021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راستی آزمایی ادعاهای پرچمداران گوشی

راستی آزمایی ادعاهای پرچمداران گوشی

در چند سال اخیر گوشی های هوشمند تبدیل به ابزارهای مناسبی برای عکاسی حرفه ای شده اند. اگرچه دوربین های DSLR و بدون آینه همچنان انتخاب بهتری می‌باشند، اما در بررسی دوربین گوشی‌ کیفیت دوربین‌ آنها به حدی رسیده است که در بسیاری از موارد می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. مجله‌ی تایم در سال 2012 از یک عکس آیفون در مجله‌ی خود استفاده کرد و از آن پس تا سال 2017 بسیاری از نشریات مهم از یک نوع موبایل خاص برای تهیه ی عکس‌های خود استفاده می‌کنند.

 

با این حال، به غیر از یک مجله‌ی ورزشی، اکثر عکاسانی که از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، تعصب خاصی در استفاده از اپل دارند. گوشی‌های آیفون دارای کیفیت بسیار هیجان انگیزی هستند و بخش زیادی از تمرکز شرکت اپل، داشتن دوربین‌های عالی است. اگرچه که در دو سال گذشته گوشی‌های اندروید پیشرفت‌های زیادی را در این زمینه داشته‌اند.

 

اولین چالش واقعی برای اپل با معرفی Google Pixel شروع شد، یک گوشی که در نمودارهای DOXMark در بالاترین نقطه قرار گرفت و به واسطه‌ی کیفیت عملکرد، طرفداران زیادی را در دنیا به دست آورد. سامسونگ نیز گا‌های اساسی در ارتقاء کیفیت دوربین‌های خود برداشته است، این شرکت با ارائه ی S8 PLUS تحسین‌های بسیاری را نسبت به خود برانگیخت. رقابت بازار گوشی‌ها در سال گذشته با ارائه‌ی گوشی‌هایی با کیفیت باورنکردنی Pixel2 و S9 PLUS و اخیراً Huawei P20 بسیار داغ شده است.

 

گوشی S9 PLUS یکی از گزینه‌های بسیار جذاب است که نه تنها دارای دو لنز است (یک لنز زوم و یک لنز واید) بلکه این ادعا را دارد که اولین دوربین در گوشی است که دیافراگم آن قابل تنظیم است. در حالت لنز واید می‌توان دیافراگم را در بین مقادیر f/2.4 و f/1.5 تنظیم کرد. این ویژگی باعث می‌شود که در نور کم عملکرد دوربین ارتقاء پیدا کند.

 

سامسونگ برای بررسی گوشی +S9 ، یک نمونه از آن را برای من ارسال کرده است و همچنین حدود 2 ماه قبل گوشی Pixel2 را نیز در اختیار داشته‌ام. این مقایسه با دو گوشی در بالاترین سطح اندرویدی انجام می‌شود اما من علاقه دارم که با ایجاد شرایط عادلانه، اپل را نیز وارد این مقایسه کنم. من به شخصه هیچ گوشی آیفونی ندارم اما می‌توانم برای انجام این مقایسه یک گوشی +iPhone 7 و iPhone X را قرض بگیرم. همچنین با گوشی قبلی خودم که +S8 است نیز عکس گرفته‌ام تا متوجه شوم که سامسونگ در سال گذشته چه پیشرفت‌هایی را ارائه داده است.

 

چالشی که در این مقایسه با آن رو به رو هستم این است که نمی‌توانم در یک زمان واحد با تمامی آن‌ها عکس داشته باشم زیرا این گوشی‌ها در فاصل زمانی مختلف در اختیار من قرار گرفته‌اند. همچنین در اطرافم نتوانستم کسی را پیدا کنم که گوشی iPhone8 داشته باشد، خیلی جالب می‌شد که می‌توانستم عکس‌های این گوشی را نیز در مقایسه‌ی خود وارد کنم.

 

نکته‌ی دیگر این که من عکاس حرفه‌ای نیستم. من یک روزنامه نگار و تدوین گر فیلم هستم و معمولاً فیلمبرداری می‌کنم و تا اینکه عکس بگیرم. این باعث شده‌است که در کار با دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای شده‌ام، بنابراین کمتر پیش می‌آید که از دوربین dslr استفاده کنم و برای گرفتن عکس‌های کوچک و عکس‌ سرمقاله‌های خود بیشتر از گوشی موبایلم استفاده می‌کنم.

 

تمامی عکس‌ها بدون هیچ گونه ویرایش و در حالت اتوماتیک گرفته شده‌اند مگر اینکه ذکر شود. من کار را با سه گوشی اندرویدی در Moss Landing واقع در مرکز کالیفرنیا شروع می‌کنم. اولین چیزی که در همین ابتدای کار توجه را جلب می‌کند کاربری آسان Pixel2 است. اساساً کل کاری که باید انجام شود این است که دوربین را به سمت سوژه بگیرید و کلیک کنید، دوربین خود به خوبی کار خواهد کرد. در مقایسه، اپلیکیشن عکاسی سامسونگ دارای بیش از شش حالت مختلف عکاسی و گزینه‌های مختلف است که کار را پیچیده می کند.

 

+Samsung Galaxy S8

 

+Samsung Galaxy S9

+Samsung Galaxy S9

 

Google Pixel 2

Google Pixel 2

 

 

ویژگی مثبت سامسونگ این است که حالت‌های حرفه‌ای قدرتمندی را به همراه قابلیت انجام تنظیمات دستی ارائه می‌کند، این در حالی است که در Pixel2 بیشتر تنظیمات رایج که در گوشی‌های دیگر وجود دارد تنها با انجام کلیک انجام می‌شود و نیاز به انجام کاری اضافه‌تر نمی‌باشد.

 

 

چیزی که در همان نگاه اول بلافاصله توجه را جلب می‌کند این است که تراز سفیدی پیش فرض ضعیف است، با گوشی +S9 تصاویری که گرفته می‌شود دارای توناژ گرم‌تری نسبت به +S8 است. به نظر می‌رسد که HDR نیز بهبود خوبی داشته‌است، اگرچه همچنان به میزان کمی ناسازگار است.

 

+Samsung Galaxy S8

+Samsung Galaxy S8

 

+Samsung Galaxy S9

+Samsung Galaxy S9

 

Google Pixel 2

Google Pixel 2

 

در بررسی جزئیات، گوشی +S9 دارای شفافیت بیشتری نسبت به +S8 است، اگرچه در برخی از مواقع خطوط خشن و دید مصنوعی را ایجاد می‌کند. نکته‌ای که در این مقایسه از همه برجسته‌تر است این است که Piexl2 در ارائه‌ی جزئیات بسیار عالی است. این دوربین شفافیت بسیار بالایی که سامسونگ ارائه می‌دهد را ایجاد نمی‌کند اما هنوز هم جزئیات را با وضوح قابل توجهی (به خصوص در LCD گوشی هوشمند) نشان می‌دهد.

 

تصاویر گرفته شده با سامسونگ در اندازه‌های کوچک و یا صفحه نمایش‌های کوچک، فانتزی به نظر می‌رسند اما هنگامی که در اندازه‌ی 100% بازبینی شوند بسیار شفاف خواهند بود. سامسونگ جزئیات کوچک را نیز با خود به ارمغان می‌آورد که این باعث می‌شود که فرآیند پس پردازش طولانی‌تر شود.

 

Samsung Galaxy S8+ crop

Samsung Galaxy S8+ crop

 

Samsung Galaxy S9+ crop

Samsung Galaxy S9+ crop

 

Google Pixel 2 crop

Google Pixel 2 crop

 

با وجود این نقاط ضعف، یک مزیت بزرگ +S9 داشتن لنز زوم است که که یک زوم اپتیکال 2x را فراهم می کند. جالب این است که تصاویری که با لنز زوم گرفته می‌شوند دارای شفافیت بیش از اندازه نیستند. در آن مدتی که از +S9 استفاده کرده‌ام، تا جایی که امکان داشته است بیشتر از لنز زوم استفاده کرده‌ام. با این حال گاهی نیاز است که در حالت واید عکاسی انجام شود، به نظر می‌رسد که حالت زوم، کمتر تحت تاثیر پردازش‌های بیش از حد زیاد سامسونگ قرار می‌گیرد، این درحالی است که همچنان جزئیات به صورت فوق العاده‌ای حفظ می‌شوند.

 

Samsung Galaxy S9+ zoom lens

Samsung Galaxy S9+ zoom lens

 

من این سه گوشی را در یک گردشی که با برخی از دوستانم رفته بودم به همراه داشتم، یکی از دوستانم گوشی +iPhone 7 داشت و تصمیم گرفتیم مقایسه‌ای را بین آن‌ها انجام دهیم. البته این مقایسه خیلی عادلانه نیست زیرا iPhone 7 نسبت به این گوشی‌ها از نسل قدیمی‌تری است، اما کنجکاو بودم که نتایج را بررسی کنم.

 

Samsung Galaxy S9+ crop

Samsung Galaxy S9+ crop

 

Google Pixel 2 crop

Google Pixel 2 crop

 

Samsung Galaxy S9+ zoom lens

Samsung Galaxy S9+ zoom lens

 

iPhone 7 Plus

iPhone 7 Plus

 

چیزی که در همان ابتدای کار واضح است این است که میزان اشباع رنگ‌ها در گوشی‌های اندروید نسبت به آیفون، در حالت پیش فرض، زیادتر است. همچنین تقریباً در تمامی عکس‌هایی که گرفتیم عکس‌های گرفته شده با آیفون، برخلاف گوشی‌های اندروید که تمایل به توناژ بنفش دارند، بیشتر تمایل به توناژ کهربایی دارند. در نهایت، در بیشتر عکس‌هایی که گرفتیم احتمالاً آیفون رنگ‌های دقیق‌تری را ارائه می‌دهد، حتی با وجود اینکه در مقایسه با دیگر گوشی‌ها کم رنگ‌تر است.

 

همان طور که در تصاویر می‌بینید این ویژگی در توناژ رنگ پوست بیشتر جلوه می‌کند. درست است که این تفاوت در اشباع رنگ اندک است اما تصاویر گرفته شده با گوشی‌های اندروید مصنوعی‌تر یا به عبارت دیگر در سطح ضعیف‌تری گرفته می‌شوند.

 

+Samsung Galaxy S8

+Samsung Galaxy S8

 

 

+Samsung Galaxy S9

+Samsung Galaxy S9

 

 

Google Pixel 2

Google Pixel 2

 

 

iPhone 7 Plus

iPhone 7 Plus

 

اینها چیزهایی است که من را شگفت زده می‌کند. تصاویر گرفته شده با آیفون در وضوح تصویر بهتر هستند این در حالی است تمامی این دوربین‌ها دارای وضوح یکسان (12 مگاپیکسل) هستند، البته تصاویر گرفته شده با آیفون در حالت نمایش اندازه‌ی 100% جزئیات کمتری را ارائه می دهند.

 

Samsung Galaxy S8+ crop

Samsung Galaxy S8+ crop

 

Samsung Galaxy S9+ crop

Samsung Galaxy S9+ crop

 

Google Pixel 2 crop

Google Pixel 2 crop

 

iPhone 7 Plus crop

iPhone 7 Plus crop

 

با وجود اینکه تمامی عکس‌ها 12 مگاپیکسل هستند، عکس‌های آیفون تیره‌تر و مشخص شده با بلوک های مختلف هستند. من به این فکر می‌کنم که آیا این همان چیزی است که باعث می‌شود عکس‌های پرتره خوب باشند. این قطعاً به دلیل دارا بودن ویژگی تفسیر رنگ عالی‌ای است، و این در حالی است که ثبت جزئیات Piexl 2 در برخی از شرایط بسیار باورنکردنی و مطلوب است. این جزئیات دقیق‌تر از آن است که لازم داری تا یک عکس پُرتره برجسته کنید.

 

با این وجود، این مقایسه کاملاً عادلانه نیست. باید در نظر گرفت iPhone 7 آخرین مدل آیفون نیست. برای اینکه بتوان آزمایش مناسبی را انجام داد، لازم است که من جدیدترین مدل گوشی اپل یعنی iPhone X که دارای دو دوربین است را در اختیار داشته باشم. من سرانجام در کنفرانس Game Developer در سان فرانسیسکو این شانس را داشتم که با گوشی یکی از همکاران برای تست چند عکس بگیرم.

 

فردی که برای راهنمایی در خارج کنفرانس نشسته بود اجازه داد تا برای آزمایش از او عکس بگیرم. iPhone X دارای پردازشگر رنگی اپل است که آن را قبلاً در iPhone 7 نیز دیده‌ایم که البته این پردازشگر دارای تفاوت کوچکی نسبت به یردازشگر رنگی گوشی‌های اندرویدی است (البته این تفاوت قابل چشم پوشی است). مشابه با +S9، این گوشی نیز علاوه بر لنز واید معمولی دارای یک لنز زوم 2 برابری نیز است.

 

+Samsung Galaxy S8

+Samsung Galaxy S8

 

+Samsung Galaxy S9

+Samsung Galaxy S9

 

Google Pixel 2

Google Pixel 2

 

iPhone X

iPhone X

 

 

توناژ رنگ پوست عالی باقی می‌ماند و میزان ثبت جزئیات در مقایسه با iPhone 7 بسیار بهبود یافته است، بدون اینکه در فرآیند پردازش احساس کُندی خاصی به وجود آید. البته همچنان میزان شفافیت قابل مقایسه با Pixel 2 نیست اما نسبت به نسخه‌ی قبلی آیفون بهبود زیادی حاصل شده است.

 

+Samsung Galaxy S9

Samsung Galaxy S9+ zoom

 

iPhone X zoom

iPhone X zoom

 

من می‌خواهم این تصویر را نیز اضافه کنم تا تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای که گوشی‌ها در نحوه‌ی عملکرد دارند را برجسته کنم. درحالی که تمامی این گوشی‌ها از درجه‌ی یکسانی از تکنولوژی HDR، استفاده می‌کنند، فن آوری سامسونگ به گونه‌ای تنظیم شده‌است که تصاویر قدرتمندتر و دارای کنتراست بیشتری را از محیط پیرامون ثبت کند. اما این ویژگی باعث می‌شود که تصاویر فانتزی به نظر آیند، این ویژگی گاهی اوقات سبب می‌شود که این برجسته سازی‌ها بدون اینکه احتیاج باشد بیش از اندازه انجام شوند.

 

+Samsung Galaxy S8

+Samsung Galaxy S8

 

+Samsung Galaxy S9

+Samsung Galaxy S9

 

Google Pixel 2

Google Pixel 2

 

iPhone 7 Plus

iPhone 7 Plus

 

همچنین جالب است که درحالی که iPhone 7 تمایل به تولید تصاویر کم رنگ تری را دارد، اما گوشی iPhone X بعضی از اوقات تصاویری تولید می‌کند که دارای اشباع رنگ بیشتری است، به خصوص در توناژهای گرم. به وضوح گوشی iPhone X در ثبت جزئیات و شفافیت تصویر در مقایسه با iPhone 7 بهتر است، اما طبق عادت می‌دانیم که هر چه میزان اشباع رنگ ها زیاد شود به خصوص در نواحی روشن تصویر، جزئیات بیشتری از دست خواهد رفت. با توجه به آنچه که نشان داده شد، متوجه شدم که Pixel 2  در مقایسه با گوشی‌های دیگر عکس‌های تاریک‌تری می‌گیرد، این شاید برای این دلیل است که تاثیر HDR افزایش یابد.

 

Samsung Galaxy S8+ crop

Samsung Galaxy S8+ crop

 

Samsung Galaxy S9+ crop

Samsung Galaxy S9+ crop

 

Google Pixel 2 crop

Google Pixel 2 crop

 

iPhone X crop

iPhone X crop

 

هنگامی که بحث ثبت دقیق جزئیات گلبرگ در نظر گرفته می‌شود، Pixel2 پیشتاز رقابت است. با این حال دوربین +S9 دارای چه جایگاهی است؟ +S9 یک دوربین عالی دارد، اما جزئیات را به خوبی  Pixel 2 منعکس نمی‌کند و رنگ‌ها را نیز به خوبی iPhone X ثبت نمی‌کند. با این حال، این بدان معنی نیست که بگوییم این دوربین بد است. این دوربین دارای برخی توانایی‌ها است که سایر دوربین‌ها فاقد آن هستند. لنز زوم آن یک دارایی تبلیغاتی است که با آن می تواند ادعا کند که تنها گوشی‌ای است که دیافراگم آن قابل تنظیم است. برخی از افراد نگران این هستند که واید بودن دیافراگم باعث می‌شود که ملایم بودن لبه‌های تصویر بد باشد، اما به نظر نمی‌رسد که این موضوع مشکل خاصی را ایجاد کند.

 

Samsung Galaxy S9 at f/1.5

Samsung Galaxy S9 at f/1.5

 

Samsung Galaxy S9 at f/2.4

Samsung Galaxy S9 at f/2.4

 

f/1.5 crop

f/1.5 crop

 

f/2.4 crop

f/2.4 crop

 

هنگامی که در تاریکی عکسبرداری می‌کنید این گوشی هوشمند همچنان بهترین است، توانایی وارد کردن حتی میزان کمی نور بیشتر در دوربین بسیار با ارزش است. در اینجا از یک صحنه ی مشابه با دیافراگم‌های f/2.4 و f/1.5 عکس گرفته شده است، سایر ویژگی‌ها یکسان است.

 

Samsung Galaxy S9+. 1/90s, ISO 320, f/2.4

Samsung Galaxy S9+. 1/90s, ISO 320, f/2.4

 

Samsung Galaxy S9+. 1/90s, ISO 320, f/1.5

Samsung Galaxy S9+. 1/90s, ISO 320, f/1.5

 

با توجه به تصویر به نظر می‌رسد تصویری که با دیافراگم f/1.5 گرفته شده‌است از نظر شفافیت و ثبت جزئیات بسیار بهتر است، حالا این سوال به ذهن می‌رسد که اصلاً چرا با دیافراگم f/2.4 دچار مشکل هستید؟

اگر نگران این هستید که بتوانید در دید 100% حداکثر سطح شفافیت را داشته باشید، دیافراگم f/2.4 کمی شفاف‍تر است، اما من هنوز هیچ مشکلی با دیافراگم واید نداشته‌ام.

 

اگر به میزان زیادی به سوژه نزدیک هستید، دیافراگم f/1.5 به شما کمک می‌کند که بدون استفاده از حالت‌های مصنوعی پُرتره سوژه را از پس زمینه‌ی آن جدا نمایید. دو عکس زیر محصولی از عکس‌های در حالت DGN توسط +S9 هستند که در دیافراگم‌های f/1.4 و f/2.4 گرفته شده‌اند.

 

f/2.4 cropped from DNG

f/2.4 cropped from DNG

 

f/1.5 cropped from DNG

f/1.5 cropped from DNG

 

توانایی گرفتن مستقیم عکس DNG در اپلیکیشن پیش فرض دوربین، یکی دیگر از مزیت‌هایی هست که سامسونگ دارد. این حالت حرفه‌ای حقیقتاً کنترل خوبی را بر روی دانه دانه شدن‌ها می‌دهد و گرفتن عکس DNG را آسان می‌سازد. با Lightroom Mobile، به آسانی می‌توانید آن‌ها را در fly ویرایش کنید یا آن‌ها را با کامپیوتر خود همگام سازی کنید. عکاسی در حالت DNG از اشباع رنگ‌ها و شفافیت بیش از حد که باعث خرابی عکس می‌شود، جلوگیری می‌کند.

 

Samsung Galaxy S9+ DNG processed in Lightroom

Samsung Galaxy S9+ DNG processed in Lightroom

 

 

Samsung Galaxy S9+ DNG processed in Lightroom

Samsung Galaxy S9+ DNG processed in Lightroom

 

با توجه به بررسی دوربین گوشی‌ که انجام گرفته هر کدام از این گوشی‌ها دارای دوربین‌هایی هستند که توانایی ارائه ی تصاویر فانتزی را دارند. سامسونگ +S9 با ارائه ی لنز زوم عالی، دیافراگم قابل تنظیم، حالت عکاسی حرفه ای و اپلیکیشن مستقیم برای DNG، انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می‌دهد. تصاویر DNG به صورت قابل توجهی انعطاف‌پذیر هستند و کنترل بسیار خوبی را بر روی ویرایش عکس نهایی در اختیار شما قرار می‌دهند. با این حال، در تنظیمات پیش فرض، اپلیکیشن دوربین سامسونگ گرایش زیادی برای پردازش‌ بیش از حد عکس به خصوص عکس‌های با شفافیت بالا را دارد، اما این ممکن است که سبب شود تصاویر خشن و مصنوعی شوند. همچنین تمایل زیادی به ایجاد رنگ‌های گرم دارد، ممکن است بسیاری از افراد این ویژگی را دوست داشته باشند، اما قطعا تا حدی که از واقعیت زیاد دور نشود.

 

گوشی Pixel 2  یک دستگاه jpg است که دارای توانایی پشتیبانی داخلی از DNG نیست. البته توانایی‌اش در ایجاد تصاویر عالی بدون نیاز به اعمال تنظیمات خاص ، قابل توجه است. از HDR استفاده می‌کند تا داینامیک رنج عالی‌ای را به دست آورد. این گوشی توانایی این را دارد که تصاویر عالی با رنگ‎های دقیق و جزئیات باورنکردنی را با دوربین خود به وجود آورد اما در برخی از مواقع، این جزئیات ممکن است که پریشان کننده و زُمُخت باشند به خصوص اگر سوژه انسان باشد.

 

در مقابل، آیفون کم‌رنگ‌ترین تصاویر را در بین تمام آن‌ها تولید می‌کند با این وجود اکثر آن‌ها تصاویری زیبا و دلپذیری می‌شوند. رنگ‌ها، به خصوص توناژ رنگ پوست به طور کلی مناسب است و سطح پایین‌تری از جزئیات که ارائه می دهد ممکن است برای عکاسی پُرتره مناسب باشد تا چین و چروک‌های صورت را خیلی جلوه ندهد.

 

لنز زوم موجود در iPhone X نیز یک امکان با ارزش است و توانایی گرفتن پُرتره را بهبود می‌دهد. اگر می‌خواهید محصولی را تهیه کنید که در عکس‌ها جزئیات کمتری را ثبت کند، باید یکی از گوشی‎های آیفون را تهیه کنید. مدل X عادت عجیب غریب اشباع رنگ‌های گرم را نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

با وجود اینکه دوربین‌های موبایل پیشرفت‌های زیادی داشته اند، این استدلال را نمی‌کنم که هیچ کدام از این گوشی‌ها بتوانند جای یک دوربین DSLR یا بدون آینه را بگیرند. حسگر بزرگتر و لنزهای بهتر هنوز به طور کلی منجر به نتایج بهتری می‌شوند و با توجه به خصوصیات فیزیکی که وجود دارد بعید است که به زودی تغییری در این حقیقت به وجود آید. اما مثل همیشه، بهترین وسیله همانی است همراه شماست، ما با عکاسی موبایل به نقطه‌ای خواهیم رسید که هر کسی می‌تواند از جیب خود یک دوربین فانتزی زیبا در بیاورد و عکاسی نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه