نشست خبری ششمین جشنواره عکس نورنگار

با برگزاری یک نشست خبری
ششمین جشنواره نورنگار آغاز به کار کرد/ از حذف ورودیه تا تلاش برای بین المللی کردن جشنواره
نشست خبری ششمین جشنواره عکس نورنگار امروز دوشنبه مهر با حضور مسعود افشانی دبیر جشنواره، افشین بختیار، امیرعلی جوادیان، علیرضا کریمی صارمی اساتید عکاسی و داوران جشنواره، اصغر عباسی مدیر اجرایی، محمد فروغی مدیرعامل نورنگار و اهالی رسانه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جشنواره نورنگار، افشانی در ابتدا گفت: ما همواره در انتخاب مضامین مسابقه، سعی کردیم از عناوین کلی پرهیز کنیم و به خود عکاسی اهمیت بدهیم. هدف ما فقط برگزاری یک جشنواره نیست تا تعدادی عکس دریافت کنیم و جشنواره تمام شود. بلکه ارتقای هنر عکاسی در بین علاقمندان از اهداف اولیه این جشنواره است.
هدف ما ارتقای هنر عکاسی است
وی افزود: جشنواره نورنگار یک تعهد فرهنگی است و مجموعه نورنگار خود را متعهد می داند. همانطور که می دانید نورنگار انتفاعی هم نیست و هزینه های برگزاری جشنواره هم می تواند زیاد باشد. ما هر ساله برای جشنواره ورودیه می گرفتیم اما حالا از این رو که اوضاع اقتصادی جامعه چندان خوب نیست و از سوی دیگر برای اینکه انگیزه را بین علاقمندان زیاد کنیم، این وجه را استثنائا امسال حذف کرده ایم. این مبلغ آنقدر اندک بود که عامل تصمیم گیری در جشنواره به حساب نمی آمد و از سوی دیگر جوایز ما هم تغییری پیدا نکرده است.
دبیر جشنواره نورنگار با اشاره به اینکه در 5 دوره گذشته این جشنواره به زعم بسیاری از افراد، نورنگار جوایز بسیار ارزنده ای را به برندگان خود داده، تاکید کرد: خوشبختانه جشنواره نورنگار هر سال مخاطبان بیشتری دارد و امسال هم در دو بخش جشنواره را برگزار می کنیم. بخش اصلی به بازارهای سنتی و محلی ایران اختصاص دارد؛ بازارها علاوه بر نقش تجاری که در هر منطقه دارند، خودشان پایگاه فرهنگی هم هستند و فقط از دید تجاری به آنها نگاه نمی کنیم.
بازارهای ایران موضوع اصلی جشنواره نورنگار
افشانی بازارها را منشا مطالعات مردم نگاری و قوم نگاری دانست و ادامه داد: بازار و بازارچه های محلی و سنتی که با مشورت داوران برجسته این دوره به عنوان موضوع اصلی انتخاب شده، جای کار بسیاری دارد. برای بخش دوم و جنبی نیز زندگی روستایی را در نظر گرفته ایم.
وی یادآور شد: روستاها فقط به شکل فیزیکی تعریف نمی شود و بخش عظیمی از تولیدات کشور در روستاها تامین می شود؛ زندگی عشایری، روستایی و همه چیزی که در این بخش می گنجد در بخش جنبی مدنظر جشنواره نورنگار است.
دبیر جشنواره نورنگار اعلام کرد: دوستان می توانند 8 قطعه عکس ارسال کنند و مجموعه عکس باید با استیتمنت همراه باشد. تک عکس نیز قابل ارسال به جشنواره خواهد بود. بازه زمانی دریافت آثار از فردا آغاز می شود و تا 30 آذر این مهلت ادامه دارد و از دوستان عکاس خواهش داریم عکسهای آرشیوی ارسال نکنند و در نظر داشته باشند فقط در حد تصحیح رنگ و نور می توانند در عکسهایشان دست ببرند.
به سختی تداوم این جشنواره را حفظ کرده ایم
افشانی با بیان اینکه هدف ما تداوم این جشنواره است، اضافه کرد: برای یک جشنواره عکس در این مقیاس تداوم بسیار مهم است و جشنواره های زیادی را می شناسیم که به دلیل مشکلات مالی نمی توانند تداوم داشته باشند و حفظ تداوم برای یک جشنواره کار مشکلی است و ما خوشبختانه با درایتی که آقای فروغی مدیرعامل نورنگار به خرج داد توانستیم جشنواره را حفظ کنیم و امسال سال ششم آن را پیش رو داریم.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه جشنواره نورنگار در سالهای بعد هم ادامه پیدا کند و به عنوان یک جشنواره مطرح و شاخص در میان جشنواره های کشور خودش را نشان بدهد، اذعان کرد: هیچ وقت بی نیاز از مشورت با اساتید عکاسی نبودیم و راه ما توسط اساتید این حوزه پیش روی ما گذاشته شده و امیدواریم در این راه قدم های بزرگی داریم. ما آینده عکاسی ایران را روشن می بینیم و معتقدیم جشنواره ها می توانند راهگشا باشند و تعداد بالای جوانانی که در جشنواره ها شرکت می کنند نشان دهنده علاقمندان بسیار عکاسی در ایران است.
حمایت از عکاسان جوان در قالب جوایز جشنواره
افشانی در پایان گفت: جشنواره نورنگار همیشه جوایز قابل توجهی داشته است. انتظار برخی دوستان شرکت کننده نیز پشتیبانی مالی است. این جوایز پیشکش است اما به عنوان حمایت از قشر جوان عکاس در نظر گرفته می شود.
در ادامه فروغی مدیرعامل نورنگار نیز در سخنانی گفت: نورنگار به دنبال توسعه‌ای ماندگار و پایدار است و امیداریم جشنواره‌اش هم مانند دیگر فعالیت‌ها، ماندگار شود.
وی افزود: فعالیت‌های فرهنگی ما در دو بخش است، جشنواره و آموزشگاه. بخش آموزشگاه به دو صورت آفلاین و آنلاین ۲ سال است فعالیت خود را آغاز کرده. درباره جشنواره هم امسال با توجه به شرایط اقتصادی جشنواره، ورودیه را حذف کردیم تا مانعی برای شرکت در جشنواره نباشد.
جشنواره نورنگار را بین المللی خواهیم کرد
فروغی تصریح کرد: بنا داریم جشنواره را به سمت بین‌المللی شدن پیش ببریم و جشنواره‌های بین‌المللی دارای ورودیه هستند، اما امسال تصمیم گرفتیم استثنائا ورودیه را حذف کنیم. البته که ورودیه در سال‌های قبل هم اندک بود و عامل اقتصادی برای ما نبود. جایزه هم نسبت به دوره پیشین تغییری نکرده است.
جشنواره نورنگار باید به یک برند تبدیل شود
سپس اصغر عباسی مدیر اجرایی جشنواره نیز گفت: ما در بلند مدت به دنبال تبدیل برند و خواستگاه جشنواره عکس نورنگار از یک جشنواره ملی به یک جشنواره بین الملی هستیم که این اتفاق می تواند به شناخت کشور عزیزمان ایران، در سطح جهانی و ابعاد گردشگری آن بپردازد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد در این دوره سطح برگزاری و کیفی جشنواره نسبت به دوره های قبل بهبود چشمگیری داشته باشد و این روند را تا سال های آینده نیز ادامه دهیم.
خوشحالم نورنگار به دوره ششم خود رسیده است
در ادامه افشین بختیار عکاس پیشکسوت و داور جشنواره نیز در سخنانی گفت: خوشحالم برای دومین بار داور این جشنواره شده ام. اولین دوره ای که در جشنواره حضور داشتم 5، 6 سال پیش بود و آن دوره 17، 18 هزار عکس به دستمان رسید و پربارترین دوره بود. من مدام در ایران می گردم و یکی از چیزهایی که بچه های نقاط مختلف ایران مثل سیستان و بلوچستان می خواستند برداشتن ورودیه بود که خوشحالم امسال حذف شده است. به هر حال خوشحالم که این جشنواره به دوره ششم خود رسیده است.
علیرضا کریمی صارمی دیگر داور جشنواره نیز در ابتدا گفت: به خاطر برگزاری ششمین دوره جشنواره عکس نورنگار از دوستان تشکر می کنم به ویژه که در این برهه که مشکلات اقتصادی گریبان ملت را گرفته است، ورودیه را حذف کرده اند.
نقش اساسی بازار در جامعه ایرانی به روایت کریمی صارمی
وی با اشاره به موضوع اصلی جشنواره تاکید کرد: در تاریخ گذشته ایران زمین، بازار نقش اساسی در تشکیل یک جامعه در ابعاد مختلف داشته است و به کاسب در بازار حبیب الله می گفتند و این کلام ریشه در فرهنگ غنی ایرانی دارد و علت هم داشته است. چرا که سیاست، فرهنگ، هنر و اقتصاد از مجموعه افرادی که در حال داد و ستاد بوده اند شکل گرفته و هرچه آن بازار قدرتمندتر بوده شهر بزرگ تر می شده است و مردم دارای فرهنگ متعالی تر و ویژگی های فرهنگی بیشتری بوده اند.
این عکاس و مستندساز یادآور شد: نقش بازار در جامعه ایران همیشه در تاریخ ایران تاثیرگذار و زبانزد بوده است اما اکنون براساس نگرشهای جهانی و بازاریابی های جهانی، تحولات فرهنگی در این عرصه صورت گرفته است اما همچنان جایگاهی جامعه شناسانه، روانشناسانه، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را برای بازار در عصر حاضر می توانیم قائل باشیم.
صارمی تصریح کرد: خوشحالم در این جشنواره به این مقوله مهم پرداخته شده است و اساتید در قالب تورهایی که برگزار خواهد شد فعالیت های چشمگیری انجام خواهد شد و جوانان عکاس با این پدیده مهم فرهنگی یعنی بازار ارتباط برقرار خواهند کرد. ما بازار را با سوپرمارکت داریم یکی می دانیم در حالی که بازار منشا خیر و برکت فراوانی بوده و تفکر در بازار با تفکر در دنیای امروز ما کمی متفاوت است که این جای بررسی دارد.
فرهنگ دیگری وارد روستاها شده و از آن شترگاوپلنگ ساخته است
وی با اشاره به بخش جنبی جشنواره که روستاهای ایران است و اینکه ویلاسازی ها و گذران اوقات فراغت اهالی شهرهای دیگر به ویژه پایتخت در روستاها، فرهنگ دیگری را وارد روستاها کرده که از آن یک شترگاوپلنگ ساخته، اذعان کرد: این موضوع جزو معضلات اساسی زیست محیطی ایران است و علاقمندان مشغول بررسی و دنبال حل مشکلات هستند.
این استاد عکاسی در پایان گفت: در این دوره با حضور اساتید گرامی که اینجا وجود دارند از جمله آقایان جوادیان و بختیار به عنوان کسانی که استادانه در طول سالها و دهه های مختلف در زمینه عکاسی مستند، اجتماعی و فرهنگی فعالیت های چشمگیری داشته اند، جشنواره بسیار خوبی خواهیم داشت و با عکسهای متفاوتی روبرو خواهیم شد. جای این جشنواره خالی بوده و خدارا شکر پر شده و امیدواریم بر قوام آن نیز روز به روز افزوده شود.
به دوره ششم رسیدن جشنواره نورنگار ناشی از دغدغه فرهنگی است
در ادامه امیرعلی جوادیان دیگر داور جشنواره نیز اظهار کرد: همواره در طول تاریخ می بینیم دغدغه فرهنگی با سمت فرهنگی بسیار متفاوت است و اینکه جشنواره نورنگار به دوره ششم رسیده ناشی از دغدغه فرهنگی است. من به سهم خودم به عنوان یک عکاس تبریک و خسته نباشید می گویم و این جشنواره ناشی از حس و علاقه ای است که آقای فروغی نسبت به ایران دارد.
وی افزود: ایران یک کشور فوق العاده است و هرکسی از خارج از کشور می آید تا خاک ایران را ببیند. وجب به وجب کشورمان پر از گوهرهای ناشناخته ای است که داریم آنها را کاوش می کنیم و انتخاب موضوعات هوشمندانه برای این جشنواره هم به این کاوش کمک می کند.
این پیشکسوت عکاسی تاکید کرد: بازارهای ایرانی مجموعه ای از فرهنگ و هنر خاص ایرانی است و حتی سرمنشا بسیاری از تحولات سیاسی زمان از جمله در دوران ستارخان بوده که مشروطیت از آنجا شکل گرفته است. حالا نورنگار دریچه ای باز کرده تا روی موضوع بازار کار شود. سال ما 365 روز است اما 500 رسم داریم و این رسوم در دل همین بازارها دیده می شود.
جشنواره نورنگار گنجینه ای از ایران دارد
جوادیان یادآور شد: وظیفه عکاس، دیدنی کردن نادیده ها است و علی رغم جشنواره هایی که در ایران برگزار می شود و موضوعات آن مناسبتی یا سیاسی است و در حالی که مجله تایم با یک قرن فعالیت با افتخار اعلام کرده بود از ایران 50 هزار عکس دارد، اکنون جشنواره نورنگار در ششمین دوره خود 60 هزار عکس از ایران دارد و این یک گنجینه است.
وی در پایان گفت: هرجا اسم ایران می آید دوست دارم کمک کنم و اینجا هم با کمال میل آمده ام. بچه های ایران تشنه عکاسی و هنر هستند. جز خسته نباشید و خداقوت چیزی از دستمان برنمی آید و با وجود چنین جشنواره هایی گاهی دوست داشتم داور نبودم و خودم برای این جشنواره ها عکس می فرستادم و در تورهایشان شرکت می کردم.
در پایان این نشست، از پوستر ششمین جشنواره عکس نورنگار رونمایی شد.