چگونه بر عکاسی سیاه و سفید مسلط شویم

در زمان های قدیم، همه عکاسی سیاه و سفید بود. برای مدت طولانی، ترکیب خوبی از عکاسی رنگی و سیاه و سفید وجود داشت، در حالی که استفاده از رنگ توسعه یافت. در این عصر، این جهان عمدتاً یک دنیای عکاسی رنگی است، با عکس های سیاه و سفید عجیب و غریب برای اهداف هنری.

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، به این معنی است که شما یکی از معدود هنرمندانی هستید که می‌خواهند زیبایی عکاسی سیاه و سفید را دوباره کشف کنند – پس بیایید در آن کاوش کنیم!

عکاسی سیاه و سفید

 

چرا عکس‌های سیاه و سفید بگیریم؟

ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم. به هر حال، وقتی در دنیایی پر جنب و جوش و رنگارنگ زندگی می کنیم که می توانیم به راحتی با هر دوربینی عکس بگیریم، تصاویر سیاه و سفید چه فایده ای دارد؟

خوب، به همان اندازه که رنگ خوب است، می تواند حواس را پرت کند. سیاه و سفید کردن عکس، حواس‌پرتی‌هایی را که رنگ می‌تواند برای تصویر ایجاد کند، از بین می‌برد.

یک عکس سیاه و سفید به شما امکان می دهد بر روی عناصر خاص هنری مانند نور، بافت، سایه، الگوها و ترکیب بندی تمرکز کنید.

عکاسی سیاه و سفید

 

به یک معنا، با حذف یکی از بزرگترین عناصر اصلی هنر که البته «رنگ» است، زندگی یک عکاس را آسان‌تر می‌کند. با این حال، فریب نخورید که ایجاد یک عکاسی سیاه و سفید خوب آسان تر از ایجاد یک عکاسی رنگی خوب است.

 تک رنگ کردن تصویر نیز حسی کاملا متفاوت به تصویر می‌دهد. گاهی اوقات این به تصویر کمک می‌کند، گاهی اوقات نهt و اینجاست که مهارت‌های خلاقانه شما به وجود می‌آید.یک عکس سیاه و سفید احساس غم انگیز یا جدی تری می‌دهد و می‌تواند حس نوستالژی ایجاد کند، گویی به گذشته نگاه می‌کنید.

عکاسی سیاه و سفید

 

عکاسی سیاه و سفید به این دلایل می تواند بسیار احساسی تر باشد. بنابراین، تبدیل تمامی تصاویر خود به سیاه و سفید ممکن است ایده خوبی نباشد!

به دو تصویر زیر دقت کنید. کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ و چرا آن را ترجیح می دهید؟

در این مثال، یکی از نسخه ها به طور قابل توجهی بهتر از دیگری به نظر نمی رسدو صرفاً به ترجیحات شخصی بستگی دارد. برخی از افراد نسخه رنگی را دوست دارند و برخی نسخه سیاه و سفید.

عکاسی سیاه و سفید

 

بنابراین، اگر به دنبال یک احساس عاطفی یا نوستالژیک هستید، سیاه و سفید کردن یک عکس کارساز خواهد بود. اگر نه، صرفاً برای اهداف هنری خواهد بود.

قبل از گرفتن عکس، باید به خروجی فکر کنید، آیا تصویر مناسب سیاه و سفید شدن است یا نه؟ این به شما اطلاع می‌دهد که عکسی بسازید که قطعا در سیاه و سفید خوب به نظر برسد.

عکاسی سیاه و سفید

 

شروع عکاسی سیاه و سفید

دو راه مختلف برای سیاه و سفید کردن عکس شما وجود دارد. یا در حین کار به صورت سیاه و سفید عکاسی کنید یا در مرحله پردازش پس از عکاسی افکت سیاه و سفید ایجاد کنید.

اگر به طور خاص برای جلوه سیاه و سفید عکاسی می‌کنید، سعی کنید حالت تنظیم دوربین خود را به سیاه و سفید یا تک رنگ تغییر دهید.

اگر این کار را انجام می‌دهید، مطمئن شوید که با فرمت RAW عکاسی می‌کنید. عکاسی در حالت خام و در حالت تصویر سیاه و سفید در واقع یک فایل خام رنگی به شما می‌دهد.این در نهایت به شما این امکان را می‌دهد که در حین ویرایش، عکس خود را سیاه و سفید نگه دارید یا آن را به حالت رنگی برگردانید. فایل‌های RAW نیز برای پردازش بسیار بهتر هستند، زیرا حاوی جزئیات بسیار بیشتری نسبت به فایل های jpeg هستند.

عکاسی سیاه و سفید

 

بدنبال کنتراست در تنالیته‌ها باشید

کنتراست در عکاسی سیاه و سفید تفاوت بین قسمت های روشن و تاریک است. یک تصویر با کنتراست بالا حاوی قسمت های واقعا روشن در کنار قسمت‌های واقعا تاریک است. یک تصویر با کنتراست کم، درجه بندی خاکستری بسیار ملایم تری خواهد داشت.

عکاسی سیاه و سفید

 

هنگامی که به دنبال کنتراست هستید، در نظر بگیرید که نور چگونه نقشی را ایفا می‌کند.

 نور سخت، مانند نور مستقیم خورشید، سایه‌ها و تضادهای قوی بین نور و تیرگی ایجاد می‌کند، در حالی که نور ملایم، مانند یک روز ابری، تنالیته های ملایم‌تری را در صحنه شما ایجاد می‌کند.

عکاسی سیاه و سفید

 

به یاد داشته باشید که برای خروجی سیاه و سفید کار می‌کنید، بنابراین به جای رنگ های متضاد، از کنتراست با جستجوی مناطق روشن و تاریک استفاده کنید.

 

ایجاد حس خاص

عکاسی سیاه و سفید می‌تواند بسیار احساسی باشد. به عنوان مثال تصویر زیر را در نظر بگیرید.

عکاسی سیاه و سفید

 

فضای بالای مردی که روی نیمکت نشسته کاملاً دست نخورده است – فقط فضای منفی خالص است. این تاریکی که او را احاطه کرده، سوژه را کوچک جلوه می‌دهد و احساس تنهایی را ایجاد می‌کند. نیمکت بلند کناروی با فضای خالی به احساس تنهایی او می‌افزاید. عکس بدون فضای خالی روی نیمکت، فضای منفی و سیاه و سفید بودن آن احساس تنهایی ایجاد نمی کند. حذف رنگ از این صحنه بیننده را قادر می‌سازد تا بیشتر روی جنبه های احساسی عکس تمرکز کند.

عکاسی سیاه و سفید

 

در تصویر بالا، جلوه‌ای مشابه به دست آمده که با استفاده از عکاسی سیاه و سفید تقویت شده است. این عکس را رنگی تصور کنید، آیا همان احساس را خواهد داشت؟ احتمالا نه. و این به دلیل کمبود رنگ است که می‌تواند توجه را از ژست، ظاهر و ترکیب مدل منحرف کند.

پسر در فکر عمیقی نگاه می‌کند و شما متعجب می‌شوید که او به چه چیزی فکر می‌کند. او به چه چیزی نگاه می‌کند یا قبل از گرفتن این عکس چه اتفاقی افتاده است. این جلوه احساسی واقعاً با استفاده از عکاسی سیاه و سفید در این تصویر تقویت شده است.

 

تقارن‌ها را جستجو کنید

تقارن زمانی حاصل می‌شود که دو نیمه از یک تصویر وزن یکسانی داشته باشند و تعادل کاملی بین دو طرف عکس شما ایجاد کنند. چشم انسان به طور طبیعی در عکاسی به سمت تقارن کشیده می‌شود.

 تقارن برای عکاسی سیاه و سفید مناسب است زیرا، مشابه مینیمالیسم، حذف رنگ بیننده را بر تعادل ترکیب متمرکز می‌کند. مکان‌های خوب برای یافتن تقارن، فضای داخلی ساختمان‌ها یا بیرون از بناهای معماری است.

عکاسی سیاه و سفید

 

وقتی با دوربین خود بیرون می‌روید، صحنه هایی را در نظر بگیرید که تقارن خوبی را نشان می‌دهند و ببینید که چگونه به صورت تک رنگ به نظر می‌رسند.

 

بافت را درنظر بگیرید

بافت احساس، ظاهر یا قوام یک سطح یا ماده است. بازسازس این موضوع در یک عکس دو بعدی سخت است. اما، حذف رنگ از یک عکس، بیننده را به سمت بافت خالص شیئی یا صحنه متمرکز می‌کند. نکته مهم دیگری که در اینجا باید در نظر گرفت استفاده شما از نور است. نور سخت معمولاً سایه ایجاد می‌کند و بافت سطح را بهبود می‌بخشد در حالی که نور ملایم این کار را نمی‌کند. نور ملایم سایه ها را از بین می‌برد و تصویری مسطح تر و کم کنتراست ارائه می‌دهد.به تصویر زیر دقت کنید:

عکاسی سیاه و سفید

 

دفعه بعد که با دوربین خود بیرون هستید، به سطوح و نحوه برخورد نور به آن‌ها نگاه کنید. ممکن است تعجب کنید که چه فرصتی برای یک عکس سیاه و سفید خوب پیدا کرده‌اید.

 

ضدنور (Silhouettes) ایجاد کنید

در فرهنگ لغت، Silhouettes به عنوان «شکل تیره و طرح کلی شخصی یا چیزی قابل مشاهده در نور محدود در پس زمینه روشن‌تر» توصیف می شود. به دلیل ماهیت کنتراست بالا، آن‌ها کاملاً برای جلوه سیاه و سفید مناسب هستند. با قرار دادن کسی یا چیزی در مقابل پنجره یا با غروب خورشید در پس زمینه، می‌توان به راحتی سیلوئت‌ها را ایجاد کرد.

عکاسی سیاه و سفید

 

به سادگی از تنظیم جبران نوردهی دوربین خود استفاده کنید و آن را 1 یا 2 استاپ پایین بیاورید تا جلوه دلخواه را به دست آورید.

 عکاسی در موقعیت‌های متضاد، مانند سیلوئت‌ها، نورسنج دوربین شما را در همه جای کادر فعال می‌کند. با تنظیم جبران نوردهی، آنچه را که نورسنج دوربین اندازه می‌گیرد لغو کرده و در این حالت، تصویر تیره‌تری ایجاد می‌کند.

عکاسی سیاه و سفید

 

پردازش پس از عکسبرداری

اگر می‌خواهید عکس‌هایی با ظاهر حرفه‌ای بگیرید، پردازش پس از عکاسی بسیار مهم است.

خوشبختانه برای انجام این کار نیازی نیست که یک فتوشاپ کار حرفه‌ای باشید. تغییر سیاه و سفید عکس‌های خود در برنامه‌های تلفن همراه و سایر نرم افزارهای پردازش ساده است. ما استفاده از Adobe Lightroom را برای این نوع ویرایش‌ها توصیه می‌کنیم زیرا سیاه و سفید کردن عکس‌ها، افزایش یا کاهش کنتراست و برش همزمان آسان است.

عکاسی سیاه و سفید

 

چه گونه‌هایی از عکاسی برای عکسبرداری سیاه و سفید مناسبند؟

واقعاً یک پاسخ برای این سؤال وجود ندارد زیرا عکاسی سیاه و سفید برای بسیاری از موضوعات مختلف مناسب است. البته، این فقط به نوع عکاسی بستگی ندارد، بلکه به این بستگی دارد که آیا صحنه مناسب عکاسی سیاه و سفید است یا رنگی.

برای الهام گرفتن از عکاسی سیاه و سفید به نمونه‌های زیر نگاهی بیندازید و ژانرهایی را که در سیاه و سفید بیشتر دوست دارید در بخش نظرات به ما بگویید.

 

عکاسی سیاه و سفید با نوردهی طولانی

عکاسی سیاه و سفید

 

عکاسی پرتره سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید

 

عکاسی سیاه و سفید در شب

عکاسی سیاه و سفید

 

عکاسی سیاه و سفید حیات وحش

عکاسی سیاه و سفید

 

عکاسی سیاه و سفید منظره و طبیعت

عکاسی سیاه و سفید