علاوه بر این توجه به اصول ترکیببندی به شما کمک میکند به سرعت مهارتهای عکاسی خودتان را بهبود ببخشید و به همین خاطر این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه ما روی یکی از اصول ترکیب بندی به نام خطوط همگرا در عکاسی تمرکز خواهیم داشت.
خطوط همگرا چه خطوطی هستند؟
در خط مستقیم را در نظر بگیرید. این خطوط ممکن است با هم موازی باشند یعنی اینکه فاصلهی آنها از هم برابر است و تا بینهایت هم برابر باقی خواهد ماند و یا میتوانند همگرا باشند.
خطوط همگرا فاصله یکسانی از یکدیگر ندارند و در نهایت با هم تلاقی یا برخورد خواهند داشت. برای اینکه دو خط همگرا دانسته شوند نیازی نیست که حتما با هم تلاقی داشته باشند بلکه خطوطی هم که در خارج از عکس با همدیگر برخورد داشته باشند نیز همگرا دانسته میشوند.
البته خطوط همگرا در عکاسی به ندرت خطوط واقعی هستند. در واقع منظور ما از خطوط همگرا مواردی مثل ریل قطار، فنسها، لبههای سخت ساختمانها در عکاسی معماری، جادهها و خیابانها و مجموعهای از خطوط طبیعی دیگر است.
کی و چطور از خطوط همگرا در عکاسی استفاده کنیم؟
در صورتی که کمی با عکاسی آشنا باشید احتمالا میدانید که خطوط همگرا یک موضوع بحث برانگیز در عکاسی هستند. برخی افراد عقیده دارند که استفاده از خطوط همگرا نباید کلیشهای باشد و در مقابل برخی دیگر عقیده دارند که یادگیری مفهوم خطوط همگرا در ترکیببندی یکی از اصول خیلی مهم ترکیببندی است.
[relatedpost post=”73700″]
اما حقیقت این است که استفاده از خطوط همگرا باید چیزی بین این دو عقیده باشد. شما باید به صورت خلاقانه، با استراتژی و به زیبایی از خطوط همگرا استفاده کنید تا تصاویر خودتان را بهبود ببخشید و بتوانید با استفاده از آنها به مخاطب خود یک پیام ارسال کنید.
این موضوع کاملا به استفاده از خطوط همگرا و استفادهی درست از آنها بستگی دارد. در ادامه چگونگی این کار را بررسی خواهیم کرد:
1- افزودن احساس عمق به تصاویر
هر کاری که بتواند باعث شود یک عکس دوبعدی به شکل یک تصویر سهبعدی دیده شود باعث تقویت آن خواهد شد.
زمانی که ما در مورد یک کادربندی خاص برنامهریزی میکنیم، ما میخواهیم مخاطب را به داخل تصویر خودمان بکشانیم و او را در عکسی که گرفتهایم غوطهور کنیم. خطوط همگرا به ما کمک میکنند این کار را انجام دهیم. به دلیل اینکه این خطوط هرچقدر که جلوتر میروند به هم نزدیکتر میشوند، میتوانند توهم کشیده شدن داخل عکس را در مخاطب ایجاد کنند. در ترکیب با یک لنز واید، عمق میدان زیاد و یا یک نقطهی دید اغراقآمیز (مثل زمانی که روی زمین دراز میکشید و عکاسی میکنید)، خطوط همگرا به ابزارهای خیلی قدرتمندی برای افزودن عمق به تصاویر شما تبدیل خواهند شد.
2- متمرکز کردن توجه مخاطب
با کادربندی سوژه با استفاده از خطوط همگرا در عکاسی شما میتوانید دقیقا نظر مخاطب را به سمت نقطهای که مدنظرتان قرار دارد هدایت کنید.
[relatedpost post=”117681″]
به یاد داشته باشید اینکه خطوط همگرا به تنهایی مرکز توجه اصلی تصویر شما نیستند هیچ اشکالی ندارد. در موارد متعددی این خطوط نباید نقطهی توجه اصلی عکس باشد بلکه باید از سوژهی اصلی حمایت کنند و توجه مخاطب را به سمت آن هدایت کنند. شما میتوانید از این خطوط برای هدایت چشم مخاطب به سمت سوژه اصلی استفاده کنید و یا سوژه را بین این خطوط قرار دهید.
این تکنیک کادربندی یکی دیگر از عناصر قدرتمند عکاسی است که در ترکیب با خطوط همگرا میتواند باعث خلق نتایج فوقالعادهای برای شما شود.
3- فقط از یک زاویه عکاسی نکنید
خطوط همگرا بسته به زاویهای که از آنها عکاسی میکنید میتوانند تاثیر متفاوت و منحصر به فردی داشته باشند بنابراین فقط به عکاسی از یک زاویه رضایت ندهید.
به جای این کار نگاه منتقدانهای به زوایا و نقاط دید مختلفی که برای عکاسی استفاده میکنید داشته باشید و از تجربه کردن زوایای جدید برای پیدا کردن بهترین زاویه نترسید.
4- برای عکاسی از خطوط همگرا یک هدف داشته باشید
زمانی که ما فقط به دلیل اینکه اسم مفاهیمی مثل خطوط همگرا را شنیدهایم، از آنها در تصاویر خودمان استفاده میکنیم، فقط کادر تصویر را با یک مفهوم خالی پر میکنیم. اما ترکیببندی باید هدفدار باشد. شما قبل از اینکه کلید شاتر را فشار دهید باید از خودتان بپرسید «چرا؟»
[relatedpost post=”141040″]
در مورد خطوط همگرا در عکاسی شما میتوانید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
- آیا میخواهید خطوط به هم برسند؟
- برای اینکه تصورات خودتان را به بهترین شکل اجرا کنید، خطوط در چه جایی باید به هم برسند؟
- خطوط همگرا در کادربندی شما چه هدفی دارند؟
5- نقطهی همگرایی
صرف نظر از اینکه خطوط همگرا در تصویر شما به هم میرسند یا خیر شما نباید بدون فکر کردن در مورد نقطهی همگرایی و تاثیر آن روی تصویر از آنها در ترکیببندی خودتان استفاده کنید. اول از همه از خودتان بپرسید که اصلا دوست دارید خطوط به هم برسند یا نه؟ به هم رسیدن خطها در خارج از کادر تصویر ممکن است یک احساس عدم تعادل دلپذیر به تصویر شما ببخشد.
از طرفی ممکن است شما بخواهید که نقطهی توجه عکس را روی نقطهی همگرایی قرار دهید. یک نمونهی محبوب از این موضوع عکاسی از خطوط قطار در حالی است که یک قرار در دوردست و دقیقا جایی که ریلها به هم میرسند، روی آن قرار دارد
قبل از اینکه برای عکاسی از خطوط همگرا بیرون بروید لازم است یک نکتهی دیگر را هم در نظر داشته باشید: موضوعات ارائه شده در این مطلب قانون سفت و سخت نیستند و شما میتوانید بسته به نیاز خودتان آنها را تغییر دهید.
زمانی که خیلی درگیر قوانین شوید، جریان خلاقیت خودتان را از دست میدهید و نمیتوانید از چیزهایی عکاسی کنید شما را تحت تاثیر قرار میدهند. وظیفه شناس باشید اما از عکاسی لذت ببرید. شما با تمرین میتوانید تعادل بین این دو را به خوبی حفظ کنید.
https://contrastly.com/how-to-use-converging-lines-for-exceptional-compositions/