دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

پرندگان در قاب تصویر: برندگان جوایز عکاسی آدوبان ۲۰۲۳

پرندگان در قاب تصویر: برندگان جوایز عکاسی آدوبان ۲۰۲۳

انجمن ملی آدوبان، که یک سازمان غیردولتی در زمینه حفاظت از محیط زیست در ایالات متحده است، هر ساله به منظور تقدیر از عکاسانی که تصاویری زیبا و تأثیرگذار از پرندگان ثبت می‌کنند، مسابقه عکاسی برگزار می‌کند.

حال نگاهی بیاندازیم به برندگان عکاسی پرندگان سازمان آدوبان در سال گذشته . فکر می‌کنید برندگان امسال چه تصاویری خلق خواهند کرد؟

برنده جایزه بزرگ

کبوترهای چاهی اثر لیرون گرتسمن

برنده جایزه بزرگ

داستان پشت عکس : شاید در بیشتر نقاط جهان، کبوترهای چاهی پرندگانی معمولی و غیربومی به نظر برسند، اما آن‌ها موجودات حیرت‌انگیزی هستند. این پرندگان در زیستگاه‌های مختلفی زندگی می‌کنند، از جمله مکان‌هایی که تعداد کمی از گونه‌ها می‌توانند در آنجا تاب بیاورند یعنی مرکز شهر. من به ندرت لنز دوربینم را به سمت کبوترها می‌گیرم، اما نمی‌توانستم در برابر این زوج کبوتر که زیر یک اسکله نشسته بودند و با دقت پرهای همدیگر را تمیز می‌کردند، مقاومت کنم. با تنظیم نوردهی عمدی برای قسمت‌های روشن‌تر تصویر، از محیط سایه‌دار برای ایجاد یک پس‌زمینه سیاه شبیه استودیو برای این پرندگان درخشان با پرهای رنگین کمانی استفاده کردم. برنامه‌ای برای عکاسی از کبوترها در آن روز نداشتم، اما خوشحالم که زیبایی این زوج، توجه مرا به خود جلب کرد.

مکان: وایت راک، بریتیش کلمبیا

برنده بخش حرفه‌ای

پافین اقیانوس اطلس اثر شین کالین

برنده بخش حرفه‌ای

داستان پشت عکس : من و همسرم در حال سفر با ماشین در ایسلند بودیم و برای رسیدن به جزایر وستمن که گفته می‌شد محل زندگی کلونی پافین‌هاست، سوار کشتی شدیم. برای کمی استراحت در کنار جاده توقف کردیم و در آنجا یک پرنده تنها را دیدیم که روی صخره‌ای شگفت‌انگیز از جنس گدازه آتشفشانی نشسته بود. صخره با گلسنگ‌های رنگارنگ و گل‌های وحشی شکوفه زده پوشیده شده بود. هوا بارانی بود و آسمان تاریک، که حالتی دراماتیک به فضا بخشیده بود. می‌دانستم این لحظه خاص است: این اولین باری بود که یک پافین اقیانوس اطلس را می‌دیدم، چه برسد به اینکه بتوانم از آن عکس بگیرم.

مکان: جزایر وستمن، ایسلند

شایسته تقدیردر بخش حرفه‌ای

جغد شاهین اثر لیرون گرتسمن

شایسته تقدیر در بخش حرفه‌ای

داستان پشت عکس: با وجود اینکه سال‌ها در زیستگاه جغد شاهین شمالی گذرانده‌ام، اما ملاقات‌های من با این گونه‌ گریزان و خیره‌کننده، اندک و نادر بود. بیشتر جستجوهایم در تابستان انجام می‌شد، زمانی که جغدها در آن منطقه کمیاب هستند و یافتنشان دشوارتر است. مشتاق به تغییر سرنوشت، چندین روز از زمستان را به پیاده‌روی و جستجو اختصاص دادم. حتی با وجود کفش‌های برفی بزرگم، اغلب تا زانو در برف عمیق و پودری فرو می‌رفتم. سرانجام، با چندین دیدار به یاد ماندنی از یک گونه جفت جغد شاهین شمالی در حین شکار عکاسی کردم. این تصویر را زمانی ثبت کردم که یکی از آن‌ها روی نوک یک درخت یخ‌زده نشسته بود.

مکان: تامپسون-نیکولا، بریتیش کلمبیا

برنده بخش آماتور

پنگوئن چانه‌آویزی اثر کارن بلک‌وود

برنده بخش آماتور

داستان پشت عکس: در یک روز طوفانی و برفی، سوار بر یک زودیاک (قایق لاستیکی) در حال گشت‌وگذار در خلیجی پر از کوه‌های یخی بودم. آب‌های خروشان قایق کوچک لاستیکی را به این طرف و آن طرف پرت می‌کرد. در حالی که پنگوئن‌های جنتو را تماشا می‌کردم که روی ساحل صخره‌ای می‌پرند و به سمت کلنی لانه‌سازی‌شان راهپیمایی می‌کردند، یک پنگوئن چانه‌آویزی را دیدم که به تنهایی روی یک کوه یخی آبی رنگ با قله‌ای پوشیده از برف تازه ایستاده بود. با کنجکاوی از لبه‌ کوه یخی به پایین نگاه می‌کرد و می‌دانستم که می‌خواهد شیرجه بزند. تنظیمات دوربین را با در نظر گرفتن نوسان‌های قایق، حرکت کوه یخی و پنگوئنی که به زودی در هوا معلق می‌شد، تغییر دادم. پرنده درست در جلوی چشمانم شیرجه زد و مستقیماً به داخل آب پرید. درست قبل از اینکه زیر امواج ناپدید شود، آن صحنه را شکار کردم و توانستم هردو چشم و شکل بی‌نقصش را ثبت کنم. یک شیرجه‌ «ده کامل» را شکار کرده بودم. فوق‌العاده بود!

مکان: نزدیک ایستگاه اسپرانسا در خلیج سیرونا، جنوبگان

شایسته تقدیر بخش آماتور

حواصیل اثر ناتان آرنولد

شایسته تقدیر بخش آماتور

داستان پشت عکس: با طلوع آفتاب، زمانی که سطح آب پایین بود، با قایق کایاک به محلی رفتم که حواصیل‌های سرخ‌رنگ برای ماهیگیری جمع می‌شوند. مه غلیظی نور خورشید را پوشانده بود و نوری زرد-نارنجی ایجاد کرده بود. صحنه‌ای سورئال به نظر می‌رسید. ثبت کردن رفتار تغذیه این پرنده – اینکه چطور نوک تیزشان را به آب فرو می‌برند، می‌پرند و بال می‌زنند – فوق‌العاده است. این عکس را زمانی گرفتم که نور پشت سر من قطرات آب و یک ماهی کوچک را درست زمانی که حواصیل صبحانه‌اش را به داخل نوکش برمی‌گرداند، روشن کرد.

مکان: خلیج سن کارلوس، منطقه حفاظت‌شده ساحلی بانچ، فورت مایرز، فلوریدا

برنده بخش “گیاهان و پرندگان”

مرغ مگس‌خوار خاکستری و چوآی نی‌شکل اثر لیندا شر

برنده بخش گیاهان و پرندگان

داستان پشت عکس : در سفری به توسان، در حال پرنده‌نگری در تالاب آب شیرین‌ بودم که برای اولین باریک مرغ مگس‌خوار خاکستری را دیدم. در انتهای این مکان، به لانه‌ای که توسط یک جفت از این پرنده‌ها در یک کاکتوس «چوآی نی‌شکل» ساخته شده بود، برخوردم. با توجه به جثه کوچک این پرندگان، از اندازه بزرگ لانه‌شان شگفت‌زده شدم. چهار هفته بعد، با دوستانم به آنجا بازگشتم. با استفاده از لنزهای بلند و برای اینکه فاصله را حفظ کنیم، عکس‌هایی از این جفت در حال جمع‌آوری حشرات و کرم‌ها برای جوجه‌هایشان گرفتیم. من این تصویر را دوست دارم، زیرا پرانرژی بودن مرغ مگس‌خوار خاکستری، زیستگاه کویری‌اش و محافظتی که کاکتوس‌ها برای پرندگان فراهم می‌کنند را به خوبی نشان می‌دهد.

مکان: تالاب شیرین‌آب، توسان، آریزونا

شایسته تقدیر بخش “گیاهان و پرندگان”

چلچله درختی و سروهای طاس اثر ویکی سانتلو

شایسته تقدیر بخش "گیاهان و پرندگان"

داستان پشت عکس: در طلوع آفتابی آرام، در حالیکه با قایق کایاکم در گوشه‌ی دنجی پارو می‌زدم، صدای وزوزی بلند شنیدم. نمی‌توانستم تصور کنم چه چیزی می‌تواند چنین صدای مداومی ایجاد کند. گوش‌هایم مرا به سمت منبع صدا راهنمایی کرد: هزاران چلچله درختی در حال شکار حشرات درآسمان و سطح آب بودند. بال زدن همزمان آن‌ها بود که این صدا را ایجاد می‌کرد. با نزدیک شدن، متوجه چیز شگفت‌انگیز دیگری شدم. چلچله‌هایی که در حال شکار نبودند، روی درختان سرو طاس برهنه و قدیمی نشسته بودند؛ پرندگان چنان فشرده کنار هم جمع شده بودند که انگار شاخه‌ها برگ داشتند. اجازه دادم قایق کوچکم به آرامی حرکت کند و شروع به عکاسی کردم، با فاصله کانونی و زوایای مختلف آزمایش کردم تا اینکه دسته پرندگان به طور ناگهانی به پرواز درآمد و دور شد.

مکان: باتلاق آچافالایا، لوئیزیانا

برنده بخش جوانان

Dunlin اثر کیران بارلو

برنده بخش جوانان

داستان پشت عکس: در یک سفر زمستانی به نیوجرسی، هدف من ثبت تصاویری از اردک‌های هارلکین بود. اما در عوض، مجذوب گروهی از تلمذق (نوعی پرنده) شدم که روی صخره‌ها تغذیه می‌کردند. هر بار که موج به ساحل برخورد می‌کرد، آن‌ها به سرعت پرواز می‌کردند. بنابراین بین تخته سنگ‌ها پناه گرفتم و منتظر ماندم. حفظ تعادل روی صخره‌های خیس و پوشیده از علف دریایی و نیفتادن در آب، کار سختی بود. بعد از بیش از یک ساعت تلاش بی‌نتیجه، یک تلمذق نزدیک را انتخاب کردم و امیدوار بودم که پرواز کند. با برخورد موج، کل دسته به هوا بلند شدند. با اشتیاق عکس‌هایم را بررسی کردم: سرانجام توانسته بودم تصویری از یکی از این پرندگان را ثبت کنم، لحظه‌ای که به طرز معجزه‌آسایی از کشیده شدن به دریا در امان مانده بود.

مکان: Barnegat Light، نیوجرسی

شایسته تقدیر بخش جوانان

اردک بال‌سبز اثر جیمز فاطمی

شایسته تقدیر بخش جوانان

داستان پشت عکس: از عکاسی حیات وحش در برف لذت می‌برم، اما زمستان امسال یکی از کم‌برف‌ترین زمستان‌ها در تاریخ بود. در اواخر فوریه، درست زمانی که فکر می‌کردم فصل بدون بارش برف تمام می‌شود، پیش‌بینی هواشناسی برای صبح بعد، بارش برف پراکنده را نشان می‌داد. کمی بعد از طلوع آفتاب به یک باتلاق رفتم و منتظر ماندم. این دو اردک با سر و بال سبز، تنها سوژه‌های موجود در باتلاق آن روز بودند. لنزم را روی نرده چوبی آویزان کردم تا نمای سطح آب را به دست بیاورم. برف و آب روان، تصویری آرام و دلنشین ایجاد کرد که خوشحال شدم آن را ثبت کنم.

مکان: پارک هانتلی میدوز، الکساندریا، ویرجینیا

برنده جایزه فیشر

برنده جایزه فیشر: لک‌لک اثر سنیل گوپالن

برنده جایزه فیشر

داستان پشت عکس: در یک سفر با کشتی تفریحی در جزایر گالاپاگوس به همراه خانواده‌ام، بچه‌هایم مرا صدا زدند. نورهای قایقِ پهلوگرفته، ماهی‌های زیادی را به خود جلب کرده بود. این موضوع، به نوبه خود، چندین کوسه گالاپاگوس و یک لک‌لک قهوه‌ای را نیز جذب کرد. چنین تعاملی بین گونه‌ها، فرصتی عالی برای عکاسی است. هر بار که کوسه نزدیک می‌شد، لک‌لک از آب بیرون می‌پرید. بنابراین امیدوار بودم زمان عکس گرفتنم را به گونه‌ای تنظیم کنم که هر دو موجود در یک قاب قرار بگیرند. بعد از چند ساعت، توانستم چند عکس از این تعاملات بگیرم. در این تصویر، کوسه درست زیر پرنده شنا می‌کند و سایه‌ای به شکل شبح ایجاد می‌کند. نمی‌دانستم آیا چنین عکسی خاص است یا نه، اما برای من، خاص بود.

مکان: پارک ملی گالاپاگوس، اکوادور

برنده جایزه پرندگان ماده

برنده جایزه پرندگان ماده: Bullock (پرنده سیاه‌پوسته بالتیمور) اثر ساندرا ام. روتنبرگ

برنده جایزه پرندگان ماده

داستان پشت عکس: از زمان کودکی،  Bullock‌ها (پرنده سیاه‌پوسته بالتیمور) در ملک ما آشیانه ساخته‌اند. من همیشه عاشق تماشای پرنده‌های ماده بوده‌ام: آکروبات‌های هوایی که علف‌های خشک و تارهای بلند و نازک یال اسب را از مزرعه‌ مجاورِ خواهرم جمع‌آوری می‌کنند. پرندگان از این مواد برای ساختن آشیانه‌های آویزه‌دار و گلابی‌شکل خود استفاده می‌کنند، که چه شاهکارهای مهندسی شگفت‌انگیزی از پرندگان است! بعد از اینکه در ماه مه پس از مهاجرت طولانی به سمت شمال به آنجا می‌رسند، من از یک مخفیگاه کوچک استفاده می‌کنم تا بدون آنکه پرندگان را آزار بدهم، آن‌ها را تماشا کنم. این پرنده ماده به سختی روی شاخه‌ای فرود آمد تا تکه‌ای درهم‌تنیده از یال اسب و الیاف کنف و سیسال طبیعی که به شاخه گیر کرده بود را بگیرد. او توسط پرده‌ای توری، لرزان و نازک احاطه شده بود. او با جایزه‌اش که در منقار باریکش گیر کرده بود، به سمت جنگل پرواز کرد.

مکان: وارن، پنسیلوانیا

امیدواریم از دیدن این تصاویر لذت برده باشید. مشتاقانه در انتظار مشخص شدن برندگان امسال این سازمان هستیم و با شما نیز تصاویر شگفت‌انگیز عکاسان را به اشتراک خواهیم گذاشت.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

منابع : dpreview
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط