چند روش ساده برای بهبود عکاسی

این نوشتار چند روش ساده برای بهبود عکاسی دیجیتال را که می‌توانید با آن‌ها شروع کنید به شما ارائه می‌دهد. با این‌ها شروع کنید و مطمئناً عکاسی شما تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.

فقط کافی است این نکات را مرور کرده و یکی از موارد مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

بهبود عکاسی

 

بخش‌های این نوشتار

نکات بخش اول  را می‌توان حتی قبل از اینکه روی شاتر کلیک کنید، استفاده کنید.

بخش دوم شامل نکاتی است که هنگام عکس گرفتن از آن‌ها استفاده می‌کنید.

بخش سوم دارای چند نکته عکاسی است که برای استفاده صحیح از دوربین دیجیتال شما تنظیم شده است.

 

بخش اول

نگه داشتن دوربین

دوربین خود را به روش صحیح در دست نگه دارید. همان‌طور که یک گلف باز، یک بازیکن بیسبال، یا یک سرآشپز به خوبی می‌داند، روشی که استفاده می‌کنید واقعاً تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. تصویر زیر روش صحیح نگه داشتن دوربین را به شما نشان می‌دهد.

بهبود عکاسی

 

نگه داشتن دوربین در موقعیت پایدارتر به بهبود وضوح عکس‌های شما کمک می‌کند، به خصوص در شرایطی که سرعت شاتر شما خیلی سریع نیست.

 

مثل یک کودک، کنجکاو باشید.

بچه‌ها با علاقه ذاتی به همه چیز به دنیا می‌آیند و همیشه درباره هر چیزی که کاملاً درک نمی‌کنند «چرا» می‌پرسند. شما می‌توانید همان کار را هنگام عکاسی انجام دهید.

بهبود عکاسی

 

از خود بپرسید چرا قسمت هایی از تصویر شما واضح و بخشی دیگر تار است. دلیل روشن شدن خودکار فلاش دوربین را بررسی کنید. ببینید که چرا دومین تلاش خود را در یک ترکیب بندی جالب از یک موضوع، دوست دارید.

بررسی کنید که چرا سرعت شاتر سریع‌تر ممکن است به معنای افزایش تنظیمات ISO به سطح بالاتر باشد.

آلبرت اینشتین می‌گوید: «مسئله ی مهم این است که دست از سوال پرسیدن بر ندارید. کنجکاوی دلیلی است برای وجودداشتن.»

 


توجه به نور را تمرین کنید.

نورپردازی همه چیز در عکاسی است. قابل توجه ترین عکس ها اغلب جالب ترین نور را دارند. عادت کنید که فقط به نور توجه کنید. در طول روز، می‌توانید مشاهده کنید که نور از کجا می‌آید و چگونه ویژگی‌های بصری هر جسمی را آشکار می‌کند.

بهبود عکاسی

 

آن را به عنوان نور بد یا خوب قضاوت نکنید، فقط اینکه چگونه صحنه مقابل شما را روشن می‌ کند. وقتی واقعاً در حال عکس گرفتن هستید، تجربه بیشتری در ارزیابی نور خواهید داشت.

 


برای شکست برنامه ریزی کنید.

برای شکست آماده باشید. این می تواند سخت ترین پذیرش برای عکاسان جدید باشد. گاهی اوقات به نظر می رسد که گرفتن یک عکس شگفت انگیز باید واقعاً آسان باشد، اما برای خوب شدن در بیشتر چیزها کمی تمرین لازم است. عکاسی هم فرقی نمی کند.

بهبود عکاسی

 

موفق ترین عکاسان ناموفق ترین عکس ها را گرفته‌اند. یک عکس ناامید کننده را فرصتی برای یادگیری در نظر بگیرید، فقط یک قدم کوچک به سمت یک عکس موفق، نه یک «شکست».

خوشبختانه دوربین شما بهترین دوست شماست. فناوری زیادی دارد که اگر ابتدا کمی آن‌ها را بشناسید، از هزاران شکست در عکاسی جلوگیری می‌کند.

آماده باشید.

بخش‌های اول و دوم واضح هستند، اما باید به ما یادآوری شود که باید با دوربینی که باتری‌های کاملاً شارژ شده و فضای زیادی روی کارت حافظه دارد، آماده باشیم. اگر با گرفتن یک دوربین واقعی، بدون هیچ توهینی نسبت به آن تلفن‌های هوشمند کاملاً توانا، آماده شوید، به شما یادآوری می‌شود که در طول فعالیت‌های روزمره خود به دنبال سوژه های عکاسی باشید.

 

بخش دوم

به پرسپکتیو اهمیت دهید.

این شاید یکی از بهترین نکات عکاسی باشد که باید ابتدا آن را امتحان کنید. قرار است از زوایای مختلف و ارتفاعات مختلف عکاسی کنید. اکثر عکاسان فقط به طور خودکار دوربین را جلوی چشم خود می‌آورند و همه چیز را از آن نقطه نظر عکاسی می‌کنند.برای بهترین نتایج، چندین زاویه و فواصل مختلف از یک سوژه را امتحان کنید. پرسپکتیوهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند به طور چشمگیری بر ظاهر سوژه شما تأثیر بگذارد.

بهبود عکاسی

 

در اینجا مثال دیگری است که چرا این تکنیک ایده خوبی برای امتحان کردن است.

بهبود عکاسی

 

روش دیگری که می‌توانید پرسپکتیو خود را تغییر دهید، عکاسی از یک سوژه با نمای دوربین عمودی یا افقی است. سعی کنید دوربین خود را هم در موقعیت عمودی و هم در جهت افقی یا به طرف پهلو نگه دارید. برخی از سوژه ها در یک جهت به جای دیگری عکس گرفتن بسیار بهتر به نظر می‌رسند.

بهبود عکاسی

اغلب بهتر است (نه همیشه) جهت دوربین خود را باجهت و شکل سوژه مطابقت دهید.

 

از چند تکنیک ترکیب بندی خاص استفاده کنید.

فقط چند تکنیک ترکیب بندی را استفاده کنید و شگفت انگیز است که عکس های شما چقدر بهتر ظاهر می‌شوند. ساده ترین نکته عکاسی دیجیتال برای اولین بار در مورد ترکیب بندی، قانون یک سوم است

این ترکیب‌بندی در عکاسی منظره بسیار محبوب است، اما می‌توان از آن در عکاسی پرتره، عکس های طبیعت و بسیاری از انواع دیگر عکاسی استفاده کرد.

به بیان ساده، این قانون می‌گوید که باید سوژه اصلی خود را در فاصله یک سوم از هر یک از لبه های قاب دوربین خود بسیار نزدیک به تلاقی خطوط خیالی قرار دهید.

بهبود عکاسی

 

برخی از دوربین های جدیدتر این قابلیت را دارند که این خطوط را روی صفحه LCD یا داخل منظره یاب به شما نشان دهند.

 

کراپ (برش) را فراموش نکنید.

حذف بی نظمی در عکس‌های شما اغلب می‌تواند تاثیر بصری بسیار بیشتری به آن‌ها بدهد. برای تأکید بیشتر بر موضوع خود، نزدیک‌تر برش دهید. انجام آن ساده است.

شما می‌توانید «برش» را به دو روش مختلف انجام دهید. اولی ساده ترین راه است. شما به سادگی می‌توانید از لنز زوم خود استفاده کرده و در حین کادربندی عکس خود به سوژه نزدیک‌تر زوم کنید. این کار باعث می‌شود سوژه اصلی شما در عکس غالب‌تر شود.

بهبود عکاسی

 

اولین عکس سمت چپ یک عکس زیبا با عمق است، اما نگاه کنید که چگونه  در عکس سمت راست تأکید شده است. آسمان نارنجی و جزئیات ابر زمانی که نزدیک‌تر زوم می‌کنیم بیشتر دیده می‌شود.

روش دومی که می‌توانید عمیق‌تر برش دهید این است که پس از عکاسی از نرم‌افزار ویرایش عکس استفاده کنید. به عکس این زوج جوان در مقابل آلاچیق نگاه کنید.

بهبود عکاسی

 

برش باریک‌تر اغلب عکس را ساده می‌کند و حواس‌پرتی پس‌زمینه را حذف کرده و باعث می‌شود سوژه شما در عکس غالب‌تر شود.

اگر می‌خواهید فوراً کراپ را به درستی انجام دهید و مجبور نباشید با نرم‌افزار درگیر شوید، تمام «برش» خود را با لنز زوم دوربین خود انجام دهید.

 

تنظیمات تقدم شاتر و تقدم دیافراگم را فرا بگیرید.

بهبود عکاسی

 

برای برخی از ما عکاس‌ها کمی ترسناک است که دوربین خود را از روی حالت خودکار خارج کنیم، اما وقتی با این دو تنظیمات دوربین نیمه خودکار آشنا شوید، خواهید دید که چرا بسیاری از افراد حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند تا عکس‌هایشان واقعاً قابل توجه باشند.

مسلم است که هیچ اشکالی ندارد که به صورت خودکار عکاسی کنید، اما شما می‌خواهید از فناوری دوربین خود استفاده کنید و خلاقیت خود را گسترش دهید و عکس های دیجیتال بهتری بگیرید.

این یکی از راه هایی است که می‌توانید آن را انجام دهید. کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که وقتی نتایجی که به دست می‌آورید چندان اهمیتی ندارند، عکاسی را با این روش‌ها تجربه کنید. به عبارت دیگر، زمانی که تصاویر مهم نیستند، با تنظیمات بازی کنید.

 

چه زمانی و چرا باید از حالت تقدم دیافراگم استفاده کرد؟

در حالت تقدم دیافراگم ، شما دیافراگم (عدد f/stop) را تنظیم می‌کنید و دوربین سرعت شاتر مناسبی را برای شما تنظیم می‌کند تا نوردهی خوبی داشته باشید.

تنظیم عدد f/stop به این معنی است که می‌توانید دقیقاً چه چیزی را در عکس خود فوکوس کرده و چه چیزی را خارج از فوکوس قرار دهید، به این روش کنترل عمق میدان می‌گویند.

بهبود عکاسی

 

زمانی که می‌خواهید همه چیز در فوکوس واضح مانند عکس سمت چپ، عکس منظره جویبار باشد، از حالت تقدم دیافراگم و یک عدد f/stop بزرگ مانند f/11 یا f/16 استفاده کنید.

از تقدم دیافراگم و یک عدد f/stop کوچک مانند f/5.6 یا کمتر استفاده کنید تا عمداً پس‌زمینه‌ای تار داشته باشید، مانند این عکس مرغ دریایی.

موقعیت دیگری که می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید، زمانی است که در حال عکاسی پرتره هستید. می توانید تفکیک بصری بین سوژه خود و پس زمینه آن را بهبود بخشید. شما از عمق میدان کم به نفع خود استفاده خواهید کرد.

بهبود عکاسی

 

اگر دوربین خود را در حالت تقدم دیافراگم در بازترین دیافراگم (کوچکترین عدد f/stop که می‌توانید) «باز کنید»، پس زمینه ای زیبا، دلپذیر و بدون فوکوس خواهید داشت. به همین دلیل است که عکاسان پرتره حالت تقدم دیافراگم را دوست دارند و از آن استفاده  می‌کنند.

 

چه زمانی و چرا باید از حالت تقدم شاتر استفاده کرد؟

اگر از حالت تقدم شاتر استفاده کنید، شما سرعت شاتر را تنظیم می‌کنید و دوربین دیافراگم مناسب را برای شما تنظیم می‌کند تا نوردهی صحیح را دریافت کنید. وقتی سرعت شاتر را کنترل می‌کنید، می‌توانید میزان تاری، در صورت وجود، در عکس خود را کنترل کنید.

بهبود عکاسی

 

از سه‌پایه استفاده کنید.

بله، شرایط بدیهی وجود دارد که برای گرفتن عکسی که می‌خواهید، به یک سه پایه به عنوان لوازم جانبی دوربین ضروری نیاز دارید. در مواقعی که در ظاهر نیازی به استفاده از سه پایه ندارید، مزایای دیگری نیز وجود دارد.

اول، در بسیاری از مواقعی که سرعت شاتر برای گرفتن عکس واضح بسیار پایین است، به سه پایه نیاز دارید.

هنگامی که در شب یا در اتاق تاریک عکاسی می‌کنید و نمی‌توانید از فلاش استفاده کنید، توصیه می‌شود از سه پایه استفاده کنید. هنگامی که از سوژه‌ای عکس می‌گیرید که در آن اصلاً استفاده از فلاش ممنوع است، سه پایه‌ها عالی هستند.

بهبود عکاسی

 

استفاده از سه پایه دوربین اغلب منجر به تصاویر واضح‌تر به طور کلی می‌شود و همچنین به شما این امکان را می‌دهد که لنز خود را با دیافراگم بازتر استفاده کنید و عمق میدان بیشتری دریافت کنید.

بهبود عکاسی

 

دوم،استفاده از سه پایه یک مزیت پنهان دارد و می‌تواند برای شما یک مزیت بزرگ باشد. سه پایه ها سرعت عملکرد عکاسی شما را کاهش می دهند. به‌جای استفاده از روش سریع نگاه-عکاسی، تنظیم سه‌پایه شما را مجبور می‌کند تا زمان بیشتری را برای مشاهده صحنه خود صرف کنید.

 

همیشه یک دوربین در کنار خود داشته باشید.

دوربین شماچه DSLR شما باشد، چه دوربین عکاسی کامپکت یا تلفن هوشمندتان، باید آماده بودن و استفاده مکرر از دوربین خود را به یک تمرین مکرر تبدیل کنید. بهترین عکاسان کسانی هستند که بیشتر تمرین را کرده‌اند و بیشترین عکس‌ها را گرفته‌اند.

بهبود عکاسی

 

حتی اگر دوربین شما فقط یک دوربین تلفن همراه باشد، می‌توانید تکنیک خود را با استفاده از بیشتر نکات عکاسی دیجیتال در این مقاله تمرین کنید.

از این احساس دیدن فرصت برای یک عکس عالی و همراه نداشتن دوربین اجتناب کنید. این واقعاً یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که می‌توانید در عکاسی خود مرتکب شوید.

 

تا حد ممکن از فلاش دوربین استفاده نکنید.

اگر صحنه خیلی تاریک است چگونه می‌توانید با دوربین خود عکس بگیرید؟ گاهی اوقات مجبورید و باید با فلاش دوربین خود عکس بگیرید تا «عکس ایمن» داشته باشید. بعد از اینکه آن عکس را گرفتید، بیایید تجربه‌ای دیگر داشته باشیم.

بهبود عکاسی

 

می‌توانید از فلاش دوربین خود برای مواقع اضطراری استفاده کنید، اما به طور کلی وقتی از آن به عنوان منبع اصلی نور برای روشن کردن سوژه استفاده می‌کنید، اغلب ناامید می‌شوید. شما چند گزینه دیگر با دوربین DSLR خود دارید.می توانید حساسیت دوربین را روی یک عدد بالا تنظیم کنید تا بتوانید نوردهی خوبی را بدون فلاش دریافت کنید. این کار به عکس شما ظاهر بسیار طبیعی‌تری می‌دهد. همچنین می‌توانید از دیافراگم باز برای ورود نور بیشتر استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از یک فلاش اکسترنال استفاده کنید و فلاش را به سقف یا دیوار نزدیک بتابانید تا نور بسیار جذاب‌تری دریافت کنید. به دو نتیجه متفاوت در زیر نگاه کنید که با پیروی از این نکته به دست آمده است.

بهبود عکاسی

 

اولین عکس سمت چپ با فلاش دوربین است. روی دیوار پشت نور سایه‌ای مزاحم می‌بینید. اگر از فلاش اکسترنال متصل به دوربین خود استفاده کنید، می‌توانید آن را به سمت سقف نشانه بگیرید و نور ملایم‌تر و طبیعی‌تری را که در عکس دوم سمت راست نشان داده شده است، دریافت کنید.

 

پس‌زمینه عکس بسیار مهم است.

پرسپکتیوی را انتخاب کنید که پس زمینه‌ای مناسب و بدون حواس پرتی برای شما ایجاد کند. فوکوس روی سوژه آسان می‌شود و به پس زمینه پشت سوژه خود توجه نمی‌کنید. به دو پس‌زمینه پشت دوربین عکاسی شده در زیر نگاه کنید.

بهبود عکاسی

 

بخش سوم

دوربین خود را بشناسید.

دوربین شما یک ابزار عالی با بسیاری از عملکردها و قابلیت‌های خاص است که به شما کمک می‌کند عکس‌های عالی بگیرید. وقتی به پشت و بالای دوربین خود نگاه می‌کنید می‌تواند ترسناک باشد.

بهبود عکاسی

 

شما 2 گزینه برای انتخاب دارید. کتابچه راهنمای دوربین خود را مرور کنید و نموداری را پیدا کنید که دکمه‌ها و صفحه‌های مختلف دوربین را به شما نشان می‌دهد.یا بطور تجربی کارکردن با دکمه‌ها را بیاموزید که البته روش اول توصیه می‌شود.

 

کارت حافظه دوربین

هیچ لیستی از نکات عکاسی دیجیتال بدون یادآوری نیاز به همراه داشتن یک کارت حافظه اضافی کامل نخواهد بود. کارت‌های حافظه برای دوربین‌های دیجیتال ارزان هستند و ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بزرگی با قیمت‌های ارزان دارند.

بهبود عکاسی

 

باتری دوربین

باتری یدکی یکی دیگر از لوازم جانبی مورد نیاز است که باید به لیست لوازم جانبی برای موفقیت در عکاسی دیجیتال قابل اعتماد اضافه شود.

بهبود عکاسی

 

شما می‌توانید با خرید باتری با برندی غیر از آن که با نام تجاری مشابه دوربین شما فروخته می‌شود، در هزینه خود صرفه جویی کنید.

 

فوکوس بسیار مهم است.

اگر بدانید چگونه فوکوس را کنترل کنید، عکاسی خود را به میزان قابل توجهی بهبود خواهید داد. این فقط استفاده از دیافراگم صحیح برای کنترل عمق میدان نیست، بلکه حالت فوکوس را نیز برای استفاده در دوربین خود انتخاب می‌کنید.

بهبود عکاسی

 

نکته: از گزینه‌های خود مانند ردیابی فوکوس، فوکوس نقطه‌ای یا فوکوس ناحیه‌ای به درک اولیه برسید.

 

عملکرد حساسیت را بهتر بشناسید.

نکته نهایی عکاسی دیجیتال درک تنظیمات ISO است. اگرچه معمولاً بهتر است آن را پایین نگه دارید تا بهترین کیفیت عکس را دریافت کنید، اما با موقعیت‌هایی مواجه می‌شوید که باید ISO را افزایش دهید.

بهبود عکاسی

 

هنگام عکاسی در شرایط کم نور، جایی که به سرعت شاتر بسیار بالا یا دیافراگم بسیار کوچک نیاز دارید، ممکن است به ISO بالاتری نیاز باشد.

 

سخن پایانی : ساده عکاسی کنید.

از نکات ساده عکس در مورد نور و ترکیب بندی اولیه موجود در این نوشتار استفاده کنید و عکس‌های خوب و ساده‌ای بگیرید.