جشنواره عکس ایران من چگونه شکل گرفت؟

مجموعه نورنگار از بدو تاسیس خود در سال 1382، علاوه بر فعالیت تجاری در زمینه واردات و توزیع تجهیزات مدرن عکاسی و تصویربرداری، همواره خود را متعهد به انجام امور فرهنگی دانسته و در این راستا تلاش‌های زیادی از جمله برگزاری جشنواره عکس ایران من نموده است.

جشنواره عکس ایران من

تا پیش از سال 1382، فعالیت‌های فرهنگی نورنگار در قالب حمایت‌ها و اسپانسرینگ از برگزاری نمایشگاه‌های عکس (حدود 400 مورد) و موارد مشابه مثل سفر عکاسان به قطب جنوب، سفر گروهی از عکاسان به هیمالیا و قله اورست و . . . شکل می‌گرفت. اما این گونه حمایت‌ها موجب پراکندگی و عدم تمرکز در راستای سیاست فرهنگی مجموعه نورنگار می‌گردید.

بدین دلیل، در زمستان سال 1392 در جلسه هم‌اندیشی با بزرگان و استادان عکاسی کشور در هتل لاله تهران، بنابر پیشنهاد اکثر حاضران در جلسه برگزاری جشنواره عکس اختصاصی نورنگار مطرح گردید تا با همگانی نمودن فعالیت‌های فرهنگی و جلوگیری از تشتت امور، نسبت به حمایت از عکاسان با استعداد کشور قدمی برداشته شود.

 

جشنواره عکس ایران من

 

با این رویکرد، در خردادماه سال 1393 اولین دوره جشنواره عکس نورنگار با موضوع «سفر و گردشگری» برگزار گردید.

جشنواره عکس ایران من

 

در اولین دوره جشنواره، هنوز وب سایت اختصاصی جشنواره راه‌اندازی نشده بود، لذا علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره می‌بایست یا از طریق ایمیل یا بصورت دیسک CD تصاویر خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کردند. برای مشاهده سایر دوره‌های جشنواره به وب سایت اختصاصی آن به آدرس www.noornegar.com/festival مراجعه کنید.

لازم به ذکر است پس از سال 1393، فعالیت‌های فرهنگی متعدد نورنگار فقط منحصر به برگزاری جشنواره عکس نبوده و برگزاری کارگاه‌های آموزشی عکاسی، نورپردازی و ویرایش عکس را بصورت رایگان در بیش از 14 استان کشور و با همکاری و دعوت ادارات ارشاد شهرستان‌ها برگزار نمود.

جشنواره عکس ایران من

جشنواره عکس ایران من

جشنواره عکس ایران من

 

همچنین برگزاری تورهای عکاسی داخلی و یک تور عکاسی خارج از کشور (تور نمایشگاه فتوکینای آلمان) از فعالیت‌های فرهنگی همزمان با برگزاری جشنواره عکس می باشد.

جشنواره عکس ایران من

 

نکته قابل توجه در برگزاری این جشنواره‌های عکس، انجام مراسم اختتامیه همزمان با برپایی اثار راه یافته به بخش مسابقه، رونمایی از کتاب جشنواره، تقدیر از پیشکسوتان هنر عکاسی کشور و اهداء جوایز برندگان بوده است.

جشنواره عکس ایران من

جشنواره عکس ایران من

 

نماد جشنواره، الهام گرفته از گل لوتوس (نیلوفر آبی) است که در تاریخ باستان ایرانیان نماد صلح و دوستی بوده و در تندیس جشنواره نمود یافته است.

جشنواره عکس ایران من

 

در تمامی دوره‌های برگزار شده جشنواره، از نظر استادان و عکاسان پیشکسوت و صاحب‌نام عکاسی ایران در امر قضاوت و ائری آثار بهره برده و این خود از دلایل مهم اعبار جشنواره عکس ایران من می باشد.

جشنواره عکس ایران من

 

از دوره هشتم جشنواره، نام آن از جشنواره عکس نورنگار به «جشنواره عکس ایران من» تغییر یافت. البته عنوان کلی دوره‌های قبلی جشنواره عکس نورنگار نیز، «ایران من» بوده اما برای حفظ هویت مستقل جشنواره از دوره هشتم ( سال 1401) نام «جشنواره عکس ایران من» جایگزین جشنواره عکس نورنگار گردید. در تمامی دوره های گذشته، این جشنواره بصورت کاملاً مستقل و بدون حمایت بخش دولتی یا خضوضی برگزار شده است.

تلاش و هدف مدیریت محترم جشنواره، جناب آقای محمد فروغی که خود سابقه فرهنگی درخشانی در کارنامه دارند، همواره نمایش زیبایی‌های ایران زمین و پرهیز از سیاه‌نمایی‌های معمول در برگزاری چنین جشنواره‌هایی است.

دوره هشتم جشنواره عکس ایران من هم اکنون با موضوع «خانواده ایرانی» در حال برگزاری است و متقاضیان شرکت در این جشنواره می‌توانند تا 25 آذرماه 1401 آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال و یکی از برندگان جایزه 25 میلیون تومانی این دوره باشند.