دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

گفت‌وگو با مریم سعیدپور منتخب هفتمین جشنواره عکس ایران من

اخبار جشنواره
گفت‌وگو با مریم سعیدپور منتخب هفتمین جشنواره عکس ایران من

خانم مریم سعیدپور، عکاس برگزیده هفتمین جشنواره عکس ایران من در بخش «عکاسی خلاقانه»، معتقد است که عکاسی نوعی کشف و شهود است که به درک بیشتر انسان از خودش، کمک می کند. وی همیشه سعی کرده است در عکس‌های خود، موقعیت انسان‌ها را در شرایط و مراسم مختلف به تصویر بکشد و در این امر نیز موفق بوده است.

وی قاب و ترکیب بندی تصویر را به خوبی می‌شناسد و این شناخت در عکس‌های مریم سعید پور کاملاً مشهود است.

بخشی از مصاحبه با این عکاس توانمند برای شما علاقه‌مندان به عکاسی و جشنواره عکس در زیر آورده شده‌ است:

مجلس ترحیم
عنوان: مجلس ترحیم

سوال: داستان عکسی که ثبت کردید چیست و برای ثبت آن چه چالشی داشتید؟

” کار من استیج فوتوگرافی است و درواقع من کار چیدمان و طراحی صحنه انجام می‌دهم و بازیگر می‌گذارم و نورپردازی انجام می‌دهم و برای عکاسی به بازیگرها ژست می‌دهم. و این عکس هم از خاطرات کودکی من سرچشمه می‌گیرد. زمانی که از بچگی در خانه دایی بزرگم این مجالس ترحیم را که در شهرستان برگزار می‌شد، می‌دیدم، به همین شکل بوده ‌است. درواقع زن‌هایی که نشسته بودند و پتویی که انداخته شده بود و فرش‌ها و درواقع می‌توان گفت این عکس ادا دینی بوده به اون تصویری که برایم دلنشین بوده و دوست داشتم روزی آن را بازسازی کنم و نتوانستم به این دلیل که مسلما آن موقع هم بچه بودم و هم عکاس نبودم.”

سوال: اگر بخواهید توصیه‌ای به عکاسان جوانتر برای شرکت در جشنواره نورنگار داشته باشید، چه توصیه‌ای خواهد بود؟

” این جشنواره بسیار جشنواره خوبی است. اینکه در این شرایط از عکاسان حمایت می‌شود و برای آنها یک مراسم گذاشته  و به عکس اهمیت داده ‌می‌شود و در نهایت جایزه‌ای تعلق می‌گیرد، از نظر من بسیار اتفاق خوبی است. هر مسابقه عکاسی باعث می‌شود عکاسی در ایران زنده نگه داشته شود. و دم نورنگار از بابت این ماجرا واقعا گرم، چراکه در ایران آنقدر به عکس اهمیت داده نمی‌شود و فستیوال و جشنواره‌ای برگزار نمی‌شود. و از این بابت جشنواره نورنگار یک مسابقه درجه یک برای شرکت کردن است و امیدوارم که شرکت کنندگان حرفه‌ای برای این شرکت در این جشنواره پیش‌قدم شوند.”

آموزش نحوه ثبت نام در جشنواره عکس نورنگار

مقاله مرتبط: آموزش نحوه ثبت نام در جشنواره عکس نورنگار

سوال: چه چیزی باعث شد که شما در آن زمان در جشنواره عکس نورنگار شرکت بکنید؟

” من فکر می‌کنم اولین بار بود که متوجه شدم چنین جشنواره‌ای وجود دارد و راستش من خیلی سال است که جشنواره‌های ایرانی شرکت نمی‌کنم. ولی میشه گفت چون من از بیست سال پیش اولین دوربین‌هام را از نورنگار تهیه می‌کردم، خیلی به مجموعه نورنگار ارادت دارم و دوست داشتم که یک بار در جشنواره شرکت کنم. و با اینکه در آن زمان بسیار مشغول بودم اما توانستم مرخصی بگیرم و در جشنواره شرکت کنم و از طرفی دوست داشتم که با نورنگار یک همکاری داشته باشم.”

سوال: درحال حاضر هشتمین جشنواره با موضوع ” خانواده ایرانی” درحال برگزاری است؛ دیدگاه شما به این موضوع چیست؟ و آیا ما افتخار شرکت شما را در این جشنواره داریم؟

” خیلی دوست دارم و برای من افتخار بزرگی است که بتوانم شرکت کنم. راستش خودم هم روی این موضوع کار کردم و یک مجموعه خوب برای ” خانواده ایرانی” دارم چرا که این موضوع برای من خیلی جذاب است. خانواده ایرانی با تمام افت و خیزهایی که دارند، خانواده را حفظ می‌کنند و حتی می‌توانم بگم در طی سالها خانواده ایرانی خیلی تغییر کرده و خانواده‌ها الان برای ارتباط گرفتن با یکدیگر خیلی تلاش می‌کنند و پدرسالاری هم دیگه مانند قدیم نیست و منسوخ شده و مادرها وارد جامعه شدند و به نظر من این اتفاق خیلی خوبیه. من قاب‌های دلچسبی از این موضوع دارم و خودم هم دوستشان دارم. و به نظرم خانواده ایرانی، اسم خوب و درستی است.”

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط