فرزندان و خانواده؛ سوژه‌ای متفاوت برای هشتمین جشنواره عکاسی ایران من

امروزه وجود خانواده‌های بدون فرزند، متاسفانه رو به فزونی است اما هنوز در جوامع سنتی و مدرن، خانواده با وجود فرزندان تعریف می‌شود. ثبت عکس از فرزندان به عنوان سوژه اصلی با یا بدون حضور والدین، می‌تواند سوژه‌‌ای‌ متفاوت برای موضوع «خانواده ایرانی» در هشتمین جشنواره عکس ایران من باشد.

فرزندان و خانواده

 

در این نوشتار، چند نکته ساده اما کلیدی، برای عکاسی بهتر از فزندان دلبندتان بیان شده است. توجه شما را به سیاه و سفید بودن عکس‌ها جلب می‌کنیم تا حس نوستالژی و زیبایی شناسی تصاویر را افزایش داده باشیم.

  • به همراه داشتن دوربین مهم‌تر از گوشی همراه است.

  • فرزندان و خانواده

    گوشی‌های همراه امروزی عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرند اما یک دوربین خوب امکانات بیشتری نسبت به یک گوشی در اختیار شما می‌گذارد. همچنین هنگام عکاسی با گوشی، رسیدن پیام ها و اعلان‌ها می تواند تمرکز شما را برهم بزند، در صورتی که در عکاسی با دوربین، می‌توانید بر روی سوژه متمرکز شوید.بنابراین توصیه می‌کنیم دوربین‌تان همیشه همراه‌تان باشد.

  • مراسم را جدی بگیرید

عکاسی در مراسم سالیانه مثل نوروز و چهارشنبه سوری و سایر مراسم دائمی را جدی بگیرید و حتماً در این مراسم، بخصوص از کودکان عکاس کنید. بعدها با بزرگ‌تر شدن کودکان، نگاه کردن به عکس های گذشته می‌تواند خاطرات خوشی برای آن‌ها ایجاد کند. اگر هنگام نوروز، به عنوان مثال، هوا مناسب است حتماً بیرون بیروید و از سرخوشی‌های کودکانه در طبیعی‌ترین حالات آن‌ها، عکس‌های خاطره انگیزی ثبت کنید.

 

  • صبح زود عکاسی را شروع کنید

  • فرزندان و خانواده

 

اوایل روز و پس از صرف یک صبحانه مناسب، بهترین زمان برای عکاسی از کودکان است. در این مواقع کودکان هنوز انژی کافی برای یک شروع خوب دارند اما با گذشت زمان، خسته شده و دیگر حوصله عکاسی را ندارند. نورهای صبحگاهی نیز بسیار مناسب تر از نور هنگام ظهر است.

 

  • از عناصر مکانی برای بیان داستان عکس استفاده کنید

  • فرزندان و خانوادهفرزندان و خانواده

  • از زوایا و ترکیب‌بندی های جذاب استفاده کنید.

    بعضی وقت‌ها می‌توانید احساس و جوهره درونی یک فرد را بدون نشان دادن صورت وی، ثبت کنید. زوایا و نقاط دید خاص، می‌توانند منجر به ثبت عکس‌هایی جالب توجه شوند. به عنوان مثال، دست‌های ظریف و کوچک فرزندتان یا پاهای کوچکش در جوراب‌های رنگی می‌توانند عکس‌های جذابی باشند. از سرعت‌های بالای شاتر برای فریز کردن حرکات و از سرعت‌های کُند شاتر برای ایجاد حس حرکت کودکان استفاده کنید. استفاده از فلاش را توصیه نمی‌کنیم، در عوض می‌توانید جبران نوردهی را با بازتر کردن روزنه دیافراگم یا افزایش حساسیت انجام دهید.

    فرزندان و خانواده

  • همه چیز، نور است!

    منبع نور را مشخص و انتخاب کنید. اگر در فضای داخلی عکاسی می‌کنید، نور طبیعی یک پنجره که بر صورت سوژه می‌تابد، بهترین نور است. اگر در فضای باز عکاسی می‌کنید سوژه را در محلی که سایه‌های نرم و ملایم دارد قرار دهید. استفاده از لنزهای نرمال 50 میلیمتری با دیافراگم‌های باز مانند F/1.8 بهترین گزینه برای این نوع عکاسی است. خوشبختانه امروزه این نوع لنزها هم برای دوربین‌های DSLR و هم برای دوربین‌های بدون آینه تولید می شوند.

    فرزندان و خانواده

  • هم‌سطح با چشمان کودکان عکاسی کنید.

دوربین را پایین برده تا هم‌سطح با دید کودکان شود و از دریچه چشم آن‌ها، عکس بگیرید. سعی کنید روی زمین بنشینید یا حتی دراز بکشید.با این روش از شلوغی پس زمینه و پرت شدن حواس بیننده نیز جلوگیری می‌شود.

فرزندان و خانواده

 

  • عکاسی از کودکان را مفرح کنید.

یکی از مشکلات عکاسی از کودکان این است که به سرعت خسته می شوند اما اگر از عکاسی لذت برده و برای آن‌ها حالت تفریح داشته باشد، مسلماً به عکاس همکاری بیشتری خواهد داشت. فضای عکاسی را به گونه‌ای ترتیب دهید که برای کودکان لذت‌بخش باشد.

فرزندان و خانواده

 

سخن پایانی

عکاسی خانوادگی که با عنوان «خانواده ایرانی» در هشتمین جشنواره عکس ایران من مطرح شده، فرصت مغتنمی است که در زمینه عکاسی خانوادگی تجربه کسب نموده و با ارسال آثار خود، شانس برنده شدن جایزه 25 میلیون تومانی را نیز داشته باشید.