نشست خبری هفتمین جشنواره عکس نورنگار

نشست خبری هفتمین جشنواره عکس «نورنگار» ظهر دوشنبه ۱۰ آبان ماه با حضور افشین بختیار، داریوش محمدخانی و محمد فروغی اعضای شورای سیاستگذاری، مسعود افشانی دبیر جشنواره و فاطمه بهبودی داور جشنواره در آموزشگاه نورنگار برگزار شد. در این نشست اصحاب رسانه از خبرگزاری های ایرنا، فارس، ایسنا، مهر، صبا و . . . حضور یافتند.

محمد فروغی  مدیر و عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره «نورنگار» در ابتدای نشست با انتقاد از پوشش اندک خبری از جشنواره‌هایی که در مباحث فرهنگی و هنری فعالیت دارند، گفت: ۷ سال است جشنواره عکس «نورنگار» بنیان نهاده شده است و افتخار می‌کنم تمام همت و تلاش‌مان را برای ایران گذاشتیم.

 

 

مدیرعامل نورنگار در این نشست گفت: وقایع و رخدادهای شرکت‌های بزرگ مثل اپل و سامسونگ و تسلا و… در رسانه‌های داخل پوشش داده می‌شود، اما وقایع داخلی بدون انعکاس می‌ماند و در قبال آن هزینه طلب می‌کنند.
محمد فروغی افزود: ما همه همت و تلاشمان را برای ایران زیبا و پر از افتخار گذاشته‌ایم و مرکز اصلی نگاه ما «ایران من» است. خدا را شکر می‌کنم که در این هفت سال ادامه داده‌ایم وهم مانع آن نشده است.
فروغی با قدردانی از افشین بختیار، داریوش محمدخانی و مسعود افشانی که جشنواره نورنگار را طی این سال‌ها همراهی کرده‌اند، افزود: آقای افشانی دبیر جشنواره‌ هستند و  در این دوره ۸۴ میلیون تومان جایزه اهدا می‌کنیم. داوران این دوره هم از عکاسان جوان انتخاب شده‌اند و امیدواریم در بخش‌های مختلف اشاعه پیدا کند.

مدیرعامل نورنگار تأکید کرد: امکاناتمان را به رایگان در اختیار انجمن‌ها قرار می‌دهیم. آموزش‌های آنلاین هم داریم.
فروغی گفت: تا الان حدود ۶۰ هزار عکس در آرشیو ما وجود دارد و تلاش داریم طی ۳ سال آتی و با رسیدن تعداد عکس‌هایمان به ۱۰۰ هزار عکس، آژانس عکس نورنگار را راه‌اندازی کنیم.

آقای افشین بختیار عکاس پیشکسوت و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عکس نورنگار گفت: از زمان پیدایش نورنگار کنار آن بوده‌ام و تلاش‌های آن را دیده‌ام. من با بیشتر شرکت‌های بزرگ خودروسازی، سدسازی، نفتی و… کار عکاسی صنعتی انجام داده‌ام اما هر وقت پیشنهاد دادم معمولاً اکثر آن‌ها کاری برای هنر ایران نکردند.
افشین بختیار تصریح کرد: در بسیاری از جشنواره‌ها که داور بودم، دیده‌ام که آن جشنواره نهایتاً به دوره سوم رسیده و سپس منتفی شده‌است.

 

 

وی افزود: من از ابتدای پیدایش «نورنگار» در کنارش بودم. من از دولت‌ها گلایه دارم چون وقتی به هر کدام از سازمان‌های دولتی برای انجام کار فرهنگی و هنری به ویژه عکاسی مراجعه کردم، من را نادیده گرفتند. تاکنون برای بیشتر شرکت‌های بزرگ خودروسازی، سدسازی، نفتی و … کار عکاسی صنعتی انجام داده‌ام اما هر وقت پیشنهاد دادم معمولاً اکثر آنها کاری برای هنر ایران نکردند اما مؤسسه «نورنگار» و آقای فروغی این‌طور نیستند و با وجود کارشکنی‌های بسیار، پشت جشنواره ایستاده‌اند.

 

مسعود افشانی دبیر هفتمین جشنواره عکس «نورنگار» نیز در ادامه بیان کرد: هفتمین جشنواره عکس «نورنگار» امسال در شرایط کرونا برگزار می‌شود، البته سال ۹۹ به دلیل اوج بیماری کرونا، جشنواره را برگزار نکردیم چون نمی‌خواستیم عکاسان را در شرایط سختی قرار دهیم و ترجیح دادیم جشنواره یک سال برگزار نشود. امسال در هفتمین دوره جشنواره با قدرت بیشتر کار را آغاز و سعی کردیم موضوعاتی روز مانند خدمات کادر درمان برای سوژه عکاسی در نظر گرفته شود تا نوعی ادای دین به کادر درمان داشته باشیم.

 

 

وی بیان کرد: بخش جنبی جشنواره شامل عکاسی خلاقانه است که در کمتر جشنواره‌ای به آن پرداخته شده است. در واقع، عکاسی رئال و پرتره نیست بلکه ترکیبی از خلاقیت در عکاسی است که بعضاً به آن پرداخته نشده است. در این زمینه با اختصاص جوایزی درخور، تلاش کردیم کمکی به رفع نیازهای عکاسان کرده باشیم.

افشانی با اشاره به تغییر رویه و نگاه هیأت داوران، توضیح داد: مجید سعیدی، ساتیار امامی و فاطمه بهبودی داوران جوان و صاحب سبکی هستند که در هفتمین جشنواره «نورنگار» داوری متفاوتی را انجام خواهند داد. خوشبختانه تاکنون استقبال خوبی از جشنواره شده است و ما نیز قصد داریم و دوست داریم یک حرکت فرهنگی انجام دهیم نه صرفا یک جشنواره عکاسی برگزار کنیم. آرشیوی که ما در اختیار داریم به کار پروژه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی می‌آید. امیدواریم امسال با موضوعات انتخاب شده آرشیو غنی‌تر شود و آن را یک حرکت فرهنگی ریشه‌دار در نظر بگیرند.

وی همچنین از راه‌اندازی آژانس عکس «نورنگار» در آینده نزدیک خبر داد و افزود: دل‌مان پردرد است از دوستانی که از دست دادیم به ویژه دکتر عالمی که همیشه همراه ما بودند و حکم پدر معنوی ما را داشتند.

 

داریوش محمدخانی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «نورنگار» نیز در ادامه بیان کرد: با فراگیری کرونا، تصمیم گرفتیم به‌جای نقمت، نعمت آن را یادآور شویم، مثلاً نعمت زندگی و امیدهای کوچک را عکاسی کنیم و یادآور شویم. به ویژه اینکه جشنواره عکس «نورنگار» قصد نمایش عکس ندارد و در جهت فرهنگسازی و آن هم فرهنگسازی مثبت و نه سیاه‌نمایی فعالیت می کند.

 

 

وی گفت: تکنیک‌هایی مانند HDR و پانوراما که به دوربین‌ها اضافه شده است را مدنظر قرار دادیم و بخش عکاسی خلاقانه را در نظر گرفتیم که در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس (حداکثر ۸ قطعه) امکان شرکت در آن وجود دارد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه عکس سخت شده و هر نمایشگاه حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد.

 

فاطمه بهبودی داور این دوره از جشنواره هم در سخنانی گفت: عکاسان خوبی در ایران داریم اما هنوز نتوانسته‌ایم در سطح بین‌الملل خودمان را بالا بیاوریم، به ویژه در عکاسی مستند.

 

 

وی افزود: در زمانه‌ای که تحریم‌ها بر کشور ما اثرگذار است، عکس می‌تواند اثرات آن را بر زندگی مردم به جهانیان نشان دهد و دیدگاه‌ها را تعییر دهد و قلب‌ها را به هم نزدیک کند.
این عکاس ادامه داد: در داوری عکس‌ها، نام عکاسان را نمی‌دانیم و سعی می‌کنیم استقلالمان را حفظ کنیم. به شخصه دنبال عکس‌هایی هستم که خلاقیت و نگاه متفاوتی داشته باشد.
بهبودی در پایان ابراز امیدواری کرد جریان عکاسی ایران در آینده تحرک بیشتری داشته باشد تا عکاس و عکس ایرانی در سراسر دنیا دیده شود و حرف اول را بزند.

 

مسعود افشانی دبیر جشنواره در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره بخش جنبی جشنواره که عکاسی خلاقه است و اینکه آیا در این بخش به آثار بینارشته‌ای نیز توجه می‌شود، گفت: تعریف عکس خلاقه مشخص نیست؛ عکاسی خلاقانه بیشتر یک حس است تا یک چارچوب. آنچه که در عکاسی خلاقانه مطرح است، آن نگاه فراواقع‌گرایانه و متفاوت به یک سوژه است به همین دلیل ما دست عکاسان را باز گذاشته‌ایم. همچنین در سایت بخشی به عنوان راهنمایی قرار داده‌ایم که بسیار به عکاس‌ها برای تولید چنین آثاری کمک خواهد کرد. عکس‌های خلاقانه بی‌نظیری برای ما ارسال شده است و می‌دانم کار داوران خیلی سخت خواهد شد.