منبع نور خارج از کادر را کاهش دهد اما هنگامی که منبع نور درون کادر قرار دارد عملاً بلا استفاده است. تقریباً تمامی لنزها از پدیده درخشش ناخواسته ( در شدت های مختلف )رنج می برندکه این امر به طراحی اپتیکی، تعداد سطوح شیشه ای، تاثیر پوشش ضد انعکاس و غیره بستگی دارد. در این زمینه نیز لنز کانن II عملکردی استثنایی در کاهش پدیده درخشش درون لنز نشان می دهد و تقریباً در تمامی بازه دیافراگم جزئیات نواحی روشن را بخوبی حفظ می کند.

محوشدگی پس زمینه

یکی از نقاط قوت بسیار بارز لنز کانن EF 35mm F1.4 L II USM امکان محو نمودن پس زمینه در دیافراگم باز به همراه شارپنس بالا می باشد. محوشدگی پس زمینه را که معمولاً با واژه ژاپنی بوکه (Bokeh) نمایش می دهند خصوصیتی پیچیده است که توضیح آن بسختی امکان پذیر است زیرا عوامل بسیاری در بروز آن دخیل هستند اما شاید عمق میدان کم عامل اصلی ایجاد بوکه باشد. کیفیت بوکه می تواند کاملاً به درک بیننده وابسته باشد اما اما از نکات مهم می توان به انتقال نرم از نواحی روشن به نواحی تیره و نواحی روشن حارج از فوکوس کاملاً تمیز و بدون الگوهای حلقوی و نزدیک به دایره اشاره نمود. لنز کانن II با توجه به دیافراگم 9 تیغه ای بوکه های مدور خوبی ایجاد می کند اما شاید بیشترین تاثیر این تعداد تیغه ها در ایجاد ستاره های 18 نقطه ای از نواحی روشن تصویر در مقابل ستاره های 8 نقطه ای لنز قدیمی تر باشد.

سخن آخر

این لنز بهترین لنز 35mm F1.4 موجود است. خلاقانه ترین و پیشرفته ترین طراحی اپتیکی در این لنز بکار رفته و ساختار بدنه بسیار مقاوم و سیستم اتوفوکوس بسیار پرسرعت باعث شده که این لنز از هر نظر در کلاس خود بهترین باشد. شاید تنها ایرادی که بر این لنز وارد باشد وزن و قیمت زیاد آن است.

[porto_content_box border_top_color=”blue”]

محصول Canon EF 35mm f/1.4L II USM Lens

[/porto_content_box]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه