عکاسی از سوژههای نسبتا بزرگ
برای فوکوس در عکاسی ماکرو «سوژه نسبتا بزرگ» به چیزهایی در ابعاد سنجاقک یا یک گل گفته میشود. برای عکاسی از این سوژهها و ثبت عکسهای واضح به دانش خیلی زیادی نیاز ندارید. در صورتی ابعاد سوژه شما برابر با 10 سانتیمتر یا بیشتر است، توصیه میکنیم دقیقا به شکلی که روی سوژههای متحرک معمولی فوکوس میکنید، از آنها عکاسی کنید. از حالت اتوفوکوس پیوسته (AF-C) استفاده کنید و یکی از حالتهای ناحیه اتوفوکوس را انتخاب کنید که به راحتی بتوانید سوژه را در سراسر کادر تصویر ردیابی کنید.
حتی در صورتی که سوژه هم ثابت است (برای مثال یک عدد گل در یک روز نسبتا بدون باد)، بهتر است از اتوفوکوس پیوسته استفاده کنید. دلیل این امر هم این است که حتی در صورتی که سوژهی شما حرکت نکند، خود شما هرچقدر هم که تلاش کنید ثابت بایستید باز هم حرکت خواهید کرد. زمانی که دوربین را روی دست گرفتهاید اینکه کاملا ثابت باشید تقریبا غیرممکن است. در فاصلههای خیلی نزدیک هم حتی کوچکترین حرکات قابل دیدن هستند.
بزرگترین مشکلی که اینجا ممکن است با آن مواجه شوید این است که فوکوس روی سوژههایی که خیلی سریع حرکت میکنند خیلی ساده نخواهد بود و شما هم نمیتوانید کار خاصی در این باره انجام دهید. توصیه ما به شما این است که در چنین شرایطی چندین عکس پشت سر هم بگیرید (برای مثال با حالت عکاسی پی در پی یا Burst) زیرا ممکن است عکسهای شما فقط در کسری از ثانیه در فوکوس باشند و شما نباید این موقعیت را از دست بدهید.
[relatedpost post=”142245″]
عکاسی از سوژههای کوچکتر
در سختگیرانهترین حالت ممکن عکاسی ماکرو به این معنی است که شما با بزرگنمایی 1:1 یا بیشتر عکاسی میکنید. بنابراین در صورتی که عرض سنسور دوربین شما 1.5 اینچ است، عرض صحنهای که در عکس خودتان ثبت میکنید هم باید 1.5 اینچ یا کوچکتر باشد. اینجاست که اوضاع کمی پیچیدهتر خواهد شد.
در این مقدار بزرگنمایی فقط چند میلیمتر جلو یا عقب شدن دوربین برای اینکه عکس کاملا از فوکوس خارج شود کافی است و حتی در صورتی هم که بتوانید با موفقیت فوکوس کنید، عمق میدان تصویر به شدت کم خواهد بود. در واقع اگر میخواهید به صورت همزمان سر و بدن یک مورچه داخل فوکوس باشد، کار سختی در پیش دارید.
همانطور که انتظار دارید، حتی بهترین سیستم فوکوس خودکار دنیا هم در عکاسی ماکرو از چنین سوژههایی ناتوان خواهد بود. موضوع وقتی سختتر خواهد شد که سوژه در حال حرکت به اطراف باشد و شما لازم باشد بدون از دست دادن فوکوس آن را ردیابی کنید.
البته این بدین معنی نیست که فوکوس روی سوژههای کوچک حتی در صورتی که در حال حرکت باشند غیرممکن است. برای مثال حشرهی موجود در عکس زیر خیلی سریع حرکت میکرد و عکاس با بزرگنمایی 1:1 از آن عکاسی کرده است؟ چطور عکس او تا این اندازه واضح است؟
جواب خیلی ساده است: استفاده از فوکوس دستی.
درست است، در حالت عادی فوکوس دستی کندتر از اتوفوکوس است و همچنین برای سوژههایی که خیلی سریع حرکت میکنند هم دقت کمتری را دارا است. اما عکاسی ماکرو با میزان بزرگنمایی بالا امری متفاوت است و یکی از معدود مواردی است که فوکوس دستی گزینه بهتری است. البته در صورتی که به درستی از آن استفاده کنید.
برای فوکوس دستی در عکاسی ماکرو نباید ابتدا تصویر را کادربندی کنید و بعد از آن حلقه فوکوس را بچرخانید تا تصویر موجود در منظرهیاب واضح باشد. بلکه باید حلقه فوکوس را روی یک نقطهی خاص تنظیم کنید و سپس به اندازهای عقب و جلو بروید که تصویر به نظر واضح برسد.
برای مثال برای عکاسی ماکرو با میزان بزرگنمایی بالا، لنز را روی نزدیکترین فاصله فوکوس خودش در بزرگنمایی 1:1 تنظیم کنید و سپس به آرامی عقب و جلو بروید. البته نباید هر بار بیشتر از چند سانتیمتر جابجا شوید و صبر کنید تا فوکوس روی سوژه قفل شود. زمانی که تصویر کاملا واضح بود (فقط برای کسری از ثانیه این اتفاق میافتد) به سرعت باید عکس مورد نظر خودتان را ثبت کنید.
این فرایند با استفاده از دیافراگمهای نسبتا بسته تر(معمولا چیزی بین f/11 تا f/22) آسانتر خواهد بود اما به شکل چشمگیری مقدار نور موجود در تصویر شما را کاهش خواهد داد و به احتمال زیاد برای گرفتن تصاویر بهتر به فلاش نیاز خواهید داشت.
[relatedpost post=”142750″]
بهتر است دوربین خودتان را روی یک مونوپاد قرار دهید تا راحتتر بتوانید آن را عقب و جلو کنید. این کار میتواند تا حدودی لرزشهای اضافی و مشکلات مربوط به عدم دقت در زمان روی دست گرفتن دوربین را کاهش دهد. تنها نقطه ضعف این روش این است که بخشی از انعطافپذیری خودتان را در مورد ارتفاع دوربین از دست میدهید.
همچنین به یاد داشته باشید که حتی بهترین تکنیکهای فوکوس در عکاسی ماکرو هم به شما این اطمینان را نمیدهد که صد درصد موفق خواهید شد.حتی در بهترین شرایط ممکن هم (بدون هیچگونه باد و سوژهی ثابت) فقط حدود یک سوم عکسهایی که با بزرگنمایی 1:1 با روی دست می گیرید به اندازهی کافی واضح هستند. انجام این کار به هیچ عنوان ساده نیست.
با این وجود این موضوع هم جزء مواردی است که با گذشت زمان در آن حرفهایتر خواهید شد. مثل تمامی زمینههای دیگر عکاسی برای فوکوس در عکاسی ماکرو هم به تمرین نیاز دارید.
استفاده از سه پایه
برخی عکاسهای ماکرو مشکلات ناشی از فوکوس با نگه داشتن دوربین روی دست را با استفاده از سه پایه برطرف می کنند. چه سوژههایی برای این روش عکاسی مناسب هستند؟ به صورت کلی برای سوژههای متحرک استفاده از سه پایه و ثبت یک عکس واضح و دقیق کار غیرممکنی است. بهتر است از سه پایه برای عکاسی از سوژههای ماکرو نسبتا ثابت استفاده کنید.
در صورتی که سوژهی شما ثابت باشد، انعطافپذیری خیلی زیادی در مورد نحوهی تنظیم سه پایه دارید. شما میتوانید هرچقدر که نیاز باشد سه پایه را جلو – عقب کنید، ارتفاع آن را تنظیم کنید و ترکیببندی را تغییر دهید. با این وجود برخی تجهیزات جانبی سه پایه هم وجود دارند که برای این سبک عکاسی خیلی با ارزش هستند زیرا کار را برای شما خیلی خیلی راحتتر و سریعتر میکنند. یکی از این وسایل ریل فوکوس است.
با استفاده از یک ریل فوکوس کامل شما میتوانید دوربین را به اندازهی کسری از یک میلیمتر به هر سمتی که مایل باشید حرکت دهید. در مقایسه با بال هد که میزان حرکات خیلی زیاد و غیر دقیق هستند، این وسیله از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. تفاوت خیلی زیاد است و ریل فوکوس میتواند تا حدود زیادی از هدر رفتن زمان و دردسرهای دیگر شما جلوگیری کند.
همچنین این ریلها عمل انباشت فوکوس ( Focus Stacking) را برای شما آسانتر میکند. این روش برای داشتن بیشترین عمق میدان ممکن در زمان عکاسی از سوژههای ثابت و غیرمتحرک خیلی به شما کمک میکند.
[relatedpost post=”148479″]
جمعبندی
فوکوس در عکاسی ماکرو اصلا کار آسانی نیست ولی با این وجود شما گزینههای زیادی برای این کار در اختیار دارید و میتوانید با استفاده از آنها واضحترین عکسهای ممکن را ثبت کنید.
برای سوژههای نسبتا بزرگ میتوانید به شکلی که از سوژههای معمولی و به صورت روی دست عکاسی میکنید به عکاسی بپردازید. اما برای سوژههای کوچکتر بهتر است از فوکوس دستی استفاده کنید و به آرامی عقب و جلو شوید تا سوژه به اندازهی کافی داخل منظرهیاب واضح باشد. البته هیچکدام از این متدها فوقالعاده نیستند و بهتر است برای عکاسی از سوژههای غیر متحرک از یک سه پایه به همراه ریل فوکوس استفاده کنید.
مثل تمامی چیزهای دیگر در عکاسی، این متد هم به سوژهای که قصد عکاسی از آن را دارید بستگی دارد. در عکاسی ماکرو شما میتوانید تقریبا روی هر سوژهای که به آن فکر میکنید فوکوس کنید بنابراین بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که تمرین کنید. هرچقدر زمان بیشتری را صرف یادگیری متدهای فوکوس کنید، تصاویر ماکرو شما هم بهتر خواهند بود.