یافتن تعادل متقارن و استفاده از آن در عکسهای خود آسان است. اما عدم تقارن در عکاسی چگونه استفاده میشود؟ من، دورا جوکل از وبسایت Expertphotography، قصد دارم در این مقاله، بیشتر در مورد این مبحث صحبت کنم؛ با من همراه باشید.
تعادل متقارن در عکاسی چیست؟
یک عکس متقارن است اگر دارای دو ضلع (تقریبا) یکسان با یک نقطه مرکزی محور باشد. به عبارت دیگر، اگر عکس را از وسط نصف کنید، سمت چپ و راست مانند آینه میشود. یا نیمه بالا و پایین از یکدیگر تقلید میکنند.
اگر خیلی سخت گیر باشیم، تقارن به این معنی است که دو طرف باید 100٪ یکسان باشند. اما در عکاسی، غالباً اینگونه نیست. به عنوان مثال، یافتن تعادل متقارن کامل در طبیعت دشوار است.
[relatedpost post=”107403″]
بازتاب در دریاچهها، برکهها یا ساختمانهای شیشهای میتواند به شما کمک کند تا تقارن را در عکاسی خود ایجاد کنید.
عکسهای متقارن همیشه خوشایند و متعادل هستند. همچنین ساختار خوبی دارند و حس هماهنگی را منتقل میکنند.
تقارن توجه بینندگان را به تمام قسمتهای تصویر جلب میکند. یک عکس متقارن دارای عناصر بصری به یک اندازه وزن در دو طرف است.
تنها نقطه ضعف تقارن در عکاسی خسته کننده بودن آن است. آیا تا به حال به عکسی نگاه کردهاید و با خودتان فکر کنید خیلی خوب است ولی به خوبی آن به چشم نمیآید؟ تعادل متقارن اغلب میتواند نتایج مساوی در تصاویر ایجاد کند.
تعادل نامتقارن در عکاسی چیست؟
وقتی یک عکس نامتقارن است، از نظر دید وزنی نابرابر است. اما آن عناصر بصری تعادل یکدیگر را برقرار میکنند.
این بدان معناست که یک عکس نامتقارن هنوز از قوانین ترکیب بندی پیروی میکند. این فقط یک درهم برهمی آشفته نیست، به همین دلیل درک تعادل نامتقارن در عکاسی دشوار است.
اما چگونه میتوانید به عدم تقارن خوب در عکسهای خود برسید؟ همه چیز در مورد دستکاری وزن بصری عناصر است.
نکاتی برای استفاده از تعادل نامتقارن در عکاسی
اکنون که معنی تعادل نامتقارن را فهمیدیم، بیایید ببینیم که چگونه میتوانید از آن به نفع خود استفاده کنید.
هنگامی که یاد گرفتید چگونه آن را در تصاویر خود بگنجانید، قطعاً نتایج بینظیری خواهید داشت.
از قرار دادن عناصر به نفع خود استفاده کنید
جایگذاری میتواند یک روش عالی برای ایجاد تعادل نامتقارن باشد. این امر اندازه را دستکاری میکند، که بر وزن بصری اشیا تأثیر میگذارد.
این عکسی که در وین گرفتم را ببینید. کلیسای موجود در پس زمینه بسیار بزرگتر از دوچرخه است. اما دوچرخه در پیش زمینه قرار گرفته است، که باعث میشود بزرگتر به نظر برسد.
رنگ ها همچنین به تعادل عدم تقارن موجود در این عکس کمک میکنند. دوچرخه و سقف کلیسا دارای رنگهای مشابه هستند. حتی اگر یکسان نباشند، هر دو نوعی فیروزهای هستند. بنابراین، هر دوی آنها توجه بیننده را جلب میکنند
نکته آخر اینکه، شکل دو جسم نیز تعادل نامتقارن را افزایش میدهد. این را میتوانید از شکل گرد چرخهای دوچرخه و ساختار کلیسا پیدا کنید.
کادر بندی را دستکاری کنید
شما همچنین میتوانید یک شی متقارن را با قاب بندی آن به روشی دیگر به نامتقارن تبدیل کنید.
تصویر برگ سبز زیر یک مثال خوب است. میتوانید آن را طوری کادر بندی کنید تا تقارن رگهای آن در طول محور نشان داده شود.
در عوض، میانه آن به یک طرف قاب نزدیکتر است. به این ترتیب تعادل نامتقارنی در تصویر ایجاد میکند
قوانین ترکیب بندی را اعمال کنید
یکی از اولین چیزهایی که هنگام ترکیب بندی عکس یاد میگیرید، قانون یک سوم است. آیا قبلاً میدانستید که این قانون با ویژگیهای تقارن نیز مخالف است؟
به جای اینکه سوژه اصلی را در وسط تصویر قرار دهید، آن را نزدیک به خطوط متقاطع قرار دهید.
قانون یک سوم یک روش عالی برای ایجاد عدم تقارن در عکاسی است.
برای ایجاد تعادل نامتقارن اشیاء را گروه بندی کنید
به دنبال اشیائی باشید که در اندازههای مختلف در گروه ظاهر میشوند. هرچه تعداد عناصر در یک گروه بیشتر باشد، وزن بصری آنها نیز بیشتر است.
یک نمونه بسیار کلی از عکاسی منظره را در نظر بگیرید. یک کوه بزرگ همیشه توجهما را در یک عکس جلب میکند. اما اگر چند شی مانند درخت یا سنگ را در پیش زمینه قرار دهید، وزن بصری آنها بیش از کوه موجود در پس زمینه است.
یا به عکسی که در پاریس گرفتم نگاهی بیندازید. برج لوور از صندلیها و افرادی که در پیش زمینه هستند بزرگتر است. اما دو نفر و شش صندلی وجود دارد. آنها به دلیل تعدادشان وزن بصری پیدا میکنند.
به این ترتیب، آنها ساختمان عظیم در پس زمینه را متعادل میکنند.
از پیچیدگی سوژههای خود استفاده کنید
پیچیدگی سوژههای شما همچنین میتواند عدم تقارن در عکاسی ایجاد کند.
در زیر به عکس من از بوداپست نگاهی بیندازید. ساختمان پارلمان مجارستان عظیم است و خود بسیار پیچیده است. به راحتی توجه بیننده را به خود جلب میکند.
اما نگاهی به سمت راست عکس بیندازید. شما متوجه میشوید که در واقع موارد زیادی در جریان است. به عنوان مثال میتوانید قلعهای پیدا کنید که دارای پنجرههای متعددی است.
در زیر قلعه ساختمانها و درختانی وجود دارد و میتوانید چند اسکله را در رودخانه نیز مشاهده کنید. نیازی به تپه گلرت با مجسمه آزادی در بالای آن نیست. این دو پل همچنین چشمان ما را از یک طرف به طرف دیگر هدایت میکنند.
این عکس مثال خوبی است که نشان میدهد یک طرف کوچکتر اما پیچیدهتر میتواند در یک عکس وزن بصری پیدا کند.
جمع بندی
درک تعادل نامتقارن در عکاسی همیشه آسان نیست و عملی کردن تئوری حتی دشوارتر است.
اما وقتی یاد بگیرید چگونه این کار را انجام دهید، موفق خواهید شد عکسهای هیجان انگیزتری ثبت کنید. برای بهبود مهارتهای ترکیب بندی خود از نکات ما استفاده کنید!
بسیار عالی و آموزنده بود سپاس از به اشتراک گذاشتن این مطلب