دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

7 ایده ساخت عکس با هوش مصنوعی؛ راهنمای شرکت در بخش جنبی جشنواره ایران من

7 ایده ساخت عکس با هوش مصنوعی؛ راهنمای شرکت در بخش جنبی جشنواره ایران من

ابزارهای ساخت عکس محبوب که از طریق آنها می‌توانید برای شرکت در جشنواره عکس ایران من، عکس بسازید سبه شرح زیر هستند:

  • هوش مصنوعی DALL-E
  • هوش مصنوعی Runway ML
  • هوش مصنوعی MidJourney
  • هوش مصنوعی Artbreeder
  • هوش مصنوعی AI

7 ایده عکس برای ساخت عکس با هوش مصنوعی:

    1. یک پرتره خانوادگی در لباس‌های محلی و سنتی

    1. تصویری از خانواده در دوره‌های مختلف زمانی

    1. عکسی خانوادگی از یک موقعیت به‌ یادماندنی مانند فارغ‌التحصیلی

    1. دورهمی شب یلدا

    1. سیزده بدر فامیلی در طبیعت

    1. چیدن سفره افطار یا هفت سین به همراه اعضای خانواده

    1. عکس خانوادگی در کنار یکی از آثار باستانی مانند تخت جمشید

نورنگار با هدف ارتقای سطح کیفی عکاسی و آشنایی هرچه بیشتر جوانان ایرانی مستعد با جشنواره‌های مختلف، جشنواره عکس ایران من را در دو بخش برگزار می‌کند. این جشنواره امسال به‌طور ویژه‌ای با هدف استفاده و آشنایی شرکت کنندگان با تکنولوژی‌های جدید از قبیل هوش مصنوعی، بخش جنبی را به تولید عکس با استفاده از ابزارهای ساخت عکس اختصاص داده است. از طرفی شاید برای بسیاری از شرکت‌کنندگان فضای استفاده از این ابزار ناآشنا باشد، به همین دلیل تصمیم به انتشار یک راهنمای مناسب درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت عکس گرفتیم.

ظهور هوش مصنوعی در عکاسی

ظهور هوش مصنوعی در عکاسی

با اینکه استفاده از فناوری هوش مصنوعی و ابزارهای آنلاین برای خلق تصاویر خلاقانه تاریخچه دور و درازی ندارد و محدود به چند سال اخیر می‌شود، اما نمی‌توان از نقش پیشرفت تکنولوژی و قدم‌های اولیه‌ای که برای رسیدن به هنر دیجیتال برداشته شد، چشم‌پوشی کرد.

از اوایل دهه 1990 تا نزدیک به سال 2000 میلادی، با ورود نرم‌افزارهای ادیت و ویرایش مثل ادوبی فوتوشاپ، راه‌های جدیدی برای ایجاد تغییر در تصاویر گرفته شده با دوربین باز شد که همین نقطه را می‌توان شروع رسیدن نوآوری در هنر با استفاده از تکنولوژی نوین نامید.

تاریخچه کوتاهی از ورود هوش مصنوعی به عکاسی

شاید اولین قدم‌های جدی در راه رسیدن به هوش مصنوعی امروزی را بتوان در سال 2010 مشاهده کرد. زمانی که یان گودفلو (Ian Goodfellow) با معرفی GANها تصاویر جدید را خلق کرد. اولین پرتره تولیدشده با هوش مصنوعی در سال 2018 با عنوان پرتره ادموند دی بلامی به فروش رسید که اولین اثر واقعی تولید شده با هوش مصنوعی بود. پروژ‌های مبتنی بر این فناوری از سال 2019 شروع به ساخت عکس چهره‌های انسانی کردند که تا پیش از آن نظیر نداشت.

با ورود ابزارهای ساخت عکس همچون Runway ML و Artbreeder از سال 2019، شروع رسمی فعالیت هوش مصنوعی مشترک برای فعالیت در کنار هنرمندان و خلق تصاویر خلاقانه در این سال کلید خورد. پس از آن هم در سال 2021 نسخه اولیه DALL-E با ساختار تبدیل متن به عکس در دسترس علاقمندان قرار گرفت و از آن پس ابزارهای مختلف با جزئیات و کیفیت بالاتر، در حال ارتقای نوآوری در هنر هستند.

جشنواره عکس ایران من و هدف از آن

جشنواره عکس ایران من

اهداف برگزاری جشنواره عکس ایران من را می‌توان در بخش‌های مختلف اهداف فرهنگی و هنری دسته‌بندی کرد. این جشنواره با هدف تبلیغ و نمایش فرهنگ اصیل ایرانی و تاثیر هنر در گسترش فرهنگ‌ها برگزار می‌شود. از طرف دیگر دغدغه عکاسی و توجه به استعدادهای نوظهور باعث شده تا نورنگار به‌دنبال راه‌حلی برای به نمایش گذاشتن توان جوانان ایرانی در عکاسی باشد.

همچنین بخاطر حرکت سریع دنیا به‌سمت استفاده هرچه بیشتر از فناوری‌های مختلف، توجه به تکنولوژی نوین و هنر دیجیتال باعث شده تا یک بخش جشنواره به استفاده از هوش مصنوعی برای خلق عکس‌های مفهومی و خلاقانه اختصاص پیدا کند.

آموزش نحوه ثبت نام در جشنواره عکس نورنگار

مقاله مرتبط: آموزش نحوه ثبت نام در جشنواره عکس نورنگار

عکاسی جامع

نقش هوش مصنوعی در خلق تصاویر خلاقانه

دسترسی و ساخت بسیاری از فضاها و لوکیشن‌ها در دنیای واقعی مستلزم صرف هزینه‌های زیاد است. از طرفی فراهم کردن یک محیط عکاسی سورئال و خارق‌العاده بدون سفر به مناطق خاص و ارتباط با افراد حرفه‌ای ممکن نیست. بخاطر محدودیت‌های خاصی که برای عکاسی در تم‌های مختلف وجود دارد، استفاده از هوش مصنوعی یک راه حل سریع، آسان و کم هزینه به‌نظر می‌رسد. عکاسی با هوش مصنوعی را می‌توان یک دروازه جدید برای ورود به دنیای تصورات ناب معرفی کرد.

تفاوت عکس‌های خلق شده با هوش مصنوعی و عکس‌های سنتی

تفاوت عکس‌های خلق شده با هوش مصنوعی و عکس‌های سنتی

در واقع زمینه اصلی خلق تصاویر با هوش مصنوعی، تصورات و فانتزی‌ها ذهنی افراد است در حالیکه عکس‌های سنتی ریشه در واقعیات و دنیای واقعی دارد. عکاسی سنتی به مهارت‌های عکاس، دوربین و تجهیزات مورد استفاده و همچنین لوکیشن و فضای عکاسی وابسته است در حالیکه عکاسی با هوش مصنوعی به خلاقیت ذهنی، بیان جزئیات فرد و قدرت تحلیل داده ابزارهای ساخت عکس بستگی دارد.

از طرف دیگر عکاسی سنتی برای ثبت اتفاقات زندگی عادی، افراد و مکان‌های مختلف اهمیت دارد در حالیکه ساخت عکس با هوش مصنوعی دنیای خیال را به واقعیت تبدیل می‌کند. در کل هوش مصنوعی را می‌توان ابزاری مناسب برای خلق تصاویر خلاقانه و خارج از دنیای واقعی تلقی کرد در حالیکه عکاسی سنتی بهترین روش برای ثبت احساسات و وقایع در لحظه است.

مراحل ایجاد تصاویر با هوش مصنوعی برای شرکت در جشنواره ایران من

یکی از نکاتی که برای شرکت در جشنواره عکس ایران من باید بدانید، نحوه استفاده از ابزارهای آنلاین و هوش مصنوعی برای ساخت عکس است. با اینکه این ابزارها با کمک اطلاعات قبلی و داده‌هایی که دارند به‌خوبی از پس خلق تصاویر خلاقانه برمی‌آیند اما باید این نکته را هم توجه کنید که توضیحات شما و ایده‌هایی که برای توضیح فضای مورنظر به‌کار می‌برید، کلید اصلی تولید عکس‌های مفهومی است.

چرا باید در جشنواره عکس ایران من با هوش مصنوعی شرکت کنیم؟

مزیتی که ابزارهای ساخت عکس نسبت به عکاسی سنتی دارند، در دسترس و کم هزینه بودن آنهاست. برای بسیاری از افراد شرکت در جشنواره‌های عکاسی یک رویاست، اما بخاطر هزینه‌های سنگین خرید دوربین و تجهیزات و همچنین مهارت پایین در عکاسی، امکان شرکت در جشنواره وجود ندارد.

با استفاده از ابزارهای ساخت عکس و هوش مصنوعی، همه علاقمندان می‌توانند در جشنواره عکس ایران من شرکت کنند و خلاقیت و نوآوری در هنر خود را محک بزنند. در واقع این بخش از جشنواره را می‌توان یک فرصت برابر برای تمام شرکت‌کنندگان در نظر گرفت.

چگونه با استفاده از هوش مصنوعی تصویر بسازیم؟

برای ساخت عکس با استفاده از هوش مصنوعی باید اول یک تصویر ذهنی و کلی از موضوع در ذهن خود بسازید. بهتر است جزئیات مدنظر را روی کاغذ یادداشت کنید تا در مرحله توضیح برای ابزارهای ساخت عکس، دچار مشکل نشوید. در مرحله دوم وارد ابزارهای آنلاین شوید و تم موردنظر خود را کامل و واضح به هوش مصنوعی توضیح دید. در این بخش بهتر است به اینکه می‌خواهید فضای عکس شما چگونه باشد اشاره کنید؛ مانند محیط تاریخی، فانتزی، استفاده از طبیعت و یا جهان آینده.

همچنین نیاز است جزئیاتی مانند فضای عکس که در محیط داخل است یا بیرون، استایل عکس، تنال رنگ و جو محیط که دوستانه و صمیمی باشد یا سرد و خشک را به هوش مصنوعی مورد استفاده خود توضیح دهید. بعد از آن نیاز است که به توضیح جزئیات بیشتری مانند افراد، نوع پوشش، حالت صورت و پوزیشن هرکدام بپردازید. سپس به المان‌های پس زمینه، آیتم‌های مهم، منظره اطراف و نور محیط اشاره کنید تا هوش مصنوعی مورد استفاده بتواند نزدیک‌ترین تصویر را به ذهنیت شما بسازد. در مرحله آخر هم فرمان ساخت عکس را بدهید تا نتیجه کار را مشاهده کنید.

آموزش ساخت عکس رایگان با هوش مصنوعی؛ ساخت عکس با AI

مقاله مرتبط: آموزش ساخت عکس رایگان با هوش مصنوعی؛ ساخت عکس با AI

چه ابزارهایی برای ساخت عکس با هوش مصنوعی مناسب هستند؟

در جدولی که در ادامه خواهید دید، بهترین ابزارهای ساخت عکس برای شرکت در مسابقات مختلف مخصوصاً جشنواره عکس ایران من، به شما معرفی می‌شود. هرکدام از این ابزار با تکیه بر اصول خاصی، کار ساخت عکس را انجام می‌دهند که می‌توانید بسته به سلیقه، مناسب‌ترین را انتخاب کنید.

ابزار هوش مصنوعیویژگی‌هامناسب برایراه دسترسی
DALL-E– خلاقیت بالا و تولید عکس‌های خاص – پشتیبانی مناسب از دستورات سختساخت عکس‌های خلاقانه، فانتزی و با تم سورئالپلتفرم Open AI، Bing image creator، Microsoft Designer
MidJourney– تصاویر زیبا و با جزئیات دقیق – ساخت تصاویر فانتزی و فوتورئالیسمساخت عکس‌های فانتزی با جزئیات خاصاز طریق دیسکورد
Leonardo.AI– تولید سریع و قدرتمند عکس – مخصوص تم‌های خلاقانه و فانتزیساخت طرح خاص برای انواع گیم و تم‌های فانتزیوب‌سایت Leonardo.AI
Artbreeder– ساخت تصاویر پرتره و منظره عالی – کنترل‌های هوشمند برای ساخت تصویرطراحی پرتره، استفاده از استایل‌های متنوعوب‌سایت Artbreeder
Runway ML– ابزار هوشمند برای دستورات پیچیده – متناسب با طراحی‌های صنعتیخروجی تصویر باکیفیت، طراحی‌های تجاریوب‌سایت Runway ML

با استفاده از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی، جشنواره عکس ایران من فرصتی بی‌نظیر برای خلق تصاویر خلاقانه و منحصر به فرد فراهم می‌آورد. این بخش ویژه، با هدف ارتقای هنر دیجیتال و دسترسی آسان‌تر به تکنولوژی‌های نوین، به تمامی علاقه‌مندان اجازه می‌دهد تا استعدادهای خود را در قالب تصاویر مفهومی و هنری به نمایش بگذارند.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در عکاسی

  1. نداشتن محدودیت برای خلق تصاویر خلاقانه
  2. خلق موقعیت‌هایی ورای تصور و واقعیت
  3. استفاده از تکنیک‌های مختلف و خاص برای خلق تصویر
  4. مقرون به‌صرفه و ارزان
  5. صرفه‌جویی در وقت
  6. مشاهده فوری نتیجه کار
  7. ایجاد یک تصویر خاص بدون نیاز به ست‌آپ فیزیکی
  8. قابل استفاده برای افراد مختلف چه عکاسان مبتدی و چه حرفه‌ای
  9. تغییر سریع لوکیشن و موضوع بدون تلاش اضافه و فقط با تغییر توضیحات

نکات کلیدی برای موفقیت در جشنواره با تصاویر هوش مصنوعی

نکات کلیدی برای موفقیت در جشنواره با تصاویر هوش مصنوعی

برای شرکت در جشنواره عکس ایران من و دیگر جشنواره‌ها که بخش ساخت عکس با هوش مصنوعی را دارند می‌توانید نکات زیر را در نظر داشته باشید تا بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید.

  1. کانسپت و تم مشخصی را برای خود تعیین کنید و توضیحات خود را براساس آن بنویسید.
  2. درباره پیام، احساسات و داستانی که عکس شما قرار است بازگویی کند خوب فکر کنید.
  3. درباره برندگان قبلی جشنواره‌ها و آثار آنان تحقیق کنید.
  4. در هنگام نوشتن، جزئیات خاص و خلاقانه‌ای که مختص خودتان است را برای خلق تصویر توصیف کنید.
  5. نکات ریزی همچون رنگ‌بندی، نور و سایه تصویر، پس زمینه و جزئیات لباس و محیط را از قلم نیاندازید.
  6. از خروجی باکیفیت کار و تطابق آن با آنچه در نظر داشتید مطمئن شوید و از ابزارهایی با رزولوشن تصویر بالا استفاده کنید.
  7. حتماً احساسات مختلف افراد درون تصویر را به‌خوبی برای هوش مصنوعی توضیح دهید.

هفت ایده برای ساخت عکس

ایده ساخت عکس با هوش مصنوعی ایده ساخت عکس با هوش مصنوعی ایده ساخت عکس با هوش مصنوعی ایده ساخت عکس با هوش مصنوعی ایده ساخت عکس با هوش مصنوعی ساخت عکس با هوش مصنوعی
arrow
arrow

برای شرکت در جشنواره عکس ایران من می‌توانید از ایده‌هایی که در ادامه گفته می‌شود استفاده کنید. این ایده‌ها با ترکیب با نوآوری در هنر شما می‌تواند خلق تصاویر خلاقانه را به دنبال داشته باشد. این هفت ایده به شرح زیر است:

  1. یک پرتره خانوادگی در لباس‌های محلی و سنتی
  2. تصویری از خانواده در دوره‌های مختلف زمانی
  3. عکسی خانوادگی از یک موقعیت به‌ یادماندنی مانند فارغ‌التحصیلی
  4. دورهمی شب یلدا
  5. سیزده بدر فامیلی در طبیعت
  6. چیدن سفره افطار یا هفت سین به همراه اعضای خانواده
  7. عکس خانوادگی در کنار یکی از آثار باستانی مانند تخت جمشید

جشنواره عکس نورنگار

نتیجه گیری

استفاده از تکنولوژی نوین برای خلق تصاویر و در واقع به نوعی عکاسی با هوش مصنوعی، یکی از جدیدترین متدهای هنر دیجیتال برای علاقمندان به این رشته است. با استفاده از ابزارهای آنلاین می‌توان با کمترین هزینه، عکس‌هایی خاص و منحصر بفرد را تولید کنید و بدون محدودیتی در زمینه تجهیزات و لوکیشن، به جمع شرکت‌کنندگان جشنواره‌های مختلف عکاسی بپیوندید.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط