دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

مصاحبه با محمدرضا فربود قصرالدشتی برگزیده ششمین دوره جشنواره عکس ایران من

اخبار جشنواره
مصاحبه با محمدرضا فربود قصرالدشتی برگزیده ششمین دوره جشنواره عکس ایران من

” سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ کوچه قشو رشو محله گود عربان را که تا اخر بیایی؛ نرسیده به مسجد صورتی (مسجد نصیراملک) آن را میبینی؛ آخرین بازمانده مغازه‌ها/کاسبی‌های ۲۰۰ ساله یکی از قدیمی ترین محله‌های شیراز. خودش آخرین بازمانده از سه نسل؛ همه عطار و سقط فروش. سید مصطفی راحمی ۸۲ ساله با ۷۳ سال سابقه کار در عطاری پدری، بیمه ندارد و هروز به طلب نان حلال می‌آید به میعادگاه اجدادی؛ به قدیمی‌ترین عطاری یکی از قدیمی ترین محلات شیراز: کوچه قشو رشو… “

قسمتی از مصاحبه با منتخب دوره ششم جشنواره عکس ایران من  را برایتان در زیر قرارداده‌ایم:

مصاحبه با محمدرضا فربود قصرالادشتی برگزیده ششمین دوره جشنواره عکس ایران من

سوال: شما در جشنواره ششم نورنگار شرکت کردید و در بخش اول یک رتبه کسب کردید و برنده شدید. من میخوام در رابطه با عکسهاتون از شما سوال بپرسم؟ شما یک عکس ارسال کردید که اسم اثرتون “آخرین بازمانده کوچه قشو و رشو است” اگر ممکنه داستان پشت عکس و چالش‌هایی که برای گرفتنش داشتین رو بگین؟

” عکس آخرین بازمانده قشو و رشو حداقل مربوط به ۴.۵سال پیش هست و اونموقع که این عکس را گرفتم ایشان ۸۲ سال شان بود و الان حداقل ۸۶_۸۷ سال شان هست. ایشان عطاری داشتند که ارثی از پدرشان رسیده بود به ایشان و همینطور ایشان آخرین نفر از کسب‌و‌کاری پدریشون هستند.”

سوال: شما چه چالش‌های برای گرفتن این عکس داشتین؟

“متاسفانه، من خیلی دوست داشتم از داخل خانه ایشان هم عکس بگیرم چون خانه ایشان جزئی از میراث فرهنگی این شهر و بسیار قدیمی هست و هیچکس رو به داخل خانه راه نمی‌دهند و فکر کنم من دو یا سه روز پشت سرهم رفتم تا توانستم این عکس رو ثبت کنم و باید بگویم که کوچه قشو و رشو برای محله گودعربان شیراز و نزدیک مسجد نصیرالملک هست و آخرین بازمانده از مغازه‌های قدیمی ۲۰۰ساله در آن منطقه هست. همچنین خودش هم آخرین بازمانده از اون سه نسلی هست که از پدر و پدربزرگشان این شغل به ایشان رسیده و آن ها هم عطار بودن و ایشان تقریبا ۷۷_۷۸ سال سابقه کار در عطاری داشتند که قبلا هم پیش پدرشان کار می کردند.”

آموزش نحوه ثبت نام در جشنواره عکس نورنگار

مقاله مرتبط: آموزش نحوه ثبت نام در جشنواره عکس نورنگار

سوال: چه چیزی باعث شد شما تو جشنواره نورنگار شرکت کنین؟

“جشنواره نورنگار که امسال هم قطعا شرکت میکنم، پارسال جزو برگزیده ها نبودم ولی جشنواره ششمی رو اولین بار بود شرکت میکردم و اولین بار هم مقام آوردم و این که چرا؟ چون نورنگار معتبر هست و من ارادت خاصی به آقای فروغی دارم و اگر بخوام یه واقعیتی را خدمت شما عرض کنم اینکه من یک دوربین قدیمی داشتم و جایزه شما باعث شد دوربینم را عوض کنم و چقدر خوب که پول نقد به من ندادید و اینکه بن خرید بود باعث شد من دوربینم را عوض کنم.”

سوال: چه توصیه ای برای عکاسانی که امسال می‌خواهند در جشنواره نورنگار شرکت کنند دارید؟

“قطعا تمام عکاسا خودشون خیلی حرفه‌ای تر از من هستند، چون با این عکسهایی که میبینم و فکر میکنم موضوع امسال خانواده ایرانی هست، خودم یک مجموعه خوب دارم که تقریبا همین چند سال اخیر گرفتم. نمیدانم! چه توصیه‌ای بکنم همه عکاسان ماهر و بزرگی هستند که شرکت میکنند و اونا باید به من توصیه کنند.”

سوال: اگر بخواهید برای آن هایی که جوان‌تر هستند و تازه به حوزه عکاسی وارد شدند یه توصیه به عنوان بزرگتر داشته باشید چه می گویید؟

“قطعا عکاسی و سفرش، بیشتر سفر کنند که بتوانند عکس‌های بهتری بگیرند.”

سوال: پس ما افتخار حضورتان در جشنواره هشتم را داریم درسته؟

قطعا! در این جشنواره شرکت می کنم.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط