عکاسی خلاقانه : بوکه و تاثیر آن در عکاسی

بوکه، یکی از محبوب‌ترین موضوعات در عکاسی است. دلیل محبوبیت زیاد آن این است که بوکه عکس‌ها را از نظر بصری جذاب می‌کند و ما را مجبور می‌کند توجه خود را بر روی ناحیه خاصی از تصویر متمرکز کنیم. این کلمه از زبان ژاپنی آمده است که به معنای واقعی کلمه به عنوان «تاری  یا محو بودن» ترجمه می‌شود.

 

 

بوکه چیست؟

در اصل، بوکه کیفیت قسمت‌های خارج از فوکوس یا «تار» تصویر است که توسط لنز دوربین ایجاد می‌شود. این همان تار شدن یا میزان تاری در پیش‌زمینه یا پس‌زمینه یک سوژه نیست. تاری‌ای که در عکاسی آنقدر عادت دارید که سوژه را از پس‌زمینه جدا می‌کند ، نتیجه عمق میدان کم عمق است و عموماً به سادگی «تاری پس‌زمینه‌» نامیده می‌شود. کیفیت و احساس تار شدن پس‌زمینه/پیش‌زمینه و نقاط منعکس شده از نور، چیزی است که عکاسان آن را بوکه می‌نامند. پیچیده به نظر می‌رسد؟ به تصویر زیر دقت کنید:

 

 

گنجشک خانگی کاملاً فوکوس شده و شارپ است (به این معنی که در عمق میدان قرار دارد)، در حالی که پس‌زمینه از فوکوس خارج است (به این معنی که پس‌زمینه خارج از عمق میدان است). عمق میدان کوچک یا «کم عمق» نتیجه ایستادن نسبتاً نزدیک به سوژه و در عین حال استفاده از دیافراگم باز است.آن دایره‌های گرد با رنگ‌های مختلف را در سمت چپ تصویر می‌بینید؟ این‌ها بازتاب نور بوده و به صورت دایره‌ای هستند زیرا اینگونه لنز آن‌ها را نشان می‌دهد. در این مورد، «نرم» بودن آن مناطق دایره‌ای همان چیزی است که عکاسان آن را «بوکه خوب» می‌نامند.در حالی که برخی از عکاسان استدلال می‌کنند که بوکه فقط به کیفیت بازتاب نور دایره‌ای مربوط می‌شود، بسیاری دیگر معتقدند که بوکه در مورد کیفیت کل منطقه خارج از فوکوس است، نه فقط بازتاب‌ها و نواحی روشن عکس.

 

بوکه خوب و بوکه بد

به یاد داشته باشید، بوکه توسط لنز ارائه می‌شود، نه دوربین. لنزهای مختلف بوکه را به دلیل طراحی نوری منحصر به فرد، متفاوت نشان می‌دهند. به طور کلی، لنزهای پرتره و تله با حداکثر دیافراگم باز بوکه‌ای دلپذیرتر از لنزهای زوم ارزان قیمت ارائه می‌دهند.به عنوان مثال، لنز Nikon 85mm f/1.4D بوکه‌ای فوق العاده زیبا تولید می‌کند، در حالی که لنز    DX 18-140mm f/3.5-5.6G  بوکه ضعیفی در فاصله کانونی و دیافراگم یکسان تولید می‌کند-این اختلاف به دلیل تفاوت در طراحی نوری هر دو لنز است.باز هم ذکر این نکته ضروری است که فقط در مورد تاری پس‌زمینه صحبت نمی‌کنیم. همه لنزها قادر به ایجاد محوشدگی خارج از فوکوس هستند، اما همه لنزها قادر به ایجاد بوکه زیبا نیستند.بنابراین ، بوکه خوب یا زیبا چیست؟ یک بوکه خوب چشم‌ها را نوازش داده و درک ما از تصویر را لذت‌بخش می‌کند و بنابراین، تاری پس زمینه باید نرم و «کرمی» به نظر برسد، با دایره‌های گرد صاف نور و بدون لبه‌های سخت. در اینجا نمونه‌ای از بوکه زیبا ارائه شده توسط لنز Nikon 85mm f/1.4D ارائه شده است:

 

 

به زمینه صاف پشت صورت کودک توجه کنید. نواحی خارج از فوکوس کرمی و نرم به نظر می‌رسند. دایره‌ها گرد و نرم بوده و دارای انتقال تدریجی و زیبا بین مناطق تار هستند. این دقیقاً همان چیزی است که شما آن را بوکه خوب می‌نامید.در باره بوکه بد یا زشت چطور؟ اگرچه بسیاری از افراد استدلال می‌کنند که چیزی به نام بوکه بد وجود ندارد، اما هنوز هم آنچه را که حواس را پرت می‌کند به عنوان “بد” می‌نامیم:

 

 

به تصویر بالا خوب توجه کنید – کیفیت تاری برای چشم خوشایند نیست، با لبه‌های تیز دایره‌ها و خطوط دوگانه.

 

شکل‌های بوکه

شکل نور منعکس شده در مناطق خارج از فوکوس به دیافراگم لنز بستگی دارد. بسیاری از لنزهای قدیمی مانند Nikon 50mm f/1.4D دارای 7 تیغه مستقیم در دیافراگم خود هستند که در نتیجه بوکه‌ای به شکل هفت ضلعی ایجاد می‌شود:

 

 

اکثر لنزهای جدید، دارای 9 تیغه گرد هستند که بوکه‌ای گرد  را ارائه می‌دهند (لنز نیکون 105mm f/2.8 G VR):

 

 

چگونه یک بوکه خوب ایجاد کنیم؟

چگونه می‌توان یک بوکه خوب در تصاویر خود به دست آوریم؟ همانطور که در بالا اشاره شد، بوکه به نوع لنزی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. در حالی که لنزهای زوم ارزان قیمت بوکه ناخوشایندی به همراه دارند، لنزهای ثابت (پرایم) و اکثر لنزهای زوم حرفه‌ای با دیافراگم باز بوکه‌ای با ظاهر خوب ارائه می‌دهند.آیا می‌دانید لنز شما بوکه خوبی تولید می‌کند یا خیر؟ این را امتحان کنید: روی یک جسم از فاصله بسیار نزدیک تمرکز کنید (تا جایی که لنز اجازه می‌دهد، جسم را در فوکوس نگه دارید)، و مطمئن شوید که هیچ اشیایی حداقل در فاصله یک یا دو متری در پشت آن وجود ندارد. اطمینان حاصل کنید که در همان سطح خود شیئی هستید، به طوری که از بالا به آن نگاه نکنید. از یک دیوار ساده به عنوان پس‌زمینه خود استفاده نکنید – سعی کنید یک پس‌زمینه رنگی، ترجیحاً با چند چراغ روی آن پیدا کنید. درخت کریسمس پس‌زمینه مناسبی برای آزمایش بوکه است.هنگامی که یک سوژه تست خوب با زمینه مناسب پیدا کردید، دوربین خود را روی حالت «اولویت دیافراگم» قرار دهید و دیافراگم را روی کمترین عدد تنظیم کنید. در اکثر لنزهای زوم ارزان، کمترین دیافراگم معمولاً f/3.5 است، در حالی که در لنزهای پرایم و زوم حرفه‌ای، می‌تواند بین f/1.2 و f/2.8 باشد.هنگامی که دیافراگم روی کمترین مقدار تنظیم شد، از سوژه خود عکس بگیرید و به LCD پشت دوربین خود نگاهی بیندازید. سوژه باید در فوکوس باشد، در حالی که پس‌زمینه تار است. اگر لنز خوبی دارید، بوکه باید نرم و مبهم باشد و همانطور که در مثال بالا نشان داده شده است، برای چشم خوشایند به نظر برسد. بازتاب‌های دایره‌ای باید گرد و نرم و بدون لبه‌های سخت باشند.

 

کدام لنزها بوکه‌های خوب ایجاد می‌کنند؟

لنزهای زیادی وجود دارند که بوکه‌ای با ظاهر زیبا ایجاد می‌کنند. بیشتر لنزهای پرایم سریع با تیغه‌های دیافراگم گرد مانند Nikon 85mm f/1.4G یا Canon 85mm f/1.2 II USM بوکه‌ای فوق العاده زیبا ایجاد می‌کنند.نسخه ارزان قیمت همان لنز‌ها یعنی -Nikon 85mm f/1.8G و Canon 85mm f/1.8 USM نیز بوکه زیبایی تولید می‌کنند. تعداد زیادی از لنزها برای فهرست‌بندی وجود دارد‌، بنابراین توصیه می‌کنیم بر اساس نیازهای عکاسی خود، تحقیقات بیشتری در مورد لنزهای مختلف انجام دهید.

 

مثال‌هایی برای بوکه

در اینجا تصاویری با بوکه‌های عالی می‌بینید: