برگزاری کارگاه آموزشی تولید مجموعه عکس و استیتمنت نویسی

دبیرخانه پنجمین جشنواره عکس نورنگار کارگاه آموزشی «تولید مجموعه عکس و استیتمنت نویسی» را در تاریخ 25 شهریوره ماه با تدریس داریوش محمدخانی در موسسه فرهنگی صبا برگزار کرد. در این کارگاه علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره در مورد برخی از آثارشان با مشاور هنری جشنواره و مدرس کارگاه مشورت کردند

قسمت اول فایل آموزشی این کارگاه :

دانلود

قسمت دوم :

دانلود

یکشنبه ۲۵ شهریورماه، با حضور مسعود افشانی دبیر جشنواره عکس نورنگار، ابراهیم حیدری دبیر اجرایی جشنواره و داریوش محمد خانی که تدریس این کارگاه آموزشی را بر عهده داشت، مباحثی درباره تولید مجموعه عکس و استیتمنت نویسی مطرح شد.

 

در این کارگاه آموزشی سوالات متداول درباره مجموعه عکس و استیتمنت نویسی پاسخ داده شد و در ادامه محمدخانی پس از توضیحات مقدماتی درباره تک عکس، به نکات اصلی در تولید مجموعه عکس اشاره کرد.

 

به گفته او، مجموعه عکس را می‌‌توان به شکل کلی به این صورت معرفی کرد: «مجموعه باید به گونه ایی باشد که نیت عکاس را -نه در یک فریم- بلکه با چند عکس به چیدمانی منظم و وحدتی خاص به خوبی نشان داده و بیننده را از سردرگمی برهاند.» همچنین مجموعه عکس به دو دسته مجموعه های کلان و مجموعه‌های کوتاه و ایده‌محور تقسیم می‌شود.

 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در توضیح اصطلاح پیشنگری که آن‌را از ملزومات تولید مجموعه عکس بخصوص مجموعه عکس کوتاه و ایده محور دانست، گفت: «اصطلاح پیش نگری به تمامی فرآیند حسی و ذهنی آفرینش عکس مربوط می شود، و در این خصوص، یکی از مهمترین  مفهوم های عکاسی است. این کار مستلزم توانایی دیدن عکس پایانی است پیش از آن که عکس برداری صورت پذیرد، به گونه ای که شیوه های به کار گرفته شده در به دست آمدن نتیجه ی مورد تمایل، سهیم گردند. در این مرحله از فرایند، آفریننده می تواند به کار بسته و آموخته شود،  فراسوی آن، قلمرو دید شخصی و شهود، و چشم آفریننده ی  هر کس است که نمی‌توان آموخته شود، اما می‌تواند باز شناخته و تشکیل گردد».

 

محمدخانی در ادامه به انواع مختلف مجموعه عکس اشاره کرد و داشتن وحدت در وجوه مختلف را از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در عکاسی مجموعه عکس، بخصوص مجموعه‌های کوتاه دانست. به گفته او مجموعه عکس باید از وحدت فکری، وحدت موضوعی، وحدت صوری و وحدت در ارائه برخوردار باشد.

 

در بخش دوم این کارگاه آموزشی ، اطلاعاتی درباره نوشتن استیتمنت ارائه شد. محمد خانی درباره استیتمنت این‌طور توضیح داد: «استیتمنت یک نوشته یا یک پاراگراف است که می تواند بیان کننده کل جریانات مجموعه عکس باشد. استیتمنت که معادله فارسی آن برابر است با گزاره نوشته عکس ها است، می تواند مدخل ورودی به عکس ها باشد. در استیتمنت باید پرهیز کرد از گزاره هایی که در عکس به صورت مستقیم وجود دارد و نیز باید از گزافه گویی و جملات دور از مجموعه عکس (مفاهیمی که در عکس وجود ندارد) یا توجیهی گمراه کننده در مجموعه باید دوری جست.»

 

او در ادامه گفت: «برای آنکه استیتمنت های مجموعه عکس گزاره های درستی داشته باشد بهتر آن است که خود عکاس فضاها و مکان های عکس و عناصر بصری را که می شناسد، بنویسد. همچنین بعد از نوشتن استیتمنت، حتما باید به یک استاد راهنما نشان داده و نظر ایشان را بخواهید راهنمایی های ایشان و مطابقت دادن استیتمنت با مجموعه عکس بسیار مهم است.»

 

به گفته او در استیتمنت نویسی باید به پنج سوال اصلی «چه چیزی؟ چه کسی؟ چه وقت؟ کجا؟ چرا؟ و برخی اوقات چگونه» پاسخ داد: «همچنین از شعارهای سیاسی و اجتماعی و منجی بخش مانند، پرهیز کنید، نباید به فرد یا قوم و قبیله ای حالت ترحم و اهانت آمیز باشد، در کل استیتمنت باید نقش ویژه اطلاع رسانی را داشته باشد و نباید نوشته های آن، قالب برعکس ها باشد!( کوتاه/ مختصر و مفید).»

 

پنجمین جشنواره عکس نورنگار این‌روزها در حال برگزاری است و علاقه‌مندان می‌‌توانند تا ۷ آبان‌ماه آثار خود را برای شرکت در دو بخش اصلی و جنبی جشنواره به نشانی https://noornegar.com/festival/ ارسال کنند. بخش اصلی جشنواره با موضوع «ایران من؛ با تمرکز بر محیط زیست» فقط پذیرای مجموعه عکس و بخش جنبی جشنواره با موضوع «انسان و طبیعت» فقط پذیرای تک عکس‌های ارسالی خواهد بود.