عکاسی خلاقانه : تکنیک لنز معکوس در عکاسی ماکرو

چیزهای زیادی وجود ندارد که در صورت استفاده نادرست باز هم کار کنند. برای مثال، هواپیما، کارد و چنگال، و کفش، همه جهت استفاده ترجیحی دارند. چرخاندن آنها و استفاده معکوس از آنها به ندرت نتیجه خوبی دارد.  لنزهای عکاسی یا حداقل برخی از آنها از این قاعده مستثنی هستند. در عکاسی ماکرو، معکوس کردن برخی از لنزها در واقع عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد. این کار می‌تواند نتایج مهمی برای عکس‌ها و البته کیف پول شما داشته باشد.

 

 

لنز معکوس؟ چطور کار می‌کند؟

یک لنز معمولی و غیر ماکرو، که به‌درستی استفاده می‌شود، برای نمایش تصویر کوچک و متمرکز از یک شیئ بزرگ و دور در فاصله کوتاهی روی حسگر یا فیلم دوربین طراحی شده است. با کاهش فاصله لنز تا سوژه، تصویر بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. در یک نقطه خاص، سوژه برای فوکوس مناسب خیلی نزدیک بوده و فوکوس ممکن نمی‌شود. برای سوژه‌هایی که خیلی نزدیک هستند، لنز را معکوس کنید به طوری که عنصر عقب لنز اکنون رو به سوژه بوده و عنصر جلویی به سمت دوربین نشانه رفته باشد،  در این حالت لنز تصویر بزرگ و بزرگ‌نمایی شده‌ای از یکسوژه کوچک را روی فیلم یا حسگر ایجاد می‌کند. ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما اینطور نیست. در هر صورت، دانستن اینکه این تکنیک کار می‌کند مهم‌تر از درک قوانین اپتیکی است که دقیقاً چگونه یا چرا کار این اتفاق میافتد. برای دوربین‌های DSLR یا دوربین‌های بدون آینه، لنزهایی با فواصل کانونی 50 میلی‌متر یا کمتر می‌توانند برای استفاده ماکرو معکوس شوند. هرچه فاصله کانونی کمتر باشد، بزرگنمایی بیشتر است.

 

 

آنچه نیاز دارید

برای شروع کار با تکنیک لنز معکوس، به یک حلقه نصب معکوس برای سیستم دوربین خود نیاز دارید. این حلقه معکوس دارای یک پایه نصب لنز در یک طرف و یک محل نصب فیلتر در سمت دیگر است. قسمت نصب لنز را به دهانه نصب دوربین وصل کنید. لنز معکوس با استفاده از رزوه فیلتر روی سر دیگر پیچ می‌شود. با توجه به قطر دهانه لنزی که استفاده می‌کنید، باید از رینگ معکوس متناسب با آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این حالت عنصر عقب لنز و تمام کنتاکت‌های مکانیکی و الکترونیکی لنز در معرض ضربه‌ها و خراش‌های احتمالی قرار می‌گیرد.

 

 

آنچه که دارید

از آنجایی که برای اتصال لنز به رینگ معکوس به جای پایه از رزوه‌های فیلتر استفاده می‌کنید، به لنز اختصاص داده شده به سیستم دوربین خود نیاز ندارید. این بدان معنی است که شما انتخاب بسیار گسترده ای از لنزها را در دسترس دارید. ممکن است از قبل چیزی در مجموعه تجهیزات خود داشته باشید که مفید باشد. هر لنز پرایم یا زوم در محدوده واید تا نرمال ممکن است کاندیدای معکوس بستن باشد. می‌توانید با چند لنز بطور سریع آزمایش کنید: لنز معکوس را جلوی دهانه بدنه دوربین خود نگه دارید و به یک سوژه مناسب نگاه کنید. شما بسیار به این سوژه نزدیک خواهید شد، پس مراقب باشید که به آن برخورد نکنید. اگر این یک لنز زوم است، فواصل کانونی متفاوتی را امتحان کنید و ببینید که چگونه بر بزرگنمایی و پرسپکتیو تأثیر می‌گذارد. پدیده وینیتینگ یا همان تیره شدن تصویر به سمت گوشه های کادر را بررسی کنید. هدف این است که دایره تصویر لنز، حسگر دوربین را کاملاً پوشش دهد. اگر اینطور نیست، ممکن است لازم باشد یک لوله اکستنشن بین بدنه دوربین و لنز معکوس اضافه کنید.

 

کنترل کردن مراحل

برخی از رینگ‌های نصب معکوس اتصال الکترونیکی بین دوربین و لنز معکوس را برای همان برند دوربین حفظ می‌کنند. (رینگ‌هایی که این اتصال را برقرار کرده و کنترل دیافراگم و فوکوس خودکار را فراهم می کنند، برای دوربین‌های DSLR EOS Canon در دسترس هستند، اما اینها استثنا هستند تا قاعده. بقیه این مقاله به لنزها و دوربین‌هایی می‌پردازد که دیگر به اصطلاح اطلاعات را رد و بدل نمی‌کنند). بدون هیچ کنترلی از بدنه دوربین، باید بتوانید دیافراگم را از  روی خود لنز کنترل کنید. این معمولاً به معنای استفاده از لنزهایی با حلقه تنظیم دیافراگم است. لنزهای فوکوس دستی برای این کار عالی هستند، اما بسیاری از لنزهای فوکوس خودکار، به‌ویژه لنزهای قدیمی‌تر، حلقه‌های تنظیم دیافراگم نیز دارند. در حالی که لنزهایی که حلقه تنظیم دیافراگم دارند راحت تر هستند، لنزهایی که فاقد این ویژگی هستند تا زمانی که دارای زبانه کنترل دیافراگم باشند همچنان قابل استفاده هستند. این زبانه اتصال مکانیکی بین دیافراگم لنز و مکانیسم کنترل دیافراگم دوربین است.

 

 

حرکت زبانه به جلو و عقب با انگشت باید دیافراگم را باز و بسته کند. این زبانه‌ها اغلب دارای فنر هستند به طوری که دیافراگم در حالت عادی در بسته‌ترین اندازه ثابت بماند. با قرار دادن دقیق چیزی که زبانه را در جای خود نگه دارد، مانند قسمتی از لوله گوش پاک‌کن که در اینجا استفاده شده، می توان دیافراگم را باز نگه داشت. اگرچه به اندازه حلقه تنظیم دیافراگم روی لنز دقیق یا قابل تکرار نیست، اما در تنظیمات نوردهی کمی انعطاف پذیرتر از زمانی است که با دیافراگم بسته عکاسی کنید.

 

 

لنز زوم یا پرایم؟

از هر دو نوع لنز می‌توانید بای عکاسی با تکنیک لنز معکوس استفاده کنید. لنزهای پرایم (فاصله کانونی ثابت، لنزهای بدون زوم) احتمالاً کیفیت تصویر بهتری ارائه می‌دهند، اما لنزهای زوم به جای تنها یک میزان بزرگنمایی، طیف وسیعی از بزرگنمایی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند.  اگر می‌خواهید از سوژه‌هایی با اندازه‌های مختلف عکاسی کنید، این انعطاف‌پذیری اضافی لنزهای زوم مفید است. زوم کردن از فاصله کانونی کوتاه به فاصله کانونی بیشتر به شما امکان می‌دهد قسمت بیشتری از عکس را مشاهده کنید، که در مقایسه با استفاده معمولی برعکس عملکرد زوم است. می‌توانید لنز کیت 18-55 دوربین دیجیتال خود را به یک زوم فوق‌العاده ماکرو تبدیل کنید که تقریباً چهار برابر اندازه واقعی را در بالاترین بزرگنمایی به شما ارائه می‌دهد. لنزهای زوم کیت دوربین‌های فیلمی قدیمی در محدوده 28-80، 35-70 نیز ارزش امتحان کردن را دارد. در مورد لنزهای پرایم، لنزهای سریع‌تر لزوما برای استفاده معکوس بهتر نیستند. لنزهای 50 میلی‌متری f/1.7، f/1.8 یا f/2 می‌توانند نتایج بهتری نسبت به f/1.4 ارائه دهند.

 

لنز 55-18 میلیمتر در فاصله کانونی 18 میلیمتر

 

لنز 55-18 میلیمتر در فاصله کانونی 45 میلیمتر، نسبت به عکس قبلی بزرگنمایی کمتری دارد

 

چه چیزی را از دست می‌دهید؟

از آنجایی که این پیکربندی فقط در فواصل بسیار نزدیک عمل می‌کند، فوکوس در بی‌نهایت را از دست خواهید داد. زمانی که عکس ماکرو می‌گیرید، معمولاً فقط ماکرو می‌گیرید، بنابراین از دست دادن توانایی عکاسی از چیزی در فواصل «عادی» در مدت زمان کوتاه واقعاً سخت نیست. مگر اینکه یک سیستم رینگ معکوس داشته باشید که ارتباط با دوربین شما را حفظ کند، مانند موارد ذکر شده در بالا برای دوربین‌های Canon EOS، باید با فوکوس خودکار، کنترل دیافراگم داخل بدنه و داده های EXIF ​​در مورد دیافراگم و فاصله کانونی خداحافظی کنید. همچنین دیافراگم خودکار را از دست خواهید داد. ممکن است از یک لنز 50 میلی‌متری f/2 استفاده کنید، اما پس از معکوس کردن، اگر روی f/8 تنظیم شود، فوکوس و عکاسی در f/8 انجام خواهد شد. این امر به یک منظره یاب نوری بسیار تاریک‌تر منجر می‌شود. در نور خوب، استفاده از نمای زنده ( لایو ویو) این تاریکی افزایش یافته را جبران می‌کند. بزرگنمایی بالاتری که لنزهای معکوس با فاصله کانونی کوتاه ارائه می‌دهند به معنای عمق میدان کمتر است. فوکوس نمایی (مشخص کردن محل فوکوس) در نمای زنده به شما امکان می‌دهد این صفحه کم عمق فوکوس را با دقت بیشتری قرار دهید. فوکوس دستی معمولاً در عکسبرداری ماکرو استفاده می‌شود، اما به جای چرخاندن حلقه فوکوس روی لنز، فوکوس با حرکت کل دوربین و مجموعه لنز به عقب و جلو به دست می‌آید. مراقب باشید که با سوژه خود برخورد نکنید، زیرا بسیار نزدیک خواهد بود. از دست دادن فاصله کاری نیز به عنوان بخشی از بسته با بزرگنمایی بالاتر است. فاصله کاری فضای واقعی بین سوژه شما و عنصر جلویی لنز است. این فاصله همیشه کوتاه‌تر از فاصله فوکوس است که نسبت به  سنسور یا صفحه فیلم داخل دوربین اندازه‌گیری می‌شود. کاهش فاصله کاری به این معنی است که فضا برای روشنایی کاهش می‌یابد، با این فرض که لنز و دوربین شما قبلاً سوژه را نترسانده‌اند. احتمالاً برخی، اگر نه همه، عملکردهای خودکار فلاش را نیز از دست خواهید داد، بنابراین احتمالاً فلاش با تنظیم دستی قدرت مورد نیاز خواهد بود.

 

چه چیزی بدست می‌آورید؟

با چنین لیست طولانی از چیزهایی که با این تکنیک از دست می‌دهید. در ازای آن چه چیزی دریافت می‌کنید؟ چه چیز مفیدی در آن برای شما و تصاویر شما وجود دارد؟ اگر مایل به تحمل مشکلات ناشی از استفاده از لنز معکوس هستید، بدانید که نتایج شگفت انگیزی خواهید داشت. اگر بتوانید از لنزهایی که در حال حاضر دارید استفاده کنید (یا می‌توانید با قیمت ارزان آن را تهیه کنید)، وضعیت حتی بهتر می‌شود. عکاسی ماکرو با لنز معکوس برای همه یا هر سوژه‌ای مناسب نیست، اما راه دیگری برای انجام کارها به شما نشان می‌دهد، ابزار دیگری در کوله‌باری از ترفندهای شما.

 

 

ترکیب و مطابقت: چیزهای دیگری که باید امتحان کنید

تکنیک‌های عکاسی ماکرو با لنز معکوس امکان استفاده از طیف وسیعی از لنزها را برای آزمایش فراهم می‌کند. لنزهای معکوس همچنین می‌توانند در ترکیب با سایر لوازم جانبی و سایر لنزها برای ایجاد یک کیت ماکرو قابل انعطاف و سازگار استفاده شوند. قرار دادن لوله‌های اکستنشن، لوله‌های فانوسی یا تله کانورترها بین بدنه دوربین و لنز معکوس، بزرگنمایی بیشتری را در صورت نیاز یا تمایل به شما می‌دهد. در این حالت رینگ معکوس معکوس به جای بدنه دوربین روی لوله اکستنشن، تله کانورتر یا لوله فانوسی نصب می‌شود. تله کانورترها ممکن است از نظر کیفیت متفاوت باشند. اگر تصمیم به استفاده از آن دارید، آزمایش هایی را انجام دهید تا مطمئن شوید که نتایج بهتری نسبت به برش دادن یک تصویر بدون استفاده از آن به دست می‌آورید. اگر تصویر بهتری با جزئیات بیشتر به شما نمی‌دهد، احتمالاً ارزش استفاده از آن را ندارد. مراقب باشید که هر یک از این افزودنی‌ها حتی نور را بیشتر کاهش می‌دهند و لوله‌های فانوسی معمولاً به سه پایه نیاز دارند.

 

 

استفاده مجدد از سایر اپتیک‌ها

با استفاده از یک لنز سینمایی معکوس که در ابتدا برای یک دوربین فیلمبرداری 8 میلی‌متری در نظر گرفته شده بود، لذت و موفقیت زیادی بدست می‌آورید. یک درپوش بدنه با سوراخ مناسب برای پذیرش آنچه در قسمت جلویی لنز وجود دارد، وسیله ای است که آن را روی دوربین DSLR خود نصب می‌کنید. معمولا از این لنز برای بزرگنمایی بیشتر روی لوله های اکستنشن استفاده می‌شود. استفاده از آن چالش برانگیز است، اما نتایجی به دست می‌آورید که در غیر این صورت دست نیافتنی بود. قطر کوچک آن اجازه می‌دهد آن را به فضاهای باریک تری برسانید که مانع استفاده از لنز بزرگتر می‌شود. قطر باریک‌تر همچنین فضای بیشتری را برای رساندن نور به سوژه فراهم می‌کند. همچنین ممکن است که سوژه‌های حشرات به دلیل اندازه کوچک آن کمتر احساس خطر کنند. نصب لنزهای دستگاه‌های اگراندیسمان  بصورت معکوس بر روی لوله‌های اکستنشن نیز عملکرد بسیار خوبی برای استفاده ماکرو دارند و اکنون معمولاً دقیقاً برای این منظور استفاده می شوند. هر دو لنزهای 8 میلی متری و 16 میلی متری سینما و همچنین لنزهای اگراندیسمان، معمولاً برای اهداف اصلی خود استفاده نمی‌شوند. ممکن است در یک مغازه لوازم دست دوم با یک معامله خوش شانس روبرو شوید و بتوانید به عنوان یک لنز ماکرو از آن‌ها استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

با تمام احتیاط‌های ذکر شده در بالا، و سایر مواردی که احتمالاً از قلم افتاده‌اند، ممکن است به نظر برسد که معکوس کردن لنزها به‌طور وحشتناکی ناخوشایند و محدودکننده باشد. گاهی اینطور است؛ اما ارزشش را دارد. اگرچه به اندازه استفاده از لنزهای ماکرو  اختصاصی هدفمند و صادقانه نیست، اما تکنیک‌های عکاسی ماکرو با لنز معکوس شما را به جاهایی می‌برد که لنزهای ماکرو نمی‌توانند به آن‌ها برسند. ممکن است وسوسه شوید که لنزهای معکوس را امتحان کنید زیرا آنها در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کنند. اما شما به آنها باز خواهید گشت زیرا آنها سرگرم کننده نیز هستند.