آموزش تولید محتوای ویدئویی و تدوین

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

12 لنز برتر در عکاسی از پرندگان

12 لنز برتر در عکاسی از پرندگان

یکی از متدهای سنتی برای عکاسی از پرندگان روش Digiscope است. در این روش باید با استفاده از یک آداپتور مخصوص، دوربین عکاسی خودتان را به یک دوربین شکاری مخصوص پرنده بینی وصل کنید.

این راه حل معمولا هزینه خیلی کمی دارد ولی اخیرا لنزهای تله فتو قدرتمندی برای دوربین‌های DSLR و بدون آینه موجود در بازار عرضه شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

لنزهای زوم فوق‌العاده قدرتمندی هم در بازار عرضه شده است. برای مثال لنز کانن EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x و Nikon AF-S 180-400mm f/4E TC1.4 FL ED VR که هر دو حاوی تله کانورتر داخلی هستند.

البته این لنزها خیلی گران قیمت هستند و چیزی نیستند که اکثر ما بتوانیم آن‌ها را تهیه کنیم. لنزهای پرایم سوپر تله هم ممکن است از این لنزها خیلی گران‌تر باشند.

در ادامه برخی از این لنزها را برای افرادی که بودجه کافی دارند معرفی خواهیم کرد ولی به صورت کلی در مقاله‌ی بهترین لنزها برای عکاسی از پرندگان بیشتر روی لنزهای زوم سوپر تله فتوی محبوب تمرکز داریم که برد خیلی زیادی دارند و به خاطر داشتن سیستم اتوفوکوس سریع می‌توانند پرندگان در حال حرکت را به سادگی ردیابی کنند.

1- Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM | Sport

مانت: کانن EF، نیکون F، سیگما SA | اتوفوکوس: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 2.6 متر | حداکثر بزرگنمایی: 5x | قطر فیلتر: 105 میلیمتر | ابعاد: 121×290 میلیمتر | وزن: 2860 گرم

این لنز که از سری لنزهای Sports سیگما است یک لنز زوم حرفه‌ای است که بهترین عملکرد را از لحاظ سرعت و عملکرد دارد. این لنز یک سیستم اتوفوکوس التراسونیک حلقه‌ای فوق سریع، لرزشگیر سریع با امکان انتخاب حالت ثابت و حرکت افقی، حالت‌های اتوفوکوس دوگانه‌ی قابل تغییر با امکان انتخاب حالت دستی و خودکار و حالت‌های عملکردی اختصاصی دارد که با استفاده از داک USB سیگما قابل برنامه‌ریزی هستند.

با این کار می‌توانید تغییرات مختلفی را در سرعت سیستم اتوفوکوس و تاثیرات لرزشگیر اعمال کنید و یا دقت اتوفوکوس را برای بدنه‌های مختلف تغییر دهید. همچنین با داک USB امکان به روزرسانی سیستم عامل لنز هم وجود دارد.

این لنز کاملا ضدآب است و روی پوشش جلویی و پشتی آن نیز یک لایه پوشش فلورین قرار گرفته است.

کیفیت تصویر در کل محدوده‌ی زوم فوق‌العاده است. این لنز برای دوربین‌های DSLR کانن و نیکون طراحی شده است ولی با استفاده از آداپتور مانت می‌توانید از آن روی دوربین‌های بدون آینه سری RF کانن و Z نیکون هم استفاده کنید.

2- Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM | Contemporary

مانت: کانن EF، نیکون F، سیگما SA | اتوفوکوس: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 2.8 متر | حداکثر بزرگنمایی: 5x | قطر فیلتر: 95 میلیمتر | ابعاد: 105×260 میلیمتر | وزن: 1930 گرم

در مقایسه با لنز قبلی که نسخه‌ی Sport همین لنز است، این محصول کوچک‌تر است و حدودا یک کیلوگرم هم نسبت به آن سبک‌تر می‌باشد. به همین خاطر برای عکاسی روی دست به مدت طولانی و بدون استفاده از تک پایه و سه پایه، گزینه مناسب‌تری است. همچنین حمل این لنز نیز راحت‌تر است.

با وجود اینکه این لنز به شکل چشمگیری ارزان‌تر است اما همان قابلیت‌های لنز قبلی مثل لرزشگیر دوگانه، اتوفوکوس دوگانه و گزینه‌های تنظیم اختصاصی را داراست.

روی قسمت جلویی و پشتی این لنز نیز یک لایه پوشش فلورین قرار گرفته است و روی صفحه مانت آن نیز از واشرهای لاستیکی ضد گرد و عبار و رطوبت استفاده شده است. البته برخلاف مدل Sports این لنز کاملا ضدنفوذ نیست. همچنین وضوح آن نیز در مقایسه با لنز قبلی کمی کمتر است ولی کیفیت کلی تصویر خوب است.

آموزش تولید محتوای ویدئویی و تدوین

3- Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD G2

مانت: کانن EF، نیکون FX | اتوفوکوس: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 2.2 متر | حداکثر بزرگنمایی: 3.9x | قطر فیلتر: 95 میلیمتر | ابعاد: 108×260 میلیمتر | وزن: 2010 گرم

این لنز نسل 2 تامرون تقریبا همان ابعاد و وزن مدل Contemporary سیگما را دارد اما از واشرهای درزگیر کامل‌تری استفاده کرده و در این زمینه بیشتر شبیه مدل Sports سیگما است ولی در عین حال قیمت کمتری نسبت به این لنز دارد.

تفاوت‌های این لنز با مدل اوریجینال آن عبارتند از یک سیستم لرزشگیر اپتیکال 4.5 گام با سه حالت قابل تغییر Static، Panning و Exposure Only. در حالت آخر تصویر منظره‌یاب بدون تغییر باقی  می ماند تا ردیابی حرکات ناگهانی برای شما راحت‌تر باشد.

سیستم اتوفوکوس حلقه‌ای آپدیت شده سریع‌تر و دقیق‌تر است و یک لایه پوشش فلورین هم به عنصر جلویی لنز اضافه شده است. در محدوده‌ی نزدیک به فاصله کانونی 600 میلیمتر شارپنس تصویر خیلی خوب است ولی هرچقدر به سمت فواصل کانونی ک.تاه تر بروید شارپنس کمتر خواهد شد. برای سازگاری کامل با دوربین‌های EOS R و نیکون Z هم می‌توانید آپدیت نرم‌افزاری V2 یا جدیدتر را با کمک کنسول USB تامرون روی لنز نصب کنید.

4- Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

مانت: کانن EF | اتوفوکوس: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 0.98 متر | حداکثر بزرگنمایی: 3.2x | حلقه فیلتر: 77 میلیمتر | ابعاد: 94×193 میلیمتر | وزن: 1640 گرم

لنز اوریجینال EF 100-400mm کانن یک لنز کلاسیک بوده ولی با سلیقه‌ی همه سازگار نبود. دلیل اصلی این امر هم مکانیسم زوم کشویی یا push-pull آن بود. نسل دوم این لنز یک حلقه زوم پیچشی معمولی دارد و خیلی از بخش‌های آن نیز به روزرسانی شده است.

برای مثال مسیر اپتیکال لنز اصلاح شده است و از عناصر فلورایت و Super UD در آن استفاده شده و یک پوشش رده بالای Air Sphere نیز داخل آن قرار گرفته است. یک لرزشگیر سه حالته‌ی موثرتر هم روی این لنز نصب شده است و کاملا هم ضد آب است.

روی عنصر جلویی و پشتی این لنز هم از پوشش فلورین استفاده شده است. این لنز کانن ویژگی‌های خیلی خوبی دارد ولی کمی برای یک لنز 100-400mm گران به نظر می‌رسد. همچنین برد بالایی را هم که لنزهای مستقل 150-600 دارند را ندارد.

5- Canon RF 600mm f/11 IS STM

مانت: کانن RF | اتوفوکوس: موتور پله ای  (Lead screw) | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 4.5 متر | حداکثر بزرگنمایی: 7.1x | قطر فیلتر: 82 میلیمتر | ابعاد: 93×200 میلیمتر | وزن: 930 گرم

لنز Canon RF 600mm f/11 IS STM (و همچنین Canon RF 800mm f/11 IS STM) برای دوربین‌های بدون آینه سری R طراحی شده است و تجربه کار با آن با تجربه کار با لنزهای تله فتو پرایم دیگر خیلی متفاوت‌تر است.

این لنز یک طراحی هوشمند جمع‌شونده دارد و ابعاد آن تا 200 میلیمتر کاهش می یابد. همچنین به دلیل استفاده از عدسی‌های Diffractive و دیافراگم نسبتا بسته‌‌ی f/11 این لنز وزن خیلی کمی هم دارد. دیافراگم f/11 برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، به لطف استفاده از سیستم اتوفوکوس Dual Pixel مستقر روی حسگر دوربین‌های سری R خیلی محدود کننده نیست.

کیفیت تصویر فوق‌العاده است و ابعاد لنز هم به شکلی است که عکاسی روی دست با آن ساده باشد. به صورت کلی این لنز یکی از بهترین لنز ها برای عکاسی از پرندگان به شما می‌آید.

6- Nikon AF-S 200-500mm f/5.6E ED VR

مانت: نیکون F | اتوفوکوس: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 2.2 متر | حداکثر بزرگنمایی: 4.5x | قطر فیلتر: 95 میلیمتر | ابعاد: 108×268 میلیمتر | وزن: 2300 گرم

در مقایسه با لنزهای 150-600m زوم تامرون و سیگما که برای دوربین‌های نیکون طراحی شده‌اند، این محصول از لحاظ بیشترین برد کمی ضعیف‌تر است. با این وجود این لنز نیکون یک برتری ویژه دارد و آن هم دیافراگم ثابت در تمام محدوده‌ی زوم است.

در تمام محدوده‌ی زوم این لنز دیافراگم روی مقدار ثابت f/5.6 است و در فواصل کانونی بلند به f/6.3 کاهش نخواهد یافت. قابلیت‌های ویژه‌ی این لنز عبارتند از  سیستم لرزشگیر دوگانه 4.5 گام و یک دیافراگم قابل کنترل به صورت الکترومغناطیسی. مثل لنزهای سیگما و تامرون، این قابلیت باعث خواهد شد که در زمان عکاسی پی در پی ثبات بیشتری داشته باشید ولی با دوربین های قدیمی تر نیکون فقط قادر خواهید بود با استفاده از بازترین دیافراگم عکاسی کنید. اتوفوکوس خیلی سریع است و کیفیت تصویر نیز از تمامی جهات فوق‌العاده است. به همین خاطر این لنز یک محصول کاملا ارزشمند به شما می‌رود.

7- Nikon 600mm f/4E FL ED VR AF-S

مانت: نیکون F | اتوفوکوس: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 4.4 متر | حداکثر بزرگنمایی: 7.1x | قطر فیلتر: 40.5 میلیمتر (drop-in) | ابعاد: 166×432 میلیمتر | وزن: 3810 گرم

لنز نیکون 600mm f/4E FL ED VR یکی از بلند‌ترین لنزهای نیکون از لحاظ فاصله کانونی است و با توجه به قیمتی هم که این لنز دارد، هدف اصلی آن عکاس‌های ورزشی و حیات وحش حرفه‌‎ای است. این لنز به لطف استفاده از عناصر فلورایت، نسبت به نسل قبلی خودش خیلی سبک‌تر است.

این موضوع باعث شده است که وزن این لنز حدودا 25% کمتر باشد. با این وجود با وزن 3810 گرم باز هم یک لنز خیلی سنگین محسوب می‌شود. برای استفاده از این محصول برای مدت طولانی باید از تک پایه استفاده کنید.

همانطور که از یک لنز پرایم رده بالای نیکون انتظار دارید، کیفیت اپتیکال تصویر این لنز خیلی بالاست و سیستم اتوفوکوس هم شما را نا امید نخواهد کرد. در صورتی که قیمت این لنز برای شما زیاد نباشد، خرید آن بشدت توصیه می شود.

8- Sigma 100-400mm f/5-6.3 DG OS HSM | Contemporary

مانت: نیکون F، کانن F، سیگما | اتوفوکوس: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 1.6 متر | حداکثر بزرگنمایی: 4.1x | قطر فیلتر: 67 میلیمتر | ابعاد: 86×182 میلیمتر | وزن: 1160 گرم

در مقایسه با لنزهای 150-600 میلیمتر سیگما، این لنز برد خیلی کمتری دارد ولی نسبتا جمع و جورتر است. همچنین وزن آن نیز تقریبا نصف مدل Contemporary لنز 150-600 و تقریبا یک سوم مدل Sport این لنز است. به همان خاطر برای مدت‌های طولانی استفاده از آن روی دست خیلی راحت‌تر است. همچنین می‌توانید در حالی که بدنه دوربین روی سه پایه یا تک پایه است هم از آن استفاده کنید. تنها نقطه ضعف این لنز این است که هیچگونه حلقه نصب سه پایه اختیاری برای این لنز عرضه نشده است. در صورتی که این امکان وجود داشت تعادل بیشتری در زمان عکاسی و به خصوص زمان عکاسی به صورت عمودی داشتید.

کنترل‌های پیشرفته این لنز عبارتند از اتوفوکوس دوگانه‌ی قابل تغییر (با امکان اولویت دادن به حالت اتوفوکوس و یا حالت دستی)، حالت‌های لرزشگیر ثابت و حرکت افقی و تنظیمات اختصاصی دوگانه. علاوه بر امکان استفاده از حلقه کنترل پیچشی، شما می‌توانید زوم را به صورت کشویی یا  Push-Pull هم تغییر دهید. یک هود لنز اختصاصی با شیار جای انگشت در انجام این کار به شما کمک خواهد کرد.

9- Fujifilm XF100-400mm f/4.5-5.6 R LM OIS WR

مانت: مانت X فوجی | اتوفوکوس: Dual linear موتور پله ای | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 1.75 متر | حداکثر بزرگنمایی: 5.3x | قطر فیلتر: 77 میلیمتر | ابعاد: 95×211 میلیمتر | وزن: 1375 گرم

این لنز از لحاظ ظاهری خیلی باکیفیت به نظر می‌رسد و در حقیقت هم اینگونه است. این لنز دارای یک سیستم اتوفوکوس فوق سریع است که براساس موتورهای پله ای Dual Linear ساخته شده است. همچنین این لنز یک لرزشگیر اپیتکال 5 گام نیز دارد. مسیر اپتیکال لنز هم از کیفیت بالایی برخوردار است و حاوی 5 عنصر ED به علاوه یک عنصر Super ED است.

مجموعه‌ی کاملی از واشرهای ضدنفوذ روی این لنز قرار گرفته است و پوشش فلورین روی عنصر جلویی به دفع رطوبت و اثر انگشت کمک می‌کند. با وجود اینکه این لنز از همان ابتدا به عنوان یک لنز APS-C ساخته شده است و قطر تصویر آن نسبت به لنزهای فول فریم کوچک‌تر است اما برای یک لنز 100-400mm نسبتا سنگین است. عملکرد کلی و کیفیت تصویر این لنز فوق‌العاده است ولی شارپنس تصویر در فواصل کانونی بلندتر کمی کاهش می یابد.

10- Panasonic DG Vario-Elmar 100-400mm f/4-6.3 Asph. Power O.I.S.

مانت: میکرو سه چهارم | اتوفوکوس: موتور پله ای | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 1.3 متر | حداکثر بزرگنمایی: 6x | قطر فیلتر: 72 میلیمتر | ابعاد: 83×172 میلیمتر | وزن: 985 گرم

این لنز عکاسی از پرندگان که به خوبی ساخته شده است برای یک لنز میکرو سه چهارم نسبتا بزرگ است و وزن آن نیز حدودا یک کیلوگرم است. با مانت میکرو سه چهارم، این لنز علاوه بر امکان نصب روی دوربین‌های پاناسونیک روی دوربین‌های بدون آینه الیمپوس نیز قابل استفاده است.

وزن این لنز تقریبا به اندازه‌ی لنزهای 100-400mm تامرون و سیگما برای دوربین‌های فول فریم است. با این وجود ضریب کراپ 2x دوربین‌های میکرو سه چهارم باعث خواهد شد که فاصله کانونی موثز این لنز به 800 میلی‌متر برسد و مانند یک لنز 150-600mm روی دوربین‌های APS-C عمل کند.

مثل همیشه این موضوع باعث خواهد شد که ثابت نگه داشتن لنز در زمان عکاسی کار سختی باشد ولی این لنز پاناسونیک کیفیت ساخت خیلی خوبی دارد و در کنار آن از قابلیت قفل زوم، حلقه‌ی نصب سه پایه و لرزشگیر تصویر هم استفاده شده است تا لرزش‌های ایجاد شده تا جای ممکن کاهش یابند.

تمامی این قابلیت‌ها عملکرد خیلی خوبی در کنار یکدیگر دارند ولی سیستم لرزشگیر ممکن است در زمان حرکت افقی خیلی موثر نباشد. اتوفوکوس خیلی سریع و دقیق است و کیفیت تصویر هم به صورت کلی خوب است. البته در فواصل کانونی بلند ممکن است شارپنس تصویر کمی افت پیدا کند.

11- Olympus M.Zuiko Digital ED 300mm f/4 IS Pro

مانت: میکرو سه چهارم | اتوفوکوس: Stepping Motor| لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 1.4 متر | حداکثر بزرگنمایی: 5.3x | قطر فیلتر: 77 میلیمتر | ابعاد: 77×227 میلیمتر | وزن: 1270 گرم

این لنز عکاسی از پرندگان المپیوس گزینه خیلی خوبی برای جایگزینی لنز زوم 100-400mm پاناسونیک برای دوربین‌های میکرو سه چهارم است. این لنز کیفیت ساخت خیلی خوبی دارد. در ساخت آن از واشرهای ضدنفوذ کامل استفاده شده است و امکان مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب را نیز دارد. این لنز فاصله کانونی ثابت دارد که در مقیاس فول فریم برابر با 600 میلیمتر است و مانند لنزهای زوم لنزی همه کاره نیست.

با این وجود این موضوع برای عکاسی از پرندگان مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند زیرا معمولا در زمان استفاده از لنزهای زوم هم از بیشترین فاصله کانونی آن استفاده می‌شود. یک نقطه قوت خیلی خوب برای این لنز این است که دیافراگم f/4 آن در مقایسه با اکثر لنزهای زوم که دیافراگمی برابر با f/5.6 یا f/6.3 در همین فاصله کانونی را دارند، یک دیافراگم نسبتا باز محسوب می‌شود.

از دیگر نقاط قوت این لنز هم می‌توان به کلید قابل برنامه ریزی روی بدنه‌ی لنز، لرزشگیر داخلی با قابلیت کاهش لرزش تا 4 گام و محدود کننده‌ی فاصله اتوفوکوس آن اشاره کرد. شما می‌توانید با استفاده از محدودکننده‎ی فاصله اتوفوکوس، فوکوس را روی یکی از فواصل کانونی کوتاه یا بلند قفل کنید. خود اتوفوکوس نیز نسبتا سریع است و کیفیت تصویر هم فوق‌العاده است.

آموزش عکاسی اقساطی

12- Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS

مانت: سونی E | اتوفوکوس: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله فوکوس: 2.4 متر | حداکثر بزرگنمایی: 1.5x | قطر فیلتر: 95 میلیمتر | ابعاد: 112×318 میلیمتر | وزن: 2115 گرم

این لنز جدید مانت E سونی همان برد 600 میلیمتر لنزهای 150-600mm لنزهای سیگما و تامرون را دارد. وزن و ابعاد این لنز عکاسی از پرندگان سونی نسبتا معمولی است ولی روی دوربین‌های سبک وزن سری آلفای سونی کمی سنگین به نظر می‌رسد. مثل رقبای دیگر زمانی که از این لنز روی دوربین‌های APS-C استفاده کنید، فاصله کانونی آن به حدود 900 میلیمتر می‌رسد.

سیستم لرزشگیر مورد استفاده در این دوربین سه حالت مختلف دارد. شما می‌توانید یکی از حالت‌های Static یا Panning را انتخاب کنید. حالت سوم هم Exposure-Only است و فقط زمانی که کلید شاتر را فشار دهید لرزشگیر درگیر خواهد شد. این موضوع باعث خواهد شد ردیابی حرکات ناگهانی پرنده‌ها خیلی راحت‌تر باشد. سیستم اتوفوکوس DDSSM یا Direct Drive Super Sonic Motor فوق‌العاده سریع است. کلیدهای قابل برنامه ریزی قفل فوکوس در اطراف بدنه قرار گرفته اند.

لرزشگیر اپتیکال تصویر این لنز به خودی خود خیلی موثر است و در صورتی که با لرزشگیر داخلی دوربین‌های بدون آینه A7 و A9 هم تلفیق شود عملکرد آن خیلی بهتر خواهد بود. شارپنس، کنتراست و دیگر مشخصه‌های تصویر هم فوق‌العاده هستند و در طول تمام محدوده‌ی زوم ثابت هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
عکس ژورنال چیست؟ تاریخچه پیدایش و انواع آن
عکس ژورنال چیست؟ تاریخچه پیدایش و انواع آن
3 روز پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه