دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

معرفی و بررسی لنزهای موبایل ۳ Moment T-series

اخبار عکاسی
معرفی و بررسی لنزهای موبایل ۳ Moment T-series

لنزهای Moment T-series به عنوان لنزهای پریمیوم برای گوشی‌های هوشمند معرفی شده‌اند که با وعده‌ کیفیت ساخت بالا و بهبود کیفیت تصویر، نظر عکاسان موبایلی را به خود جلب کرده‌اند. شرکت Moment، نسل جدیدی از لنزهای موبایلی خود را با نام T-series معرفی کرده است. این لنزها که جانشین سری M محسوب می‌شوند، با در نظر گرفتن سنسورهای تصویر بزرگ‌تر و وضوح تصویر بالاتر در گوشی‌های هوشمند پرچمدار نسل جدید هستند. در این بررسی، به بررسی ویژگی‌ها و عملکرد لنزهای T-series می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آنها را ارزیابی می‌کنیم.

طراحی و ساخت

لنزهای T-series از بدنه‌ فلزی باکیفیت ساخته شده‌اند که حس ظرافت و استحکام را به کاربر القا می‌کند. این لنزها به طور کامل بر روی قاب‌های Moment (که باید به‌طور جداگانه خریداری شوند) نصب می‌شوند و در حین عکاسی یا فیلمبرداری ثبات و پایداری بالایی دارند.

طراحی و ساخت

کیفیت تصویر

در مقایسه با لنزهای معمولی گوشی‌های هوشمند، لنزهای T-series می‌توانند تصاویری شارپ‌تر و با جزئیات بیشتر ارائه کنند. این امر به دلیل استفاده از ۲۵ درصد شیشه بیشتر، یک المان لنز اضافی و همچنین طراحی اپتیکال بهینه‌تر در این لنزها است. با این حال، ارتقا کیفیت تصویر در مقایسه با نسل قبلی (سری M) چندان چشمگیر نیست.

کیفیت تصویر

در نورنگار فروشنده شو

معرفی سه لنز از سری T

  • لنز تله ۵۸ میلی‌متر: این لنز برای عکاسی از سوژه‌های دور ایده‌آل است و می‌تواند تصاویر پرتره با زاویه دید فشرده و بوکه‌ی زیبا خلق کند.
  •  لنز واید ۱۸ میلی‌متر: این لنز برای عکاسی از مناظر و عکس‌های گروهی مناسب است و می‌تواند میدان دید وسیعی را به ثبت برساند.
  •  لنز فیش‌آی ۱۴ میلی‌متر: این لنز با زاویه دید بسیار عریض خود، برای عکاسی خلاقانه و ثبت تصاویر منحصر به فرد ایده‌آل است.

علاوه بر این لنزها، سری T شامل دو لنز دیگر نیز می‌شود. لنز ماکرو زوم ۱۰ برابرکه این لنز برای عکاسی از سوژه‌های کوچک و ظریف، مانند حشرات و گل‌ها، ایده‌آل است و لنزهای آنامورفیک 1.33x و 1.55x  که برای فیلمبرداران و خلق جلوه‌های سینمایی خاص، مانند تصاویر کشیده و بوکه‌‌های زیبا، طراحی شده‌اند.

معرفی سه لنز از سری T

تنوع روش‌های اتصال لنزهای Moment به گوشی‌های هوشمند

شرکت Moment برای اتصال لنزهای خود به گوشی‌های هوشمند، روش‌های مختلفی را ارائه می‌دهد.

  • مانت لنز یونیورسال: این مانت به گونه‌ای طراحی شده که با اکثر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار سازگار باشد.
  •  قاب‌های Moment: برای برخی از گوشی‌های هوشمند خاص، قاب‌های اختصاصی Moment طراحی و تولید شده است که لنزها به راحتی بر روی این قاب‌ها نصب می‌شوند. برای مثال گوشی Pixel 8 Pro به راحتی با این قاب‌ها سازگار است.
تنوع روش‌های اتصال لنزهای Moment به گوشی‌های هوشمند

کیفیت ساخت و ارگونومی

هر سه لنز از بدنه‌ای فلزی باکیفیت و وزنی سنگین برخوردارند که حس یک محصول رده بالا را به شما القا می‌کنند. همچنین هر سه لنز از بدنه‌ای فلزی باکیفیت و وزنی سنگین برخوردارند که حس یک محصول رده بالا را به شما القا می‌کنند. در بسته‌بندی هر لنز، یک درپوش لنز و یک کیف برای محافظت از آن ارائه می‌شود. علاوه بر این، لنز 18 میلی‌متری واید یک هود فلزی پیچی نیز برای افزایش کارایی دارد. لنزهای تله‌فوتو 58 میلی‌متری و واید 18 میلی‌متری دارای شیارهای (رزوه)  فیلترهستند که امکان نصب فیلتر برای ایجاد افکت‌های خلاقانه یا محافظت از لنز را فراهم می‌کند. با این حال، لنز چشم‌ماهی ( فیش‌آی) فاقد رزوه فیلتر بوده و امکان نصب فیلتر یا سایه‌بان بر روی آن وجود ندارد.

کیفیت ساخت و ارگونومی

قاب لنز گوگل پیکسل پرو 8

قاب اختصاصی گوگل پیکسل 8 پرو در نگاه اول شبیه به هر قاب پلاستیکی معمولی لنز به نظر می‌رسد، اما برای اتصال لنزها به آن از یک اتصال سرنیزه استفاده شده است. این نوع اتصال شبیه به سیستم اتصال لنز در دوربین‌های بدون آینه و DSLR است و با چرخاندن لنز به میزان یک‌چهارم دور، انجام می‌شود. برخلاف دوربین‌های ذکر شده، در این قاب هنگام قفل شدن لنز در جای خود، صدای کلیک اطمینان‌بخشی به گوش نمی‌رسد. با این وجود، اتصال لنز به قاب، محکم و ایمن است و جای نگرانی از جدا شدن آن به طور تصادفی وجود ندارد.

قاب لنز گوگل پیکسل پرو 8

نصب لنزها

شرکت Moment توصیه می‌کند که لنزهای خود را در جلوی دوربین اصلی گوشی‌های هوشمند نصب کنید. دلیل این امراین است که در برخی از گوشی‌ها، کیفیت تصویر دوربین اصلی بهتر از لنزهای فوق عریض یا تله‌فوتواست. قاب Moment برای گوگل پیکسل 8 پرو به شما امکان می‌دهد لنزها را در جلوی دوربین تله‌فوتو نصب کنید. با این حال، این قابلیت فقط برای لنز 58 میلی‌متری تله کاربرد دارد و در عمل کار نمی‌کند؛ به همین خاطر هنگامی که لنز تله‌فوتو به قاب Moment وصل می‌شود، دوربین Pixel  به طور خودکار به دوربین اصلی سوئیچ می‌کند و به جای استفاده از لنز تله، از زوم دیجیتال استفاده می‌کند. شرکت Moment برای حل این مشکل، یک اپلیکیشن اختصاصی ارائه داده است که می‌تواند دوربین را مجبور کند از لنز تله‌فوتو استفاده کند. با این حال، این اپلیکیشن در حال حاضر فقط برای سیستم عامل iOS در دسترس است.

نصب لنزها

کیفیت تصویر

لِنز واید Moment برای پیکسل ۸ پرو گزینه‌های شما را در عکاسی با زاویه دید باز گسترش می‌دهد. این لنز میدان دید دوربین اصلی را افزایش می‌دهد. با این حال، لازم به ذکر است که از نظر فاصله کانونی، لنز واید Moment هنوز به دوربین اصلی نزدیک‌تر از لنز فوق عریض خود پیکسل پرو است. به عبارت دیگر، این لنز زاویه دید بازتری نسبت به دوربین اصلی ارائه می‌دهد، اما به اندازه لنز فوق عریض این گوشی عریض نیست.

کد تخفیف نورنگار

تاثیر لنز بر تصویر

کیفیت کلی تصویر در تمامی شرایط نوری، به طور قابل توجهی تحت تاثیر لنز جانبی (Moment) قرار نمی‌گیرد. در اکثر موارد، با وصل کردن لنز Moment، دوربین از مقدار تقریبا مشابهی برای تنظیم ISO استفاده می‌کند. همچنین پارامترهای کلی تصویر مانند رنگ، محدوده دینامیکی (دامنه نور) یا کنتراست، با عکسی که بدون لنز گرفته شده، بسیار نزدیک است. البته در شرایط نور شدید آفتاب، حتی با وجود هود، لنز Moment کمی مستعد پدیده “لنزفلر” (بازتاب ناخواسته نور در لنز) است. با این حال، عملکرد فوکوس همچنان خوب است و اعوجاج (distortion) و سایه‌افتادگی گوشه‌های تصویر (vignetting) به خوبی کنترل می‌شوند. به عبارت دیگر، کیفیت عکس‌ها در نور شدید، به جز مشکل جزئی لنزفلر، قابل قبول است.

در نهایت می‌توان گفت لنزهای Moment T-series کیفیت خوب اما کاربرد محدودی دارند. لنزهای سری T از برند Moment به خوبی ساخته شده‌اند و طراحی قاب و اتصال لنز آن‌ها هماهنگی خوبی باهم دارد. استفاده از این لنزها به شما حس ارتقای گوشی هوشمندتان به یک دوربین عکاسی حرفه‌ای‌تر را القا می‌کند. با این حال، تنها لنز فیش‌آی از میان لنزهایی که بررسی کردیم، زاویه دید منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد که با دوربین‌های داخلی پیکسل ۸ پرو قابل دستیابی نیست. علاوه بر این، عکاسی با لنزهای جانبی متصل‌شده روی دوربین اصلی Pixel 8 Pro واقعا مزیت قابل توجهی از نظر کیفیت تصویر به شما نمی‌دهد. دوربین فوق عریض داخلی و قابلیت زوم دو برابری گوگل پیکسل، آنقدر خوب هستند که لنزهای Moment نتوانند برتری خاصی ایجاد کنند.

تاثیر لنز بر تصویر

همچنین با استفاده از این لنزها، کنترل دیافراگم نخواهید داشت، قابلیتی که در دوربین‌های با لنز قابل تعویض وجود دارد. علاوه بر این، لنزهای Moment یکی از بارزترین مزایای دوربین‌های گوشی‌های هوشمند یعنی حجم کم و سادگی را از بین می‌برند.

در مجموع، لنزهای Moment T-series برای عکاسان گوشی‌های هوشمند که دوست دارند با تجهیزات مختلف کار کنند، گزینه‌ای جالب هستند. لنز فیش‌آی آن‌ها ظاهری منحصربه‌فرد به عکس‌ها می‌دهد و بوکه طبیعی لنز تله‌ برای عکس‌های پرتره مناسب است. اما نباید انتظار پیشرفت چشمگیری در قابلیت‌های دوربین گوشی هوشمند خود داشته باشید. ممکن است لنزهای Moment روی گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های فوق عریض و تله‌ ضعیف‌تر کاربردی‌تر باشند، اما اگر شما یک گوشی رده‌بالای جدید دارید، به نظر نمی‌اید نیاز اساسی به این لنزها داشته باشید.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

منابع : dpreview

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

کمپین روز دختر
هدایای جذاب روز دختر نورنگار
2 روز پیش - زمان مطالعه : 3 دقیقه