دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای خرید لنز فول فریم سونی

راهنمای انتخاب
راهنمای خرید لنز فول فریم سونی

هنگامی که سونی در سال 2014 برای اولین بار وارد بازار دوربین‌های بدون آینه شد از لحاظ تولید لنز با مشکلات زیادی روبرو بود و شما فقط چند انتخاب محدود داشتید. اما از آن زمان تا به امروز خط تولید لنز های FE سونی با تغییرات بسیار زیادی روبرو بوده است و این شرکت لنزهای متعددی به بازار عرضه کرده است. من در این مقاله لیستی از لنز های سری FE سونی آماده کرده‌ام که با وجود عملکرد خیلی خوب، قیمت مناسبی هم دارند.

در این مقاله ما 4 عدد لنز FE پرایم سونی و 3 عدد لنز FE زوم سونی را مورد بررسی قرار داده‌ایم که محدوده وسیعی از فواصل کانونی را پوشش می‌دهند. تمام این لنزها برای مانت E سونی ساخته شده‌اند و کاملا با دوربین‌های فول‌فریم این شرکت از جمله سری A7 سازگار هستند. شما علاوه بر این می‌توانید از لنز های سری FE سونی روی دوربین‌های APS-C مثل سری A6000 هم استفاده کنید اما برای محاسبه‌ی فاصله‌ی کانونی با ضریب کراپ 1.5x را هم در نظر بگیرید.

بهترین لنز های سری FE سونی تا سال 2020

1- Sony FE 28mm f/2

  • لرزشگیر: ندارد
  • وزن: 200 گرم
  • ابعاد (قطر * طول): 64 * 60 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 49 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 0.29 متر

لنز FE سونی 28 میلیمتر f/2 مدت‌های زیادی است که به بازار عرضه شده است اما تا به امروز هنوز هم یکی از بهترین لنزهای سونی سری FE سونی است که قیمت مناسبی هم دارد. این لنز پرایم سریع وضوح خیلی بالایی دارد و فاصله کانونی آن نیز به گونه‌ای است که می‌توانید در موارد متعدد از آن استفاده کنید. خیلی از مردم تصور می‌کنند که کارایی یک لنز 35 میلیمتر خیلی بیشتر است اما من با این نظر مخالفم و تصویر می‌کنم که لنزهای 28 میلیمتر موارد استفاده بیشتری دارند و با صحنه‌های بیشتری سازگار هستند.

استفاده از این لنز به خصوص در فضاهای داخلی کوچک به دلیل فاصله کانونی وایدی که دارد خیلی راحت‌تر از لنزهای 35 میلیمتر است. هنگامی که اولین بار این لنز FE سونی را در دست گرفتم احساس مقاوت و سختی که داشت من را شگفت‌زده کرد. بدنه این لنز فلزی است و به خوبی روی بدنه‌های سری A7 سوار می‌شود.بدنه این لنز کاملا ضدنفوذ است و برای افرادی مناسب است که قصد دارند در فضاهای آزاد و شرایط سخت عکاسی کنند.

از لحاظ عملکرد هم این لنز به خصوص با توجه به قیمتی که دارد عملکرد خیلی خوبی دارد. هرچقدر که دیافراگم یک لنز بازتر باشد وضوح آن افت می‌کند اما حتی با توجه به داشتن دیافراگم f/2 نیز این لنز انتظارات من را برآورده می‌کند. اتوفوکوس نیز سریع، دقیق و کاملا بی صدا است.

دیافراگم f/2 کمک زیادی به شما می‌کند و می‌توانید با استفاده از آن از صحنه‌های داخلی تاریک گرفته تا ستاره‌ها را به تصویر بکشید. در صورتی هم که به اندازه کافی به سوژه نزدیک شوید، بوکه این لنز خیلی زیبا و جذاب است و می‌توانید با استفاده از آن سوژه را به خوبی از پس زمینه جدا کنید.

2- Sony FE 35mm f/2.8 ZA

  • لرزشگیر: ندارد
  • وزن: 120 گرم
  • ابعاد (قطر * طول): 61 * 37 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 49 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 0.35 میلیمتر

بهترین لنز سری FE سونی

این لنز فوق کوچک من را شگفت زده کرد. این لنز FE سونی با وزنی کمتر از 150 گرم و طول 61 میلیمتری قدرت بسیار زیادی را در خود نهفته است. اولین شگفتی من این بود که این لنز چقدر کوچک و سبک است. تعادل این محصول روی دوربین‌های سری A7 فوق‌العاده است. وزن این لنز خیلی کم است و در زمان استفاده احساس می‌کنید که هیچ لنزی روی دوربین نصب نشده است.

برای عکاسی روزمره یکی از بهترین فواصل کانونی، فاصله کانونی 35 میلیمتر است. شما می‌توانید با یک لنز 35 میلیمتری از سوژه‌های مختلفی مثل پرتره یا منظره عکاسی کنید و به همین خاطر خیلی از عکاس‌ها این لنز را برای عکاسی روزمره انتخاب می‌کنند.

من همیشه این لنز را روی دوربین خودم نصب می‌کنم تا در تمام طول مدتی که بیرونم آماده باشم. این لنز برای عکاسی از بازی کردن بچه‌ها و یا ماجراجویی‌های مختلفی که در کوهستان‌ها انجام می‌شوند فوق‌العاده است.

[relatedpost post=”128951″]

این لنز از لحاظ مقاومت و ارگونومی هم فوق‌العاده است. هود این لنز یک طراحی منحصر به فرد دارد که کمی جلو آمده است و شما می‌توانید بدون نگرانی بابت خش افتادن روی عنصر جلوی لنز آن را داخل کیف خودتان قرار دهید. بدنه کاملا فلزی این لنز FE سونی کاملا مقاوم است و در استفاده‌ی روزمره هیچ مشکلی برای آن پیش نمی‌آید. اتوفوکوس لنز نیز به اندازه‌ی لنزهای کارل زیس سریع، بی صدا و دقیق است.

از لحاظ کیفیت تصویر این لنز منحصر به فرد است. شما می‎‌توانید با استفاده از لنز Sony 35mm f/2.8 که یک طراحی اپتیکال فوق‌العاده دارد، تصاویر خیلی واضحی بگیرید. البته من انتظار داشتم دیافراگم این لنز کمی بازتر از f/2.8 باشد. به خصوص با توجه به اینکه این محصول یک لنز پرایم است. برای عکاسی از فضاهای داخلی که نور کمتری داخل صحنه وجود دارد بهتر است دیافراگم دوربین f/2 باشد اما این موضوع ممکن است ابعاد یا وزن لنز را تحت تاثیر قرار دهد.

3- Sony FE 55mm f/1.8 ZA

  • لرزشگیر: ندارد
  • وزن: 281 گرم
  • ابعاد (قطر * طول): 65 * 71 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 49 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 0.5 متر

بهترین لنز FE سونی

لنز 55mm f/1.8 ZA یکی دیگر از بهترین لنز های FE سونی است. این لنز به نظر من یکی از بهترین و فوق‌العاده‌ترین لنزهای 55 میلیمتری است که تا به حال از آن استفاده کرده‎‌ام. این لنز یک طراحی مینیمالیستی دارد و تنها کنترل روی آن یک حلقه‌ی فوکوس است اما با این وجود از شیشه‌های باکیفیتی در ساخت آن استفاده شده است. اتوفوکوس این لنز سریع، بی صدا و دقیق است. خیلی از لنز های سری FE سونی با اتوفوکوس مشکل دارند اما چنین مشکلی در این لنز وجود ندارد.

لنز Sony 55mm f/1.8 ZA یک بدنه‌ی فلزی با سطح خارجی صاف دارد. در طراحی آن از مقداری پلاستیک استفاده شده است تا وزن کمتری داشته باشد اما با این وجود هنوز هم از مقاومت بالایی برخوردار است. دلیل اینکه به جای لنزهای دیگر من این لنز را انتخاب کرده‌ام، این است که نسبت به قیمتی که دارد و در مقایسه با دیگر جایگزین‌های 50 میلیمتری سونی، بهترین کارایی را دارد.

4- Sony FE 85mm f/1.8

  • لرزشگیر: ندارد
  • وزن: 371 گرم
  • ابعاد (قطر * طول): 78 * 82 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 67 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 0.8 متر

لنز FE سونی

لنز سونی 85mm f/1.8 یکی از بهترین گزینه‌های در بین تمام لنزهای سونی است. این لنز واضح، سریع و سبک است و قیمت مناسبی هم دارد. این لنز اولین بار که در سال 2017 به بازار عرضه شد طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد و قبل از عرضه‌ی آن کاربران فقط امکان استفاده از Sony 85mm f/1.4 و Zeiss Batis 85mm f/1.8 را داشتند که هر دو گران‌تر و سنگین‌تر از این لنز بودند.

