اما سینماتوگرافی چیست؟ قبل از اینکه به سراغ تکنیکهای سینماتوگرافی برویم، بهتر است بدانیم که اصلا سینماتوگرافی به چه معناست؟
- معنی سینماتوگرافی
- یک سینماتوگرافر چه کاری انجام میدهد؟
- چه عناصری را در نظر میگیرند؟
- ترکیب بندی تصویر
- تکنیکهای سینماتوگرافی
- خارج از چهارچوب فکر کنید
- ارجحیت داستان نسبت به منظره
- زمانتان را به طور موثر مدیریت کنید
- از موقعیتهایی که برای نشان دادن خلاقیت پیش میآید استفاده کنید
- از تجهیزات درست برای کار خود استفاده کنید
- تستهای دوربین را انجام دهید
- یک لیست تصویر بسازید
- لوکیشن،لوکیشن و لوکیشن
- هرگز نگویید«در زمان ادیت درستش میکنم»
- کارکنان خود را راهنمایی کنید
- با دیگران بحث نکنید
معنی سینماتوگرافی
بیایید سینماتوگرافی را تعریف کنیم
درک سینماتوگرافی فراتر از تعریف آن است. فرهنگ لغت آن را به عنوان “هنر ساختن تصاویر متحرک” تعریف میکند. این تعریف تقریبا درست است اما بخشهای دیگری هم دارد.
[relatedpost post=”187075″]
سینماتوگرافی چیست؟
سینماتوگرافی هنر و صنعت ساخت فیلمهای متحرک با ثبت بصری یک داستان است. از نظر فنی، سینماتوگرافی هنر و دانش ثبت نور به صورت الکترونیکی بر روی سنسور تصویر یا به صورت شیمیایی بر روی فیلم است.
سینماتوگرافی ایجاد تصاویری است که میتوانید آنها را روی صفحه نمایش مشاهده میکنید. یک سری عکس که یک روایت منسجم را تشکیل میدهد. سینماتوگرافی هر شات را با در نظر گرفتن اینکه تمام اجزای داخل کادر نیازمند توجه هستند خلق میکند.
آنچه سینماتوگرافی در نظر میگیرد عبارتند از:
- قرار گیری دوربین
- حرکت دوربین
- ترکیب بندی عکس
- اندازه عکس
- فوکوس
- نورپردازی
کارگردان تصمیمات کلیدی را در مورد دوربین اخذ میکند و سینماتوگرافر نیز فردی است که این تصمیمات را اجرایی میکند.
یک سینماتوگرافر چه کاری انجام میدهد؟
یک سینماتوگرافر یا مدیر عکاسی (خلاصه شده به DP یا DoP) فردی است که مدیریت دوربین و گروههای نورپردازی را برای تولید یک فیلم یا یک ویدئو انجام میدهد.
سینماتوگرافرها در کل چرخه تولید نقش دارند و برای ایجاد تصاویری که روی صفحه نمایش مشاهده میکنید با کارگردان ارتباط نزدیک دارند.
چه عناصری را در نظر میگیرند؟
قرارگیری دوربین
مکانی که دوربین را در آنجا قرار میدهند تأثیر زیادی بر واکنش مخاطب نسبت به منظره فیلم برداری شده و در نتیجه بقیه صحنه دارد. این نقطه میتواند تأثیر عاطفی قابل توجهی داشته باشد یا حتی رفتار شخصیت فیلم را منتقل کند.
به عنوان مثال، اگر داستان بخواهد شخصیتی بیادب یا بد اخلاق در هنگام ملاقات با شخص دیگری را نشان دهید، قرار دادن دوربین در نزدیکی دهان که در حال جویدن آدامس است، موثر خواهد بود.
حرکت دوربین
حرکت دوربین میتواند احساسات را در یک صحنه افزایش دهد. اینکه انتخاب کنید دوربین را با شخصیتها حرکت دهید و فیلم بگیرید، یا دوربین را ثابت نگه دارید تا از سوژهها جدا شوید، هر کدام تاثیر متفاوتی روی فیلم نهایی دارند.
ترکیب بندی تصویر
ترکیب بندی به نحوه چیدمان عناصر یک صحنه در یک قاب دوربین اشاره دارد. ترکیب بندی تصویر به چیدمان عناصر بصری برای انتقال پیام مورد نظر اشاره دارد.
یکی از عناصر بصری که باید به صورت ویژه تنظیم شود بازیگران شما هستند.اینکه آنها در کادر قرار خواهند گرفت یا خیر یا اینکه در چه قسمتی از کادر قرار میگیرند تصمیمات مهمی هستند که سینماتوگرافر باید اخذ کند
اندازه تصویر
چه مقدار از صحنه در واقع دیده میشود؟ آیا مخاطب از نمای نزدیک میتواند تغییر حالت و بیان چهرهی مخاطب را مشاهده کند؟ برای مثال با یک نمای کلوزآپ کاملا بسته از لباس سوژه، به مخاطب میگویید که به لباس او توجه کند.
فوکوس
بخشی از کار یک سینماتوگرافر بازی با فوکوس برای تأکید بر جنبههای مختلف داستان است. برای مثال با فوکوس کردن و خارج کردن صحنه از فوکوس میتوانید نشان دهید که سوژه حالت عادی ندارد.
نورپردازی
در حالی که معمولا یک فرد دیگر وظیفه نورپردازی را بر عهده دارد، اما یک سینماتوگرافر باید با نورپردازی صحنه نیز آشنا باشد. به هر حال، سینماتوگرافی همان چیزی است که مخاطب روی صفحه نمایشگر میبینیم و اینکه صحنه چگونه نورپردازی شده است، تاثیر شگرفی رو اثر نهایی خواهد داشت.
همانطور که دیدید، تصمیمات زیادی وجود دارند که شما به عنوان سینماتوگرافر باید در مورد آنها فکر کنید؛ چگونه میتوانید همه این تصمیمات را برنامه ریزی کنید و براساس دیدگاه خود اجرا کنید؟
ابزارهای سینماتوگرافی فیلم
عملی کردن تئوری با لیست شاتها و استوری بورد
تا به اینجا، ما آنچه را که یک سینماتوگرافر در نظر میگیرد را بررسی کردیم ولی باز هم خیلی مسائل دیگر در مورد سینماتوگرافی را بیان نکردهایم. همه این اجزاء (انتخاب عکس، حرکت دوربین، نورپردازی و…) باید در جایی مشخص شوند.
یکی از ابزارهایی که برای مدیر تصویربرداری و کارگردان خیلی مفید است، لیست تصاویر و استوری بورد است. معمولاً فیلمبردار و کارگردان با هم همکاری میکنند تا نقشه اصلی خود را برای پروژه ارائه دهند.
با استفاده از نرمافزار، همکاری در این موارد با دیگر بخشها خیلی آسانتر است. شما میتوانید به سادگی نظرات تمامی عوامل را مشاهده کنید و فیلمبرداری را براساس این نظرات انجام دهید.
و به خاطر داشته باشید، میتوانید از هر نوع دوربین برای سینماتوگرافی استفاده کنید. اگر توانایی تهیه دوربینهای حرفهای را ندارید، میتوانید مثل «شان بیکر» و «رادیوم چونگ» باشید که فیلم Tangerine را از طریق iPhone ضبط کردهاند عمل کنید. لازم به ذکر است که این فیلم برندهی جوایز متعددی شده است.
تکنیکهای سینماتوگرافی
سینماتوگرافی میتواند معانی زیادی داشته باشد، اما هدف نهایی آن ثبت تصاویر موردنظر شما است. استفاده از تکنیکهای مختلفی که برای سینماتوگرافی کاربرد دارند، همان چیزی است که یک فرد متخصص و یک فرد در حال آموزش را از هم جدا میکند.
در ادامه ما لیستی از اصطلاحات و تکنیکهای فیلمبرداری حرفهای مورد استفاده در صنعت سرگرمی را برای کمک به شما آماده کردهایم. با استفاده از این تکنیکها میتوانید به صورت خلاقانهتری به کار خودتان ادامه دهید
خارج از چهارچوب فکر کنید
وقتی استنلی کوبریک تصمیم به ساخت فیلم Barry Lyndon گرفت، او و سینماتوگرافر قدیمی خودش، جان آلکوت میخواستند رکوردهای جدیدی بزنند و نیاز به توسعه فنون جدید فیلمبرداری داشتند.
آنها می خواستند کل فیلم را با نور طبیعی فیلمبرداری کنند. ایدهای بسیار جسورانه و جاه طلبانه برای نورپردازی فیلم. مثلا برای یک صحنه داخلی با شمع، آنها میخواستند که واقعاً با نور شمع فیلم برداری کنند.
این امر موجب هدر رفتن تعداد زیادی فیلم در آن زمان میشد. بنابراین کوبریک و آلکات برای تکمیل صحنه خود لنز مخصوصی را که ناسا ساخته بود قرض گرفتند.
نتیجه این کار یک اثر هنری به تمام معنا بود که همه را شگفت زده کرده بود.
برای پیدا کردن تکنیکهای فیلمبرداری فوقالعاده ممکن است فقط نیاز باشد یک راهحل خلاقانه برای رسیدن به اهداف بصری خودتان پیدا کنید. اما در عین حال به استراتژیهای مفصلی نیاز دارد که به شما و تیم شما کمک میکند تصاویر مورد نیاز خود را بسازید.
یک ابزار مفید استفاده از لیست تصویر برای انتقال اهداف خلاقانهی خودتان به دیگر اعضای گروه است.
با لیستهای تصاویر میتوانید هر تصویر را با جزئیات، اندازه تصویر، حرکات دوربین، نرخ فریم و سایر جزئیات مورد نیاز را که به تصاویر شما کمک میکند، توصیف کنید.
ارجحیت داستان نسبت به منظره
به یاد داشته باشید که همیشه داستانی را برای تعریف کردن داشته باشید. درست است داستان شما بصری است اما باید یکپارچگی خود را حفظ کند. این بدان معنی است که نباید بیش از حد مشغول توسعه “سبک سینمایی” متمایز باشیم و در مقابل فقط روی داستان تمرکز کنیم.
ممکن است بزرگترین تکنیک فیلمبرداری که داشته باشید توانایی شما در تشخیص آنچه در خدمت داستان است باشد.
فیلمهای سینماتوگرافی فوقالعاده را مورد نقد قرار دهید
یادتان باشد که همیشه از افراد دیگر الهام بگیرید و در مورد سینماگران بزرگ مطالعه کنید. به یاد داشته باشید که حتی بزرگان نیز از بزرگان دیگر الهام میگیرند.
اورسون ولز وقتی که از او سوال شد چگونه فیلم «شهروند کین» را ساخته است گفت: “جان فورد، جان فورد و جان فورد.”
منظور او فیلم کلاسیک فورد یعنی دلیجان بود، که نه تنها در دنیای وسترن، بلکه در برخی از تکنیکهای نورپردازی فیلم سیاه و سفید و تکنیکهای فیلمبرداری نیز پیشگام بود. این موضوع نشان میدهد که حتی اورسون ولز نیز از فردی مثل جان فورد الهام گرفته است.
به راحتی می توان گفت اورسون ولز کار فورد را برای به کارگیری برخی از بهترین تکنیکهای سینماتوگرافی تاکنون در نظر گرفته است. فیلمبرداری عالی فورد برای ولز چنان تاثیرگذار بود که وی را به سمت خلق فیلمهای کلاسیک خودش سوق داد.
زمانتان را به طور موثر مدیریت کنید
دوربین و گروه نورپردازی اغلب بزرگترین گروه مجموعه در زمان فیلمبرداری هستند.
شما قرار است با تمامی بخشها بخشها تعامل داشته باشید و مستقیماً (یا غیر مستقیم) عهده دار مسئولیت همه آنها و کارهای آنها باشید.
به همین خاطر باید همیشه برنامه داشته باشید و روی اجرای آنها نظارت کنید. برای این کار نیز باید به استوری برد و لیست تصاویر احترام بگذارید. استفاده درست از ابزارهای مناسب نیز یک تکنیک فیلمبرداری است.
ممکن است بپرسید چرا؟
شما همیشه به زمان بیشتری نیاز دارید و مثل پول، هرچقدر هم که زمان داشته باشید باز هم کافی نخواهد بود.
بنابراین قبل از اینکه حتی پا به صحنه بگذارید، از پوشش آن مطلع شوید. تنظیمات را بشناسید و از برنامه های نورپردازی مطلع باشید.
یک هنرمند باشید(اما یک هنرمند منطقی)
در حالی که نیازی نیست خیلی دقیق عمل کنید و همیشه در خدمت داستان باشید، اما باید تا جای ممکن با اصطلاحات هنرهای تجسمی و طراحی آشنا باشید.
با این کار کمک زیادی به کارگردان، طراح تولید و دیگر افراد حاضر در صحنه خواهید کرد
زمان مهم است و برای ثبت تصاویر فوقالعاده هم لزوما نیازی نیست که دردسرهای زیادی را تحمل کنید. در عین حال، با تصاویر خود و هر فریم مانند یک اثر هنری که میخواهید درست کنید، رفتار کنید.
حتی اگر قصد دارید همزمان با فیلمبرداری در مورد این موارد تصمیمگیری کنید هم باید مطمئن شوید که کادربندی از نگاه بصری کاملا صحیح و منطقی است. بسیاری از تکنیکهای عالی دوربین وجود دارد که میتوانید برای رسیدن به این هدف از آنها استفاده کنید.
کمی وقت بگذارید تا با کارهای هنری عالی آشنا شوید. ممکن است ابزارهای ایجاد تصاویر قدرتمند تغییر کرده باشد، اما اصول اساسی صدها سال است که ثابت مانده است.
از موقعیتهایی که برای نشان دادن خلاقیت پیش میآید استفاده کنید
خودتان را از لحاظ خلاقیت تحت فشار قرار دهید.
برخی اوقات ریسکپذیری میتواند نتیجه خوبی داشته باشد و در صورتی که ریسکهای حسابشدهای انجام دهید میتوانید به نتایج بسیار خوبی دست یابید.
هیچوقت از نقض قوانینی که یاد گرفتهاید نترسید. تکنیکهای فیلمبرداری متعصبانه میتوانند مانع خلاقیت و نوآوری شوند. برخی قوانین وضع شدهاند تا شکسته شوند.
همچنین ریسک نکردن منجر خواهد شد که به ثبت فیلمهای متوسط و خستهکننده عادت کنید.
بهترین آثار سینماتوگرافی شما ممکن است هنگامی که خارج از چارچوب فکر میکنید ظاهر شوند.
از تجهیزات درست برای کار خود استفاده کنید
برای فیلمبرداری لزومابه بزرگترین و بهترین تجهیزات فیلمبرداری روز نیاز ندارید. بعضی اوقات یک دوربین رودوشی ENG تنها چیزی است که یک پروژه به آن نیاز دارد.
با انواع دوربینها و لنزها آشنا شوید. انتخاب دقیق مواردی که به آن نیاز دارید یکی از مهمترین تکنیکهای فیلمبرداری است که شما باید داشته باشید.
زیرا وقتی کارگردان چیز غیرعادی میخواهد، شما نه تنها به گزینههای جایگزین، بلکه به دانش کافی برای استفاده از این تجهیزات هم نیاز خواهید داشت.
دانستن اینکه چگونه میتوانید به اهداف نهایی یکسان دست پیدا کنید، مورد استقبال تهیهکنندهها هم قرار میگیرد. این موضوع باعث خواهد شد که کارهای بیشتری به شما سپرده شود.
تستهای دوربین را انجام دهید
یاد بگیرید که چگونه میتوان با استفاده از نمودار رنگی و مدلهای انسانی، تستهای سنتی دوربین را انجام دهید و بعد از اینکه دوربین را در دست گرفتید، این تستها را انجام دهید.
با آزمون و خطای مناسب، میتوانید دقیقاً نحوه عکس العمل دوربین را قبل از شروع به کار ببینید و بسیاری از استراتژیهای نور و فیلمبرداری را از قبل تعیین کنید.
یک لیست تصویر بسازید
یک لیست تصویر تهیه کنید تا به صورت دقیق بدانید که به چه لنزهایی نیاز دارید. یک لیست تصویر مرتب و منظم، یکی از بهترین ابزارهایی خواهد بود که شما در اختیار دارید.
لوکیشن،لوکیشن و لوکیشن
کمی بالاتر راجع به جان فورد صحبت کردیم، ولی یکی دیگر از کارهای فوقالعادهای که او انجام میداد، فیلمبرداری داخل لوکیشن برای بیشترین تاثیرگذاری ممکن بود.
فورد فیلمهای وسترن بیشماری را در منظره طبیعی و خیره کننده آریزونا فیلم برداری کرد.
او لوکیشن فیلمبرداری را به خوبی میشناخت و صخرههای سر به فلک کشیده قرمز به او کمک میکردند تا تصاویر خود را کاملاً درست کادربندی کند.
مکانهای خوبی پیدا کنید. درک کنید که نور در زمانهای مختلف سال یا روز در آنجا به چه شکل است (بعداً اطلاعات بیشتری در مورد آن خواهید یافت). هرچه مکانهای شما بهتر باشند، تصاویر بهتری هم خواهید داشت و کارهای کمتری هم برای انجام دادن خواهید داشت.
هرگز نگویید«در زمان ادیت درستش میکنم»
البته گفتن این جمله هیچ مشکلی ندارد ولی نباید سعی کنید که فقط به این کار تکیه کنید.
بهترین آثار سینماتوگرافی معمولاً به دلیل مکان و نحوهی نورپردازی شما حاصل میشوند و نه به خاطر نرم افزار ویرایش تصویر.
بعلاوه، هر آنچه را که نمیتوانید به طور طبیعی روی صحنه ضبط کنید، ممکن است نیازمند زمان و هزینه بیشتری برای خلق در زمان ادیت باشد.
کارکنان خود را راهنمایی کنید
یکی از مهمترین نکات فیلمسازی در واقع تکنیکهای دوربین یا ترفندهای روشنایی فیلم نیست، بلکه مهارت ارتباط با افراد است.
کارکنان به تصمیمات سریع و صریح شما احترام زیادی میگذارند بنابراین باید صریح و محترمانه رفتار کنید. تقصیر اشتباهات را به گردن دیگران نیاندازید و یک رهبر مسئولیت پذیر باشید.
از نظر کارکنان، سینماتوگرافرهای رهبر بهترین فیلمبرداران هستند. زیرا این به معنای فیلمبرداری خوب، تنظیمات سریع و به موقع تمام شدن فیلمبرداری است.
با دیگران بحث نکنید
سعی کنید با دیگران بحث نکنید.
اختلاف نظرها همیشه اتفاق میافتد. اولین کاری که باید امتحان کنید و انجام دهید این است که ببینید حق با دیگران است یا خیر.
روحیه را بالا نگه دارید و برای یک هدف مشترک بجنگید. با این دیدگاه به به اختلاف نظرها نزدیک شوید که همه یک هدف مشترک دارید و مسیرهای مختلف را ببینید. با هم کار کنید تا مسیر درست را پیدا کنید.
مقاله خوبی بود ولی ترجمه خوبی نداشت!