دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

کانن سرانجام از پرچمدار جدید خود، دوربین بدون آینه EOS R1 رونمایی کرد!

کانن سرانجام از پرچمدار جدید خود، دوربین بدون آینه EOS R1 رونمایی کرد!

بعد از ماه‌ها انتظار، انتشار یک تیزر و یک کمپین تبلیغاتی گسترده، شرکت کانن بالاخره از جدیدترین دوربین بدون آینه خود در سیستم EOS R، با نام EOS R1 رونمایی کرد.

این دوربین که به عنوان پرچمدار جدید کانن معرفی شده، از قابلیت‌های متعددی بهره می‌برد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسان و فیلمبرداران حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

سرآغاز نسل جدیدی از دوربین‌های حرفه‌ای بدون آینه

سرانجام کانن از دوربین جدید و قدرتمند خود به نام EOS R1 رونمایی کرد. این دوربین که بر پایه میراث پرافتخار سری EOS-1 ساخته شده، اولین دوربین بدون آینه این سری است و به طور خاص برای عکاسان حرفه‌ای در زمینه‌های خبری، ورزشی و حیات وحش طراحی شده است.

سرآغاز نسل جدیدی از دوربین‌های حرفه‌ای بدون آینه

قلب تپنده EOS R1، حسگر فول‌فریم 24.2 مگاپیکسلی (stacked) با نور پس‌زمینه (back-illuminated) است که توسط کانن توسعه یافته است. این حسگر در کنار پردازشگر تصویر DIGIC X و شتاب‌دهنده پردازش DIGIC Accelerator، سرعت خواندن تصویر را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد، اعوجاج تصویر ناشی از حرکت دوربین (rolling shutter) را به حداقل می‌رساند و عملکرد فوکوس خودکار را به طور چشمگیری ارتقا می‌دهد.

پیشرفت چشمگیر فوکوس خودکار و منظره‌یاب

به لطف پردازشگر قدرتمندتر و حسگر سریع‌تر، دوربین EOS R1 قادر به خواندن و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از اطلاعات است که این امر، هسته اصلی سیستم فوکوس خودکار آن را تشکیل می‌دهد. کمپانی کانن مدعی است که این دوربین می‌تواند انواع مختلف رشته‌های ورزشی را تشخیص و تفکیک دهد، حرکت بدن سوژه را پیش‌بینی کند و به طور کلی، بهترین عملکرد فوکوس خودکار را در میان دوربین‌های کانن ارائه دهد.

پیشرفت چشمگیر فوکوس خودکار و منظره‌یاب
منظره یاب این دوربین، بزرگترین و با رزولوشن‌ترین منظره یابی است که تاکنون در یک دوربین EOS استفاده شده است و تجربه‌ای بی‌نظیر از عکاسی را برای شما رقم می‌زند.

علاوه بر این، حسگر R1 از طراحی جدیدی بهره می‌برد که شامل پیکسل‌های فوکوس خودکار از نوع ضربدری (cross-type) است. این امر، عملکرد فوکوس خودکار را هنگام عکاسی در حالت عمودی به طور قابل توجهی ارتقا می‌دهد. همانند دوربین R3، مدل R1 نیز به قابلیت فوکوس خودکار با کنترل چشم (Eye Control AF) مجهز شده است. این قابلیت به عکاسان این امکان را می‌دهد که با نگاه کردن به نقطه‌ مورد نظر برای فوکوس در منظره‌یاب، ناحیه فوکوس خودکار را به طور دقیق و آسان جابجا کنند.

عملکرد این قابلیت به لطف منظره‌یاب الکترونیکی بزرگ‌تر جدید، به طور قابل توجهی بهبود یافته است. رزولوشن منظره‌یاب OLED در R1، 9.44 میلیون نقطه است که در مقایسه با 5.76 میلیون نقطه در R3، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

علاوه بر ارتقای رزولوشن، اندازه‌ی این منظره‌یاب نیز از 0.76x به 0.9x بزرگنمایی افزایش یافته است که تجربه‌ی دید کاربر را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد.

در مجموع، پیشرفت‌های چشمگیری که در سیستم فوکوس خودکار و منظره‌یاب دوربین EOS R1 اعمال شده است، آن را به ابزاری ایده‌آل برای عکاسان حرفه‌ای تبدیل می‌کند که به دنبال ثبت تصاویر باورنکردنی در شرایط سخت و پرچالش هستند.

جشنواره عکس نورنگار

پردازش تصویر پیشرفته در دوربین EOS R1

کانن در بخش پردازش تصویر دوربین EOS R1، نوآوری‌های چشمگیری را به کار گرفته است تا این دوربین را از رقبا متمایز کند.

با وجود اینکه حسگر R1 فقط 24 مگاپیکسل رزولوشن دارد، این دوربین قادر است تصاویر را به طور مستقیم در خود دوربین و فقط برای فایل‌های JPEG، تا 96 مگاپیکسل ارتقا دهد. علاوه بر این، الگوریتم‌های یادگیری عمیق (Deep Learning) در R1، قابلیت‌های جدیدی برای کاهش نویز تصاویر ارائه می‌کنند که کیفیت عکس‌ها را به طور قابل توجهی ارتقا می‌بخشد.

پردازش تصویر پیشرفته در دوربین EOS R1
EOS R1 به شما امکان می‌دهد تا تصاویر JPEG را در خود دوربین تا 96 مگاپیکسل ارتقا دهید، که برای چاپ‌های بزرگ یا برش‌های خلاقانه ایده‌آل است.

اما نوآوری‌های کانن در R1 به این موارد ختم نمی‌شوند. در کنار هوش مصنوعی که به عملکرد فوکوس خودکار این دوربین کمک می‌کند، شاهد به‌کارگیری فناوری‌های نوآورانه‌ زیادی مبتنی بر هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف R1 هستیم.

این هوش مصنوعی، به دوربین R1 امکان می‌دهد تا سوژه‌ها را به طور هوشمندانه شناسایی کند، تنظیمات دوربین را به طور خودکار برای شرایط مختلف عکاسی بهینه کند و حتی به عکاس در خلق تصاویر خلاقانه‌تر یاری برساند.

تلفیقی از نوآوری و سنت

دوربین EOS R1 در برخی از جنبه‌ها، رویکردی سنتی‌تر را دنبال می‌کند. این دوربین از حسگر تصویر معمولی بهره می‌برد و خبری از حسگر با شاتر جهانی (global shutter) در آن نیست. با وجود این، R1 همچنان به عنوان سریع‌ترین دوربین کانن شناخته می‌شود و قادر است با استفاده از شاتر الکترونیکی، تا 40 فریم در ثانیه عکس‌برداری کند. عکاسی با شاتر مکانیکی به 12 فریم در ثانیه محدود می‌شود. R1 از یک بافر بسیار بزرگ (با ظرفیت بیش از 1000 فریم) بهره می‌برد و می‌تواند در حالت عکاسی با پیش‌فرآیند نیم ثانیه‌ای، تا 20 فریم عکس بگیرد.

تلفیقی از نوآوری و سنت

این دوربین مجهز به دو درگاه کارت حافظه CFexpress Type B است که هر دو از استاندارد CFexpress 2.0 به جای استاندارد جدیدتر CFexpress 4.0 استفاده می‌کنند. با وجود مزایای بالقوه‌ای که استاندارد CFexpress 4.0 ارائه می‌دهد، تاکنون هیچ دوربینی از این استاندارد استفاده نکرده است. R1 همچنین دارای یک درگاه HDMI با ابعاد استاندارد، جک میکروفون و جک هدفون مجزا می‌باشد.

تلفیقی از نوآوری و سنت
دوربین EOS R1 به یک مانیتور کوچک ثانویه در بالای بدنه مجهز شده است که اطلاعات مختلفی را به نمایش می‌گذارد. این مانیتور، LCD تک رنگ با ابعاد 1.28 اینچ است و اطلاعاتی مانند تنظیمات دوربین، وضعیت باتری، تعداد فریم‌های باقی‌مانده و سرعت عکاسی را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، R1 در مقایسه با دوربین R3 در بخش فیلمبرداری، یک برتری قابل توجه دارد: امکان ضبط با کدگذاری رنگی Canon C-Log2. این قابلیت به فیلمبرداران حرفه‌ای امکان می‌دهد تا در مرحله‌ پس از تولید، کنترل بیشتری بر رنگ و نور تصاویر داشته باشند.

جشنواره عکس نورنگار

قیمت و زمان عرضه

دوربین Canon EOS R1 که اولین بار در ماه‌های گذشته معرفی شده بود، امروز به طور کامل رونمایی شد. اما علاقه‌مندان باید تا پاییز امسال برای خرید این دوربین صبر کنند. با توجه به دوره‌ طولانی معرفی تا عرضه، قیمت نهایی دوربین Canon R1، مبلغ 6299 دلار آمریکا تعیین شده است. این قیمت، R1 را در همان رده‌ی قیمتی سونی a9 III (با قیمت 5999 دلار) قرار می‌دهد.

شایان ذکر است قیمت راه‌اندازی Canon EOS R1، 200 دلار کمتر از قیمت اولیه‌ی دوربین R3 در سال 2021 است. البته در حال حاضر، قیمت دوربین R3 با احتساب کاهش دائمی قیمت و تخفیف‌های بعدی کانن، به 4500 دلار رسیده است.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

منابع : petapixel
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
خرید اقساطی نورنگار
راهنمای خرید اقساطی از نورنگار؛ شرایط و مزایا
15 ساعت پیش - زمان مطالعه : 11 دقیقه
فراخوان جشنواره ملی عکس نیکوکاری منتشر شد
تمدید جشنواره ملی عکس نیکوکاری
4 هفته پیش - زمان مطالعه : 2 دقیقه
ترور ترامپ در قاب تصویر عکاسان
ترور ترامپ در قاب تصویر عکاسان
2 ماه پیش - زمان مطالعه : 2 دقیقه