در مورد ارگونومی و نحوه‌ی در دست گرفتن، شما عاشق وزن کم و طراحی جمع و جور این لنز خواهید شد. چنین طراحی و وزنی برای یک لنز با بیشینه دیافراگم f/1.8 فوق‌العاده است. روی این لنز نیز فقط یک حلقه‌ی فوکوس نرم و ساده و یک کلید Focus Hold قرار دارد.

کلید Focus Hold یک قابلیت خوب است که می‌توانید از آن به عنوان Eye autofocus نیز استفاده کنید. به جز این دو قابلیت، این لنز کاملا ساده و مینیمال است. از لحاظ کیفیت عکس این لنز، یک لنز فوق‌العاده است و وضوح آن حتی در زمان عکاسی کاملا واید فوق‌العاده است و حتی در گوشه‌های تصویر هم هیچگونه اشکالی وجود ندارد.

هنگام عکاسی با دیافراگم f/1.8 بوکه این لنز فوق‌العاده است. من عاشق عکاسی با این لنز در زمان غروب هستم که نورهای موجود در پس زمینه تبدیل به گوی‌های زیبایی می‌شوند و جذابیت صحنه را افزایش می‌دهند.

زمان استفاده از این لنز من به هیچ وجه مشکلی با انحرافات کروماتیک و اعوجاج نداشتم. با توجه به قیمتی که این لنز دارد، چنین قابلیتی فوق‌العاده است. اتوفوکوس لنز هم سریع و دقیق است و در زمان استفاده از حداقل دیافراگم f/1.8 می‌توانید حتی در شرایط کم نور هم به سرعت روی سوژه فوکوس کند.

5- Sony FE 16-35mm f/4

  • لرزشگیر: دارد
  • وزن: 518 گرم
  • ابعاد (قطر * طول): 78 * 99 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 72 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 0.28 متر

لنزهای سری FE سونی

لنز Sony 16-35mm f/4 یکی از اولین لنز های FE سونی بود که پس از عرضه‌ی دوربین‌های فول فریم بدون آینه سونی به بازار عرضه شد اما هنوز هم کاربردهای خیلی زیادی دارد. برای افرادی که می‌خواهند به عکاسی منظره بپردازند و یا به یک لنز واید برای عکاسی نیاز دارند، این لنز یک انتخاب فوق‌العاده است. با دیافراگم ثابت f/4 این لنز احتمالا بازترین دیافراگم ممکن را ندارد اما در صورتی که قصد ندارید در فضاهای خیلی تاریک عکاسی کنید، قیمت آن نسبتا عادلانه است.

از لحاظ کیفیت ساخت نیز این لنز سبک و مقاوم است. طراحی آن نیز خیلی ساده است و فقط یک حلقه‌ی فوکوس و یک حلقه‌ی فوکوس روی آن قرار دارد. با این وجود هنگامی که آن را در دست می‌گیرید، کاملا احساس می‌کنید که یک لنز با کیفیت را در دست گرفته‌اید. سطح خارجی کاملا فلزی این لنز به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید تحت هر شرایطی از آن استفاده کنید. من از آن زیر بارش شدید باران استفاده کرده‌ام و در مسیرهای طولانی آن را بدون هیچگونه مشکلی همراه داشته‌ام.

کیفیت تصویر این لنز فوق‌العاده است. وضوح آن به شدت بالاست و با وجود اینکه دیافراگم آن به اندازه‌ی Sony 16-35 f/2.8 GM باز نیست اما از لرزشگیر تصویر Optical SteadyShot در آن استفاده شده است و به همین خاطر در صورتی که سوژه‌ی متحرک نداشته باشید، می‌توانید سرعت شاتر را تا جای ممکن پائین بیاورید.

به جز در شرایط خیلی کم نور فوکوس این لنز سریع و دقیق بود. در واقع تنها جایی که دیافراگم f/4 من را محدود کرده بود در بخش فوکوس در شرایط کم نور بود. انحرافات کروماتیک و اعوجاج تصویر قابل کنترل بودند اما نه به خوبی Sony 16-35mm f/2.8 G-Master. با این وجود و با توجه به صرفه جویی زیادی که در بخش هزینه شده است، این موضوع کاملا قابل انتظار بود.

6- Sony FE 24-70mm f/4

  • لرزشگیر: دارد
  • وزن: 426 گرم
  • ابعاد (قطر * طول): 72 * 94 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 67 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 0.4 متر

لنز FE سونی

تقریبا تمام عکاس‌ها یک لنز زوم میان رده در طول دوران کاری خودشان داشته‌اند. این اتفاق هیچوقت تصادفی نبوده است زیرا این لنزها بهترین انتخاب برای مواقعی هستند که نمی‌دانید قرار است با چه چیزی روبرو شوید. Sony 24-70mm f/4 نیز یکی از همین لنزها است و شما می‌توانید به راحتی از آن برای عکاسی منظره با فاصله کانونی 24mm و یا عکاسی پرتره با فاصله کانونی 70mm استفاده کنید.

به دلیل استفاده از دیافراگم f/4 سونی توانسته است این لنز را تا جای ممکن سبک و جمع و جور بسازد؛ چیزی که کمتر در لنزهایی با این فاصله کانونی دیده می‌شود. برادر بزرگتر این لنز یعنی Sony 24-70mm f/2.8 GM یک غول واقعی است. اما در صورتی که به دیافراگم وسیع f/2.8 نیاز ندارید و به دنبال یک لنز سبک‌تر هستید نسخه‌ی f/4 گزینه معقولانه‌تری است. شما با خرید این لنز فقط یک گام نوردهی را از دست می‌دهید و در مقابل لنزی خواهید داشت که حدودا 500 گرم سبک‌تر است.

این لنز FE سونی یک طراحی ساده و جمع و جور دارد. تنها کنترل‌های آن حلقه‌های زوم و فوکوس هستند. همین طراحی مینیمال نیز باعث شده است این لنز سبک و کوچک باشد.

[relatedpost post=”125600″]

البته از لحاظ کیفیت تصویر این لنز بهترین عملکرد موجود را ندارد و در تمام فواصل کانونی مشکلات مختلفی از لحاظ فوکوس دارد. به جز همین یک مورد به نظر من این لنز برای اهداف من انتخاب خیلی خوبی است و در صورتی که شما هم قرار نیست عکس‌های خودتان را در ابعاد خیلی بزرگ چاپ کنید، فکر نکنم وضوح تصویر مشکل خاصی برایتان ایجاد کند.

مزیت اصلی این لنز قیمت استثنائی آن است. شما با قیمت خیلی کمتری می‌توانید یک لنز با محدوده کانونی گسترده انتخاب کنید که برای مقاصد مختلف از عکاسی منظره گرفته تا پرتره کاربرد دارد و تا زمانی که قصد نداشته باشید در نور کم عکاسی کنید، این لنز یک لنز همه کاره‌ی فوق‌العاده است.

7- Sony FE 70-200mm f/4

  • لرزشگیر: دارد
  • وزن: 840 گرم
  • ابعاد (قطر * طول): 80 * 175 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 72 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 1 متر

بهترین لنز FE سونی

لنز FE سونی 70-200mm f/4 یکی از محبوب‌ترین لنزهای من است و فکر می‌کنم یکی از بهترین لنزهای سونی است اما کسی به آن توجهی نمی‌کند. اولین بار که من این لنز را در دست گرفتم، از سبکی آن در مقایسه با دیگر لنزهای 70-200 موجود در بازار شگفت‌زده شدم. دلیل اصلی این وزن سبک، مینیموم دیافراگم f/4 آن است.

برخی افراد فکر می‌کنند دیافراگم f/4 خیلی کم است و برای اینکه بتوانید به منظور کاهش Motion Blur در فواصل کانونی خیلی لانگ، سرعت شاتر را سریعتر از 1/200 ثانیه نگه دارید، به دیافراگم سریعتری نیاز دارید اما من با این نظر موافق نیستم.

به نظر من لرزشگیر تصویر این دوربین خیلی موثر است و در صورتی که عملکرد ایزو خیلی خوب دوربین‌های سونی را هم در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که این لنز، یک لنز فوق‌العاده است. استفاده از این لنز FE سونی به دلیل اینکه کنترل‌های خیلی محکم و در عین حال نرم هستند راحت است. روی بدنه‌ی آن دو حلقه‌ی فوکوس و زوم و دو مد مختلف برای لرزشگیر اپتیکال تصویر وجود دارد. همچنین کلیدهایی برای کنترل فوکوس خودکار/دستی و محدوده‌ی فوکوس روی این لنز قرار دارد.

کیفیت تصویر این لنز فوق‌العاده است. این لنز در تمام طول محدوده‌ی زوم از وضوح بالایی برخوردار است و از لحاظ اعوجاج و انحرافات کروماتیک نیز هیچ مشکلی ندارد. بوکه‌ی مدل f/4 به اندازه‌ی 2.8GM خوب نیست اما در صورتی که از فاصله کانونی 200 میلیمتر استفاده کنید به خوبی می‌تواند سوژه را از پس زمینه جدا کند. همچنین این لنز خیلی ارزان‌تر هم می‌باشد.

مشخصه منحصر به فرد این لنز فلر دوست داشتنی آن است. این لنز درخشش خاصی دارد که در هیچ لنز دیگری دیده نشده است. شما می‌توانید با این درخشش کار کنید تا یک طیف رنگ زیبا از آبی تا نارنجی داشته باشید و با استفاده از آن توجه بیننده را به تمام تصویر جلب کنید.

چطور یک لنز FE سونی خوب انتخاب کنیم؟

با وجود این تعداد لنز با ارزش که در این مقاله معرفی شد، انتخاب یک لنز خاص، کار خیلی سختی است. به نظر من مهم‌ترین موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که قرار است از چه سوژه‌هایی عکاسی کنید و چه فاصله کانونی‌ای برای این کار مناسب است؟

در صورتی که بیشتر در محیط‌های کم نور عکاسی می‌کنید، بهتر است یک لنز پرایم با دیافراگم خیلی باز انتخاب کنید اما در صورتی که قرار است در طول روز از مناظر مختلف عکاسی کنید، یک لنز واید مثل 16-35mm f/4 گزینه خیلی بهتری است. برای پرتره نیز ممکن است بوکه فوق‌العاده‌ی Sony 85mm f/1.8 گزینه خیلی بهتری باشد.

در صورتی که از سوژه‌های مختلفی عکاسی می‌کنید و یا تازه به عکاسی روی آورده‌اید به نظر من بهتر است یک لنز زوم با محدوده کانونی وسیع و یا ترکیبی از لنزهای پرایم و زوم داشته باشید.

لنزهای پرایم بیشتر برای شرایط کم نور و جاهایی که خودتان می‌توانید از سوژه دور یا به آن نزدیک شوید مناسب‌تر است. لنزهای زوم نیز محدوده کانونی وسیع‌تری را پوشش می‌دهند و به همین خاطر انعطاف‌پذیری خیلی بالاتری در زمان عکاسی دارید.

کد تخفیف نورنگار

سوالات متداول

FE در لنزهای سونی به چه معناست؟

FE مخفف عبارت Full E-mount است و به لنزهایی اشاره دارد که برای دوربین‌های فول فریم سونی مثل سری a7 و a9 طراحی شده‌اند. البته می‌توانید از لنزهای FE روی دوربین‌های APS-C مثل سری a6000 هم استفاده کنید اما باید ضریب 1.5x را هم برای محاسبه‌ی فاصله کانونی در نظر بگیرید.

[relatedpost post=”127336″]

لنزهای سونی توسط چه شرکتی تولید می‌شوند؟

لنزهای سونی و Carl Zeiss توسط Sony Imaging Corporation در کارخانه‌هایی در سراسر آسیا تولید می‌شوند. سونی از لوازم آزمایش و تست لنز Zeiss استفاده می‌کند تا از کیفیت وسایل عکاسی خودش مطمئن شود.

آیا امکان نصب لنز های FE سونی روی a6500 وجود دارد؟

بله، تمام لنزهای FE سونی روی تمام دوربین‌های APS-C سونی از جمله a6500، a6400، a6300 و a6000 قابل نصب هستند اما فاصله کانونی آن‌ها باید در ضریب 1.5x ضرب شود.

آیا می‌توان لنزهای سیگما را روی دوربین‌های سونی نصب کرد؟

بله، از سال 2016 تا به امروز سیگما در مجموع 15 لنز مختلف برای مانت E سونی تولید کرده است.

آیا مانت E سونی مخصوص دوربین‌های فول فریم است؟

سونی دو نوع مانت مختلف دارد: FE که برای دوربین‌های فول فریم است و E که مخصوص دوربین‌هایی است که سنسور APS-C دارند. شما می‌توانید از لنزهای FE بر روی تمام دوربین‌های فول فریم و APS-C استفاده کنید اما لنزهای E را فقط می‌توانید روی دوربین‌های فول فریم نصب کرد.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *