نکات مهم عکاسی در شب

چگونه عکس‌های بهتری در شب بگیریم؟ خلق تصاویری عالی در عکاسی شبانه می‌تواند یک چالش مهم باشد، بخصوص برای عکاسان مبتدی که اکثراً از تنظیمات اتوماتیک دوربین استفاده می‌کنند.

هنگام روز معمولاً نور کافی برای ثبت آسان عکس‌هایی شارپ و با نوردهی مناسب وجود دارد. اما هنگام شب، عکاس باید طرز فکر و نگرش خود را برای تطابق با چالش ناشی از کمبود نور، تغییر دهد. درواقع عکاسی در شب می‌تواند دریچه‌های جدیدی در نگرش شما به دنیای اطراف باز کندو به همین دلیل بخش عظیمی از عکاسی خلاقانه در شب اتفاق می‌افتد. اگر قصد شرکت در بخش جنبی جشنواره عکس نورنگار با موضوع «عکاسی خلاقانه» را دارید، توصیه می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

 

 

استفاده از سه‌پایه

عکاسی در شب بدون استفاده از سه‌پایه، کاری بیهوده است. حتی با در اختیار داشتن لنزهای سریع و دوربین‌های با کیفیت بالا، همچنان درگیر کسب نتایج رضایت‌بخش خواهید بود. استفاده از سه‌پایه در عکاسی شبانه بسیار ضروری است زیرا به شما اجازه می‌دهد از سرعت‌های شاتر بسیار آهسته نیز استفاده کنید. نوردهی طولانی به دوربین امکان می‌دهد تا نور کافی را برای ثبت یک عکس شبانه موفق، فراهم کند. در استفاده از سه پایه در عکاسی شب هیچ تردیدی نداشته باشید. حمل و نقل سه‌پایه های امروزی، برخلاف سه‌پایه های سنگین و حجیم قدیمی، بدلیل وزن کم و داشتن کیف حمل، به‌راحتی امکان پذیر است.

 

 

عکاسی در ساعت «آبی»

منظور از ساعت آبی، زمان بین غروب خورشید و تاریکی کامل است که حدود 45 دقیقه به‌طول می‌انجامد. در خلال این مدت، نور به سرعت از روشنی به تاریکی تغییر کرده و برای ثبت نورهای سوسو زن ساختمان‌های شهری و پس‌تاب بعد از غروب، بسیار مناسب است. درخلال روز به سختی می‌توانید روشنایی‌های شهری را مشاهده کنید. هنگام شب تنها نورهای قابل مشاهده همین نورهای شهری و کمی تا قسمتی نورهای موجود در آسمان است. ساعت آبی نقطه تعادلی بین درخشش نورهای مصنوعی و نور طبیعی برای مشاهده اطراف، در اختیار عکاسان قرار می‌دهد.

 

 

با تنظیمات دستی عکاسی کنید

دوربین‌های عکاسی مدرن، انبوهی از امکانات را در اختیار عکاسان قرار می‌دهند تا بهترین عکس‌ها را با کمترین زحمت ممکن بگیرند. با این حال، نورسنج‌های دیجیتال درون دوربین به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا نوردهی مناسب را در شرایط«نرمال» نوری مثل نور روز یا نورهای درخشان مصنوعی، محاسبه کنند. این نورسنج‌ها همیشه آن‌گونه که ما انتظار داریم در هنگام نبود نور خورشید، عمل نمی‌کنند. بنابراین، اغلب لازم است تا تنظیمات نوردهی را بصورت دستی تنظیم کرده و به خوانش نورسنج دوربین توجه نکنید، اما می‌توانید از منحنی هیستوگرام دوربین برای قضاوت درباره نوردهی مناسب استفاده کنید.

 

 

وایت بالانس را بصورت دستی تنظیم کنید

همانند اختلال در سیستم نورسنجی دوربین در شب، امکان اشتباه در تراز سفیدی یا وایت بالانس نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال، اگر صحنه مورد عکاسی دارای یک منبع نور درخشان مصنوعی باشد، دوربین تراز سفیدی‌اش را با آن منبع نور خاص هماهنگ می‌کند. اما ممکن است در یک صحنه فقط یک منبع نور وجود نداشته باشد، در این حالت ممکن است رنگ‌هایی غیرمنتظره و غیر‌طبیعی در عکس ایجاد شود. راه‌حل این مشکل، تنظیم وایت بالانس بصورت دستی است. در برخی دوربین‌ها ممکن است استفاده از وایت بالانس مختص هوای ابری نتایج مناسبی در عکاسی شب ایجاد کند اما به‌هرحال این تنظیمات بسیار وابسته به روشنایی صحنه داشته و معمولاً به اصلاح در مرحله ویرایش پس از عکسبرداری نیاز دارد.

 

 

از فوکوس دستی استفاده کنید

در مبحث فوکوس در محیط‌های تاریک، فرقی نمی‌کند از دوربین‌های DSLR استفاده می‌کنید یا از دوربین‌های بدون آینه، زیرا در هر دو سیستم فوکوس بر اساس کنتراست یا سیستم تشخیص فاز، فوکوس مناسب نیاز به مقدار نور کافی وارد شده از لنز دارد. در شب نور کافی برای عملکرد صحیح سیستم اتوفوکوس وجود ندارد، بخصوص اگر از لنزهایی با دیافراگم نسبتاً بسته استفاده می‌کنید. در این موارد، استفاده از سیستم فوکوس دستی بهترین راه‌حل است. همچنین می‌توانید هنگامی که نور هنوز به حد کافی وجود دارد، از اتفوکوس استفاده کرده، سپس بدون تغییر فاصله دوربین صبر کنید تا هوا تاریک شود.

 

 

سخن پایانی

اگرچه عکاسی در شب یک چالش برای هر عکاس محسوب می‌شود اما می‌توانید با درک محدودیت‌های دوربین در حالت اتوماتیک، در این چالش موفق شوید. عکسبرداری با نور کم بطور کلی یک فرایند غیر اتوماتیک است. در این نوع عکاسی، باید زمان بیشتری را برای تنظیم سه‌پایه، عکسبرداری آزمایشی، تنظیم دقیق وایت بالانس و فوکوس دستی، اختصاص دهید. با رعایت این نکات، موفقیت در عکاسی در شب تضمین می‌شود.