021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای خرید لنز مناسب برای عکاسی خیابانی

راهنمای خرید لنز مناسب برای عکاسی خیابانی

لنز پرایم یا زوم؟

زمانی که موضوع انتخاب بهترین لنز برای عکاسی خیابانی به میان می‌آید ما با دو دسته‌ی کلی سر و کار داریم. دسته‌ی اول لنزهای زوم هستند که امکان تغییر فاصله کانونی را به شما می‌دهند و در مقابل آن‌ها لنزهای پرایم را داریم که فقط یک فاصله کانونی ثابت دارند. بحث‌های زیادی در مورد اینکه باید از کدام نوع لنز برای عکاسی خیابانی استفاده کنید وجود دارد؛ پس اجازه دهید قبل از هر چیزی این موضوع را شفاف‌سازی کنیم:

لنزهای زوم

لنزهای زوم، گزینه عمومی‌تری برای عکاسی است. نقطه قوت اصلی این نوع لنز این است که شما می‌توانید بدون تعویض لنز، فاصله کانونی خودتان را تغییر دهید.

انواع مختلفی از لنزهای زوم در بازار موجود هستند و متداول‌ترین آن‌ها نیز 18-55 کیت و 70-300 میلیمتر است. این دو لنز در کنار یکدیگر تقریبا تمامی فواصل کانونی مورد نیاز شما را پوشش خواهند داد. خیلی از شما ممکن است حتی لنزهای سوپر زوم را هم مشاهده کرده باشید. این نوع لنز به شما این امکان را می‌دهند که به صورت کامل محدوده‌ی 18-300mm را پوشش دهید.

افرادی که تازه با عکاسی آشنا شده‌اند، به احتمال زیاد از لنزهای 18-55 استفاده می‌کنند و می‌توانند با استفاده از آن‌ها عکس‌های خیابانی خیلی خوبی بگیرند.

بنابراین اکنون سوال اینجاست که آیا انعطاف‌پذیری بالای لنزهای زوم باعث می‌شود که گزینه خوبی برای عکاسی خیابانی باشند؟ اجازه دهید در بخش بعدی به بررسی این موضوع بپردازیم.

معایب و مزایای لنزهای زوم

بهترین لنز برای عکاسی خیابانی

مثل هر نوع تجهیزات دیگری، لنزهای زوم هم مزایا و معایب خودشان را دارند. اجازه دهید ابتدا این مزایا و معایب را با هم بررسی کنیم تا ببینیم این نوع لنز گزینه خوبی برای عکاسی خیابانی هست یا خیر!

مزایا

  • قیمت مناسب: اکثر لنزهای زوم (به خصوص لنزهای کیت) ارزان‌تر از لنزهای پرایم هستند. در صورتی که شما بودجه کافی برای خرید چندین لنز مختلف عکاسی خیابانی را ندارید، این نوع لنز بهترین گزینه‌ی ممکن برای شما است.
  • سادگی در استفاده: درک مفهوم لنزهای زوم خیلی ساده است و شما به راحتی می‌توانید با آن‌ها کار کنید. شما فقط با یک پیچش ساده می‌توانید آن را روی حالت واید قرار دهید و یا دوباره آن را روی حالت کلوزآپ قرار دهید.
  • انعطاف‌پذیری بالا: شما نیازی نیست که برای دستیابی به تصاویری که نیاز دارید همیشه لنز خودتان را تغییر دهید. یک لنز زوم استاندارد معادل 3 یا 4 لنز پرایم است.

معایب

  • پرسپکتیو: فاصله کانونی می‌تواند به شدت روی پرسپکتیو شما تاثیر بگذارد. آیا از لنز زوم برای زوم کردن روی یک سوژه در عکاسی خیابانی استفاده می‌کنید؟ در این شرایط شما صحنه را فشرده می‌کنید و نمی‌توانید به جز سوژه‌ی اصلی هیچ عنصر جانبی دیگری را در تصویر خودتان بگنجانید.
  • عدم تعامل: یکی از بهترین نکات در مورد عکاسی خیابانی این است که تعامل با سوژه‌ی خودتان را یاد بگیرید. متاسفانه در صورتی که فقط از لنزهای زوم استفاده کنید، این کار تقریبا غیرممکن خواهد بود.
  • عدم محدودیت: استفاده از لنز زوم به شما این امکان را می‌دهد که به صورت آزادانه کار کنید اما در صورتی که از لنز پرایم استفاده کنید، باید با محدودیت‌های آن کنار بیایید و این کار باعث خواهد شد فعال‌تر و خلاق‌تر باشید.

با وجود اینکه لنزهای زوم با برخی معایب روبرو هستند اما به اندازه‌ای که برخی‌ها فکر می‌کنند هم بد نیستند. در صورتی که نمی‌خواهید خیلی درگیر تعویض لنز شوید، این لنزها بهترین گزینه برای شما هستند. همچنین در صورتی که یک کلکسیون وسیع از لنزهای مختلف ندارید هم لنزهای زوم انتخاب خیلی خوبی هستند و در صورتی که بتوانید با محدودیت‌های آن‌ها کنار بیایید می‌توانند نتایج خیلی خوبی را برای شما رقم بزنند.

لنزهای پرایم

این نوع لنزها فقط یک فاصله کانونی دارند. برای درک ساده‌تر، این لنزها را به عنوان لنزهای غیر زوم در نظر بگیرید. در مورد لنزهای پرایم شما گزینه‌های خیلی زیادی در اختیار دارید و محبوب‌ترین گزینه 35 میلیمتر و 50 میلیمتر است. این فواصل کانونی تقریبا چیزی هستند که شما در دنیای واقعی با چشم‌های خودتان می‌بینید.

البته فواصل کانونی لنزها در 50 میلیمتر به پایان نمی‌رسد و شما می‌توانید از 10 میلیمتر تا 800 میلیمتر را انتخاب کنید. خیلی از عکاس‌های خیابانی به خاطر ابعاد لنزهای پرایم از این لنزها استفاده می‌کنند. همچنین کیفیت این لنزها خیلی بیشتر از متوسط لنزهای زوم موجود در بازار است.

[relatedpost post=”130304″]

آیا شما فکر می‌کنید که لنزهای پرایم گزینه بهتری برای شما هستند؟ اجازه دهید نگاهی به مزایا و معایب این لنزها بیاندازیم تا متوجه این موضوع شویم.

مزایا

  • دیافراگم: برتری لنزهای پرایم از لحاظ دیافراگم کاملا قابل توجه است. کیفیت این لنزها خیلی بهتر است و در صورت نیاز می‌توانید با استفاده از برخی لنزهای پرایم حتی با دیافراگم f/1.2 هم عکاسی کنید.
  • عملکرد نور کم: این دیافراگم خیلی باز در زمان عکاسی در نور کم یک مزیت خیلی بزرگ است. لنزهای پرایم را می‌توان بهترین لنز برای عکاسی خیابانی بعد از غروب آفتاب دانست.
  • بوکه: دیافراگم خیلی باز یک مزیت دیگر هم دارد و آن بوکه است. استفاده از بوکه در عکاسی خیابانی بدون شک یک مزیت خیلی بزرگ است.

معایب

  • فاصله کانونی ثابت: یکی از بزرگترین معایب لنزهای پرایم، این است که امکان زوم کردن را به شما نمی‌دهند. برای مثال در صورتی که نیاز دارید یک عکس کلوزآپ بگیرید باید خودتان هم به سوژه نزدیک شوید.
  • کاربرپسند نبودن: یکی از عادت‌های عکاس‌های مبتدی زوم کردن زیاد است. به همین خاطر برای شروع کار با لنزهای پرایم این افراد به وقت زیادی برای تمرین نیاز دارند. همچنین برای عکاسی با لنز پرایم باید به سوژه‌ی خودشان هم نزدیک‌تر شوند.
  • قیمت زیاد: لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر نسبتا ارزان قیمت هستند اما اکثر لنزهای پرایم دیگر قیمت خیلی بیشتری نسبت به یک لنز زوم استاندارد دارند.

آیا احساس می‌کنید لنزهای پرایم برای شما مناسب هستند؟ با پیشرفت شغلی به عنوان یک عکاس شما باید چند عدد لنز پرایم هم تهیه کنید. حداقل کیفیت عکس‌هایی که با لنز پرایم می‌گیرید، نسبت به لنزهای زوم کمی بیشتر است.

می‌توانید با لنز 50 میلیمتر شروع کنید که قیمت کمتری دارد. یکی از بهترین لنز ها برای عکاسی خیابانی لنز 35 میلیمتر یا 50 میلیمتر است و توصیه می‌شود برای کسب نتایج مناسب در عکاسی خیابانی حداقل از یکی از این لنزها استفاده کنید. به محض اینکه از این لنزها استفاده کنید، می‌توانید تفاوت کیفیت آن‌ها را متوجه شوید.

بهترین فاصله کانونی برای عکاسی خیابانی

بهترین لنز برای عکاسی خیابانی

خیلی از عکاس‌های خیابانی به شما می‌گویند که 50 میلیمتر فاصله کانونی ایده‌آل برای عکاسی خیابانی است. چرا؟ زیرا با استفاده از این لنز می‌توانید سوژه و محیط اطراف آن را به صورت نسبتا متعادل به تصویر بکشید. همچنین همانطور که قبلا گفتیم این لنز تا حدودی شبیه به چیزی است که ما با چشم‌ها خودمان می‌بینیم.

آیا این موضوع حقیقت دارد و آیا جایگزین‌های دیگری هم وجود دارند که بتوانید از آن‌ها استفاده کنید؟

نکته: بسته به نوع دوربینی که از آن استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز باشد کراپ فاکتور سنسور دوربین را هم برای انتخاب فاصله کانونی در نظر بگیرید.

نسبت فاصله کانونی یک دوربین فول فریم 1:1 است و بنابراین یک لنز 35 میلیمتر فاصله کانونی‌ای برابر با 35 میلیمتر دارد. در صورت استفاده از دوربین‌هایی با کراپ فاکتور بیشتر از 1، فاصله کانونی تغییر خواهد کرد. برای مثال اگر فاکتور کراپ لنز شما 1.6 است لنز 35 میلیمتری که دارید مثل یک لنز 60 میلیمتر عمل خواهد کرد.

  • 35 میلیمتر: اغلب افرادی که دوربین کراپ سنسور دارند از این لنز استفاده می‌کنند زیرا با فاصله کانونی ایده‌آل 50 میلیمتر نزدیک‌تر است. همچنین لنز محبوب کاربران فول فریم نیز هست. 35 میلیمتر یک فاصله کانونی نسبتا کافی است که به شما این امکان را می‌دهد اندازه‌ی مناسبی از صحنه را ثبت کنید و خیلی نیاز به عقب رفتن نداشته باشید.
  • 50 میلیمتر: این فاصله کانونی به خصوص برای افراده که به آن عادت ندارند خیلی محبوب نیست. اما هرچقدر که تجربه بیشتری کسب کنید، بیشتر متوجه خواهید شد که این لنز برای عکاسی خیابانی مناسب است. همچنین پرسپکتیو این لنز به چیزی که شما با چشم‌های خودتان می‌بینید هم نزدیک‌تر است.
  • لنزهای واید: آیا می‌خواهید داستان بیشتری را داخل کادر تصویر خودتان داشته باشید؟ پس باید لنزهای واید را در نظر بگیرید. البته احتمالا نیازی به لنزهای خیلی واید مثل Fisheye نخواهید داشت اما استفاده از لنزهای واید تا زمانی که بتوانید اعوجاج لنز را کنترل کنید خیلی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده است.
  • فاصله کانونی طولانی: آیا به یک کراپ بسته‌ از صحنه علاقه دارید؟ فواصل کانونی طولانی‌تر صحنه را فشرده می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که در فاصله دورتری از سوژه بایستید تا او متوجه شما نشود. در صورتی که به فواصل کانونی طولانی نیاز دارید، لنز 135mm f/2 یکی از بهترین لنز ها برای عکاسی خیابانی است.

اما آیا لنزهای زوم چطور؟ آیا یک محدوده فاصله کانونی فوق‌العاده نیز برای آن‌ها وجود دارد؟ بله، بسته به نیازهای شما گزینه‌های خیلی زیادی در بازار موجود است که در ادامه نگاهی به برخی از آن‌ها خواهیم داشت.

[relatedpost post=”145241″]

  • 18-55mm: این محدوده فاصله کانونی متداول‌ترین محدوده برای لنزهای کیت است. این لنز تنوع خیلی زیادی از واید تا زوم برای شما فراهم خواهد کرد اما به صورت کلی از لحاظ کیفیت اپتیکال، ضعیف‌تر از بقیه گزینه‌های موجود هستند. با این وجود در صورتی که بودجه‌ی محدودی دارید، این لنزها بهترین گزینه برای شما خواهند بود.
  • 24-70mm: می‌توان این لنزها را لنز کیت عکاس‌های حرفه‌ای دانست. قیمت این نوع لنز تا حدودی بیشتر از 18-55mm است اما کیفیت تصویر خیلی بهتری هم دارند.
  • 12-24mm: به یک لنز زوم تخصصی نیاز دارید که زوایای الترا واید را پوشش دهد؟ پس مطمئنا این لنز یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. با استفاده از این لنز می‌توانید بدون هیچگونه مشکل خاصی در فضاهای بسته به عکاسی بپردازید.
  • 24-105mm: در صورتی که به یک لنز همه کاره نیاز دارید، این لنز چیزی است که ما به شما توصیه می‌کنیم. تنها نقطه ضعف این لنزها این است که خیلی بزرگ هستند و برخی اوقات نیز ناپایدار هستند.
  • 70-200mm: این لنز یکی از بهترین لنزهای زوم است که امکان عکاسی کلوزآپ را به شما می‌دهد. همچنین یکی از ارزان‌ترین گزینه‌هایی است که شما می‌توانید تهیه کنید و در عین حال لنز کیت هم نیست.

بهترین لنزها برای عکاسی خیابانی

با وجود تمام این توضیحات اکنون ممکن است از خودتان بپرسید که بهترین لنز برای عکاسی خیابانی چیست؟ در ادامه شما لیستی از بهترین لنزها را با فواصل کانونی مختلف مشاهده خواهید کرد که می‌توانید امتحان کنید.

کانن EF 50mm f/1.8 STM

بهترین لنز برای عکاسی خیابانی

این لنز به تازگی به بازار عرضه شده است و در واقع نسخه‌ی آپگرید شده‌ی Canon 50mm f/1.8 است. کیفیت ساخت این لنز خیلی بیشتر است و سعی کرده است از طراحی پلاستیکی لنزهای قدیمی‌تر فاصله بگیرد. ظاهر و احساسی که این لنز به شما می‌دهد فوق‌العاده است و کیفیت تصویر آن نیز خیلی خوب است. البته این کیفیت به اندازه‌ی رقبای Zeiss و Sigma نیست اما قیمت آن نیز خیلی کمتر است.

قابلیت‌ها

  • حداقل فاصله کانونی 0.35 متر
  • بوکه‌ی بهتر که توسط حلقه دیافراگم 7 تیغه‌ای ایجاد خواهد شد
  • کیفیت خیلی خوب نسبت به قیمت
  • طراحی فشرده

نیکون 50mm f/1.8G

کیفیت تصویر این لنز فوق‌العاده است، عملکرد خیلی خوبی در نور کم دارد و در صورتی که از دیافراگم خیلی باز استفاده کنید، به یک تصویر با پس زمینه‌ی جذاب تار خواهید رسید. این لنز خیلی بزرگ و سنگین نیست ولی در رقابت لنزهای ارزان قیمت، این لنز کمی گران‌تر از لنزی است که کانن عرضه کرده است.

قابلیت‌ها:

  • عملکرد فوق‌العاده در نور کم
  • ایجاد یک پس زمینه تار و زیبا برای افکت‌های هنری
  • ارزش نسبتا زیاد برای کاربران نیکون

Sony FE 35mm f/2.8

این لنز کوچک توانایی خیلی زیادی برای عکاسی خیابانی دارد. در این لنز از عناصر اپتیکال Carl Zeiss استفاده شده است و به همین خاطر می‌تواند تصاویر خیلی واضحی خلق کند. ماکزیمم دیافراگم این لنز f/2.8 است که کمی محدودتر از لنزهایی است که دیافراگم f/1.4-f/1.8 دارند. با این وجود بوکه خیلی نرمی دارد و حتی در نور کم هم عملکرد خوبی دارد.

قابلیت‌ها

  • سبک و فشرده
  • فوکوس سریع و بی‌صدا
  • سازگار با دوربین‌های فول فریم و APS-C

Fujifilm XF 35mm f/1.4

بهترین لنز برای عکاسی خیابانی

اکثر لنزهای 35 میلیمتر در معرض مشکلاتی نظیر اعوجاج قرار دارند اما Fujifilm XF 35mm عملکرد خیلی خوبی در کاهش اعوجاجات کروی دارد.

با ماکزیمم دیافراگم f1.4 این لنز یکی از سریع‌ترین لنزها در لیست ماست. به جز بوکه‌ی زیبایی که این لنز خلق می‌کند، عملکرد آن در نور کم نیز خیلی خوب است و به همین خاطر شما می‌توانید از آن برای عکاسی در شب نیز استفاده کنید.

قابلیت‌ها

  • طراحی کوچک و فشرده‌ی آن باعث خواهد شد استفاده و نگه‌داری این لنز خیلی ساده باشد
  • استفاده از دیافراگم 7 تیغه برای ایجاد بوکه نرم و زیبا
  • پوشش Super EBC برای کاهش فلر و بازتاب

Sigma 35mm F/1.4 ART DG HSM

این لنز سیگما در مقایسه با دیگر لنزهای معرفی شده در این مقاله قیمت متوسط‌تری دارد. به همین خاطر ممکن است از خودتان بپرسید که عملکرد این لنز در مقایسه با لنزهای سری L چطور است؟ در واقع این لنز عملکرد خیلی خوبی دارد و می‌توان آن را هم رده با لنزهای سری L دانست. نتایجی که با استفاده از این لنز به دست می‌آورید، از تصاویری که با لنزهای کانن می‌گیرید هم وضوح بیشتری دارند.

به همین خاطر این لنز سیگما یکی از بهترین لنز ها برای عکاسی خیابانی است و با دیافراگم f/1.4 عملکرد خیلی خوبی در نور کم دارد. در خیلی از شرایط امکان اینکه دیافراگم این لنز را تا بیشترین اندازه‌ی خودش باز کنید خیلی کم است زیرا عمق میدان تصاویر شما به شدت کم خواهد بود.

در صورتی که به دنبال لنزی هستید که برای عکاسی خیابانی بهترین عملکرد را داشته باشد و بتوانید از آن روی بدنه‌های مختلف استفاده کنید، این لنز یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

[relatedpost post=”150375″]

قابلیت‌ها

  • عرضه در مانت‌های مختلف برای دوربین‌های کانن، نیکون و سونی
  • ایجاد بوکه‌ی زیبا بدون از بین بردن وضوح تصویر
  • طراحی تمیز و مدرن که باعث راحتی در استفاده از آن خواهد شد.

Nikon 24-85mm f/2.8-4 IF AF-D Nikkor

این لنز یک لنز همه کاره برای عکاس‌ها است. محدوده فاصله کانونی گسترده‌ی این لنز به شما این امکان را می‌دهد که در هر شرایطی عکاسی کنید و با وجود اینکه یک لنز زوم است، ماکزیمم دیافراگم آن برابر با f/2.8 است. این در حالی است که ماکزیمم دیافراگم اکثر لنزهای زوم برابر با f/3.5 است. یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های این لنز، حالت ماکرو آن است. البته نسبت بزرگنمایی آن 2:1 است و ماکرو واقعی نیست اما اگر می‌خواهید یک عکس کلوزآپ سریع بگیرید، این لنز می‌تواند به شما کمک کند.

قابلیت‌ها

  • یک لنز حرفه‌ای با کیفیت ساخت بالا که می‌تواند ضربات مختلف را تحمل کند
  • یکی از ارزان قیمت‌ترین لنزها از سری لنزهای نیکون
  • کیفیت تصویر واضح و پایدار از فاصله کانونی 24 میلیمتر تا 85 میلیمتر

Tamron 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

بهترین لنز برای عکاسی خیابانی

در صورتی که قصد خرید از تولیدکننده‌های لنز ثالث را دارید، تامرون 24-70 میلیمتر یک گزینه‌ی فوق‌العاده است. این لنز با دوربین‌های کانن، نیکون و دیگر تولیدکننده‌های مشهور سازگار است. این لنز یکی از موثرترین سیستم‌های کاهش لرزش را دارد و می‌تواند لرزش‌های مختلف را تا 5 گام کاهش دهد. همچنین یک موتور اتوفوکوس بی صدا هم در آن به کار رفته است و حتی در صورتی که قصد دارید با این دوربین به فیلمبرداری بپردازید هم، هیچگونه صدایی از این موتور نمی‌شنوید.

قابلیت‌ها

  • استفاده از 9 تیغه دیافراگم دایره‌ای برای بوکه نرم
  • عملکرد خیلی خوب در نور کم با دیافراگم f/2.8
  • امکان عکاسی در شرایط بارانی به دلیل استفاده از بدنه‌ی ضد رطوبت

جمع‌بندی

برای انتخاب بهترین لنز برای عکاسی خیابانی شما باید فاکتورهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهید. شما باید وزن، قابلیت‌ها، قیمت و مهم‌تر از همه کیفیت لنز را در نظر داشته باشید. اینکه بهترین لنز برای عکاسی خیابانی کدام گزینه است خیلی به این بستگی ندارد که شما لنزهای زوم را ترجیح می‌دهید یا پرایم؛ بلکه باید لنزی را انتخاب کنید که بیشتر از همه با آن راحت هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *