مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره عکس نورنگار

 

به نقل از پایگاه روابط عمومی جشنواره نورنگار مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره عکس نورنگار باحضور دبیر و داوران این نمایشگاه و استادان عکاسی با اجرای امید محمدنژاد در فرهنگستان هنر برگزار شد.

 

 

دبیر این جشنواره مسعود افشانی در سخنانی گفت: با توجه به تجربیات دوره‌های قبلی و پیش‌بینی‌های انجام‌شده، از تاریخ یکم مرداد ماه تا پایان بیستم آذرماه فراخوان این جشنواره اعلام شد.

 

تعداد آثار دریافتی مجموعاً ۲۲۰۰ قطعه عکس در هر ۲ بخش اصلی و جنبی است. عکس های دریافتی پس از مطابقت با قوانین جشنواره در اختیار هیئت محترم داوران قرار داده شد.

زیبایی های ایران را در جشنواره «نورنگار» نمایش می دهیم

 

در ادامه محمد فروغی مدیرعامل «نورنگار» نیز هدف از برگزاری این جشنواره را نشان دادن زیبایی های ایران معرفی کرد و از تاثیرگذاری عمیق هنر عکاسی فراتر از کتاب و سخنرانی نام برد و گفت: ما در این جشنواره در حال نشان دادن ایران هستیم. متاسفانه موج منفی در کل ایران زیاد می شود و ما هم به آن دامن می زنیم. ولی ما در جشنواره «نورنگار» سعی می کنیم بگوییم ایران زیبا است و ما وطنمان را دوست داریم.

 

وی تاکید کرد: همه باید سعی کنیم ایران را سرافراز نگه داریم. امیدوارم ما با جشنواره مان تاثیر مثبتی روی جامعه داشته باشیم. عکس های کتاب دوره پنجم نیز بسیار کاربردی و قابل استفاده برای کسانی است که کارهای تحقیقاتی می کنند.

 

سپس داریوش محمدخانی مشاور هنری جشنواره روی سن آمد و در سخنانی بر لزوم بین المللی شدن جشنواره «نورنگار» تاکید کرد.

 

 

رشد جشنواره «نورنگار» از نظر کیفی و کمی

 

در ادامه مسعود زنده روح کرمانی به نمایندگی از هیات داوران روی سن آمد و به قرائت بیانیه داوران پنجمین دوره جشنواره عکس نورنگار پرداخت.

 

ابتدای بیانیه این چنین بود: جشنواره عکس نورنگار پنجمین دوره خود را پشت سر می گذارد. طبعا انتظار می رود جشنواره ای که چنین سابقه ای را در کارنامه خود دارد به رشد قابل توجهی از نظر کیفی و کمی دست یافته باشد به خصوص اگر برگزارکننده به عنوان یک موسسه بازرگانی لوازم عکاسی با انبوهی از علاقمندان و دست اندرکاران عکاسی ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک داشته و طی سال های متمادی فعالیت خود همواره کوشیده است به عنوان حامی در کنار بسیاری از فعالیت های فرهنگی این رشته حضور داشته باشد.

 

در ادامه بیانیه هیات داوران تاکید شده بود: داوران جشنواره عکس نورنگار با بررسی و قضاوت عکس های رسیده به دبیرخانه پنجمین دوره این جشنواره متفقا معتقدند ساختار این جشنواره پس از برگزاری چهار دوره پیشین به ساختار مناسبی برای ادامه این کار رسیده اما لازم است شرکت کنندگان نیز برای ارتقای آن به درک کامل تری از اهداف آن دست پیدا کنند. کم توجهی  شرکت کنندگان به اهداف، تعاریف و خواسته های برگزار کننده باعث شد در این دوره علیرغم سازماندهی پرهزینه و نیز وجود فرصت کافی برای انتخاب و ارسال آثار، کلیت آثار دریافتی، به توقعات داوران از نظر کیفی به درستی پاسخ داده نشود. این نقصان در بخش اصلی که «مجموعه عکس» بود بیشتر به چشم می آمد. برگزارکننده تعریف خود را از مجموعه عکس اعلام کرده و از شرکت کنندگان در خواست کرده بود که آثارخود را در چهارچوب آن تعریف ارسال کنند اما آثار ارسالی عمدتا با کم توجهی و حتی بدون توجه به آن ارسال شده بود به همین دلیل از دید داوران بخش اصلی این جشنواره، علیرغم انتظار از سطح کیفی پیش بینی شده برخوردار نبود. در بخش جنبی نیز علیرغم اینکه آثار بهتری را شاهد بودیم اما انتظار فراتری می رفت.

 

پایان‌بخش بیانیه هیات داوران این سخنان بود: این نقصان نه به این جشنواره که به کلیت جامعه عکاسی ما مربوط می شود. جامعه عکاسی امروز ما علیرغم پرکاری آشکار به جنبه های محتوایی تولیدات خود توجه لازم را ندارد. این پرکاری سطحی است و بسیاری اوقات به کیفیت محتوایی عکاسی ما آسیب وارد می کند. داوران این جشنواره وظیفه خود می دانند که در مورد این آسیب به جوانان علاقمند و پرشوری که از چنین رویدادهایی استقبال فراوان می کنند و باعث رشد آنها از نظر کمّی می شوند هشدار دهند. به برگزارکننده نیز پیشنهاد می کنند همانطور که طی سال های متمادی حضور خودرا در کنار فعالیت های فرهنگی نشان داده است به ضرورت آموزشی نیز بیش از پیش بپردازد. برای دوره های آتی جشنواره عکس نورنگار آرزوی موفقیت بیشتر داریم.

صادق میری، مسعود زنده روح کرمانی، سعید محمودی ازناوه، نادر داوودی و افشین شاهرودی داوران این جشنواره بودند.

در پایان مراسم اسامی برندگان اعلام شد که در بخش اصلی محمد قدمعلی، جمشید فرجوند فردا و شهرام فرزین سرشت و در بخش جنبی مرتضی صالحی، مهدی سعادت و امین بذرافشان جوایز این دوره از جشنواره را از آن خود کردند.

 

 

پس از پایان مراسم اختتامیه، نمایشگاه آثار برگزیدگان با حضور جمع حاضر در گالری خیال شرقی موسسه صبا افتتاح شد و علاقمندان می توانند تا ۱۸ دی ماه از این نمایشگاه دیدن کنند.

 

 

جهت مشاهده ویدیوهای مراسم لینک های زیر را مشاهده نمایید :