دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی لنز Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2

اخبار عکاسی
بررسی لنز Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2

شاید یکی از مهم‌ترین لنز‌ها در میان لنز‌های دوربین‌های DSLR، لنز معروف 70-200 باشد. در واقع عبارت 70-200 اشاره به فاصله کانونی زوم و نسبتاً بلند 70 تا 200 میلی‌متر در لنز‌های دوربین‌های فول‌فریم دارد و یکی از پرکاربرد‌ترین فاصله‌های کانونی برای انواع شاخه‌های عکاسی است که از عکاسی پرتره و ورزشی گرفته تا حیات وحش و طبیعت کاربرد‌های زیادی دارد. این لنزها به قدری کاربرد زیاد و امکانات بی‌نظیری دارند که اغلب عکاسان پرتره و عروسی معمولاً آن‌ها را به عنوان لنز اصلی عکاسی در فضای باز به کار می‌گیرند و در این میان لنز Canon 70-200 f/2.8 IS II برای کاننی‌ها و لنز Nikon 70-200 f/2.8E FL برای نیکونی‌ها،  از بهترین لنز‌های 70-200 به شمار می‌آیند. البته در اینجا قصد نداریم این دو لنز را با هم مقایسه کنیم، زیرا دلایل مهمی برای انتخاب لنز سومی به نام لنز  Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 وجود دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

لنز Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2

طبیعتا هر دو برند نیکون و کانن، می‌توانند با تکیه بر تکنولوژی‌های پیشرفته دوربین سازی و صنعت اپتیک خود و امکان افزایش قیمت لنز‌هایی که تولید می‌کنند، بالاترین کیفیت ممکن را در اختیار کاربران خودشان قرار دهند. به‌هرحال وقتی عکاسان قصد دارند از بالاترین کیفیت ممکن دوربینشان استفاده کنند، حاضرند تا لنز‌هایی با قیمت بسیار بالا را نیز تهیه کنند. اما گاهی اوقات، شرکت‌های سازنده لنز مانند Temron یا Sigma نیز وارد میدان شده و سعی می‌کنند با کمی کاهش کیفیت یا امکانات در لنز‌های خودشان، لنز‌هایی مشابه لنز‌های شرکت‌های اصلی کانن و نیکون را با قیمت‌های پایین‌تری عرضه کنند.

لنز‌های 70-200mm کانن و نیکون که دارای دیافراگم 2.8 هستند، معمولاً پرطرفدارترین انواع این لنز‌ها هستند و به همین دلیل شرکت تامرون با معرفی و عرضه لنز  Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 برای هر دوی این برند‌ها، با قیمت پایین‌تر سعی دارد تا بخشی از بازار را به سمت خود بکشد. طبیعتا قیمت پایین‌تر برای خریداران اهمیت زیادی دارد و احتمالا روی انتخاب آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

لنز Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2

اما انتخاب لنز 70-200 کانن با دیافراگم f/2.8 برای کسانی که دوربین‌های کانن را دارند بسیار ساده‌تر است. قیمت این لنز حدود 50 درصد گران‌تر از مدل تامرون خودش است. به همین دلیل اغلب کاربران کانن ترجیح می‌دهند به جای خرید نسخه تامرونی این لنز، نسخه اصلی یا کانن آن را خریداری کنند. بنابراین بی‌دلیل نیست اگر مانت کاننی این لنز تا اندازه‌ای کم فروش‌‌تر از نسخه نیکونی آن باشد.

ولی در مورد نسخه نیکونی مسئله کمی متفاوت‌تر است. نسخه نیکونی لنز 70-200 f/2.8 تقریباً دو برابر نسخه تامرونی قیمت دارد. یعنی با قیمت یک لنز نیکون 70-200 f/2.8 می‌توان دو لنز تامرون با همان مشخصات را خریداری کرد. به همین دلیل بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند با نصف قیمت یک لنز گران‌قیمت نیکون، لنزی با قیمت و طبیتا خروجی پایین‌تری را خریداری کنند. اما لنز Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 انصافاً، یک لنز فوق‌العاده با امکانات عالی است که اصلاً نمی‌توان آن را از نظر امکانات و کیفیت دستکم گرفت.

لنز Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2

شکل و کیفیت ساخت لنز Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2
وقتی برای اولین بار لنز Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 را در دست می‌گیرید، طراحی جالب آن شما را به تحسین وا‌می‌دارد. دیگر از آن حلقه طلایی رنگ که در لنز‌های قدیمی تامرون می‌دیدید خبری نیست و ظاهر آن بسیار شیک و مدرن طراحی شده است. این طراحی را در دیگر لنز‌های جدید تامرون هم دیدیم و نوعی طراحی یکپارچه به نام Human Touch نام دارد  که شرکت تامرون برای نخستین بار در لنز‌های  SP 35mm f/1.8 DI VC USD و  SP 45mm f/1.8 DI VC USD آن را معرفی کرد. این طراحی در تمامی لنز‌های جدید تامرون، شامل خطوطی با شیب ملایم و هموار روی سطح لنز، دکمه‌های بزرگ و در دسترس و فونت برجسته نقره‌ای رنگ می‌شود که شکلی امروزی و مدرنی را به آن می‌دهد. حتی پایه نگه‌دارنده روی سه‌پایه این لنز هم از این قاعده مستثنا نیست و مانند پایه نگه‌دارنده لنز تامرون   150-600mm f/5-6.3 DI VC USD G2، طراحی یکپارچه Human Touch را حفظ کرده است.

لنز Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2

بدنه این لنز کمی از نسخه‌های نیکون و کاننی سنگین‌تر است و اگر چند ساعت با آن روی دست عکاسی کنید، احتمالا این وزن زیاد را کاملا احساس خواهید کرد. به همین دلیل بهتر است آن را همراه با یک تک‌پایه سبک و راحت مانند تک پایه عکاسی کربن فایبر C38F حمل کنید. پایه این لنز با استاندارد Arca Swiss هماهنگ است و در صورتی که بخواهید آن را روی سه‌پایه ببندید، بسته به وزن دوربینی که روی آن سوار می‌شود، می‌توانید به خوبی وزن و نقطه ثقل مجموعه را متعادل کنید.

دکمه‌های روی لنز در جایی طراحی شده‌اند که هنگام کار با لنز دقیقا زیر انگشت دست چپ قرار می‌گیرند، به همین دلیل پس از مدتی می‌توانید بدون نگاه کردن به آن‌ها، دکمه مورد نظرتان را در حین کار فعال یا غیر فعال کنید که برای کسانی که از مراسم عروسی یا رویدادهای ورزشی عکاسی می‌کنند و نیاز به تغییر سریع وضعیت لنز (مانند فوکوس دستی یا لرزشگیر) دارند بسیار کاربردی است. تمامی بدنه و دکمه‌های این لنز در برابر شرایط محیطی نامساعد مانند آب و هوای شرجی و بارانی و یا غبارآلود عایق‌بندی شده‌اند که برای عکاسان فضای باز اهمیت زیادی دارد.

لنز Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2

رینگ‌های بزرگ فوکوس و زوم لنز Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 نیز کاملا بزرگ و روان طراحی شده است و به سرعت به حرکت و چرخش نرم آن‌ها عادت می‌کنید. خوشبختانه رینگ فوکوس دستی این لنز به طور پیوسته فعال است و در هر زمان می‌توانید با آن به صورت دستی هم فوکوس را کنترل کنید. ضمناً حداقل فاصله فوکوس این لنز 95 سانتی‌متر است.

لنز Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2

کارآیی و عملکرد لنز Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2
عملکرد این لنز بسته به دوربینی است که روی آن نصب می‌شود. در تست‌هایی که با لنز Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 انجام دادیم سرعت فوکوس آن مثلاً روی بدنه نیکون D5 یا نیکون D7500 بسیار سریع‌تر از بدنه‌های ارزان قیمت مانند Nikon D3400 بود که البته تا حدودی هم طبیعی است. زیرا دوربین‌های رده بالای نیکون دارای ماژول فوکوس بسیار پرسرعتی هستند و می‌توانند فوکوس لنز را بهتر کنترل کنند. فراموش نکنید که این لنز اصولاً برای دوربین‌های فول‌فریم طراحی شده است و در صورتی که از آن روی دوربین‌های غیر فول‌فریم استفاده کنید، فاصله کانونی آن معادل 105-300mm یک دوربین فول‌فریم خواهد بود.

نکته مهم درباره این لنز، لرزشگیر پیشرفته آن است. تامرون قویاً تأکید می‌کند که لرزشگیر VC در لنز Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 می‌تواند تا 5 استاپ کاهش سرعت شاتر را جبران کرده و از محو شدگی تا این اندازه جلوگیری کند. در واقع وقتی که از بلند‌ترین فاصله کانونی این لنز یعنی زوم 200mm آن روی دست استفاده می‌کنید، کمترین سرعتی که می‌بایست استفاده کنید نباید از 1/200 ثانیه کندتر باشد. تصاویر گرفته شده با این لنز در حالی که لرزشگیر VC آن روشن است نشان می‌دهد که حتی عکس‌هایی که در نور کم و با سرعت 1/8 ثانیه گرفته شده‌اند نیز، شارپ و با حداقل محوشدگی هستند. این لرزشگیر از نسل جدید لرزشگیر‌های تامرون بوده و نسبت به مدل قبلی خودش، بی‌صداتر و روان‌تر عمل می‌کند و تاثیر آن روی حذف لرزش و محوشدگی بیشتر است.

گالری عکس‌های لنز Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 را در سایت dpreview ببینید.

این لرزشگیر دارای مود‌های مختلف برای عملکرد در شرایط متفاوت است. Mode 1 آن در واقع همان چیزی است که از لرزشگیر لنز انتظار داریم. یعنی هم لرزش تصویر را حذف می‌کند و هم آنچه که در منظره یاب دوربین (و همچنین حالت LiveView) می‌بینیم، تصویری کاملا بدون لرزش است. Mode 2 لرزشگیر این لنز، تنها لرزش را در جهت عمودی خنثی می‌کند، تا بتوانید لنز را روی سطح افقی حرکت داده و پنینگ کنید. این حالت برای عکاسی از سوژه‌هایی مانند اتومبیل یا موتورسیکلت در حال حرکت استفاده می‌شود. اما Mode 3 به منظور کاهش مصرف باطری دوربین، تنها در لحظه ثبت عکس عمل می‌کند و به همین دلیل تصویری که در منظره یاب می‌بینید، تصویر عادی و با لرزش است و طبیعتا اگر می‌خواهید با دوربین DSLR خودتان فیلم‌برداری کنید، بهتر است از این مود استفاده نکنید.

 لنز Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2

بوکه و دیافراگم ثابت لنز Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2
احتمالا مهم‌ترین چیزی که یک عکاس حرفه‌ای از لنزی با دیافراگم 2.8 ثابت انتظار دارد، امکان عکاسی در نور کم با این دیافراگم و ثبت عکس با بوکه زیاد است. خوشبختانه کیفیت این لنز در بازترین دیافراگم خودش یعنی f/2.8 کاملا شارپ و بدون افت کیفیت است. اگرچه مانند اغلب لنز‌های زوم، در دیافراگم‌های بسته‌تر مانند f/8 می‌تواند بیشترین کیفیت خودش را نشان دهد.

دیافراگم این لنز دارای طراحی مدور و از نوع 9 پره‌ای است تا بتواند بوکه‌ای کاملا دایره‌ای شکل و زیبا را در پس زمینه تصویر ایجاد کند. ضمناً این دیافراگم به صورت الکترومغناطیسی کنترل می‌شود و در هنگام عکاسی با دوربین‌های سرعت بالا مانند D5 که می‌توانند با سرعت‌ خیلی زیاد به صورت پی‌درپی عکس بگیرند، نورسنجی دوربین را در شات‌های سریع با دقت بسیار بالایی حفظ می‌کنند.

پوشش‌های فوق‌العاده روی عدسی‌ها
عدسی‌های لنز Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 با تکنولوژی‌های پوشش‌دهی جدید تامرون از هر نوع فلر و بازتاب داخلی روی عدسی‌ها جلوگیری می‌کنند و به همین دلیل تصاویر این لنز بسیار شفاف و بدون کاهش کنتراست ثبت می‌شوند. این پوشش‌ها با نام‌های eBAND (Extended Bandwidth & Angular-Dependency)  و همچنین BBAR (Broad-Band Anti-Reflection) هر دو برای کاهش انعکاس روی لنز ساخته شده‌اند و شاید تنها زمانی که ممکن است روی عکس‌ها فلر ببینید، زمانی باشد که دقیقا رو به خورشید عکاسی کنید.

ارزش در برابر قیمت
بدون شک شارپنس این لنز به پای لنز گران‌قیمت Nikon 70-200 FL نمی‌رسد. اما بخشی از کاهش شارپنس را می‌توان به راحتی توسط نرم‌افزار‌های ویرایش عکس مانند Photoshop CC یا Lightroom جبران کرد. اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم که این لنز با قیمتی حدود 1300 دلار عرضه می‌شود و کمتر از نصف قیمت همتای نیکونی خودش را دارد. در مورد همتای کاننی نیز قیمت آن بسیار مقرون به صرفه است و صد البته لرزشگیر روی این لنز را روی هیچکدام از مدل‌های کانن و نیکونی نمی‌بینیم.

از سوی دیگر می‌بینیم که سیگما هم در طی سال‌های گذشته (از 2010) هنوز مدل جدیدی از لنز‌های 70-200 خود را معرفی نکرده است و لنز Sigma AF 70-200mm f2.8 EX DG APO HSM OS با اینکه لنز خوبی است، اما اصلاً به پای لنز‌های سری Art این شرکت نمی‌رسد و اصلاً هم مشخص نیست اگر مدل جدیدی از این سری لنز‌ها را معرفی کند قیمتی پایین‌تر از همتای کانن یا نیکونی خودش داشته باشد. دستکم لنز‌های جدید سیگما که چندان ارزان‌تر از “لنز‌های کانونیکون” نیستند. بنابراین در حال حاضر لنز Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 در این قیمت بدون رقیب است و می‌توانید به راحتی به آن اطمینان کنید.

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *