021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

انتخاب بهترین لنز برای عکاسی پرتره

انتخاب بهترین لنز برای عکاسی پرتره

انتخاب یک لنز مناسب برای عکاسی پرتره ، تصمیم بسیار سختی است، ولی ما اینجا هستیم که این‌کار را برای شما راحت‌تر کنیم. در زیر، لیست بهترین‌ لنزهای کانن و نیکون در سبک پرتره را می‌توانید مشاهده کنید:

  • Canon EF 85mm f/1.2L II USM
  • Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM
  • Canon EF 50mm f/1.4 USM
  • Canon EF 35mm f/1.4L II USM
  • Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
  • Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G
  • Nikon 50mm f/1.8G AF-S
  • Nikon 70-200mm f/4G AF-S ED VR
  • Nikon AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G
  • Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

نکاتی که در انتخاب لنز مناسب برای عکاسی پرتره باید به آن توجه داشته باشید:

لنز مناسب برای عکاسی پرتره

-لنز زوم یا پرایم:

در لنزهای زوم تنوع فاصله‌ی کانونی زیاد است(مثل 24-70 و 200-70 میلی‌متری). بدین ترتیب هر لنز می‌تواند چندین کاربرد مختلف داشته باشد. لنزهای پرایم فاصله‌ی کانونی ثابتی دارند (24، 35، 50 میلی‌متری و …) و همچنین از کیفیت تصویر بالاتری نسبت به لنزهای زوم هم رده‌ی خود برخوردار هستند. در ضمن وزن آن‌ها کمتر و اندازه‌ی آن‌ها کوچکتر از لنزهای زوم است. بدین ترتیب در حمل آن‌ها با زحمت کمتری روبرو هستید.عکاسان پرتره زیادی لنز پرایم را به دلیل شارپنس بالاتر نسبت به لنز زوم، ترجیح می‌دهند.

-فاصله‌ی کانونی:

یکی از اولین چیزهایی که هنگام خرید، باید در مورد آن‌ تصمیم بگیرید، فاصله‌ی کانونی‌ای است که نیاز شما را رفع می‌کند. بهترین فاصله‌ی کانونی برای عکاسی پرتره به عوامل مختلفی بستگی دارد: حجم فضایی که برای عکاسی در اختیار دارید، تعداد افرادی که در قاب تصویر حضور خواهند داشت، چه مقدار از محیط اطراف تصویر را می‌خواهید در عکس پوشش دهید، چه مقدار می‌خواهید به سوژه‌ی خود نزدیک شوید. فاصله‌ی کانونی معمول برای عکاسی پرتره از 25 میلی‌متر تا 200 میلی‌متراست.

-تعداد لنزهایی که می‌خواهید حمل کنید:

اگر قصد دارید تنها یک لنز حمل کنید، به احتمال زیاد انتخاب شما یک لنز زوم است. با لنزی که محدوده‌ی فاصله‌ی کانونی 140-24 میلی‌متری را پوشش می‌دهد، می‌توانید بدون تعویض لنز، در سبک‌های عکاسی مختلف فعالیت کنید، ولی اگر با یک لنز پرایم می‌خواهید در سبک‌های متفاوتی به عکاسی بپردازید، بهتر از دو بدنه‌ برای این کار استفاده کنید تا درگیر مشکلاتی نشوید که در تعویض سریع لنز (مثل ورود گرد غبار به محفظه‌ی دوربین) ایجاد می‌شود.

-تعداد افرادای که قرار است در تصویر حضور داشته باشند:

اگر برنامه‌ی شما شامل عکاسی از گروهی از مردم است، مسلم است که به یک لنز واید برای ثبت این تصویر نیاز دارید. اما یادتان باشد که لنز وایدتر، به معنای اعوجاج بیشتر است. اگر می‌خواهید که مردمی که در گوشه‌های تصویر قرار دارند، بزرگتر یا عریض تر از حالت عادی خود به نظر نرسند، از لنز سوپرواید استفاده نکنید.

-حجم فضایی که برای عکاسی در اختیار دارید:

اگر در محیط باز و وسیع عکاسی می‌کنید، ‌می‌توانید لنزهای مختلفی را بکار ببرید. ولی در یک محیط بسته بهتر است که از لنزهای وایدتر خود استفاده کنید.

-بوکه:

هر چقدر از روزنه‌های دیافراگم بازتری استفاده کنید، بوکه‌های زیباتری در پس‌زمینه تصویر خواهید داشت. اگر بوکه برای شما مهم است، بهتر است از لنزی استفاده کنید که گشودگی دیافراگم آن‌ f/2.8 یا بازتر از آن باشد.

-اندازه سنسور دوربین شما:

یک مسئله‌ی بسیار مهم برای انتخاب یک لنز مناسب برای پرتره، این است که بدنه‌ی دوربین شما بر روی فاصله‌ی کانونی تاثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، یک لنز یکسان بر روی دوربین کراپ سنسور و فول فریم زاویه‌ی دید متفاوتی ایجاد می‌کند. به طور مثال، یک لنز 50 میلی‌متری بر روی دوربین کراپ سنسور، زاویه‌ی دیدی معادل یک لنز 70 میلی‌متری بر روی دوربین فول فریم دارد. این موضوع را هنگام انتخاب فاصله‌ی کانونی مناسب خود مدنظر داشته باشید.

-قیمت:

قیمت مهم است، اما اینجا جایی نیست که در آن خساست به خرج دهید. سرمایه‌گذاری روی یک لنز باکیفیت، بهتر از این است که جیب خود را با خریدن یک بدنه‌ی دوربین جدید خالی کنید.

مشخصات لنزهای مناسب کانن برای پرتره را در جدول زیر و توضیحات هر لنز را در ادامه‌‌ی مطلب می‌توانید مشاهده کنید:

 

لنز Canon EF 85mm f/1.2L II USM Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM Canon EF 50mm f/1.4 USM Canon EF 35mm f/1.4L II USM Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
 

محدوده دیافراگم

 

 

f/1.2-16

 

f/2.8-32

 

f/1.4-22

 

f/1.4-22

 

f/2.8-22

 

وزن(گرم)

 

 

1000

 

1500

 

300

 

770

 

815

 

مقاومت در برابر آب و هوا

 

 

بله

 

بله

 

نه

 

بله

 

نه

 

تثبیت کننده تصویر

 

 

نه

 

بله

 

نه

 

نه

 

نه

 

بوکه

 

 

خوب

 

فوق العاده

 

نسبتا خوب

 

نسبتا خوب

 

خوب

 

اعوجاج

 

 

خیلی کم

 

خیلی کم

 

خیلی کم

 

خیلی کم

 

اعوجاج کمی در 24 میلی متر، اعوجاج زیاد در 50 میلی متر

 

شارپنس

 

 

عالی

 

عالی

 

شارپنس متوسط در f/1.4، شارپنس خوب درf/1.8

 

عالی

 

عالی

 

تاریک شدن گوشه ها

 

 

کمی اعوجاج در f/1.2

 

کمی اعوجاج درf/2.8، بدون اعوجاج در f/4

 

شدید در f/1.4، بدون اعوجاج درf/2,8

 

بدون اعوجاج

 

بدون اعوجاج

 

 

Canon EF 85mm f/1.2L II USM

  • Canon EF 85mm f/1.2L II USM

لنزهای سری “L” کانن از بهترین‌ها در صنعت عکاسی هستند. این لنز 85 میلی متری با f/1.2 برای عکاسانی است که تمایل دارند از فاصله‌های کانونی بلند برای عکاسی پرتره استفاده کنند. این لنز بوکه‌های زیبا، عکس‌های با وضوح بالا، و ….. تولید می‌کند.

  • Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM

لنز با فاصله‌ی کانونی 70-200 میلیمتر یک گزینه‌ی مناسب برای عکاسان در تمام زمینه‌هاست. این لنز یکی از محبوب‌ترین لنزهای سری L کانن و انتخابی عالی برای عکاسی پرتره است، مخصوصا برای عکاسانی که علاقه دارند از فاصله‌ی دور از سوژه‌ی خود عکاسی کنند. این لنز همچنین برای کسانی که می‌خواهند عکاسی عروسی در سالن‌های بزرگ انجام دهند مناسب است. این لنز به شما این امکان را می‌دهد که سوژه‌ی خود را با استفاده از بوکه‌های زیبا محصور کنید. تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی به شما این اجازه را می‌دهد که عکس‌های با وضوح بالا بگیرید.

Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM

  • Canon EF 50mm f/1.4 USM

لنز 50mm f/1.4، بهترین لنز پرتره کانن برای کسانی است که یک لنز پرایم خوب می‌خواهند، ولی در عین حال نمی‌خواهند هزینه‌ی خیلی زیادی صرف کنند. اغلب عکاسان اظهار می‌کنند که فاصله‌ی کانونی 50 میلی‌متری برای عکاسی پرتره، بهترین فوکال ممکن است. کانن لنز 50 میلی‌متری بهتری نیز دارد، 50mm f/1.2 با سرعت فوکوس، کیفیت ساخت و هزینه‌ی بالای خود، یک لنز دست نیافتنی به نظر می‌رسد. اما لنز 50mm f/1.4، به نسبت قیمتی که دارد، کیفیت تصویر بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM

  • Canon EF 35mm f/1.4L II USM

35 میلی‌متر، فاصله‌ی کانونی محبوبی نزد عکاسان پرتره و لنز 35 میلی‌متری، یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای دارندگان دوربین کانن است. این لنز را می‌توان برای پرتره‌های محیطی استفاده کرد. بر روی دوربین کراپ سنسور، زاویه‌ی دیدی که این لنز ایجاد می‌کند، معادل یک لنز 50 میلی‌متری بر روی دوربین فول فریم است.

اگر به یک لنز 35 میلی‌متری نیاز دارید، ولی نمی‌خواهید به این اندازه هزینه صرف کنید، می‌توانید از لنز Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art استفاده کنید.

[relatedpost post=”110031″]

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

  • Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

این بهترین لنز کانن برای عکاسانی است که در شرایط نوری مختلفی عکاسی می‌کنند. همچنین محدوده‌ی فاصله‌ی کانونی این لنز در سبک‌های متفاوتی کاربرد دارد. بسیاری از عکاسان، سال‌های سال است که این لنز را بر روی دوربین خود استفاده می‌کنند. این لنز از سری لنزهای L است که بالاترین کیفیت اپتیکی و بیشترین سرعت فوکوس را دارند.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

مشخصات لنزهای مناسب نیکون برای پرتره را در جدول زیر و توضیحات هر لنز را در ادامه‌ی مطلب می‌توانید مشاهده کنید:

 

لنز

 

Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G

Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G

Nikon AF-S 50mm f/1.8G Nikon AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
 

محدوده دیافراگم

 

 

f/1.4-16

 

f/4-32

 

f/18-16

 

f/1.4-16

 

f/2.8-22

 

وزن(گرم)

 

 

590

 

850

 

190

 

590

 

910

 

مقاومت در برابر آب و هوا

 

 

بله

 

بله

 

نه

 

بله

 

بله

 

لرزشگیر

 

 

نه

 

بله

 

نه

 

نه

 

نه

 

بوکه

 

 

فوق العاده

 

فوق العاده

 

خیلی خوب

 

نسبتا خوب

 

نسبتا بد

 

اعوجاج

 

 

خیلی کم

 

کم

 

متوسط

نسسبتا خوب  

نسبتا بد

 

شارپنس

 

 

شارپنس بالا در تمام دیافراگم‌ها

 

فوق العاده

 

شارپنس بالا در تمام دیافراگم‌ها

 

شارپنس بالا در تمام دیافراگم‌ها

 

فوق العاده

 

تاریک شدن گوشه‌ها

 

 

مقدار کمی اعوجاج استوانه‌ای

 

تنها با f/4

در فاصله کانونی 200 میلی‌متر

 

کمی اعوجاج در f/2.8،

بدون اعوجاج در f/4

 

کمی اعوجاج در f/1.4،

بدون اعوجاج درf/4

 

کمی اعوجاج در f/2.8،

بدون اعوجاج درf/4

  • Nikon AF-S 50mm f/1.8

لنز 50mm f/1.8G Nikkor AF-S یک گزینه‌ی مناسب برای عکاسان پرتره‌ای است که می‌خواهند لنزهای اولیه را امتحان کنند. آن چه که فقدانش در کیفیت ساخت این لنز احساس می‌شود و کمی از ارزش آن می‌کاهد، مقاومت نداشتنش در برابر آب و هوای نامناسب است.

موتور کوچک و بی صدای این لنز، عدسی‌های شفاف و قیمت مناسب این لنز، نقطه‌ی شروعی مناسب برای عکاسان پرتره است.  این لنز به صورت قابل ملاحظه‌ای از سایر لنز‌های معرفی شده در این لیست سبک‌تر است. عکاسان نیکون که مایلند یک لنز سریعتر داشته باشند، ممکن است مایل به ارتقا به لنز نیکون 50 میلی متری f/1.4G باشند.

  • Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G

لنز Nikkor 85mm f/1.4G یک لنز پرتره‌ی عالی برای عکاسانی است که از نیکون استفاده می‌کنند. فاصله‌ی کانونی این لنز 85 میلیمتر است. این یکی از لنزهای نیکون است که بالاترین وضوح را دارد. عکاسانی که دوست دارند عکس‌های پرتره‌ی خود را با عمق میدان کم بگیرند، این لنز به آن‌ها کمک خواهد کرد.

اگر می‌خواهید فوکوس روی سوژه‌ی شما به گونه‌ای باشد که سوژه کاملا واضح باشد و پس زمینه به آسانی محو شود، این لنز برای شما مناسب است.

Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G

  • Nikon AF-S 70-200mm f/4G ED VR

لنز Nikon AF-S 70-200mm f/2.8G، بهترین لنز پرتره نیکون برای عکاسانی است که دوست دارند عکس‌هایشان را از فاصله‌ی دور از سوژه‌هایشان ثبت کنند. این لنز تمام ویژگی‌های یک لنز تله در سطح حرفه‌ای را دارد: تثبیت کننده‌ی تصویر، توانایی گرفتن عکس‌های شگفت انگیز به علت محدوده‌ی فاصله‌ی کانونی‌ای که دارد.

  • Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.4G

لنز 35mm f/1.4G یک لنز پرتره‌ی عالی برای کسانی است که دوست دارند عکسبرداری از چهره در زاویه‌ی باز را انجام دهند. این لنز سریع و بی صداست و وضوح بالایی دارد. لنز Nikon AF-S Nikkor 35 f/1.4G هم در دوربین‌های فول فریم و هم در دوربین‌های کراپ سنسور( که فاصله‌ی کانونی موثرشان 50 میلیمتر است) به خوبی قابل استفاده می‌باشد.

[relatedpost post=”67552″]

زاویه‌ی این لنز برای عکس‌های پرتره که در فضای باز گرفته می‌شوند به اندازه‌ی کافی باز است اما این باز بودن به اندازه‌ای نیست که باعث ایجاد اعوجاج زیادی در دو طرف قاب عکس شود.

Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.4G

  • Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED

این لنز به علت کیفیت عدسی‌ها و فاصله کانونی قابل تغییر، یک لنز مناسب برای عکاسی پرتره و عکاسان عروسی است. لنز Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED برای افرادی با سبک عکاسی  مختلف بسیار قابل اعتماد و قابل قبول است. اگر شما لنزی با لرزش کمتر می‌خواهید، به لنز Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED نگاهی بیندازید.

Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED

2 دیدگاه

  • مهبد گفت:

    با سلام / ایا دوربین الفا مارک 3 برای عکاسی و تصویر برداری فشن و تبلیغاتی مناسبه ؟ هم عکس و هم فیلم میخام با هم در یک دوربین . و با چه لنزی تهیه کنم ؟ ممنون میشم راهنمایی ام کنید

    • سمیرا توکلی گفت:

      سلام. بله این دوربین هم برای عکاسی بسیار مناسبه و هم فیلمبرداری.
      در رابطه با لنز هم، برای عکاسی تبلیغاتی استفاده از لنزهای نرمال (50mm) توصیه میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *